13 Temmuz 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

13 Temmuz 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

—,; gi Iğne ve çuvaldız di ; Başmakaleden Devam sadi istiklâlini elinden almak de - mekir, Ve Türk murahhası Mü- nür Beyin çok haklı olarak kon - feransta söylediği gibi milletlerin iktrsadi istiklâli siyasi istiklâli ka- dar mühimdir. O kadar mühim bir milli mevcudiyet meselesidir.. Dünya iktısadi buhranı başladık- tan sonra bir çok memleketler gi- bi bir sanayi memleketi olan Al - manya da kendi hudutları içinde ziraate ehemmiyet vermeğe baş - lamıştır. Orada simdiye kadar ekilmiyen topraklar ekilmektedir. Şehirlerin ahalisinden bir çokları köylere gitmek, çiftçi olmak için teşvik edilmektedir. Hülâsa sa - nayi memleketi olan Almanya ay- ni zamanda bir ziraat memleketi olmağa çalışmaktadır. Acaba Almanlar sanayi ve zi- © rant memleketleri arasındaki es - © © ki iktısadi muvazeneyi muhafaza etmek istiyorlarsa neden dolayi © kendileri şimdiye kadar meşgul © — olmadıkları ziraat işelrine ebem - © miyet vermektedir?. Bu takdirde —— Alman murahhası Posseye ziraat © memleketlerinden biri de çıka - © rek: © — Almanlar ziraat işlerini br- © ( raksmlar. Yalnız sanayi memle- “© keti olmakla iktifa etsinler.,, fi Derse buna karsı: © —Çok doğru söylediniz!.,, © © Diye mi cevap vereceklerdir?. " AKİT 13 Temutur TİE İle zig Bu yeni idareye ANKARA, 13 (Hususi) Mülga Seyrisefain umum müdür - lüğünün iç hatlar ile Kadıköy, Haydarpaşa, adalar, Yalova, Ye - şilköy hatları imtiyazını işletmek ve Yalova kaplıcalarını imar ve işletpe işlerini idare maksadiyle kurulan Akay işletme müdürlüğü ler heyetince tasvip ve bugünkü resmi gazete ile neşredilmiştir. Talimatnamenin esaslı noktaları şunlardır: Akay idaresinin sermayesi mül- ga Seyrisefain idaresinin iç hat - lara tahsis ettiği vapurlarla bun - ların karada, denizde mevcut de- mirbaş âlât ve edevatı ve 2248 numaralı kanunun 10 uncu mad - desi mucibince yapacağı istikra « zın hasılatı, ayni kanunun ikinci maddesi mucibince İktısat Vekâ- leti tarafından idareye tefrik edi- lecek bütün menkul ve gayri men- mallar, satılacak gemiler, ği arma eski ata 8ö7-7 kul ir birini hatırlatalım: | menkul ve gayri menkul enkaz ) Başkasma çuvaldızı sokmak isti - p yen ein kendine iğneyi batırmalı: e Mehmet Asım ismi ırıda zelzele Raye Evler, duvarlar yıkıldı, halk korku içinde .. 5 © Çankırı, 12 (A.A.) — Bugün saat 14.30 da şiddetli bir zelzele — oldu. Bazı duvarlar yıkıldı. Evle- — rin kiremitleri düştü! Halk arasın- — da korku ve heyecan vardır. gi a be 1430 AK şiddetli zelzeleden yarım © sam sonra ikinci bir zelzele daha © olmuşise'de hafifçe geçmiştir. Zel- — zeleden her evde az çok tahribat © olmuştur. Eski binalardaki tahri- © batidaha fazladır. Nüfusça zayi - — atyoktur. Mimar.Sinan âsârm - © dan Ulucaminin de kubbesi çatla" mıştır. Türkiye, Avusturya © G5 milyon liralık bir - tüccari itilâfname © © “Ankara, 12 (A.A.) — Hariciye 4 Vekâleti umumi kâtibi Menemenli “zade Nüman Rifat Beyefendi ile ii. “Avusturya: maşlahatgüzarı M. Bi- © adholf-arasında'bugün üç buçuk — mülyomtiralrk bir ticari itilâfname İzel , İtilâfname müva' © zene esası ve mütekabil listele - © remüstenittir. İtilâfname on gün ra meriyete girecektir. De” © Maarif ve Gümrükler e vekilleri geliyor TANIK 12 (Hususi) — Ma- arif | Reşit Galip Bey yarın — bügün) Sötanbula hareket ede ilktir. © Gümestik ve İmhisarlar Vekili © de bir Kaç güne kadar İstanbula : eği e m EN 5 Mi alev İN pi. a bedelidir. Seyrisefain idaresinin 31 mayıs 933 tarihine kadar olan borçları Maliye Vekâletine intikal ettiğin- den Akay müdürlüğü bu borçlar için muhatap olmıyacaktır. Akay teşkilâtı şöyle olacaktır; Müdür, işletme şubesi şefliği, muhasebe şubesi şefliği, Yalova kaplıcaları müdürlüğü, kontrol ve teftiş şubesi şefliği, müdürlük bürosu şefliği, Kadroya göre, müdürlükte ay- İrk ücretleri 40 ilâ 150 lira ara- sında altı memur, 500 lira ücret- Cümhuriyetin onuncu yıldönümü Ankara, 12 (Hususi) — Cümhu riyetin onuncu yıl dönümünü kut- lulama programını o hazırlıyacak komisyonlar hakkındaki talimatna me Vekiller heyetince tasdik edil- miştir. Talimatnameye göre, Ankara - daki komisyon C. H. Fırkası Umu- mi Kâtibi Recep Beyin reisliğinde Nafi Atuf Bey ve vekâletler müste şalariyle cemiyetler mümessille »- rinden mürekkep olacaktır. Bu komisyonlar (o vilâyetlerde valilerin riyasetinde (fırka idare heyetleri reislerinden, resmi dai - reler müdürlerinden ve cemiyetler mümessillerinden teşekkül edecek lerdir. Bu komisyonlar kararname- nin resmt gazetede neşrinden son- ra derhal işe başlıyacaklardır. Kükürt ihtikârı meselesi İzmir, 12 (Hususi) — Kükürt ihtikârı davasma devam (edildi. Şahit İsmail Hakkı Bey dinlenildi, M. Alyotinin verdiği ziyafette bu- landuğunu, fakat fiatları yükselt- mek için konuşulup konuşulmadı- ğını bilmediğini söyledi. Maznun- larm velâlleri müdafaalarını yap - tılar. Mahkeme ayın on sekizin » de kararını verecektir. 24 Hususi Akay ve deniz işletme . müdürlükleri teşkilâtı kadrolar ve memur maaşları... teşkilâtma ait talimatname Vekil- | ğa” A RN ON HABERLER; Haberleri ait talimatname, li bir mütehassıs, işletmede ay- lık ücretleri 40 ilâ 250 lira ara - sinda dokuz, İlevazımda ambar, kömür ambarı, inşaat kısmı, kü- çük tamirat posatsı kısımları da dahil olmak üzere ücretleri 40 ilâ 250 lira arasında yirmi beş, mu- hasebede 45 ilâ 50, lira ücretli on iki, kontrol ve teftiş şubesinde 45 ilâ 180 lira ücretli on altı, hu- kuk müşavirliğinde 50 ilâ 150 lira ücretli üç memur bulunacaktır. Ayrıca 55 ilâ 125 lira ücretli üç doktor, 32 ilâ 125 lira ücretli yüz kırk sekiz iskele ve vapur me- muru, 27 ilâ 65 lira ücretli kırk üç kamarot, 35 ilâ 140 lira ücret“ li yüz on üç göverte mürettebatı, 35 ilâ 140 lira ücretli yüz iki ma- kineci, 15 ilâ 250 lira ücretli 36 Yalova kaplıcaları memuru var - dır. Türkiye sahillerinde muntazam posta seferleri inhisarmı işletmek maksadiyle kurulan “Deniz yol - ları işletme müdürlüğü,, teşkilâtı” nın idare sureti hakkındaki tali - matname de neşredilmiştir. Bu teşkilât esas vazifelerin - den başka, . Türkiye ile ecnebi li» manları arasında : şilep nukliyatr işiyle de iştigal edecektir. Bu müdürlük teşkilâtı; me, muhasebe, levazım, trol, mubayaa ve fen şubeleriyle müdürlük bürosundan ibaret ola- caktır. Bu müdürlüğün kadrosu 30 ilâ 700 lira ücretli 1046 memur ve müstahdem, acenteliklerde çalı - şacak 21 ilâ 280 lira ücretli 44 memurdan ibarettir, p işlet - kon » Kaymakamlar ara- sında tayinler Ankara, (Hususi) — Ceyhan kaymakamı Mitat Bey Silifke kay- makamlığına, Ermenâk kaymaka - mı Hayri Bey Ceyhan kaymakam- lığma, Ulukışla kaymakamı Hay ri Bey Mutki okaymakamlığına, Sultaniye kaymakamı Hilmi Bey Palo O kaymakamlığına, Develi kaymakamı İlyaş Bey Çorlu kay- makamlığma, Karaman kayma - kamı Abidin Bey Merzifon kay-| makamlığına, Palo kaymakamı ibrahim Bey Uzunköprü kayma - kamlığına, Merzifon kaymakamı Necmettin Bey Boğazlıyan kay - makamlığına, Boğazlıyan kayma. kamı Kemal Bey Darende kay - makamlığına, Kemah sabık kay- makamı Tevfik Bey - Kastamonu mektupçuluğuna, Gümüşane mek- tupçusu Tevfik Bey Çankırı mek - tupçpluğuna Aksaray mektup - çusu İsmail Bey Tokat mektupçu - luğuna tayin edilmişmişlerdir. İnhisarın alacağı üzüm ve tütün ANKARA, 12 (Hususi) — İn- hisarlar umum müdürlüğü bu yıl İzmir mıntakasından, geçen yıla nazaran daha fazla miktarda ü - züm ve tütün alacaktır. Ne yü ak şi İM, di e Romada Konferanstan dönerken Tevfik Rüştü Beyin İtalya başvekiliyle mülâkatı Roma, 12 (A.A) — Türkiye ha- riciye vekili Tevfik Rüştü Bey, dün Romaya geldi, M. Musolini | ile uzun uzun görüştü. Tevfik Rüştü Bey ile M. Muso - lini, iki devleti alâkadar eden me | seleleri tetkik ettiler, Sovyet Rusya ile İtalya arasın - da bir ademi tecavüz misakı yapı - lacağı haberi teeyyüt ediyor, # » * Roma, 12 (A.A) — Türkiye ha- riciye vekili Tevfik Rüştü Bey dün akşam Romaya geldi ve derhal M. Musolini tarafından kabul edildi. Tevfik Rüştü Bey, M. Musolini ile müstesna olarak bu kadar - sü - ren uzun bir mükâlemede bulun - du. yp Görüşmenin, hiç olmazsa kısmen Sovyet Rusya, Küçük İtilâf ve Tür- kiye ademi tecavüz misakı hakkın da yapıldığı zannediliyor. Dörtler misakı imzalandıktan sonra hemen gitmiş olduğu Mos - kovadan dönen Sovyet sefirinin, Tevfik Rüştü Beyden bir kaç saat evvel M. Musolini tarafmdan ka - bul edilmiş olduğu kaydolunuyor. Sovyet Rusya ile İtalya arasında bir ademi tecavüz misakı müzake- ratma başlandığı haberi teeyyüt et dneliteği, 1s mirnhırmi ui, Sitare) İtalya matbuatının kaydettiği şa icümhur H/ : Reisicü Reisicüimhur Hazretleri Dolmabahçe sarayındaki dsi rinde meşgul olmuşlar, | tü Sakarya motöriyle Ka kadar bir gezinti yapmışlı Mütarekenin yıllarından sonf (Baz tarafı 1 inci danlariyle valiyi ziyaret etmiş vali beyle üçüncü kolordu v8 kez kumandanları da öğledel ra gemiye giderek kumanda” yaretini iade etmişler, top si mak suretiyle selâmlanmış! Türk Balkan birliği — C. İstanbul mümessili ve hukuk kültesi reisi Tahir Bey misal! şerefine on yedi buçukta Pe: las otelinde bir çay ziyafeti miştir. Ziyafette Aris'in zabi” riyle Yunan elçisi M. Sakelar€ los, Yunan konsolosu M. Yunan bahriye ataşesi, vali yini Ali Rıza Bey ve diğer zatlar bulunmuşlardır. Ziy Tahir Bey bir nutuk söyli Türk — Yunan dostluğundan ” setmiştir. Misafirler bu sabah © şehri gezecekler, saat 16.30 da Hi adadaki deniz lisesinde şerefi€ ne bir çay ziyafeti verilecektif Gece saat 2230 da da Ye” elçisi M. Sakelaropulos Yenik*i deki evinde bir suvare vere” tir, Aris; mütarekenin son yil danberi sularımıza gelen (o Yi lifosuna mensup ilk gemidir. | “Türk -— Yunan dostlii. Atina, İZ (AA) — Gazel yialara göre Sovyet Rusya Avus - turya ile de bövle bir misak yap - mak niyetindedir. Rana Bey İnhisarlara ait işleri anlatıyor Ankara, 12 (A.A.) — Gümrük ve İnhisarlar Vekili Ali Rana Bey suallerimize cevaben Anadolu A- jansma şu beyanatta bulunmuştur: “Mütehassıslar tetkiklerini bi - tirdiler, İnhisarların merkezi ida- resi ve tütün, ispirto, tuz inhisar işleri hakkında dört rapor verdi - ler. Bu raporlar çok faydalı ve sarih tavsiyeleri ihtiva etmektedir. Bu tavsiyelerin tatbikine çalışaca- diz. Bir kısmının tatbiki için ec- nebi mütehassıs yardımma ihtiya- cımız olacaktır. Mütehassıslar inhisarlarn tev - hit edilmiş olmasını isabetli bul - dular. İnhisarların Oo Ankaraya nakli muamelenin selâmeti için bu sene de talik edilmiştir. Tütün kanunu tadilâtı inhisar - lar umum müdürlüğünce bitiril - miştir. Şimdi lâyiha Vekâletimiz ve diğer alâkadar vekâletler tara - fından tetkik edilecektir. Benzine ispirto karıştırma ka - nun lâyihası Ziraat (o Vekâletince hazırlanmaktadır. kama C. H. Fırkası umumi idare heyeti Ankara, 12 (A,A.) — Cümhu -| riyet Halk Fırkası oOUmumi idare heyeti bugün toplanmış ve hükü- metle temas talimatnamesinin mü- zakeresine devam etmiştir. e ik Aris mektep gemisinin | ziyareti münasebetiyle Türk buatının yürüttükleri hararetli talealardan ve sütunlarma dikleri samimi yazılardan sevinç duymaktadır. Hükümet taraftarı Proia İ tesi bilhassa diyor ki: “Yunan filosunun yarmki İ bitleri yakın şarkta birdenbir? sule gelen büyük tarihi tekâ” ve inkişafı Istanbulda buluf yi ları sırada iyice anlıyacaklar, kiye ile Yunanistan © arası dostluğun ve mesaj iştirakiniiği kın şarkta herkes için ne kadâf iv yırlı neticeler doğuracak yel sulh devresi yarattığını deceklerdir.,, 1 i l # Buğday fiatları ve A” rika ziraat nazırı” | telgrafı gi Vaşington, 12 (A.A) — Nazırı 25 devletin 49 şehir b* ye reislerine telgraf çekmişti" eri Bu telgrafta, nazır, buğd# gi tının yükselmesi ve iptidai deleri değiştirilenler tarafınd İrilecek olan bir buşelde 30 İ vergiden dolayı ekmek al , haksız bir şekilde yükse! ! mücadele için hükümetin lâhiyetini kullanacağını bil tir, i Z “ev Tü Yurtdaş ! Türkiye, zeytinyağı mem Fakat Türklet az zeytinyağ! İspanyollar ve İtalyanlar kağ” 3 yağı yemeğe alışsak, zeytinviğ yeğ” salimizi beş misli çoğalmak” ik Ai İltsar ve Taşarrf © j