7 Ağustos 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

7 Ağustos 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

< ir Pe 6 — VAKİT 7 Ağustos 1933 Giden ve Kalan Halktçin büyük bir şahsiyet de- ğilse de hayatımda çok mühim bir rol oynamış bulunan merhumdan bir nebze bahsetmeme müsaade - nizi rica ederim. Bütün yazılarımı onun yarım a - sırdan beri devam eden çok mute - na kardeşlik lütufkârlığına med - yunum. Şüphesiz Hulüsinin teşvik fedakârlığı olma- saydı bugün arkama bırakacağım büyük ciltlerin muharriri olmak muvaffakıyetine (o eremiyecektim. Her ne zaman maddi manevi bir ihtiyacın mübremiyeti altında kıv- ransam derhal onu karşımda bu- lurdum. Saf ağzından şu sözler sa çılırdı. — Sen yazıdan hâriç şeylerle| zihnini yorma yaz. Her şey olur.. Evet arzularımın imkânsızlarını - bile oldurmaya çalışırdı. Sonra ba na gelecek her felâkete o önümde bir kale idi. 31 Mart vak'ası sırala- rında nasılsa aleyhimde galeyana gelen birinin elinde silâh la beni aradığını duyar. Gider bu adamı bulur: — Rahmiyi mi (o öldüreceksin? Peki haydi seni yanına götüreyim de öldür. İhtarile bu silâhlı zatı alır bizim eve getirir. Merdivenden çıkarlar- ken kulağına der ki: — Şunu iyi bil ki ilk önce beni i i öldürmedikçe ona el kaldıramaz - i © O zaman Hulüsi bilfiil zabitti. Bu husumetkârım odamdan içeri gi - rip te aramızda bir kaç söz geçtik. ten sonra şu suretle kusurunu iti - rafla çekildi gitti. — Yüzünüzü görüp sözlerinizi işitince hatamı anladım. Affeder - İ siniz. : Üç yıl evvelki ağır bhastalı- ğımda doktorların hemen kat'iyyet le" ümitsizlik beyanatı üzerine bir gün Hulüsiyi odanın bir köşesinde çok perişan bir dalgınlıkta gör düm. Sordum: — Ne oluyorsun Hulüsi Bey? — Senin ölümünü bana göster - memesi için Allaha yalvarıyorum.. Dedi. İşte onun temiz kalbinden yükselen bu dua kabul olundu. Bu büyük acıyı çekmek bana mukad:- der oldu. Onun tabutunu görmemek için eyden, kaçtım. Eczacı Yusuf (Bey beni i köşküne götürdü. Bir yatak o das açtılar. Gece hiç uyuyama - 'dım. Ertesi günü odadan dışarıya bu misafirperver zat yanıma gel - di: — Artık yatıp uyuyunuz. Cena - ze gömüldü. Her şey bitti.. Bu bü- yük teessürünüzle nereye gidecek- siniz?. Dedi. Tekrar yattım. Lâkin göz şiddetle! | söylüyorum ki! © gıkmıyordum. Saat on ikiye doğru A İ diniz. Onu göklere gö yummak ne mümkün o yumuşak döşek bana iğneli fıçı gibi geli * yordu. Bu işkenceden kurtulmak için kalktım. Pencere önüne otur- dum. Cenazenin geçmiş olduğu yolun küçük bir kısmı gözüküyordu. Ken di kendime: — Ah dedim işte onu buradan götürdüler. Niçin bekleyip te gör- medim? Saat ikiye gelmişti. O yoldan beyaz elbiseli bir bahriye efradı geçti, Nereye gidi - yorlardı? Tedfinden dönmüş ol - malarma ihtimal verdim. Meğerse Yusuf Bey beni aldatmış cenaze henüz evden çıkarılmamışmış. Ya rım saat sonra alay söktü. Önde zambak temizliğinde beyaz elbise- li iki sıra deniz mektebi efendileri. Arkada gene öyle ak kisveli efra- dın omuzlarında al sancağa bü- rünmüş tabut dalgalandı, Bu mü - esnada takım barek örtü üzerinde oynayan gü -| neş ona hazin bir yakut rengi ve - riyordu.. Sanki Hulüsi bana: — Sen benden kaçtın ama işte hiç memul etmediğin bir anda son selâmımı vermek için sana gene! gözüktüm., Diyordu. Hıçkırıklar beni boğa” caktı. Var kuvvetimle boğazım - dan acı bir çığlık boşanırken men- dili ağzrma tıkadım. Bulunduğum üçüncü kat penceresinin önündeki i boşluk beni aşağıya çekiyordu. Bu ) rüyet pek az sürdü. Ay yıldızlı al tabut son vedaile ağaçların arasın dan kayboldu. Bu gurupla bütün dünya önümde karardı. Yıkılı ver- dim. Nereye? Bilmiyorum. Beyoz kanatlı ferişteh mektep efendileri, siz arzi mahlüklar değil yordu - nuz. Bu semavi geçidinizin çok he yecanlı hatırası önünde (secdeye vararak ruhumun derin kaynağın- dan size teşekkür hürmet ve selâm larımı gönderiyorum. PK Cenaze masrafının milli müda - faa Vekâletince verilmesini emir buyuran Milli müdafaa vekili Ze- kâi Beyefendiye ve cenaze O ha- zırlıklarında (o çok büyük mez O hayırhahlıkları Mardin (omeb'usu (muhteremi İrfan Beyefendiye hürmetkâr min- nettarlıklarımı arzederim. Cenazeyi takip lütfunda bulu - nan zabit, sivil beyefendilere, ta - efradına büyük teşekkür hürmetlerimi su - narım, Gönderdikleri taziyet o mektup, telgraf ve kartlarile beni çok müte hassis bırakarak göz yaşlarımı sil- miye uğraşan aziz dostlarıma ay “| ri ayrı teşekkürler ederim, Hüseyin Rahmi Dali; Levazım Satınalma Komisyonundan ; 10,000 Metro işbaşılık kirpas: Kapalı zarfla münakasası 9 - Ağus- tos - 933 Çarşamba günü saat 10 da, 30,009 Amerikan Bezi: Kapalı zarfla münakasası 9 - Ağus- tos - 933 çarşamba günü saat 11 de. 6,sb0 kilo Beyaz peynir : Açık münakasası 9- Ağustos -933 çar- 10,000 adet Hasır süpürgesi : 136 kalem Eczayı tıbbiye: şamba günü saat 14 de. Açık münakasası 9 - Ağustos - 933 çarşamba günü saat 15 de. Açık münakasısı 9 - Ağustos» 933 çarşamba günü saat 16 da, Deniz kuvvetleri ihtiyacı için lüzumu olan yukarıda cins ve miktarı yazılı eşya münakasaya konulduğundan şartnamelerini göfmek isteyenlerin her gün ve itasına talip olacakların da mü- nakasa gün ve saatlerinde muvakkat teminat makbuzlarile bir- likte Kasımpaşada Deniz Levazım Satınalma komisyonuna mü- racaatları. (3290) öden- görülen | Universitede ecnebi profesörlel (Baş tarafı 1 nel sayıfada) yaziye enstitüsünün organizatörü i Alman riyaziyonundan Gads'ın işgal ettiği kürsünün halef lerindendir. Dünyada birinci de decede gelen riyaziyondandır. Ri yazi taharriyat ve tetkikatı vardın ve riyaziye âlemine ait 40 kitaplık bir seri neşretmiştir. Üçüncü profesör hayvanat âlim lerinden doktor Breslav'dır. Bey » nelmilel akademilerde (aza olan doktor Breslav o cihanşümul bir şöhrete maliktir. yeci Tanhoyzer dir. Bu dört profesör ayın 10 ve 12 inci günleri İstanbula gelecektir. Üniversite hakkında fikir beyan edecekleri gibi daimi kürsü alma- ları da muhtemeldir. Şehrimizde bulunan ve üniver sitemizde kürsü işgal etmeyi kabul eden profesörlerle üniversiteye ye" ni alınan Türk profesör muavinleri hakkında şu malümat verilmiştir Profesör Şorats Profesör Dr. Schwartz: 39 ya: şındadır. 11 senedenberi Frank - furt A. M. üniversitesinde docent- tir, Umumi emrazı teşrihi marazi. Mesaileri: 1 — Doğumun (mekanizması üzerine: Sehwartz bu eserinde nev zadm doğumunun hidromekanik kanunlarına tâbi kuvvetlerin tesir leri altında vukua (o geldiğini gös- termiştir. Rahimtakabbuzu dahi- li rahim tazyikini şiddetle arttırır. Rahim takallüsatı cebimiyahın pat lamasını müteakip, tabii atmos - ferin tazyiki vasıtasiyle cenin dışa. rı çekilir. (Doğum hadisesinde tenakusu tazyik tesiri). 2 — Nevzadın ve süt çocuğu * nun patelijisi: Sehwatz doğumda bir çok mevzuda dimaği zararlar husule geldiğini göstermiştir. Al » manyada doğumda ve doğumu müteakip ilk aylarda (tahminen 80.000 çocuk ölüyor. Bunların ek serisi doğum esnasında vukua ge - len dimaği terdidat (trauma) kur- banıdır. o Schwartz, müteaddit mesai arkadaşlariyle birlikte gös - termiştir ki doğum trauması (idi- etie, &pilepise) ve feleleri tevlit e der. Bu tahribatın akvamm terek kübü üzerindeki tesirleri istatistiği tetkikat ile taharri (edilmiş, ve doğumun tehlikelerinden kaçınma nm yolları ve vesaiti de bu suretle bulunması kabil olmuştur. Schwartz, nevzadın kanının ter- kibini, bundan başka nevzat ve süt çocuğunun metabolizm hadise- leri üzerine tahariyat (o yapmıştır. Bütün dünyaca malâm olan ve tec- rübelerle teyit edilmiş bulunan bu taharriyatı üzerine Schwartz 1927 de toplanan Alman tabiiyat âlim leri ve tabipleri kongresinde kon- gre idaresinin o arzusuna tevfikan malümat vermiştir. 3 — Sektei dimağ üzerine: Da- ima kabul edilmiştir ki nezfü dima ği arterios kleros neticesidir: Zan nediliyordu ki hasta damarlar çat- yor. Schwartz, bu klâsik tarzı izahın doğru olmadığını göstermiş tir. Dimağda umumiyetle damar çatlaması yoktur. Dimağ nisfi esensiel ipertoninin tevlit / ettiği dimağ devranının vazifevi teşev - vüsü neticesi husule gelir. “Müz - min tazyiki dem yüksekliği.,, 4 — Schwartz birçok seneler dimağ tümörlerinin tetkiki ile uğ» raştı. Bu tetkikatınm neticesini ya kından büyük bir menoğrafide neş redecektir. | 5 — Sehwartz, birçok seneler - meşhur | Dördüncü profesör ise dahili - | denberi beşeri veremin (o hudusile meşgul oldu, ve insan vereminin bir nevi fazla hassasiyet periodları hükmü altında kaldığını müşahe de etmiştir. İnsan veremi — ka- hillerde de hemen yeni bir entan neticesi gözükür . Bu tetkikatına dair oSshwartz iki monografi neşredecektir. Birincisi yakında Almanyada, ikincisi ümit | İ man raportörü (Budapeşte olunur ki yakında Türkiyede çika- caktır. 6 — Muhtelif dimağ hastalıkla» | rına, romatizmaya, hayvan tümor- larma dair Schwartzın birçok teb ligatı vardır. Profesör Nisen Profesör Dr. Rudolf Nissen 38 yaşında Berlin üniversitesinde pro fesördür. Profesör Saverbruch'un üniversite cerrahi (kliniğinde 12 senedenberi refiki mesaisi ve baş hekimidir. İlmi mesaisi: Ensicesi ağır su- rette tahrip edilmiş akciğer veremi nin cerrahi tedavisine dair, akci - ğer takayyühatınin cerrahi tedavi- si, akciğer kanserinin cerrahi te - davisi. Yeni ameliyat usulleri: Plevre iltihabatmın izalesine dair, hasta rie kısımlarının kaldırılmasına da ir, idrar yolları sui teşekküllerinin ! izalesi ameliyesine dair, kadın me | melerinin şekli kusurlarmın izale - sine dair, kalbin meydana çıkarıl- masına dair, mide karhasının isti - sali, Bir âletin imaline dair: Dimağ ve nuhai şevki ameliyatlarında kan zayiatını azaltmak için bir cihaz imali, Etraf cerrahisine müteallik bir çok etütler, (ağır kesirlerin tedavi si, kemiklerin ve veterlerin tasnii). Tecrübi tedaviler: Rie potoloji- sine dair, uzviyette kan tevziatı - nın suni olarak (değiştirilmesine dair, seksüel pataloji (meselesine dair, mide karhasının teşekkülüne dair, ensice tansplantasyonuna dair, Telif ettiği kitaplar: 1 — Kemik ve mafsal veremle- rinene dair, 2— Akciğer vereminin cerrahi tedavisine dair. 3 — Akciğer plevra kalp meri cerrahisine dair, 4 — Umumi ameliyatı cerrahi- ye, (Grosse deutsche Operasions- lehre), 5 — Kemik ve mafsal cerrahi- sinde umumi teknik, 6 — Tarafı ulvi tekniği, 7 — Handbuch der Praktischen Chirurgie de müşterek muellif. cerrahisinin Inhisarlar umum hemen daima | 8 — “Nuee Deutsche | gic,, eserinde “Sayerbruch terek muellif. 9 — Die Therapie an d* ner klinikin eserinde Sav peşte 1928)ile müşterek mi Arizalar cerrahi (o koni Alman raportörü (O (Bu (1928). Ağız cerrahi kongresin Amerika cerrahi kon$ Alman raportörü (Şikago (Siena Italia) o akadel Alman raportörü, -933 Alman tabiiyat âlimleri | tibba kongresinde raportöf (1914 . 1918) harbi umu ra hastanelerinde ve kıtaat cerrahisi pratiği. NOT: Nissen ilk ve yeği rtör olarak bir hastada bir sını lamamen çıkarmıştır. Ali Rıza Bey Fen fakültesi fiziki kimy fesörlüğüne tayin edilen A Bey, Montpellier (o üniversi tahsilini ikmal etmiştir Ha çok çalışkan olan (Ali Ri profesörleri tarafından çok ve aşağıda yazılı olan serti rı almıştır 1 — Kimyager mühendis ması, 2 — Umumi riyaziye, 3 — Umumi kimya, 4 — Umumi fizik, 5 — Tatbiki kimya, 6 — Fiziki kimya. Kimyager diplomasını af i beraber, üniversite lisans dif sını da almış olan OAliRw fazla olarak kendi tahsil zi için lâzım olan müteaddit kalar'almak süretiyle müst kabiliyet göstermiştir. Tahsin Rüştü B Fen fakültesi kimya muavinliğine tayin edilen Rüştü B. Istanbul darülfüni tahsilini ikma lettikten sonra üniversitesine giderek orada mi kimya sertifikası almış, P ra profesör Grignabdın yi çalışarak organo magnesion! rekkebatının bünyesi hakkın tez hazırlıyarak doktorasın! mıştır, Haldun Nüzhet B Haldun Nüzhet Bey. t kimya - Lyon üniversitesin Fransanın Lyon şehrin nai kimya yüksek mektebin | baka ile girmiş, ve meki iyi bir talebesi olarak kimyager diplomasını alm!#* Tahsilini ikmal ettiktef bir sene Marsilyada kimy# kalarında staj yapmıştır. ürlüğünde” ““13887,, numaralı kararname ahkâmı dairesinde takas!” pazarlıkla 3,000 libre kola kazain satın alınacaktır. Tabi nümune ve şartnameyi gördükten sonra pazarlığa Le özere "© 7,5 teminatlarını hamilen 12-8-933 Cumart 14 te Galatada Alım, satım komisyonunâ müracaatları. (9 İnhisarlar umum maliye Amele için “22,, adet “Stubs Chützer,, toz ve iki ad hirli gaz maskesi satın alınacaktır. rını hamilen 10/8/933 perşembe günü sast 15 te Gi satım komisyonuna müracaatları. Inhisarlar umum adet termometre pazarlıkla satın alınacaktır. Taliplerin şartnameleri gördükten sonra pazarlığa mek üzere © 7,5 teminatlarını günü saat 14 te Galata'da Alım, Satım Komisyonuna ları, w, 7,5 GE Taliplerin * dn günde Depo ve imalâthaneler için “14,, adet igromelr€ Lu müdür işti mürit 330 hâmilen 23-8- 933 ©