26 Temmuz 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

26 Temmuz 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

— 6 — VAKIT 26 Temmuz 1933 yy ay yy yy yy yg yy ypg gg yg gay yy gg gg 8 u mezbaha yapılıyor Bir kaç yıl önce bir köy halinde olan ödemiş, bugün asri bir şehir halinde.. Ödemişte zafer Ödemiş, (Hususi) — Ödemiş belediyesi Türkiyenin Oomuvaffak olmuş belediyelerinden biridir. İc- raat defetri görülür ve şehrin ve » rimiyle kıyas olunursa bu hakikat derhal teslim olunur. Bundan bir kaç sene evel bir köy manzarası gösteren Ödemiş, bugün parkla- rı, muntazam açılmış sokakları, kârgir ve büyük binaları ve bilhas- ! sa Beş yüz elli bin Jira sarfiyle vü- cude getirilen fenni ve sıhhi su ve elektrik tesisatiyle güzel bir şehir haline gelmiştir. : Bu muvaffakı » yetleri doğuran bilgili bir progra- mın yılmaz bir azimle tatbikidir. Bundan üç sene evel (o bilhassa yaz mevsiminde Ödemiş susuzluk- tan çok ıstırap çekerdi. Su alabil- mek için halk sabahlara kadar çeş! me başlarında nöbet beklerlerdi. Bugün hem bol ve hem temiz bir suyu istedikleri zaman ve iste- dikleri kadar almak için evlerinde ki çeşmelerinin burgularını çevir- mek kâfidir. Ödemiş çok yakında soğuk ha- va mahzenlerini de ihtiva oeden fenni bir mezbahaya sahip olacak- tır. Plân ve resimleri hazırlanan mezbahanın kurulacağı yerin is -| timlâk muamelesi bitmek üzeredir. meydanı vi havuz ' “Ödemiş çarşısında yeni binalar Bunlar bitikten sonra (o Ödemişin İ tam manasiyle asri bir şehir olma sı için tek bir şey kalır ki o da ka- nalizasyondur. Ödemiş belediyesinin faal reisi doktor Mustafa Beyin bu büyük işi de mutlak başaracağına ve çok sev diği memleket ve hemşerilerine bu eseri de yakinda hediye edeğine inanmak (lâzımdır. M. Ekrem Sinopta | İki çocuk boğuldu Sinop, — İlk mektep talebele- rinden'pirmaksız zade Mustafa EF. oğlu 11 yaşlarında Orhan, orta tamektep talebelerinden mütevef- fa Hacı Hasan zade Şükrü Ef, oğlu 13 yaşlarında Rifat Efendiler bezden yaptıkları (Çapkın) ismin | deki küçük kayığa binerek umu- mi hapishane altındaki dalyanlar civarında dolaşmaktalar iken ka- yığın devrilmesi suretiyle denize düşerek boğulmuşlardır. Vakanın haber alınması üzeri ne vilâyet emniyet dairesi ve müd | detumumilik makamı işe vaziyet etmiş, giden kayıkçılar tarafın - dan çocuklar denizden çıkarılarak hemen memleket hastanesine sevk edilmişlerse de boğulup öldükleri anlaşılmıştır. Cenaze alaynda memleketin gençliği, vali Abdülhak Bey ve bir çok memurlar bulunmuşlardır. Balâ kazasının Bezirhane kö - yünde bir adam yatağında uyur - ken öldürülmüştür.. Öldürülen a- dam Ahmet oğlu Caferdir.. Öl. düren de Seyit Ahmet isminde Haymanalı birisidir.. Cinayet kadın yüzünden işlen- miştir. Seyit Ahmet evlidir. Bu: na rağmen Ayşe isminde bir ka dmla tekrar evlenmek istemiş, fa met oğlu Caferle evlenmiştir. Seyit Ahmet, talebin reddedil- mesi ve sevdiği kadının Ahmet oğ- lu Caferle evlenmesinden muğber olmuş, Caferi öldürmek için fır- sat gözlemiye başlamıştır. Bir gün Cafer, bahçede çalıştık- İtan sonra öğle uykusu kestirirken Seyit Ahmet bu fırsatı ganimet bilmiş, tabancasına sarılmış ve u- yumakta olan Caferin üzerine be- şaltmıştır.. Cafer aldığı üç yaranın tesiri ile ölmüş, Seyit Ahmet kaçarken jandarmalar tarafından yakalan » mıştır.. Uyurken öldürmüş kat Ayşe bü talebi reddetmiş, Ah- | Bursada Yerli mallar sergisi İ Bursa, (Hususi) — Lisede açı" lan ve ayın yirmi beşine kadar sü- İrecek olan dördüncü Bursa yerli mallar sergisine inhisarlar idaresi, pekiş, Karamürsel mensucat fab rikası gibi maruf firmalardan başka Bursa konserve (o fabrikası, Bursa bıçakçıları, İnegöl sandal ya fabrikası, bazı sabun ve triko taj fabrikaları, Isparta halıcıları, musiki âletleri imal edenler, keh- ribarcı esnafı, eczayı tıbbiye müs tahzırları, Bursa sanatlar mektebi iştirak etmiştir. Sergide bilhassa inhisarlar idaresinin çok zarif bir sekilde hazırlanmış ispirtolu içki- lerle cigaraları, hapisane mamulâ tı ve çok ince bir sanat eseri olan masalar, sanatlar, mektebinin mu 4 bilyaları, Bursanın konserve ve | bıçakları, İpekişin zarif ipeklileri nazarı dikkati celbediyor. Sergi- yi hergün ziyaret edenlerin sayısı 7 — 8 bini buluyor. Kendileriyle konuştuğum sergi reisi Nüri Bey demiştir ki: “— Dördüncü yerli mallar ser - gimizi tertip ve tanzimde müşkü- lât çekmedik.. Her taraftan mü- zaharet gördük, bilhassa İktisat Vekâletinin para yardımı işimizi daha ziyade kolaylaştırdı. Sergi- mizin şimdiden matlüp neticeyi vereceğini anlamakla memnunuz.. Şimdiye kadar tertip edilen sergi- Jerle mukayesesine gelince; zair - Terin müşahedeleriyle de belli ola- cağı gibi bu srgimiz hiç bir yaban- cı işi mahsulü karıştırılmamış, münhasıran Türk emeğiyle mey - dana gelmiş eşya ile tertip edilmiş olması itibariyle bir hususiyeti ha- izdir.. Şurasını da ilâve edeyim ki bundan sonraki sergilerimizin tekâmülünde bu mühim bir adım mahiyetindedir.. Beş günde sergi yi ziyaret edenlerin sayısı 43500 ü bulmuştur.. Bursa mebusları, İzmir ve Erzurum mebuslarından bazı zevat, Kâzım ve Ali Hikmet ve beyanı Paşalar da gezmişler takdirat etmişlerdir.,, Serginin vücude getirilmesinde hayli gayret sarfedilmiş olmasma rağmen İstanbul ve Bursa sanayi- cilerinin iştirakine münhasır kal- mış gibidir.. Sergiden gözetilen gaye, memleket mahsulât ve ma - mulâtını halkımıza tanıtmak ol - masına göre, burada daha uzak di yarlarımızın eşyasını görmemek bir boşluk husule getiriyor. Adananın pamukçuları, Mara- şın ağaç işçileri, Karadeniz mın- takasınm kömür ve fındık müstah İ silleri, İspartanın gül yağcıları, çini, toprak ve zirai sanatlar mü- esseselerinin de sergiye girmeleri çok arzu edildi.. Hiç olmazsa sergi idaresi mem leketin belli başlı sanat müessese- lerinden bazı nümuneler celp ve teşhir etmekle daha fazla fayda temin etmiş bulunacaktı.. Sergi sahiplerinin ifadelerine bakılırsa, masraflarınm çokluğuna mukabil o kadar kâr elde edemiyecekler.. Çünkü satış ancak bedeli az eşya- ya inhisar ediyor.. Sergi sahiplerinin temennileri şudur ki; her sene memleketin muhtelif yerlerinde açılan sergile- ile iştirak edebilsinler. Hamdi Memleket Haberleri e Ödemişte fenni bir | Ünyenin su ihtiyaci giderilmek üzere.. Ortamektep açılması büyük bif Ünye, (Hususi) — Ünye şimali Anadolunun doğuya bakan en güzel memleketlerinden © biridir. Ünyenin medeni - ihtiyaçlara bol bol kifayet decek çeşit çeşit suları vardır. Bundan başka kasabaya 13 kilometre mesafede ve Çatalte- pe denilen köyde çok” nefis bir su vardır ki birkaç senedenbeti bü * tün halk bu suyu içmektedir. Su - yun nefasetini tayin ve takdir için derecesinin sıfıra yakın olduğunu zikretmek kâfidir ki bu da. İstan- bulun en güzel sularına muadil » dir. Suyun kasabaya isalesi için bir kaç sene evel (projesi (o yapılmış ve meclisi umumiden kâfi miktar- da tahsisat ta © alınmıştı. Fakat | proje Nafıa Vekâletinin gördüğü bazı fenni noksanlardan dolayı tasdik edilmediğinden suyun şehre akıtma işi teehhür etmiştir. Be-| lediye proje işini takip etmektedir. Proje yapılıp vekâletçe tasdik edil. dikten sonra süyun isalesine çalışı» lacaktır. Orta mektep Ünye, bilgi tarihinde de kayde değer bir memlekettir. Birçok gü zide adamlar bu memleketten ye - tişmiştir. Memleket halkı Ünyede bir orta mektep açılması için vakit vakit çok arzu göstermişler ve te - menniyatta bulunmuşlardı. Cümhu riyet hükümetinin Maarif Vekâleti | bu senenin eylülü iptidasında Ün - yede bir orta mektep açmağa ka - rar verdiği ve yıllarca maarife susıyan halkı haklı olarak sevinç- lere garketti. Vekâlete (şükran telgrafları çekilmiştir. Çocukların mektebe kaydüka- bulü için halkta şimdiden büyük bir temayül ve tehacüm vardır. Ka. zamız fırka ve belediye riyasetleri Niksar, Terme ve Fatsa gibi kom- | şu memleketlere mektuplar yaza * rak bu kasabalara göre merkezi bir vaziyette bulunan Ünyede açı- lacak orta mektep için ilk tahsille- bhak- rini bitiren vatan yavruları larını rica ettiler. sevinçle karşılandı... Ünyeden iki manzara İ yen bu vilâyetimizde açı! Orta mektebimiz komşu , ketler üzerinde de çok kuvveti lâka ve temayül husule geti tir. Mahsullerimiz Bu senenin haziran ayı # rına kadar soğuk gitmesi mü sillerimizi &peyce düşündü du. Temmuz ayi iptidaşmdai baren havaların çok tatli cak ve güneşle devam etmesi rarmızın yüzünü güldürmüy€ lamıştır. Geçen seneki fndil yasaları hiç bir sene'ile kabili yas olmıyacak bir derecey€ d müştü. . Bu seneki fındık müzün geçen seneden çok f8$” kıymetle satılacağı umuluyf Fındık epiafye 1933 senesi fındik rek yi bir, bir buçuk milyon kilo da olduğu tahmin © eğilm Wi Diğer mahsulâta nisbeten <y lâyik bir kıymet gösteren , mahsulüne zürra her sen€ p hemmiyet vermekte ve fazl? tarda fındık yetiştirmeğe € . tadır. Piyasalar biraz yak parlak olursa gerek müst8' j : lar miz ve gerek mutavassı” . leyicilerimiz evelki sene N izel ei rarlarını telâfi edebile€© Niy Balıkesirde yerli P” sergisi j Balıkesir Gazi mekteb ağustostan 3 eylüle kada” etmek üzere üçüncü de w bir yerli mallar sergisi rına başlanmıştır. LU Yerli mallar ticareti; eden fabrikacılarla tü dan bazıları, Iktısadi ye sahada müterakki adım giye şimdiden müracaat başlamışlardır. m iğe Bu sene serginin diğe nisbetle daha zengin V* re mühim olduğu kadar az masraf | kında teşvik ve tergipte bulunma: , surette açılacağı haber tedir.