26 Temmuz 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

26 Temmuz 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Bu sene Avrupanın muhte- lif merkezlerine tahsil için muhtelif zümrelerden yetmiş talebe gönderilecek. FİATI 5 KURUŞTUR “Avi ibinkin Birleşmiş'de! devletleri;; Bir buçuk as evvel, Ingilterenin Amerika kıtasmdakı müntemlekesini teşkil eden on üç memleket İngiliz İsmparatorluğundan ayrılarak “Ame- rikanm Birleşmiş Devletleri, namı al. tında bir siyasi teşekkül meydana getir. diler. Amerikanın Birleşmiş Devlet leri bir buçuk asr içinde en zengin, #n müreffeh, en mamur bir memleketi oldu. Bu memleketin nlara temin ettiği yaşayış seviye- si Avrupa memleketlerine nispetle © Amerikanın Birleşmiş i siyasi ve iktisadi sahadaki muvaffakı- yetidir ki zaman zaman, Avrupanın da birleşmesi lehinde hareketler gö- rülmektedir. Ve şimdiye kadar an- cak bazı ütopistlerin zihinlerinde yer bulan bu mefküre Londra cihan iktr- sat konferansında canlı bir hakikat şeklinde belirmeğe başladığı içindi ki günün ehemmiyetli siyasi hâdisesi mahiyetini aldı. Amerikanın Birleşmiş Devletleri manasında bir Avrupanın Birleşmiş Devletleri meydana getirmek müm- kün müdür? Evvelâ Amerika devlet- lerinin ne kadar mücbir zarüretler al- tında olmakla beraber, ne derece müş- külâtla birleştiklerini ve ittihatlarını idame etmek için ne derece müşkülü- ta maruz kaldıklarını (o hatırlamak, Avrupa İttihadı fikrinin kuvveden fii- le çıkmasındaki müşkülât hakkında da bir fikir edinmeğe kâfidir. Ameri- kanım birleşen memleketleri ayni dili konuşan, ayhi harsı haiz olan ve ayni tarihi amanenin vârisi bulunan insan- larla meskün idi. Bunlar anavatanla- rı olan İngilterenin tazyik ve tahak- küm siyasetine karşı kıyam ettiler. Yani ayni siyasi zaruret altında hare. ket ederek ayni hedefe varmak iste- diler. Buna rağmen 150 sene evvel teşekkül eden Amerika İttihadı bun- dan yetmiş sene evvel dağılmak üze- re idi. Ve ancak kanlı bir dahili harp neticesindedir ki birlik Oo muhafaza edilebildi. Ayni millete mensup olan, ayni dine tapınan, ayni dili konuşan, #yni harsın ve ayni anasenin v. bulunan insanlar tarafmdan teşkil €- dilen ittihat bile bu kadar müşkü ile idame edilebilmişken, Avrupa gi- bi, dilleri, dinleri, harsları, tarihleri, hayata karşı bakışları ayrı olan insan larla hayal gibi görünür. Fakat ne hayaller vardır ki mücbir zaruretler altında hakikate inkılâp et- rinden ayıran kuvvetli amiller olduğu gibi, birleştiren kuvvetli bir amil de vardır. Ve bu amil de iktısadi amildi sadi amillerin memleketleri birleştir- me kuvveti inkâr edilemez. 19 uncu anrda Alman İttihadı Zoliverein'lerin yani gümrük ittihatlarının tonda başlıyarak inkişaf etmişti. Ger- Alman milli ittihat iyet unsuru en kuvvetli amil ol muştur. Fakat Zollverein iktisadi za- ruretlerden doğmuş bir birleşme idi. Ve milli ittihat hareketinin başlangı- €n da budur. Avrupa Birliği filerini ilk ileri sü- ren ameli devlet adamı Briand olmuş- #u. Ancak Briand'ın bunu ileri sürü- ünde Fransanm Avrupada tahakkü- münü kurarak bunu idame etmek gi- bi bir düşünce olduğu zannedildiğin- den o zaman bu fikir Fransız diplo- masisinin bir manevrası mahiyetinde ielâkki edilmişti. Son hafta içinde İn- gilterede maruf iktisatçı Sir Arthur Salter tarafından “Avrupanm Birleş- miş Devletleri,, namı altında meşredi- len bir kitapta o zaman Avrupa İtti- hadı fikrinin nasıl doğduğu hakkında dikkate değer malümat vardır. Kita- bın müellifi o zaman Milletler Cemi- yetinin iktısat işlerile o meşgul olan erkândan olduğu için Briand projesi- nin içyüzü hakkında malümal vere- cek vaziyettedir. Ancak Briand pro- jesinin siyasi zaruretler altında ileri sürülmüş olmasındaydı. Avrupa- da siyasi amiller Avrupa milletlerin birleşmeğe değil, ayrılmıya (o doğru amillerdir ki bir- ings bağlı olan İEkandinevya mem leketlerile beraber yürüdükten sonra. Rusya ayrı ve kendine mahsus yolu takip ettikten sonra ve Japonya Üzak mi Menroe kaidesine asılıp teyit ettikten sonra Avru- pa memleketleri açıkta kaldılar. Ve bunlar da ister | istemez aya toplandılar. o Londra cihan iktisat konferansının en ehemmiyetli siyasi peticelerinden biri Avrupa memleket- lerini ilk defa olarak bir araya getir- Bu birleşmenin devaralı din etmek Avrupanm ta etmek olur. Fakat Lond ra cihan iktısat konferansındaki bir leşmenin, Avrupa devletlerinin mrüs- tekbel münasebetleri üzerinde devam- ls bir iz bırakacağını söylemek hatâl bir iddin sayılamaz. Bu izin sinesi: gizli olan imkânların inkişafı hâdise” lerin gidişine tâbi bir meseledir. Ahmet ŞÜKRÜ 8 inci sene No: 2678 ; r Sahip ve Başmuharriri: Siirt Meb'usu MAHMUT İktisat konferansı yarın merasimle gömülüyor İki taraflı veya bir kaç taraflı uzlaş- malardan başka çare yok LONDRA, 25 A.A.— M. Mac Donald ile anlaşan başlıca murahhas heyeti reis- leri bu Perşembe konferansın kapanış celsesinde işe başladıkları günden beri aldıkları vaziyeti anlatmağa karar ver- salerdir. Reisin mola sonra M. Bonnet, M. Chamberlain, M. Cox, M. Young ve isimleri bugün toplanacak büroda tes bit edilecek hatipler söz alacaklardır. LONDRA, 25 A.A. — Londra iktisat konferasının son haftası münasebetile İngiliz matbuatınım hemen hepsi muha- fazakür temayüllü gazetelerinden Finan- cial Times, Morning Post ve Financial 'Neuws, konferansın sonunun teessüf ci- meden görülmesini, kalkınma işinin baş ha vasıtalarla temine çalışılmasını yaz- karar LONDRA, 25 A.A. — Gazetecilere bir mülâkat veren Fransız Maliye nazırı M. Bonnet, konferans bürosunun bugün- kü toplantısında büronan bir küçük ko- mite teşkil etmesini teklif edeceğini söy- sakin memleketlerin birleşmeleri |” Son celse nasıl olacak? nie ee Kulislerde başmurahhaslar: Soldan Politis, Titulesco, Benes, Mdgearül, Yang lemiştir. Bu küçük komite, küzum gördüğü za- man konferansın yeniden toplanması şile alâkadar olacaktır. (Devam STİ sahifede) Müderris muavinlerile mukaveleler yapılıyor Muavinlere 55 er lira maaş verilecek İdare kadrosu aynen kalıyor Hakuk Fakültesi umumi kâtibi ETEM AKİF BEY Darülfümu kan yeni kadrosuna mü- olarak almacak, A anlardan birşoğu He Mulevele yer pılmışlır. OÖğrendiğimize göre mua- yinlere 55 lira asli maaş verilecektir. Rus futbolcüleri ile Moskovada yapılan Maçtan intibalar. Ve Moskovada har- — Muhabirimizin mektubu 2 inci sahifededir — şılanma... Avrupadan celbedilen ecnebi profe- sörler mukaveleleri müddetince bu- rada kalıp gittikten sonra, yerlerine bu genç unsurlardan temayüz eden- er profesör olarak tayin edilecektir. *n wlahat komitesi sant 18 de top- amış ve nakil işlerine dair mesele- lerle meşgul olmuştur. Darüfünunun idare kadrosu aynen ipka edilmekle beraber 30 sene hizmet etmiş olanlar teknüde sevkedileceklerdir. Yeni teş- kilâtta Tıp ve Hukuk fakültelerinde iğer fakültelerde de bi- tiplik ihdası mukarrer- dir. Tıp fakültesi umumi kâtibi Dr. Behçet Sabit Bey ve Hukuk fakültesi umumi kâtibi Dr. Etem Akif Bey va- zifelerini muhafaza etmektedirler. E- tem Akif Bey hukukta gene tıbbı ad- li kürsüsünü muhafaza edecektir. E- tem Akif Bey tıbbı adli sahasında he- men bir tek sahibi ihtisas addedildi- ğinden Tıp fakültesindeki kürsüsünü de muhafaza edeceği gayet tabii gö- rülmektedir. SAPŞAMBA j Avrupaya ve Amerikaya talebe Bu sene de 70 talebe gönderiliyor! Razip' Nureddin B. in izahatı anlik: BialkSerbiyeni” set” kikatı için gideceğim. Şimdilik orada be müfettişliğim mevzuu bahis de tensip edeceği müd det kadar lebbünlie” bulunduktan sonra Amerikadaki talebeyi teftiş va- i de deruhte edip etmiyeceğim zunlarından ayrıcalOkadar genç daha gönderilecektir. Amerikada tahsilde bulunan 66 kadar talebemiz vardır. Bunlardan bir kısmı kendi hesapları- na okumaktadır. Maarif vekâleti her sene olduğu'gibi bu sene de Avrupa- ya 70 kadar lise mezunu göndererek muhtelif zömrelerde tahsil ettirecek- Rögıp Nurettin Bey tir. Bu hususta yakında bir müsaba- ka imtihanı açılacaktır. Karşılıklark kılavuzu Yarın doğrudan doğruya müzakerelere başlanıyor Trük Dili Tetkik Cemiyeti umumi merkez heyeti dün saat on dört bu- çukta umumi kâ- tin Ruşen Eşref B. in reisliği altında Dolmabahçe sara- yında toplanmıştır. © İ Cemiyetin büro ter * tibatı ikmal edil miş, karşılıklar kı lavuzuna esas olan anket kelimeleri - nin Ankaradan yo la çıkarılması te - min edilmiş oldu- #undan 27 Tem - Ruşen Eşret 8. ruya kılavuz müzakerelerine başlan- ması takarrür etmiştir. Yeni i teşkilât Defterdarlığın alacağ yeni şekil ne olacak 5 Defterdarlık mali teşkilât hazırlı larile ehemmiyetli surette meşgul mağa başlamıştır. Yeni teşkilâi tisasa kıymet (verildiğinden yüksek lı memurlar bulundurulacaktır. ye vekâletinden bazı memurların yar nakli çok muhtemeldi Maarif Vekili Mühim bir kaza Geçirdi Dr. Reşit Galip B.'in bin- Vekilimizin geçirdiği ka- za teessürlerle karşılandı. Tafsilât son Haberlerimizde AAA Nutuklarla başlayan, nutuk- larla devam eden İktisat konferansı yarın gene nutuk- larla kapatılacak. 26 TEMMUZ 1933 ANKARA, 25 (Telefonla) — An- kara müddeiumumiliği irtişa mesele- sine dair olan iddianamesini 16 tem- muz tarihinde Ankara müstantikliği- ne tevdi etmiştir. Bu iddianamede ba rut irtişası ve fişenk mübayaa ve mü- teahhidine hilâfı usul avans verilmesi ve memlekete mukarrerat hili revolver ithali meselelerinden dol, mazmun bülunan sabik Riyasöticüm- hur kâtibi Tevfik, sabık varidat mü- dürü umumisi Kâmil, Ankara darı İhsan, Maliye vekâleti ki müdürü Edip Beylerle İbrahim Bey zade Lütfi, Leon, Jül ve Jak Fresko, fik ve Edip Beylerin barut inhisarının ihalesi meselesile alâkadar bir mevki- itibarile ihale muamelesile müna e bir vaziyette olı kikat ve tetkikatın da bunu gösterdi- ği cihetle Tevfik ve Edip Beyler hak kında vaki isnadın ademi kabulü ruri olduğundan men'i muhakemel iğer maznunların alâkaları tebarüz etmiş bulunmasına ve müte- Lütfi Bey ve şerikleri işlerde daima gayri ka yürümeği itiyat etmiş kimselere rüşvet vermiş olmaları pek varit görülmüş olmakla haklarında son tahkikatın açılması kararının ve- rilmesi ve meri bulunan kanun mugi- bince duruşmalarının mevkufen cere- Müdür: İAIR, Yazı müdürü; 24318. İdare.ve Matban: 24310 İrtişa maznunlarından 9 kişinin tevkifi istendi Müddei umuminin iddianamesi Maznunların muhakemesi Ankara Asliye ceza mahkemesinde görülecek yanı için karar ile beraber tevkif e- dilmeleri talep edilmektedir. Müstan- retleri alâkadarlarna tebliğ edilmiş ye kanuna tevfikan öç gün zarfın- vereceği karar- dan sonra muhakeme Ankara asliye ceza mahkemesinde rüyet edilecek- tir. İddianamede işbu eni taa lük eden evrakı imhaya teşebbüs mile maznun bulunan Hariciye vek. İeti sabık şube müdürlerinden Cemi Selman Bey hakkında meni muhake- ime kararı talep edilmiştir. Ispanya cumhuriyeti bir tehlike atlattı Bir ağustosta komünistlerle sağ cenah harekete geçmeğe karar vermişlerdi Yüzlerce tevkifat yapıldı MADRİT, 25 (A.A.) — Temmuz nihayeti veya ağustos başmda müfrit sağ ve sol cenahlar tarafından bir reket yapılacağını haber alan ye nazırı bazı şahsiyetlerin tevkifini ve bu firka merkezlerinin kapatılma sını emretmiştir. Nazır, Faşist aksülâ- melini tavsiye ve neşreden gazeteci- leri de tevkif ettirmiştir. Madritte 110 kişi tevkif edilmiştir. Diğer vilâ- yetlerde de bir çok tevkifat vardır. Bu arada papaslar, asılzadeler, ko- münistler, anarşistler ve sendikalist- ler vardır. MADRİT, 25 (A.A.) — Tevkifata her tarafta devam edilmektedir. Hu- esca vilâyeti: 5 sendikalist tevkif polisle halk arasında polis ateş açmıştır. Bir Yerine göre tenekesi 18 ten 25 kuruya kadar satılan Ha- midiye suyu çeşmesi başında... Suyu bol Istanbulda bir İk su 5 kuruş -| İstanbullu kendi şehrinin suyunu ne zamana kadar pahalı içecek? İstanbul Belediyesi de Ankara Belediyesinin yaptığını yapamaz mı? Aradasırada bazı kimselerin mem- ba sularma tesahüp iddia ettiklerini gören İstanbul belediyesi şehir sula- rınm bir haritasını yaptırmağa karar vermiştir. Haritada suların geçtikleri yerler noksansız olarak gösterilecek- tir. Bu münasebetle şehirdeki mem- ba suları hakkında tetkikat yaptık. İstanbul, dünyanın en saf, en temiz (Devamı $ inci sahifede)