10 Nisan 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

10 Nisan 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

#olisimizin bir "Nuvaffakıyeti İeşeriyet tarihinde milletlerin hedefe doğru hiç bir benzeri Yan bir toplulukla ve şaşmak- İN yürüdükleri görülmüştür. Bu ten biri. harbin ilgasıdır sahada henüz büyük mu- İfakıyet kaydedildiği iddia edi- 2. Diğeri de uyuşturucu mad- denilen düşmana karşı giri- N savaştır ki bu yoldaki çalış- faydalı neticeler vermeğe baş- tuştır. Heroin, kokain ve afyon rın sıhhatini sinsi sinsi ke- in zehirlerdir. Bu sinsi düşma- karşı devletler uzun senelerden tetbirler almakta idiler. An- bu uğurda beynelmilel sahada Kiki mesai temin edilmedikçe “adele müessir olmamıştı. Beynelmilel afyon kaçakçılığı Selesinde Türkiye haksız olarak Phe altında bırakılmıştı. Büyük âşsta düşmanlarımızın propa- | dalar neticesinde Garbi Avru- İve Amerika efkârı memleketi- *i afyon kaçakçılığının merkezi tinde görüyordu. | Scçenlörde beynelmilel afyon İsakçılığma mâni olmak için ler arasında aktedilen mu- İeye iştirak etmeğe karar ver- İ hükümetimiz bu yolda Tür- in teşriki mesaiye hazır oldu- isbat etmiş oldu. Esasen Tür- enin fili sahadaki teşriki mesa- “a beynelmilel ahitnameye iş- için verdiğimiz karardan &ekidir. Türkiyenin bu uğurdaki mesai. İçi İstanbul polis teşkilâtı da iki j beri aldığı neticelerle ye- Piten isbat etmiş bulunuyor. Kıy- li polislerimizin yorulmak bil çalışmaları neticesinde mey- çıkarılan hakikatler, bu ka- silk ile müendelenin ne dere- | Müşkül olduğunu göstermeğe ir. Paranın oldukça motihim bir kıy- ade ettiği bir zamanda ka- Maddenin bir kilosuna bin iki > lira verecek hastalar bulundu- düşünülürse her memlekette İs teşkilâtınm bu yolda karşı ğı zorluklar takdir edilebilir. Polisin tahkikatı henliz bitme- Pisti. Fakat şimdiye kadar elde ilen malümat, bu kaçakçılık ile timaf mevki sahibi, servet sahi. insanların alâkadar olduğunu itermektedir, Verilen malümata , polis üç dört yere birden cn yapmıştır. Biri Boğaziçin- işlitm faaliyeti de genişliği ka- y, New York ile Bombay ve ile Kahire arasında ünasebet vardır. Polis tahki. tatbik etmesi do- İCİN, ikinci olarak ta aleyhimi- Maki propagandalara karşı bir cevap olması dolayısile. La Cemiyetinin son raporun- til, Yu uğurdaki faydalı çalışma- Hemleketimiz hakkındaki ün kökleşmes'ne sta Ahmet SUKRU PAZARTESi 10 NİSAN 1933 8 inci sene No. 2571 NUSHASI 5 KURUŞTUR .. Muallimlerin askerliği Muallimler askerliklerini tatil zamanlarında yapacaklar İlkmektep muallim'erinin de iktısadi ve zirai bilgileri artırılacak, Maarif Vekili Reşit Galip Bey ANKARA, 9 (Milliyet) — İda- rei hususiye gelirlerinin düşkünlü ğü dolayısile kısa hizmetle askere giden muallimlerin yerlerine ve- kil tayin edilmiyerek bir çok smıf lar muallimsiz kalmakta ve bu va- ziyet iye maarifine hasar ir, Maarif Vekâleti kısa hizmetle askere gidecek muallimlerin sınıf- larmm boş kalmamasmı temin i- çin her sene Mayısta alınmak ve Birinci Teşrin sonunda Harbiyeye gönderilmek ve kısa hizmetlerini de bunu takip eden yaz mevsimin- de yapmak suretile askerlik vazi- felerinin iki-yaz tatili ile bir kış dersi zamanma uyğun getirilmesi işti. Büyük Erkânı Harbiye ile Mill Müdafaa Vekâleti bu hususta mü- talâalarıni bildirmişler, 1972 nu- maralı kanunla orta mektep tahsi. li görenlerin ihtiyat zabiti yetişti- 'İl rilmesinden sarfı nazar edilmesi üzerine miktarı azalmış olan kısa hizmetliler 935 senesine kadar se- nede iki doğumlu, 935 Mayıstari | itibaren de 21 yaşma girmiş kısa hizmetlilerin senede yalnız bir de- fa ve Mayıs ayında alınmaları su- retile bu işin normal bir şekle ko- nulması mümkün olacağını ileri Ül sürülmüştür. Binaenaleyh Maarif Vekâleti- nİn temennisine uyğun olmak ve mekteplerin en az zararını temin etmek için 326 ve 327 doğumlu muallimlerin 933 Mayısında, 328 ve 329 doğumlu muallimlerin 934 Mayısında, 326 ve 327 doğumlu muallim olmıyan diğer kısa hiz- metlilerin 934 İkinci Teşrininde askere alınmaları zarur! görüldü- ğü Büyük Erkânı"Harbiye ve Mil- N Müdafaanım mütaleanamesinde bildirilmiştir. Ancak 326 kısa hiz- metlilerle 327 doğumlu muallimle rin birden alınmasına ihtiyat za- bit mektep kadrosu kâfi gelemiye ceği için yukarıda yazılı tertipte olmak üzere celp emirleri kolordu lara tebliğ edilmiş olan 327 do- ğumlu muallim olmıyan kısa hiz- metlilerin İkinci Teşrine bırakıl- ması ve 327 doğumlu muallimle- rin de Mayıs 933 te askere alınma ları bir karar verilmesi İcra Vekilleri heyetinden istenmiştir. Vekiller heyeti bu meseleyi gö- rüşmüş ve 328 ilâ 329 doğumlu kı sa hizmetlilerin 935 senesine ke dar tesbit edilen askere almma “tedbiri muvafık görülmüş ve bu sebeple müslim olmıyan 328 do- umluların İkinci Teşrine bırakıl ması ve muallim olmıyan 327 do- (Devamı 5 İnci sahifede) Buğday fiatının tanzimi Ziraat Bankası Umum Müdürü K. Zaim Bey izahat veriyor ANKARA, 9 (Tayyare ile) — Zi. raat Bankası umum müdürü Kemal Zaim Bey gazetemize bankanm faali yeti otrafında Âtideki İzahatı verdiz — “Bankanm şimdiye kadar takip eylediği çalışma esas umumiyetle, memleketin kendi teşekkül maksatla rma uygun olan ve kendi imkânları sababının hududu dahilinde bulunan İerin ileri v bir yardımcı olmak itibarile kendisine KAZ ye niş bir program tanzimi mevzuu bah- solamaz. Son heyeti umumiye kararları belli başlı faize mütenlliktir. Faiz hatleri- ni bu kararlar dairesinde tayin ve'tea bit etmekteyiz. Taşrada Emniyet san- dığı teşkilâtı yapmaklığımız şimdilik mevzuu bahis değildir. Buğday fiatleri Buğday fiyatlarını tanzim etmek ve dolayısile çiftçiyi korumak maksa- dile bir milyon lira kadar sarfiyatı gö ze alarak, netice- ler vermesi için bütün tecrübelerden istifade edilmektedir. raflarnın ifasını ve tohum, çift hay- vanatı ve âlât ve edevatı gibi zirant vasıtalarının tedarikini temin için ban kaca yapılmakta olan kısa ve uzun va deli zirai kredilerin öz membaıı ban kanın sermayesi teşkil etmektedir. Ziraat Banhası umum müdürü Kemal Zaim Bey Son senelerde hâdis olan muhtlif tabint ârızalarının ve iktısadi darlığın tesirleri altında ziraatlerinin hakiki alamayan müstahsillerin tediye takatlerinin eksilmesi neticesi * raflarına yardım edebilmek için ser- meyemizin tamamen plâse edilmiş bir vaziyette olmasına rağmen tahsilât tan ve diğer kabili istifade membalar dan mümkün olan paranın tefrik ve ikrâzından da geri kalınmamakbadır. Önümüzdeki mahsul senelerinde de Eli suretle hareket edileceği tabii- Ankara deren zatların & gönderdikleri karşılıklardan duyulmuş ve işi- İ dilmiş olmıyanlarm hangi kay- naklardan alındığını bildirme. leri rica olunur. Dü üstelerine gelen karşılık. İl lar iç sahifelerimizdedir içtimaı İktısat müdürleri top- lantısı devam ediyor Celâl Bey ANKARA, 9 ( Telefonla ) — Şehrimize çağırılmış olan ticaret mümesillerimizle ticaret müdürle ri İktisat vekili Celâl Beyle görüş- müşlerdir. Celâl Bey kendilerine çalışacakları meselele- ri gösteren bir rüzname vermiş- tir. Bu ruzmameye göre mümessil- ler ayrı ve ler ayrı olarak çalışmağa başlamışlardır. Bunlar arasında gerek mevzu © lacak meseleler ve gerekse nizam- namelere ve talimatnamelere ta» allök eden işler vardır. Bu yolda- ki mesai bir müddet daha sürecek- tir. Şükrü Kaya Beyemetn İzmirde İsmet nevm dönmeli Başvekilin doğduğu ev. hiliye Vekili Şükrü Kaya B. in mühim bir nutku ile açılmıştır. Vekil B. mat kunda demiştir ki: “Sevgili yurttaşlarım İzmirliler: İri çok seviniyorum. Türkün büyük evlât- (Devamı 5 inci sahifede) Tekaüt kanunu Yarın Meclis toplanıyor ANKARA, 9 (Telefonla) — Ya. rm Mecliste yedi lâyihanm ikinci müzakeresi yapı iacaktır. Bundan | maada ruzname- ye dahil madde- ler arasında teka tefsiri hakkında r iştirak H FEHMİ BEY Bu mütalenya gö re maddedeki maaşları ait hükmi (Devamı 5 inci sahifede) Listelerde çıkan kelimelerden (li İ| numaraları birden fazla olanla- İİ rın her mânası için ayrı karşılık lar ileri sürülebilir. Karşılık gön |ll üt kanununun 55 | inci maddesinin | Sahip ve Başmuharriri Siirt Meb'usu MAHMUT Umum! Neşriyat ve Yazı Müdürü « ETEM İZZET Uyaşturucu maddeler imalâthanelerinde ele geçirilen âletler Müthiş bir şebeke! Her tarafı saran kaçakçılar nihayet yakayı ele verdiler 52 kişi isticvap edildi, kaçakçılar arasında bir çok tanınmış adamlar var Eroin, kokain gi- » bi gizli ve uyuştu rucu maddeler üze rinde çalışan bü yük ve müthiş bir şebekenin meyda - Ö na © çıkarıldığı dün haber vermiz tik. Yapılan isticve bat ve yaptığımız tahkikat o şebeke nin zannedildiğin den çok mühim ve beynelmilel şebeke lerle alâkadar bir faaliyet yuvası ol duğunu göstermek - tedir. Bu hususte aldığımız yeni ve dikkate şayan ma- limatı meşrediyo - razi Istanbul'da bü: yük mikyasta uyuş turucu (maddeler yapmak ve satmak la uğraşan bir şebe kenin mevcudiyeti hakkında Gümrük Muhafaza umum Maznunlardan ikisi Polis Müdiriyetinde kumandanlığının istihbarat teşkilâtı ta | susta Gümrük muhafaza umum ku- rafından uzun zamandan beri - ki üç ay kadardır - takibat yapılıyordu. El- da Emniyet Müdür. Teşkilâtın başları ia geçmektedir. tihbarat teşkilâtı bu işi büyük bir cür ümeşhut balinde meydana çıkarmak için ortaya zengin milyoner şeklinde ve Amerikalı tipinde birisini çıkar- miştir. Bu şahın Amerikalı sıfatı ile Tokatliyana misafir olmuştur. Kendi- ni, gizliden gizliye eroin alacak bir şe kilde tanıtıyor ve nihayet Yorgi Ca madani, kardeşi Niko Camadani ve (Devamı 5 inci sahifede) Kurtuluşta ele geçirilen Eroin paketleri. >