13 Nisan 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

13 Nisan 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

PERŞEMBE 19 NİSAN İ 8 inci sene No. 933 2574 NUSHASI 5 KURUŞTUR Türkiye cümhuriyetinin ilk da istikrazı olan Ergani Demir istikrazı Nisanm birinci gü- beri yazılmağa başlamış- Başvekil Paşa, geçen gün Fır- #rupunda on günlük kayıt mu- elen bakkında izahat vermiş- İsmet Paşa, araya bayram gir- N olmasa rağmen, on günlük Minelenin memnuniyeti mucip Muğunu bildirmiştir. Bununla be- İller, Başvekil Paşa, tasarruf er- İN ve mlaldma halka, b ie. Mtaza ait faydalarm daha iyi an- iması lüzumunu ileri sürmüş- İsikrazm kayıt münmelesine İiyalı bugün on iki gün oluyor. günlük bayramı çıkaracak o- Ni ik, kayrt için ancak sekiz gün- mesai sarfedildi demektir. Bu İZ gün içinde ne mikdar istik- İğ kaydedildiğini bilmiyoruz. Fa- hiç şüphe etmiyoruz ki eğer hahiyeti ve faydaları halka anla- aydı, belki de arzedilen bütün Mâviller şimdiden satım alınmış o- aktı, Bunun için de bir heyet kil edilmeli ve her gün gazete- , radyo ve bütün neşir vasıtala- dan istifade ederek, kuvvetli eek seferberliği yapıl- idi, N istikrazların piyasaya edildiğini bilirler. Bu bilhassa Amerikalıların ih vardır. Gazetelerin ilk sahi- inde ve kalabalık meydanlar- saat şeklinde levhalar kaydedilen istikraz mikdarı Htterilir. Bu saat yelkovanlarının ikiye doğru yaklaşması kayıt lesinin de el rae u gösterir. Bütün millet te ükle saatin on ikiye gelmesini . Bankalar, zenginler, küçük erbabı tahvilât satın alır. U mali kabiliyeti derecesin- yelkovanı on ikiye doğru yürüt- Neğe çalışır. Ve on ikiye varmak Milli bir gaye şeklini alır. Bizde istikrazın kaydma ğı bile alelümum halk başl kütlesi Bümi bir tabir vardır ki büyük bir Müna ifade etmez. Bu ilânlar ku- resmi bir lisan ile değil, cazip vir şekilde yazılmalıdır. Hiç şüphe yoktur ki Ergani iş- İilerazı, her sınıf halk için en ca- Bp bir plasmandır. Osmanlı dev- inden intikal eden dahili istik- hiz açık piyasada 95 ten daha faz- de beş buçuk gibi çok sağlam ve T zaman paraya değiştirilebile- Sek tahvil satm alıyor, bem de çe- kilecek piyangoda külliyetli para İazanmak ihtimalini satm almış Yulunuyor. Bu kadar cazip şartlar. A piyasaya çıkarılan tahvilâtmn iti. bari kıymetinden de yukarı çıkma N yakın bir ihtimal olarak Milebilir. istikrazı hs menfaat itibarile değil, mü- im bir milli teşebbüsün tahakku- kana yardım edeceği cihetle de ta- prruf sebabınm rağbetine maz- Var olmalıdır. Cümhuriyet hükü. Weti, yaptığı bu ilk istikraz ile zen tih bir bakır mmtakmsr olan Er taniyi şimendifer şebekesine rap. İsdecektir, Yer altında saklı kal. Miş büyük bir servet olan bu ba. kir madeninin işletilmemesine se- , bir nakil vasıtası bulunmama Mndan ibarettir, Deve sırtmda nak İsdilen bir maddenin Avrupa Pi- ir. Yani hem şahsi menfaat, de milli iktisat, piyasaya çı- Ora Ergani istikrazınm bu ay la kâmilen Türk tasarruf er- iv br tarafından satım alınmasını tilzam ediyor, i Ahmet ŞUKRU | Iktısat Vekâletinde ek- sikler tamamlanacak Vekâlet teşkilâtı nın nasıl kuvvet. lendirileceği tetkik ediliyor Ank Aldığımız malümata nazaran, İktısat vekâletinin dahili teşkilâtı esaslı surette değiştirilecek ve ye- ni esaslar dahilinde kurulacaktır. Vekâlet merkez teşkilâtının taşra teşkilâtına nazaran çok zayıf oldu ğu anlaşılmıştır. Bu itibarla mer- kez teşkilât: takviye edilecektir. Bunda bilhassa merkez haricinde- ki müdürler ve memurlardan isti- fade edilecektir.Ankarada harici ti caret mümessilleri ve mamtaka mü- dürlerinin yaptıkları toplantılarda bu teşkilât meselesi birinci müza- kere mevzuunu teşkil etmektedir. Mımtaka teşkilât içinde bilhassa iki şekil düşünülmektedir. Mınta- ka teşkilâtının biraz daraltılması mevzuu bahsolduğu gibi, daha zi- yade büsbütün lâğvı öne sürülmek tedir. Mıntaka ticaret ve iktrsat mü dürlükleri yerine ofis teşkilâtı ya- daki umumi çalışma İktisat Vekili Celâl B, pılması münasip görülmektedir. Harici ticaret mümessilleri arasm- da da bazı tebeddüller yapılacağı nlaşılmaktadır. Esnaf bankası tasfiyesi istenecek hale geldi! Dün Umumi mecliste şiddetli ten. kitler ve münakaşalar oldu Bir komisyon vaziyeti tetkik ediyor İstanbul umumi meclisi. dün saat 14 de birinci reis vekili Sadettin Fe- rit Beyin riyasetinde toplandı. Dünkü içtimada Esnaf Bankası işi çok hara- retli münakaşalara vesile verdi. Bo- lediye reis muavini Nuri B. bankanm vaziyeti hakkında şu izahatı verdi: — Esnaf Bankası 9 sene evvel 100 bin lira sermaye ile teşekkül etmiş tir. Belediye o vakit 10 bin liralık hisse olarak sermayeye iştirak etmiş- ti. Eski Belediye amele sandığında sabipsiz kalan 70 bin lira da, ileride amelenin terfihi için sarfedilmek ü- evvel temniye maksadile Fanaf Ban- kasına mevduat olarak daha 100 bin Hira yatırmıştır. Bankanm alacağma yakm miktarda borcu vardır. Matlâ batınm tahsili, buhran dolayısile mümkün olamamıştır. Bunların tah- #ili kabiliyetini kuvvetli görmüye- ruz. Banka İyi bir vaziyette değildir. Fakat infisahı değil, inhişafı İâzem- dır. Bumun için Belediyeye bazı mü- racaatlar vardır. Bunları yapanlar #caret âleminde İyi tanmmış ve şa- yani İtimat zevattır. Kendilerile mü- xakerede bulunuyoruz. Müzakereler ümit verici bir safhadadır. Bu zevat maa ATEK Kontejan harici Amerika- dan getirilecek eşyanm lis- tesi 2 inci sahifemizde ULAN Cevdet Kerim Bey Belediyeden sadece manevi müzahe- ret temin edilmek, bankanm şimdiki şekli, idare heyeti değiştirilmek şar- tile bankanın İyi bir vaziyete kona- cağımı temin ediyorlar. Heyeti umu- miye tasvip ederse bankanm kurtaril masma çalışmak mümkün olacaktır. Tasfiye etmeli Azadan Semhi B. makamın teklifi. ne itiraz etti: (Devamı 5 inci sahifede) | Yukarıda: Romen izcileri âbideye çelenk koyuyorlar. Aşağıda: Sinema 29 uncu Liste ANKARA, 12 (A.A.) —T. İİ D. T. Cemiyetinden: Karşılıkla- İİ rı aranacak arapça ve farsça ke | İ| Himelerin 29 numaralı listesi şu- | dur: 1 — İcabet 2 — Ihtifal 3 — Ihtikâr 4 — İhtimal 5 — İhtisas - His'ten - pat 10 — İtham - İttiham 1 — İttihaz Listede çıkan kelimelerden İ mânaları birden fazla olanların İl İ her mânası için ayrı karşılıklar ileri sürülebilir. Karşılık göste- İİ ren zatların gönderdikleri karşı İl İ lıklardan duyulmuş ve işitilmiş İl olmıyanları hangi kaynaklardan aldıklarını göstermeleri rica 0 lunur, Paris itilâfı Hafta içinde imza edi- leceği haber veriliyor Zekâi ve 5. Şükrü Beyler Parists 'parafe edildiğini yazdı. ğımız Osmanlı borçları itilâfınn bu hafta içinde imza edileceği ha- ber verilmektedir. Saraçoğlu Şük- rü Bey bir hafta on güne kadar Pa risten şehrimize gelerek Ankara- ya gidecektir. İstanbulda bulunan Türk dayinler vekili Zekâi B. deSa racoğlu Şükrü Beyle birlikte An- karaya gidecektir. Piyango Kazananlar Bir talihli memuriyet- ten çekiliyor mu? 14 üncü tertip Tayyare piyan- gosunun son keşidesi dün bitmiş- tir, Evvelki gün- kü keşidede dün yazdığımız talih- lerden (o başka Meyveboşta kab. zimal Mehmet E- fendi 100 bin li- ra Heybeli ada- da duvarcı Ya ni Efendi 30 bin lira, Asrf sinema veznedarı Niko Efendi 30 bin li- ra O kazanmışlar dır, Dünkü keşidede çıkan 60 bin Yiralık ikramiyenin onda birini Servet kişesi müşterilerinden Üs- küdarda dişçi Sabri Bey, onda bi- rini de Milyon gişesi müşterilerin- den Kadıköyünde © Mısırhoğlun- da Akbıyık sokağında 2 numara da oturan Mahmut Bey kazanmış- tır. Tayyare Cemiyeti sevkiyat i- daresi memurlarından olan bu Mahmut Bey çok ihtiyar olduğu için ikramiyesini alırken artık me muriyetinden İstifa edeceğini ve geri kalan ömrünü İstirahatla ge- gireceğini söylemiştir. 40 bin lira- lık ikramiyenin onda birini de Ka- der gişesi müşterilerinden Taksim de oturan Matmazel Margarit ile Milyon gişesi müşterilerinden is- minin söylemiyen bir taharri me- muru kazanmışlardır. Diğer ka- zananların numaraları ve ikrami- yeleri ile Amorti kazananlar 7 in- artisti ve tenör D. Jose Mojika (X) Sirkecide ve şerefine verilen çayda | ci sayfamızdadır. Sahip ve Başmuharriri Siirt Meb'usu MAHMUT Umumi Neşriyat ve Yazı Müdürü ETEM İZZET Kokain mücadelesi devam ederken müskirat kaçakçıları ile de uğraşı- layor. Resmimiz dün Yedikulede meydana çıkarılan rakı fabrikasını göstermektedir. Başka memleketlerde de şubeler açmışlar Eroincilerin kurdukları teşkilât zannedildiğinden daha geniş! Gümrük muhafaza kumandanı şehrimize ge'di Yeni bir eroin kaçakçı nin izi üzerinde yürüyen Muhafaza idaresi, henüz gizli tutu- lan müsbet deliller ölde etmiş bulun- maktadır. Bu yeni şebekenin şerma- yedarlarmı zengin bazı Musevilerin teşkil ettiği ve bu grupun ele geçen Rum grupundan ayrı olarak faaliyet- te bulunduğu anlaşılmaktadır. Ak- şebekesi- Gümrü sam refiklerimizden biri, bu grupun da, birinci şebeke “ie © müşterek bu- lunduğunu yazmışsa da bu haber teeyyüt etmemiştir. Yeni isticvaplar Gümrük Muhafaza idaresi, bu ye- ni şebekenin takibine devam eder- ken Emniyet Müdürlüğü de ele ge (Devam 4 tüneli sahifede) Kontenjan harici Vekâlet tarafından hazırlanan yeni kararnamenin esasları ANKARA, 12 ( Telefonla ) — 26 Şubat tarihli kontenjan karar- namesinin tatbikatını kolaylaştır. mak üzere İktısat vekâletince ha- zırlanan yeni bir kararname heyeti vekilece müzakere ve kabul edil mitir. Bu kararname yarın Resmi Ga- zete ile ilân edilecektir. Kararna- -— ihtiva ettiği maddeleri bil- (Devamı 5 inci sahitede) Köprü üstünde cinayet! Katil bir kurşunda sevdiği kızı yere serdi ve öldürdü! Öldürülen Ajansta daktilo Mel, Süzandır. Ajans memurla- rından Fedai B. nezaret altına alındı. - Beşiktaş cinayeti Dün akşam saat 5,30 da köprü üstünde tanmmaştar. son kendisini adın adım ta- kip eden e e şikâyet attiği ve gence üz vermediği halde onun takiketmmdenı kamtulamadığı Beşiktaşta âşıkı tarafından öldürülen Kevser Hanım söylenmektedir. Cinayet nasıl olda?. Gece geç vakit yaptığımız tahkikata göre cinayet şöyle olmuştur: MI Suzan, dün akşam da her zamanki gibi işini bitirerek veda et miş ve çantasını koltuğuna #larak An- kara caddesi yolile Eminönüne inmiştir. (Devamı 4 üncü sahifede) Cinayet esnasında Köprü üzerine yığıl an halk ve maktule Matmazel Suza- nın Anadolu Ajansında iş başında çekilmiş bir resmi...