15 Temmuz 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

15 Temmuz 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

Rİ ema DE —z - VAKIT 15 Temmuz 1933 Şeker pahalıdır Başmakaleden Devam him bir gıdadan değil, manda memleketi şiddetle tahrip eden bir hastalığın ilâcından da mahrum etmek demektir. İşte biz bu hakikatleri ve zaru- retleri gözönüne getirerek şeker pahalılığı meselesiyle meşgul ol - mıya başladık ve şimdiye Okadar yaptığımız neşriyatla davamızı hiç olmazsa kismen efkârı umumiye | karşısında izah etmiye muvaffak olduk. lığı meselesinin iç yüzü çok ka-| rışıktır. > Meselenin iyice anla- şılması için bu karışıklığıtah - ini ederek safha safha göstermek İâzımdır. Bu noktai na- zardan oldukça müşkül bir iştir. Biz bu husustaki müşkülâtı takdir etmekle beraber her halde bu yol- | daki zorlukların bertaraf edile -| mez mahiyette olmadığına kaniiz. Onun için bir memleket meselesi | olarak başladığımız bu işteki fe - nalıkları elimizden geldiği kadar göstermek azminde ve kararmda - yız. Mehmet Asim Birleşme yerleri Bu yerler için yeni bir talimatname hazırlanıyor ANKARA, 14 ( Hususi) — Zührevi hastalıkların sirayeti - nin meni nizamnamesi yerine Da- hiliye Vekâletince yapılmış bulu- nan yeni ni Devlet Şü- rası Umumi | eyetinde konuşul - maktadır. Yeni nizamnameye gö“ re zabrta her hangi bir suretle kö- tü yola düşmüş bir kadını doğru yola yöneltmeğe çalışacaktır. Ka- dın bunu istemezse o zaman ken- disine kötü kadın muamelesi ya- pılacaktır, © Bunlar sıhhiye dairesinde ya - zılı olacak ve muayeneye tabi tu- tulacaktır. Sıhhat komisyonları o- lan yerlerde birleşme yerleri açık! masına izin verilecektir. Birleşme | yerleri zabıtanm ayıracağı yerde olacak, şuraya buraya serpiştiril - | miyecektir. İstiyen kadınlar, birleşme yer- | lerine ayrılmış olan çevre içinde | olmak şartiyle tek başına evini kullamabilecektir. Vesika usulü kaldırılmış olmak- la beraber sağlık bakımından ta- kip yolu kalmaktadır. Zabıta kuv- yetleri de birleşme yerlerini göz altında tutacaktır, Maarif vekili geldi (Baş tarafı 1 İnci sayıfadn) unacağı, kimlerin açıkta kala - cağı belli olmamakla (Oberaber dolaşan bazı şayialara göre açık - ta kalacak müderrisler şunlardır: Tıp fakültesinden: Orhan, Kerim Seba - ti, Kenan Tevfik, Fuat Fehim, Süreyya Al Server Kimi Böyler, Besim Ömer, Ziya Nuri ve İshak Paşalar Dişçi ve eczacı o mektebinden: Hayri, Mâmit Hasan, Talât, Mustafa, Mehmel Bey- ler. Edebiyat ve Mâhiyat fakültesinden : Ke mal zâde AN Ekrem, Ferit, Nalm Beyler, Hukuk faklltesinden: Abdurrahman Mu- nlp, Cevat, Mişon Ventura, Ali Kemal, Ha - < Adli ve Münir Beyler. ayni za »|. | Bununla beraber şeker pahalı. | İ Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Bey İdün gece saat 23.20 de Brindiziye | müteveccihen hareket etmiştir. Kendisini istasyonda hariciye müsteşarı M. Suvich, Türkiye bü- lerden M. Aloisi, sefaretlerin mü- messilleri, hariciye (nezareti ve ! Türkiye sefareti erkânı mişlerdir. Bir İtalyan gazetesinin makalesi Roma, 14 (A.A.) — “Giornal d'ltalyana,, gazetesi Türkiye hari- İ ciye Vekili Tevfik Rüştü Beye - fendinin Romada bulunması mü- İ nasebetiyle neşrettiği bir makale de iki memleket arasında mevcut İ samimi dostluk ve tesanüt bağla- rını hatırlattıktan sonra diyor ki: “— Bu hal Akdenizin şark hav- zasında sulh ve müvazene husu - gunda en sağlam bir teminat ma- hiyetini haizdir.,, Bu satırlardan sonra Giornal d'i- talia mütalealarına şu suretle de- vam ediyor: “ —'Türk — İtalyan “dostluğu yalnız bu iki milletin değil, fakat diğer milletlerin de menfaatlerine uygundur. Bü uygunluk Türkiye ile İtalya 4 Devlet Misak bugün imza- İanıyor galiba .. Avrupa işlerine bununla inizam vermeğe imkân yok! Paris, 14 (A.A.) — Nazırlar meclisinin toplantısı bittikten son- ra elde edilen malümata göre dört devlet misakının 15 temmuzda Ro- mada imzalanması muhtemeldir . Varşova, 14 (A.A.) — Yarı resmi gazete olan Polska gazete- si, yarın imzalanacak olan dörtler misaki hakkında yürüttüğü müta- lealar sırasında diyor ki: “Avrupaya ait işlere dört dev- letin ve himayesi altında yeni bir İ düzen vermeğe imkân yoktur. Bu imkânsızlığın sebebi bir Avru - paya ilişiği olan başlıca meselele - rin hepsinde alâkadar olan ve ken- di hayati menfaatlerine aykırı dü - şecek kararların kendilerine zorla kabul ettirilmesine müsaade etmi yecek derecede kuvvete malik bu- lunan iki belli başlı oâmilin yani ! Sovyetler birliği . ile Lehistan bu İmisaka dahil bulunmamalarıdır. Her iki hükümetin görüş lerinde birlik olduğu anlaşıldı Avrupa sulhunün muhafaza ve idamesi için iyi münasebet ve vifak siyasetine devam olunmasına karar verilmiştir Roma, 14 (A.A.) — Türkiye) arasında aktedilen muahededen | efendinin şerefine “Lido Castel - yük elçisi Vasıf Bey, hariciye ka- | lemi mahsus müdürü, büyük elçi - | teşyi et | sonra Yunanistanla siyasi bir te « şebbüse iş ve bu teşebbü - gs | sşn Türk — Yunan itilâfı netice -; sün Türk — Yunan itilâfr netice- sine ulaşmış olmasiyle de sabit - Giornal d'İtalia yazısmın so - nunda Tevfik Rüştü Beyefendi ile M. Musolini arasındaki konuşma” larm muvaffakiyetli bir samimiyet havası içinde cereyan etmekte ol- duğunu, bu halin ise her iki hü- kümetin arasındaki dostluğa tayin ettikleri gayeyi kuvvetlendirece - ğini kaydetmektedir. Roma görüşmeleri Roma, 14 (A.A.) — Türkiye Hariciye Vekili Dr. Tevfik Rüştü i Beyefendi ile M. Musolini arasın - da yapılan konuşmada umumi ma- hiyette siyasi ve iktısadi işler, bil - hassa Türkiye ile İtalyayı doğru - dan doğruya alâkadar eden me - seleler tetkik edilmiştir. Bu görüşme esnasında (her iki hükümetin düşünüş ve görüşlerin- de birlik olduğu müşahede edil - miş, iki memleket arasındaki dost luk münasebetlerinin bir kat daha “Kkuvvetlendirilmesine ve Avrupa sulhünün muhafaza (ve idamesi namına iyi münasebet ve vifak si- yasetinde devam olunmasına ka - rar verilmiştir. Moskova, 14 (A.A.) — Lon- dra konferansı iktisat komisyonun da Sovyetlerin iktisadi ademi te - cavüz misakı projesine ait müza- kereler açılmıştır. Söz alan M. Mejalouk, tecavü - zi mahiyetteki bütün tedbirlerin iktısadi sulhu ihlâl eden her tür- lü hareketlerin, iktısadi tecavüzle» rin bütün memleketleri müteessir etmekte olduğumu beyan etmiş ve demiştir ki: “— Hiç bir memleket hariçten ani surette vukua gelmesi muhte- mel bulunan ve amili harici veya dahili siyaset olan taarruzlara kar. şı her'gün teminata sahip olma: dıkça dünyada ne istikrar hasıl olabilir, ne de itimat teessüs ede- bilir.. Bizim memleketlerimizin gayesi, bu gibi ahvale nihayet ver- mek ve iktısadi münasebetlerde istikrar amillerini kuvvetlendir - mektir. “Teklif olunan misak en ziya- de mazharı müsaade millet esasi» na veya hususi tarifeler esasına müstenit ticari itilâflar ahkâmını M. Musolini, Tevfik Rüştü Bey-' Türk - alan Bl ve | fisano,, da büyük bir ziyafet ver » miştir. Nazırlardan bir çoğu, Türkiye elçisi ve bir çok Türk “ve İtalyan şahsiyetler bu ziyafette davetli bulunmuşlardır. Türkiye Hariciye Vekili, gaze - İ tecilerin sordukları suallere ver - diği cevapta, her iki memleketin siyasi ve iktisadi o direktifleri ve bilhassa Balkan ve Akdeniz mem leketleriyle olan münasebetlerine ait direktifler arasında ( tıpkılık bulunduğunu teyit etmiştir. Romanya gazetelerimemnun Bükreş, 14 (A.A.) — Gazete- !ler Türkiye Hariciye Vekili Tev - fik Rüştü Beyefendinin Türkiye ile Romanya arasında yakında bir i hakem ve dostluk muahedesi im- za edileceğine dair olan beyana - tını memmuniyetle karşılamakta - dırlar. Adverul gazetesi diyor ki: “Uzun zamandanberi hazırlan- makta olan bu muahedename Ro- manyayı'diğer memleketlerle bağ- yan buna benzer muahedename- leri itmam etmektedir; “Avtüpa « nm bir federasyon haline getiril. mesi suretindeki büyük proje ta - hakkuk ettirilmemiş olduğundan bu mıntakayı muahedenamelrle ayni gayeye matuf bir sistem teş- kil ediyor.,, Sovyetlerin iktisadi ademi tecavüz misakı Hariçten ani taarruzlara karşı teminat olmadıkça rahat huzur yok ! hiç bir veçhile tahdit etmemek - tir.,, M. Mejalouk, Sovyet teklifleri- nin kabulü cihetinin ticari menfa- atlerine uygun düşeceğini söyle * miştir.. Lehistan, Türkiye, Irlan- da murahhasları Sovyet projesine müzaharet etmişlerdir. Müzake - renin hitamından sonra M. Meja- louk, yeniden söz alarak Sovyet heyetinin fikirlerini şu suretle hu- lâsa etmiştir: 1 — Dünyanın şimdiki elim ik- trsadi vaziyetini bir miktar olsun ıslah etmek için istihsalâtı tediye kabiliyeti nisbetinde artırmak ve dünyada ihtiyat stokların sarfını temin etmek zaruridir. 2 — Her hangi bir memleke- tin diğer bir memlekete yapmak- ta olduğu ihracatm fazlalaştırıl - ması, ayni zamaada kendisine ih- racat yapılan memleketlerin iktı- sadi vaziyetinin kuvvetlendirilme- siyle ve tediye kabiliyetinin artı- rılmasiyle müterafik olması lâzım gelir. 3 — Az faizli krediler mali kal-| etmiştir. i Rist iresine taraftar oldukları İd. Konferasn divanının 11 rihli Oiçtimmda ise F teklifi (o üzerine © borçlanm” x ) Buhran karşısı il (Baş tarafı 1 imei tetkik olunarak büroya bir İ verilmesi lüzumuna da işaret mekte idi Mali komisyonda velâ M. Bonnet ( bis” yalnız gümüş b | da herkesin mutabık olduğun” düşünüş- ğer mesailde murahhas heyet nin ihtilâf halinde bulund ileri sürerek ruznamede altı maddeden hangisinin lacağı hakkında ancak bü! çi bir karar verebileceği fikrini dafaa ettilerse de ekseriyet i dilerine iltihak etmedi. Evvelce altın blokuna dahil” yük bir memlekette İtalya küçük tilâfın bu hususta Fransada rıldıkları ve bu mesailin gümüş para meselelerinin mü resi tali bir komisyona bırak" Fransı mahafli bu neticeyi di noktai nazarının bir zaferi rak alkışlamakta ve hali ” şiddetli ibtilâflara mevzu © meselelerin bertaraf edildiği * natiyle sevinmektedirler, Maamafih mücadelenin kö ransın devam ettiği müddetçe vetini muhafaza edeceği ve bet iş arkasına kuvvetli bir teşkil eyliyeceği muhakkak 8 dir, Uzak Şark ihti ve konferans Moskova, 14 (A.A.) — vostuktan bildirildiğine göre, * bindeki Japon gazeteleri konferansının suya düşeceği ir bir takım şayialardan bab” mektedirler.. Bu gazeteler, Mançuri metinin konferansın neti€©, karşı lâkayt olduğunu yaz! ve Japonya hükümetine mul* sıtlıktan vaz geçmesini tavsir* mektedirler.. Ayni zamand” pon gazeteleri Mançuri hük' erkânının şarki Çin demi! ele geçirilmesi için yakınd* taraflı hareketlerde buluna€ rıni yazıyorlar. erener rem b kınma sahasında mühim bi oyniyacaklardır. ; Sovyet heyeti, mukaddem* ii yet irhacatmı temin e şerâit dahilinde normal halâtı plânmda derpiş miktar haricinde bir mily8” lık siparişte bulunmağa duğunu bildirmiştir. > i rin şeması, Rusyanın mil! diyatınm inkişafını ve bile racatı artırmıya ve bii mış olan kredilerin öd medar olmuş olan ez nin inkişafını tecil imkânın edecek surette tertip edil M. Mejalouk netice 6 tün heyetlerin yale halât ve ihracat imkânlar”? sii hakkındaki mülke böyle bir tevsiin ne gibi tında tahakkuk ettire dair olan mülâhazaları”* mek suretiyle pek iyi bir te bulunmuş olacaklar" ii