7 Temmuz 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 10

7 Temmuz 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 10

—10— VAKIT 7 Temmuz 1933 Kazanova diriliyor Sinema Bai Pariste yeni bir film stüdyosunda PARİS, Haziran — “VAKT,, okuyucuları namma (“Gomon Franko filra Ober,, in (La Vilet - te, deki stüdyolarmı (gezdim. Kumpuya müdürü Mösyö “Jah Kejim,, in sayesinde bu ziyaretim gayet kolay ve ayni zamanda m - lâka verici oldu. Stüdyonun A —B—C—D— E—F — harflerini taşıyan altı ayrı film çekme atelyesi vardır. Bazılarınm yüksekliği on metre- yi bulan bur » stüdyolar toptan 2000 imeive kara bir sahayı işgal ediyor- lar, İşte bu altr o stüdyonun beşi şimdilik (Kazanova) nın dekorla - rı ile örtülüdür. Okuyucularımın hatırında oldu- Zu gibi (Kazanova) bundan beş sene evvel sessiz olarak çevrilmiş- ti, Eski filmdeki rolünü, Kazano - vayı gene Rus artisti Ivan Mosjo - kin oynıyor. İki sahne arasında kendisi ile uzun uzadıya konuş - tum, İvanMosjokin çok nazik bir adam, Elimi samimiyetle sıkarak sordu: — İstanbuldan mı geliyorsunuz? Dedi. Orası ne güzel memlekettir. Çok iyi tanırım. 1918 de kızıl ihti- lâlden sonra kaçarken bir ay kadar İstanbulda kaldım. Gene eskisi gi- bi güzel mi? Boğazım üstünde kü- çük vapurlar gidip geliyor mu ?. Sevimli artistin bu seri suallerine cevap verdikten sonra dedim ki: — “Kazanova,, yı tekrar çevir - diğinizden memnun musunuz?. — Evet! Maamafih son çevirdi- ğim “Bin ve iki gece, den hiçte memnun değilim. Bana kalırsa bu tarzda eski zaman masallarını fik me almak ve sesli olarak yirminci asır halkına göstermek yanlıştır. Zira halk şimdiye kadar yüz kere gördüğü şeyi görmek için sinema - ya gitmiyor, Yeni ve orijinal bir şey görmek için gidiyor. — Fransada ilk çevirdiğiniz (Karnaval çocuğu) filmini hiç u - nutmam... Ya sonra “Mişel Stro - gof,, “Aktör Kin, .. — Biliyor Musunuz ki o zaman zırlıyor ve sahneye koyuyordum . Yakında “Kazanova,, biter bitmez “Karnaval çocuğu,, nu sesli ve söz- lü Fransızca çevireceğim.. — Şimdiki sahne koyucunuzdan memnun muşunuz? . — Çok! “Barberis,, metotla ça- lışan sessiz bir adam, Zannediyo - rumki film iyi bir şey olacak.. Ben İ den başka filmde Jan Buatel, Han. | ri Lavern, Saturen Fabi, Oleo, .ve Kolet Darföy oynıyor. Eski film deki (Rina dö Luguo) nun rolünü şimdi Kolet Darföy yapıyor. Eğer sabahleyin gelmiş olsaydınız çok gülecektiniz. Size anlatayım: Kazanova Venedik valisinin karısını kendisine metres yapmış - tır. Herif meseleden haberdar ola- rak karısını cürmü meşhut halinde yakalamak istiyor. Yakalanacağı- nı anlıyan Kazanova elbisesini ka- dmınkinle değiştiriyor. Vali ikisi - ni merdiven ayağımda yakalıyor - Kadının yüzü maskelidir. Umdu- ğunuz gibi karısını (Kazanovayı) belinden yakalıyor. Başlıyor kıçına indirmeğe... Bu sırada Kazanova pencereden dışarıya atlıyor ve ay- ni zamanda bağrıyor: — Kazanova burada. Artık he- rifin vaziyetini düşünün.. Filmde güzel kadınlar da eksik değil. Ev- veles de söylediğim (gibi halkın hoşuna gideceğini sanıyorum. Sevimli artiste rica ederek stüd- yonun müdürü ile beraber resimle- rini alıyorum.. Bana teşekkür edi - yor., Fotoğrafın bir kopyasını gön- dermemsei söylüyor. Tam bu sıra * da sahne koyucu (Barberis) in 4€- — Mosjokin sırasında... Kazanova yaldızlı kılıcına da - yanarak ilerliyor.. Bir kaç dakika sonra tekrar ya" nmızda... — Biliyor musunuz, ben hangi milletin tebaasındanım?, Tahiti. Amerikada iken zorladılar.. İllâ ki bir milletin tebaası olman Jâzım diye... Ben de Tahitiyi seçtim.. Si- ze söylemeği unuttum. Kazanova- da rolü ben oynıyorum amma, filmlerimin sewaryosunu ben ha -| konuşmasına başkası konuşuyor. Bugün Taksim Stadında Türk ve Bulgar zabitleri arasında at yarışları (Baş tarafı 1 inci Sayrfada) Müsabakaya iştirak (edecek Bulgar zabitleri şunlardır: Yüzbaşı Semotf, mülâzim Marnolsly, mü- irim Petroff, mülâzim Kafoğjlefi, binbaşı Dieharoft, mülâzim Mintnihett, yüzbaşı Ba - yağlett, yüzbaşı Lekseski, yüzbaşı Saroff, yüzhaşı Dagramadiyef(. Bu zabitler içinde yüzbaşı Le - kaeski bilhassa calibi dikkat ve beynelmilel tanınmış bir binicidir. Pariste iştirak ettiği bir müsabaka da düşerek fıtık olmasına rağmen hemen atına binerek yarısı itmam kahıramanlığını göstermiştir. Yarışa iştirak edecek Türk za- bitleri şunlardır: Yüzbaşı Cevat, 1, ci mülârim Cevat, 4 el mebilâzim Sadettin, mülâzim Saim, yüz - başı Vehbi, binbaşı Sami, 1 ci mülâzim Eyüp, yözbayı Tevfik Beyler, Türk zabitleri arasında da Nis te ve Sofyada beynelmilel müsa - bakalarda muvaffakıyet kazanmış zabitlerimiz vardır. Kıymetli süva- rilerimize muvaffakıyetler temen- ni ediyoruz. ».. Dün Bulgar misafirlerimiz mü- zeleri gezmişler ve akşam şerefle- rine Küçük Çiftlik parkında bir gardenparti verilmiştir. Süvarilerimizin yaptıkları beynelmilel müsabakalar Süvarilerimiz 931 Balkaniyatın- dailk defaolarak Bulgarlarla beynelmilel müsabakalarını yap - mışlar, 30 nisan 933te de Niste yapılan beynelmilel müsabakalara girmişlerdi. 931 deki Balkan mü- sabakaları yalnız Türk — Bulgar zabitleri arasında manej — mâni ve arazi mukavemet ( hareketleri olarak yapılmış ve memleketimizi yüzbaşı Vehbi, Avni, Cevat, bi- rinci mülâzim Salâhattin, Cevat, mülâzim Eyüp, Salih Cevat Bey- ler temsil etmişlerdi. Bu müsaba- kalarda arazi mukavemet koşusiy- le mânili kısımlarında ferden en iyi dereceleri kazanmış fakat ta - kım hesabiyle hafif bir farkla kay- betmiştik. Nis müsabakalarında ise birinci müsabakalardan daha çok muvaf- | fakıyetli neticeler | almıştık. Bu| müsabakalara Italya, Fransa, Çe-| koslovakya, Belçika, İspanyanın da en sayılı süvarileri giriyor - lardı. Burada mülâzim Saim B. 45 inci dakikada şeref direğine Türk bayrağını çektirecek kadar muvaffakıyetli bir koşu yaparak İspanya, Irlanda, Çekoslovakya, Fransa ve İtalyayı geride bırakmış ! ve Portekizlilerden sonra en iyi dereceyi almıştı. Bulgarlara karşı (o mukavemet koşularında birinci olan Cevat B. de Nis mânialı müsabakalarında çen 15 inci asır kılığında giyinmiş, genç ve güzel bir kadını çağrıyor . — Kolet gelsene!. İlk bakışta tanıdığım bu güzel kadın bize yaklaşıyor. Mosjokin cisi Fuat Bey!. — Kolet Darföy... Türk gazete - cisi Fuat eByt, — “Vakıt,, namrna Türk seyir - cilerinin takdirlerini kabul ediniz matmazel.. “Dünyanın sonu,, nda ki rolünüzü ne kadar muvaffakı - yetli oynadığmızı o hayranlarınız daha unutmadılar. . — Beni sevenlere benim de on- ları çok sevdiğimi yazınız. İlk de- fa bir Türk gazetecisi ile tanıştı - ğımdan dolayı memnunum. . — Kazanovadaki rolünüzü sevi- Morfin, eroin, çakmak taşı... 1 Kız, 1 kadın, 1 erkek tevkif edildi! Adliyedeki ihtisas mahkemesinde dün akşam zamana kadar muhakeme görüldü Adliyedeki dokuzuncu ihtisas mahkemesinde, dün bazı kaçak - çılık davaları görülmüş, muhake - meler, akşam geç zamana (okadar sürmüştür. Bu arada morfin, eroin, çakmak kaçakçılığı davaları vardır, Morfin meselesinden mahkemeye gönde - rilen bir kızla eroin meselesinden mahkemeye gönderilen bir kadın ve bir erkek tevkif edilmişlerdir. Morfin meselesinden mahkeme- ye gönderilen Matmazel Viyolet - tanın evinde araştırma yapılmış , on beş gram morfin bulunmuş . Ardaş Efendi isminde birisi de bu morfini sattığı iddiasiyle birlik te mahkemeye verilmişti. Matmazel, bu morfinin kendisi» ne ait bulunmadığını, oturduğu evde eskiden kalmış olduğunu söy lemiş, Ardaş Efendi de (ben sat - | madım) demiştir. Mahkeme, matmazelin tevkifi- ne, diğerinin mevkuf —olmıyarak muhakemesine ve şahitlerin çağ - rılmasına karar verimtiştir. Eroin satmak ve kullanmaktan muhakeme edilen Muzaffer Ha - nrmla Osman Efendi, inkâr etmiş- ler, bunlar da şahitlerin çağrılma- sına karar verilerek, tevkif edilmiş lerdir. Çakmak taşr kaçakçılığından muhakeme edilen Fındıklıda bak- Yen Bilemdinin saykalamış : si, müdafaaya kalmıştı. Dün mü - dafaa yapılmış, neticede Kâzım E- fendi yedi ay hapse, 2975 kuruş para cezasına mahküm olmuştur. 36 zabit arasında finale ihya) e muvaffak olarak hatıra kurdelâsı almış, ,, Belçika mükâfatr,, koşu- sunda Saim Bey üçüncü mükâfatı ve “prens Letisyo,, mükâfatını ka- zanmıştı. Krymetli süvarilerimiz bu mühim beynelmilel müsabaka- larda Portekizlilerden sonra ikinci vaziyette olarak en iyi dereceyi kazanmış oluyorlar ve ilk defa iş- tirak ettikleri Nis beynelmilel mü- sabalalarından (memleketlerine büyük bir şeref ve zaferle dönü- yorlardı. Turnuva maçları Çukurbostanda bugün altı maç vardır (Haber) gazetesinin açtığı tur- nuva maçlarının bugün üçüncü haftasıdır. Onun için bugün Ka- ragümrük sahasında turnuvaya Artist bu aralık yanımızdan ge - | yor musunuz?. — Çok hoş, sahne (o koyucumuz bilgili bir adam.. Fransada ilk sesli film (Duvardaki deliği) çeviren odur . Artistten imzalı fotoğrafımı isti- yorum. — İsterim amma. Yanımda bir fotoğrafım yok.. Evime telefon e - din size hazırlıyayım . Konuşmamız uzıyor. Onun da fotoğrafını alıyorum. Bu sırada €s- ki zaman rahibi kılığında giyin- miş iki rahiple karşılaşıyorum. Bunlar da kim?. Stüdyoya niçin girmişler.. Afaroz etmek için mi?. Ne gezer! Bunlar büyücülükle it- ham edilen Kazanovayı doğru yo- la getirecek azizlerdir. A. Fuat Hallâç Hüseyin ve Mehmet fendilerin işte alâkaları görü mi, bu ikisi beraet etmişlerdir. Eroin .ullanmak ve sa iğ muhakeme edilen halatçı Kaf” köfteci Osman, garson Şerif, Ahmet Ülvi Efendilerin İ Matmazel Frozanın ee İri, en sonda başlamış, saat yi kadar devam etmiş, hepsi sorg çekilmişlerdir . Muhakeme şahitlerin çağrı sı için başka güne bırakılmıştı” Ağırcezada bir karar İstanbul ağır ceza mı si, polis Kemal Efendiyi vi ettiği, dövdüğü ve vazifeden #” / ettiği iddiası ile epi müddet İri muhakeme ettiği Faiz mubakemesini bitirmiştir. Önce bir sene iki ay hapis jrarı verilmiş, fakat bazı c ! cezayı azaltıcı © sebep olarak rülmüş, müddet üç ay on beş şi ne indirilmiştir. Bu ceza da olunmuştur. Faik Nüzhet Beyin da' Bir müddet evvel, Akhisar 9 teri Recep Beyin © zevcesinin işine ait icra müzekkeresini & etmediği kaydile, gayri mübadi| ler kıymet takdiri komisyonu si Faik Nüzhet Bey aleyhinde, kibata başlanılmış, kendisi adli KOYE Çetetteriği Haber aldığımıza göre, bu d muhakemeye verilmistir. Yakti muhakeme yapılacaktır . girmiş olan şu klüpler çarp lardır: . | Kadıköy Atlas spor — Sulti ahmet Gençler yuvası, Fatih İdman — Kuşdili Spof Bu maçlardan birincisini tasaraydan Bürhan, İkincisini Beşiktaştan İzzet Beyler idare © deceklerdir. Bu dört takın Kadıköy Atlas Sporluların © larmı bugün ilk defa görece için bunlar hakkında hiç bir söyliyemeyiz. Rakipleri olan tanahmetliler ise çok çevik, gan ve oldukça teknik oy? turnuvanın kuvvetli takımıdır laslıların karşısında ne netic€ caklarını bugün sahada pe Fatih İdmanlılar ile Kuşdili” gelince; bunlardan Kuşdilliler ri müttefiklerin bu sene en çarpan bir takımıdır. Fatiblileri ise gene bugü” defa sahada göreceğiz. Vaka çen hafta Fatihliler ayni Karagümrüklülerin (B) bir maç yayıp yenilmişlerdi, © maç hususi bir maç olduğ” Fatihlilerin asıl kuvvet ve leri bugün belli olacaktır. yil Bize kalırsa bugün Kuşdi Fatihlilere karşı biraz fazl basacaklardır. Bununla b Fatihliler de bugün iyi bir fevkalâde bir oyunla rakip yenebilirler. Ayni sahada © va maçı olmak üzere gene ” Karagümrük üçüncü takım. mis ikinci takımı, ikincileriyle (Kuşdili Karagümrük (B) takıbinle “4 ya Türkspx> birinci takımı” g sonra da Karagümrük bil takımiyle Feneryılmaz biri kımı çarpışacaklardır.