July 12, 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

July 12, 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

s5 $ — VAKİT 19 Temimüz 1033 mamammammmnmmanmnamanm samimi ANNAN Emmy İİ Adalet Divanı Alman akalliyetleri mese- lesini tetkik ediyor La Haye, 11 (A.A.) — Beynel- milel adalet divanının içtima dev- resi açılmıştır. Divan Lehistanda- ki zirai ıslahat ve Alman akalliye- ti meselesinin tetkikine başlamış - tır. Leh hükümeti cevabımı hazırla- mak için bir mühlet ( istemiştir. Reis buna razı olmamıştır. Bunun üzerine Leh hükümeti mümessili izahat verebilecek vaziyete olma- dığınmdan müteessif o bulunduğunu söylemiştir. Divan, içtimamı 19 temuza bı- rakmıştır. Alman murahhası okuduğu bir beyanatta bu meselenin müstacel bir mahiyette olduğundan ısrarla bahsetmiştir. İzmir panayırı Hazırlık çalışmasına hara- retle devam ediliyor İzmir, 11 (A.A.) —C.H. Fır kası binasında o Hacim Muhittin Beyin reisliği altında İzmir 9 ey - lâl panayır komitesi azaları bugün toplandılar. Bu toplantıda pana - yir bürosunun şimdiye kadar yap- tığı işler görüşüldü. Devlet ve kumpanyalara ait demiryollarında ve deniz nakliyatında azami tenzi- lât yapılmasına dair resmi makam. lara ve kumpanyalara müracaat edildi. İzmirin manazırını ihtiva eden broşürlerden 20 bin kadar basılması karar altına alındı. Te- mizlenen panayır yeri etrafının duvarla çevrilmesi muvafık görül dü. Pavyonların elektrik ve su tesisatı hakkında tedbirler alımdı. | / dişlerini fırçalarlar. Her yavru do- Panayır yeri krokileri çoğaltıla - rak lâzım gelen makamlara ve müesseselere gönderildi. İzmir kurtuluş şenliklerini mü - teakip açılacak olan panayıra Ege mıntakasından ve Türkiyenin bir çok yerlerinden akın halinde ziya- yetçi gelmesi için icap eden çareler nazarı dikkate alındı. Bulgar süvari zabitleri gittiler Süvarilerimizle iki müsabaka - yapan Bulgar süvari zabitleri dün akşamki Konvansiyonelle memle- ketlerine dönmüşlerdir. Misafir - ler Sirkeci istasyonunda süvari bi- nicilik mektebi zabit ve muallimle- ri, Sipahi Ocağı mümessilleri ta- rafından uğurlanmışlardır. Bulgar süvari kafilesinin reisi miralay Ziskoff, hareketinden evel kendisiyle görüşen bir muharriri- mize şunları söylemiştir: “— Burada gördüğümüz büyük misafirperverlikten dolayı çok mü. tehassisim. Gerek hükümet ma - hafili, gerek konkur ipiklerde bu- İunan halk, iki komşu memleket arasmdaki dostluğu en hakiki ma- nasiyle ifade eden bir centilmen - lik göstermişlerdir. sa kaydetmeyi elzem görüyorum. Konkurun verdiği neticeyi mev- zuubahsetmeğe bile değer mahi - yette göremem. Her iki günü neticeleri tetkik edilirse görülü ki aradaki fark dikkat edilmeden görülmiyecek kadar zayıftır. Bu cihet ispat ediyor ki ayni sahada Koşan arkadaşlar müsavi kabiliyet ve müsavi muvaffakıyet göster - mişlerdir. Bunu bilhas- ALL KERE AT AAA Ç e Memleket Haberleri o ib LA AAA AL Yeni Türkiyeyi Yetiştiren Yeni Yuvalarda Nasıl Çalışılıyor ? Ödemiş Himayeietfal cemiyetinin açtığı anakucağını gezen muhabirimiz gördüklerini anlatıyor Ödemiş, (Hususi) — Ödemişte bir ana mektebi var. Ödemiş ana mektebi Türkiye - deki ana mekteplerinin en iyile - rindendir. Mektep, bir kattır. Geniş bahçesinde asri kümesler - den ve içindeki muhtelif hayva - nattan tutunuz da çocukları alâka- landıracak, eğlendirecek tahta - ravalli, salıncak gibi (eğlence, kum havuzu gibi oyun yerlerini, çocuk ormanı gibi fenni jimnastik vasıtalarının kâffesini ihtiva eder. Bütün bunların fevkinde bütün bu şeylere hareket, hayat veren çok kıymetli bir de omuallim hanım vardır. Her çocuğun ayrı bir şezlongu vardır. Bol güneşli havalarda sa- bahları yavrular bu şezlonglar ü - zerinde güneş banyolarını alırlar. Derslerini en son sistem usullerle kendilerine mahsus ayrı ayrı is « kemlelerde muhtelif tedris vasıta» lariyle bilfiil görürler. Yemekle - rini mektepte kendi boylariyl mü tenasip masaları önünde kendi ken dilerine yerler. Yemeğe başlamadan evel, ye- mek hazırlığı vardır. Bir taraf - tan o günün nöbetçi yavruları sof- raları hazırlarlarken diğer taraf - tan bütün çocuklar kendilerine ait dolaplardan aldıkları taraklariy le başlarını tarar, diş fırçalariyle ladını kendine mal edindiği bir re- sim ile tanır. Okumak bil - mediklerinden muallim hanım her birinin dolabına kendi eliyle ha - zırladığı ya bir kuzu, ya bir çiçek, ya bir yaprak resmi iliştirmiştir. Tuvaletleri bitenlerin göğüslük- lerini nöbetçi yavrular bağlar. Bü- tün bu hazırlıklardan sonra büyük bir intizamla her biri kendi sanda liyesine geçer, yemeklerine başlar- lar. Yemek yerken kıymetli mual- limleri onlara basit (havalardan ibaret gramofon (o plâkları çalar. Sonra her biri portatif yataklarına çekilirler, gramofonun muttarit sesi onları derin bir süküte dal - dırır. Bir buçuk saat süren sessiz- likten sonra piyanonun çıkardığı şakrak havalar işidilir. Muallim piyano salonuna top - lanan yavrularını hoplatır, zıp - latır kâh ağır ağır (o yürütür, kâh koşturur; bütün bunlar uykudan kalkan çocukları hava cereyanı- na maruz bırakmamak, üşütme - mek içindir. Burada her şey böy - lece bir maksat altmda ve bir prog ram dahilinde akar. Akşam üstü evlerine gitmek ü- zere mektebin kamyonuna biner - ler muallimleriyle vedalaşırlar. Bu güzel yurdun senelik müsa - meresi Ödemişte âdeta bir hâdise oldu. Valimizin de bulunduğu bu İ müsamerede neler görmedik, ne - ler... Çiçekler mi dile gelmedi? Ke - lebekler mi uçmadı?. Arılar mı bal toplamadı? İsveç dansları, bah riyeli dansları ve nihayet zeybek.. Ödemişin milli dansları. Odemiş anakucağındaki yav- rular, hocaları ve mektepleri Bu kıymetli yurt, Ödemiş Hi- mayei Etfal Cemiyeti tarafından tesis ve idare edilmektedir. Umu- mi meclis her sene iki bin lira gi - bi mülim bir yardımda bulunur. Meclisin bu değerli alâka ve mua- veneti cidden mahalline mastuf - tur. Ödemiş belediye reisi doktor Mustafa Bey otuz fakir çocuğun bu müessesede terbiyesini temi - nen bütçeye tahsisat (koymuştur. Memlekete bu gibi güzel müesse - selerin çoğalmasını dilerim. H. Ekrem Kırkağaç çalışıyor Kırkağaç, (Hususi) — Kaza - mızda gerek ümran, gerek istih - sal işlerinde hümmalı bir faaliyet görülmektedir. Kazamızın halkı umumiyetle müstahsil ve zengindir. Bilhassa Bakırköy, diğer köyle- rimize nümune olacak bir vaziyet- tedir. Bakırköyü, bu havalinin ü- züm piyasasma hâkim gibidir. Küçükova denilen yer, bol su - yu ile ve köylünün himmeti ve gayreti ile güzel bir bahçe haline girmiştir. Burada yetiştirilen aşı - lanmış zeytinler, mübalâğasız ce - viz büyklüğündedir. Sokaklar geniş, yollar kaldırım- lıdır. Yollarda tenvirat fenerler vasıtasiyle fakat muntazam ve ih- tiyaca kâfi şekildedir. Evler müntazamdır. Halk, ça - lışkan ve namusludur. Yıldırımla ölüm ! Samsunda Yeni Kırbaç ma- hallesinde Dırama mübadillerin - den İsmail oğlu Hamdi Ef. tütün tarlasından karısı ve çocukları ile birlikte araba ile evlerine gelirken şiddetli bir yağmura tutlmuş ve o sırada üzerlerine yıldırım düşmüş- tr. Hamdi Efendi hemen ölmüş, arabanın atı yaralanmıştır. Karısı ve çocuklarma bir şey ol - mamıştır. Malatyada Bir kadın hizmetçisi yü- zünden kocasını mı öldürmüş ? Malatya, Cermiğe köyünde feci bir cinayet yapılmıştır. Cermiğe köyünün zenginlerin- den Yusuf oğlu İsmailin 25 sene - lik ve beş çocuk sahibi karısı Mer- can, İsmailin yirmi yaşındaki hiz- metçisi Ali ile sevişmiştir. Kadın zengin kocasının serve - tine konmak için vücudunu orta - dan kaldırmak istemiş ve bunun için lâzım gelen tedbirleri almıştır. Bir gün İsmail evinde işiyle meşgul iken patlıyan bir beşli tü -| fekle yaralanmış, tek ( bir kelime söylemeden düşüp ölmüştür. Tüfeği patlatanın kim olduğu anlaşılamamıştır. Bu esnada evde İsmaille karısından başka kimse bulunmadığı tahakkuk etmiştir. Fakat İsmail ölünce ihtiyar karısı- nın genç sevgilisi (o hizmetkâr Ali firar teşebbüsünde bulunmuştur. İsmailin karısı cinayeti inkâr et. mekte: — Ben süt sağmaktan geldim. Kocam beşli tüfekle (oynuyordu. Tüfek patladı, öldü demektedir Gerek kadın, gerek | sevgilisi yakalanmışlardır, tahkikat derin - leştirilmektedir. ! Kötü bir iddiaya cevabımız | las tarafı 1 ini sayısal ki rasında ahenktar bir anlaşma &' cuda getirmektir. ki Alman meslektaşımıza şura” nı hatırlatmak isteriz: Milletlerin iktısadi, siyasi iştik” lâlleri derecesinde asildir ve be?” nelmilel iktisadi münasebetler 4” cak mütekabil menfaat ve hürmet esası dahilinde inkişaf edebilir hiç kimse hâdiselerin seyrini dü” duramaz. Eğerbiz söz aldıks* bu, Türk heyeti murahhasasın!” | beyanatına cevaben M. Possenif | İ yaptığı telkini protesto etmek “* bu vesile ile şunu (| bir defa dah* | katiyetle beyan etmek içindir: Het memleketin menfaatleri milletle * rin heyeti umumiye halindeki mef” faatleri içinde aranılmalıdır ve a” cak bu ikisini hemahenk kılma suretiyledir ki refah yoluna giril€ bilir. Bu fikirledirki biz, ssl olmaktan ziyade zirat olan dev” letleri Alman telkininin neticeli hakkında beraberce o düşünmeğ* davetten istinkâf ediyoruz.,, Çingeneler Umumi birlikleri Teşekkül etti Bukreş, 8 (Hususi) — Buradf yeni bir cemiyet teşekkül etti, Ce" miyetin adı “Çingeneler umumi birliği,, dir. Birliğin reisi Papaf | Serbaiaudur. Bu zatin, çingenele" rin hayat ve ırklarına dair yazıl mış buyük bir eseri vardı. Birli” ğin azaları arasında meşhur ke “ mancılar ve musikişinaslar bulur! nuyor, j Cemiyet, en eski kayıtlara isti! nat ederek çingenelerin, Romalı* lardan çok daha evvel, bir asalet unvanı olan Romans lakabini ta” şıdıklarını meydana çıkarmıştır.” Hattâ, bazı vesaik, Romayı ilk defa çingenelerin kurduğunu isbsf ediyormuş.. Cemiyet reisi: — Çingeneler asırlardanberi di” yar diyar geziyorlar.. Damarla * rmda çingene kanı bulunmıy#” milletler pek nâdirdir, diyor. Cemiyetin gayesi, çingene serserilikten okurtarmak, onlar” yaşadıkları memleket kanunların” riayeti öğretmek, tahsil ettirm: ve çingenelerden birer vatanı yetiştirmektir. Şimdilik bir “Yüzler komitesi" toplanıp, umumi kongre ruzni sini bazırlıyor.. Bu komitenin azası da münevver çingenedir reisleri meşhur kemancı Gret Demicodır. e mmm linke iii Bir çete imha edildi Sıvasta Görük kazasında if müddettenberi şekavet yapan © vat çetesi Görük jandarma böl! İ kumandanı Sakıp Beyin aldığ' itertibat sayesinde imha edilmis” İmha edilen çetede Cevattan beşi” i daha altı şaki vardı. Bunlar Kaşan köyünden köylü dağa kaldırmışlar ve *, altın lira Fidyeinecat | istemisi”” dir. Ypılan müsademe neticesi? bu Köylü'de kurtardmeşlır. ve mafih müsademede bir köy! şehit düşmüştür. v Müsademe esnasında Harb minde bir jandarmamızın yararlıkları görülmüştür. ma Hasan 100 lira nakti fat ile taltif edilecektir. vay