2 Kasım 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 10

2 Kasım 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 10

ww - büyük teminattır. —10 — VAKIT2 2Z.nci teşrin 19) Gazi Hazretlerinin (Baş tarafı 1 inci mayıfamızda) engin tezahüratından geniş ilham- lar alarak çalışmağa başlıyoruz. Karşılaşacağımız zorlukları yen- mek için, gayretlerimizin ve feda kârlıklarımızın, geniş olmasına azim ve irademizin sağlam bulun- masına ihtiyacımız gittikçe daha çok olacaktır. | © İktısadi cihazımızı kurmak lü- | zumu, hergün, daha mübrem ve | müstacel bir mahiyet alıyor, İ Gerçi, zirai mahsullerimizin, cinsi ve miktarı üzerindeki terak - kilerimiz, milletimizi oldukça ge- niş ve her halde emin bir vazıyete koymuştur. Bütün fakülteleriyle beraber açıl- mış olan yüksek ziraat enstitüsü - nün yetiştireceği yüksek mühen - dislerin, ilerde, memlekete fay- dalı olacaklarına şüphe yoktur. Sanayideki teşebbüsler dahi, teşvik edecek ve cesaret verecek mahiyettedir. Fakat memleketin mübrem sanayiinin kurulması bit- medikçe, her noktai nazardan, yürek istirahati duymamıza imkân ei Bu sebeple, “memleketin sinai (o techizatını, tamamlamak için, bütün gayret ve dikkatinizi celbetmeyi yerinde buluyorum. Efendiler, Cihanın iktisadi vazıyeti henüz iyiliğe doğru fazla ümit vermemek tedir. Mali vazıyet, bu sebeple de, büyük alâkanızı davet edecek ti? Geçen seneki bütçe tahminle- rinin varidat noktai nazarından ta mamen tahakkuk etmiş olduğu an- İaşılmıştır. Fakat, içinde bulun- duğumuz sene varidatının nasıl ta- hakkuk edeceği hakkında, henüz | bir büküm verilecek zaman geçme di. Herhalde bütçe muvazenesini muhafaza ve temin etmek için yük sek heyetinizin her tedbiri alma - ğa, bilhassa (o ehemmiyet vere- ceğine eminim. | Ağık bir (o bütçenin, hesapsız mabrurlarını iyi bilen B. M. Mec- İisinin, muvazene yolunda kati karar sahibi bulunması, devletin mali ve hatta umumi siyaseti için Arkadaşlar, Üniversite sine verdiğimiz ehemmiyeti beyan etmek isterim. Yatım tedbirlerin kısır olduğuna şüphe yoktur. Bütün işlerimizde | olduğu gibi maarifte ve kurulan üniversitede'de radikal tedbirlerle yürümek kati kararımızdır. Efendiler. Beynelmilel münasebetlerin, ge çe sene zarfında, sulh ve huzur! noklai nazarından inkişafı, ciha- | nur bir çok” mühim kısımlarında buyuracağına şüphe yoktur. Efendiler, Bu sene, mümtaz bir Sovyet heyetinin cevap ziyaretini kabul et tik, bu ziyaretin onuncu yıl bay- ramına tesadüf — ettirilmesi, iki memleket arasındaki münasebetle rin derin samimiyetini gösteren mesut bir vesile olmuştur. İki memleketin çetin zamanla- rında kurulmuş, on beş senedir türlü imtihanlardan, daha kuvvet- li çıkmış bir dostluğun daima yük sek kıymeti haiz olması, beynel- milel sulh için değerli ve ehemmi- yetli bir âmil olduğunda tereddüt edilemez. Balkanlarda münasebetlerimiz inkişafa mazhar olmuştur. Yuna- nistanın mümtaz başvekilini ve na- zırlarını kabul ettiğimiz © esnada, dostça anlaşma pakti imza edildi. Başlıca hükmü, iki memleketin müşterek hudutlarını karşılıklı ta- ahbhüt altıma alan bu muvakele Yu- nanistanla aramızda mütemadiyen artan dostluk ve emniyet rabıtası- nın neticesidir. Bu muahede, de. nizde ve karada yüksek menfaat leri ve coğrafi rabıtaları bu kadar biribirine girmiş olan iki memleket için tabii ihtiyacın ifadesidir. Bu muahede, Balkanlarda dahi sul- bun ve umumi ahengin © kuvvetli bir vasıtası olacaktır. Bulgaristanla dostluk ve emni- yet münasebetlerinin arttırılması için, biz bütün imkânları kullan- maktayız. İkimemleklet arasında- ki bitaraflık ve hakem muahede- sinin uzatılmasını derpiş eden bir protokol, vekillerimizin (komşu hükümete cevabi ziyaretleri esna - sında imzalanmıştır. İktisadi ve siyasi münasebetleri inkişaf ettir- mek, cümhuriyet (o hükümetinin ciddi arzusudur. Mütenekkiren seyahat (oo eden haşmetli Yugoslavya hükümdar: ile, telâki vukuunu, mesut bir ba- dise telâkki ederiz. Balkanlarda sulh ve huzur memleket arasında iyi münasebet- ler inkişafını ve bir ademi tecavüz muahedesi yapılması kararını te- Ankara, 1 (A.A.) — Sovyet hey inşirah verici bir halde olmamıştır. Beynelmilel iktisat ve silâhları bı - rakıma konferanslarından da şim- diye kadar müspet bir netice alın- mamıştır. Milletimizin müdafaa vasıta ve kuvvetlerine hususi ehemmiyet at- felmesi lüzumunu söylemek vazı- femizdir. Müteselli olabiliriz ki, sulh ülküsü, bizim, içinde bulundu Z#umuz yakın muhitte, memnun o lunacak terakkiler o kaydetmiştir. Türkiye cümhuriyeti, beynelmilel sulh ve emniyeti kuvvetlendirmek için, kendi tesiri ve iktidarı olan sahada ve aynı arzuda olanlarla beraber hayırlı faaliyetlerde bulun | 21,52 de kendilerine tahsis edilen hususi trenle ve Balıkesir tarikiy- le İzmire hareket etmişlerdir. İs - tasyonda reisicümhur (o hazretleri namına başyaver Celâl ve kâtibi umumi vekili Hasan Rıza beylerle B. M. Meclisi reisi Kâzım ve Baş vekil İsmet Paşalar hazeratı, bü - tün vekiller, C; H. fırkası (o kâtibi umumisi Recep Bey, kordiploma - tik, hariciye erkânı, Sovyet sefare- ti erkânı ve sair bir çok büyük ze- val ile pek kalabalık bir halk küt- lesi tarafından teşyi oluumuşlar - dır. Ceneral Vorosilof cenepları is - tasyona girdikleri vakit (O muzika ça mele ai temennilerini iki| Sovyet heyeti dün İzmire hareket etti Misafirlerle birlikte hariciye ve milli müdafaa vekillerimiz de gidiyorlar barüz ettiren konuşmalardan, bey | inelmilel sulh (ve emniyet ülküsü, yalnız, müstefit olmuştur. ! ! o Romanyanın değerli | hariciye nazırınıin resmi ziyaretini ve bu es- nada iki memleket arasında ademi tecavüz ve hakemlik (o muahedesi imzalanmış olmasını memnuniyet- le zikrederiz. Mütecavizin tarifi muahedesiy- | le ademi tecavüz ve tecavüze ade- | mi iştirak ve tecavüzü takbih fi -| kirlerini tebarüz ettiren muahede- nin memleketler arasında hakiki bir emniyet havası yaratmakta ol. duğuna şüphe yoktur. Macaristanın mümtaz başveki - linin ve hariciye nazırımın ziyaret- lerini çok samimiyet ve memhuni - yetle karşıladık. İki memleket a- rasındaki bitaraflık ve hakem mu- ahedesi de uzatılmıştır. Milletle- rimiz arasındaki (o kardeşçe duy- gular bu mesut (o vesilelerle taşkın bir surette gösterilmiştir. Muhterem efendiler, Balkanlarda ve orta Avrupada- ki devletler (arasında, Türkiye cümhuriyeti, ancak politikasının ği Türkiye b Ankara, 1 (A.A.) — Türkiye ateletizm şampiyonasına dün de neticeleri tetki ederken her şey - den evvel pistin çok fena olduğu - der, Hattâ bu hal tramblem vazi - fesini gören noktaların kâfi dere- cede elâstiki olmadığından dolayı yüksek atlamada ve uzun atlama - larda bile kendini hissettimiştir . Dereceler için Türkiye rekoru - nu kıranlar ve hattâ ona yaklaşan olmamıştır. Yalnız Tevfiğin 110 manialıda 16 6—10 ve bir gün evel uzun at lamada 6.80 ile yaptığı parlak re- kor müstesnadır Neticeler şunalrdır: 200 metre birinci Hakkı — An- dürüst ve açık mahiyeti sayesinde, samimi mevkiini muhafaza etmek- | tedir. Pek nazik olan bu siyasetin | lundurmaktayız. Türkiye cümhuriyetinin diğer devletlerle münasebetlerinin, ara - daki muahedelerin hükümlerine ve | beynelmilel dostluk icaplarına uy- gun olarak umumüyetle iyi olduğu- nu söyliyebilirim, Aziz arkadaşlar, B. M. Meclisinin bu seneki ça- lışma devri mühim mevzularla do- ludur. Birkaç yıldanberi, milli ve beynelmilel vazıyetler, her sene bir evelkinden daha ehemmiyetli / olmaktadır. Yüksek basiretiniz - den memleket — ve milletimiz, iti- mat ve emniyetle, yeni ve büyük feyizler beklemektedir . Açmakta olduğumuz ikinci on yıllık devre- nin ilk yılı, yeni bir azim ve kud- ret devrinin parlak bir misali ola - caktır. / Sovyet nazırları başvekil Paşa | çehreyle bir görüştükten O sonra trene binmişler ve Türk hükümeti trene binmişler ve Türk hükümet merkezine veda eylemişlerdir. Kendileriyle beraber Hariciye vekili Tevfik Rüştü, Milli Müda - faa vekili Zekai Beyefendiler ve | hariciye umum müdürlerinden i Kemal Bey, hariciye kalemi mah - İ sus müdürü Refik Âmir Bey ve bazı erkânı askeriye de İzmire ha- reket etmişlerdir. Tren ağır ağır istasyondan uzak laşırken muzika enternasyonal marşını ikinci defa olarak çalmış ve Sövyet heyeti murahhasası is - tasyonda bulunanların şiddetli al- kara 24 saniye, ikinci: Rifat — İzmir 25 2—10, üçüncü: (Nail Konya. takasından Raif birinci gelmişse de kuluar değiştirdiğinden dola - yı dişkalifye edilmiştir.Derecesi 23 (4—10 dur. 1.500 m. Birinci: Şevki Ankara 4, 41. 6—10 saniye. İkinci: Kad- ri Ankara. Üçüncü Cemal İstan - bul. Üç adım uzun atlamada birinci: Selim İstanbul 13.05 metre. İkin - ci: Tevfik İstanbul, Üçüncü Hüse- yin İzmir. 110 metre manialı birinci: Tev- fik İstanbul 16. 6 $. ip saniye. İkin- ci: Sedat İstanbul. Üçüncü Saim İzmir, * 400 metrede birinci: Ali Rıza Ankara 55, 4—10. İkinci C. Hik - met İzmir. Üçüncü: Mufahham İs tanbul. 10.000 metre mukavemette bi - rinci Mehmet İstanbul 37.18. 5 —10, İkinci: İbrahim İzmir, Üçün cü: Cemal Balıkesir, 4X100 Bayrak biricin: Ankara Gençler birliği 47. 5—10. İkinci : İzmir Karşıyaka. Üçüncü Balıke - sir İdman gücü. Bu müsabakada İstanbul namı - na koşan Fenerbahçe takımı bi - rinci gelmiş ve fakat (müsabaka harici koştuğundan dolayı tasnife eti murahhasası bu akşam © saat) ile ve sair Türk ricaliyle beşuş bir dahil edilmemiştir. Güreş hareketleri Ankara, 31 (A.A.) — Türkiye güreş şampiyonaları Ankara salo- nunda yapılmış ve muhtelif siklet- lerin neticeleri elde edilmiştir. Ankaranm, Eskişehrin ve Bur - sanın bazı sikletlerde kendilerin - den daha tecrübeli olmalarına rağ men İstanbul güreşçilerine galebe ederek birinci gelmeleri güreşin terakkisi ve yayılması noktai naza rından $ayanı kayit bir hâdise sa - yılabilir. Mağlüp olan güreşçiler arasın - da Ankarada 72 kiloda Hüseyin ve Konyadan gene ayni siklette İ muştur. Londrada imzalanan mü | keri müfreze, ve bir polis müfre - |kışları arasında Ankaradan ayrıl - İ İhsan nazarı dikkati celbedecek tecavizin tarifi muahedeleri, bey- | zesi tarafından selâm resmi ifa e - | mışlardır. - nenmilel ademi tecavüz fikrini tev iğ sik eden diğer mukavelelere haki- dilmiştir . z Heyeti murahhasaya dahil ma- | bir hafta sürecek ki bir canlılık vermektedir. B. M. | damlara 21 büket (takdim olun - | Teşrinisanide İstanbula avdet et - , Meelisinin, bu mühim eseri takdir muştur. Heyetin bu seyahat: © takriben ve kendileri 8 miş bulunacaklardır. b birer atlettir ki federasyonca bey nelmilel müsabakalar için ihzar e! dilmeleri çok muvafık olur. i Müsabakaların neticesinde İs - tanbul 15 o almış, Ankara 11, pu- devam edildi. Aşağıya yazdığımız | nu nazarı dikkate almak icap e -! nutku 324 SPOR:.4X Atletizm ve güreşte irincilikleri Ankarada yapılan müsabakaların ver” diği umumi neticeleri aynen yazıyoru/ lanla ve pek yakından İstanbul” takip etmiştir,. Bursa 7, Eskişehir 4 de puan ak mışlardır. Tasnif neticeleri şunlardır: Filiz: (56 kilo) Mestan — ! şehir, Kâzım — Konyayı | Ali — İstanbul, Musa — Bursa?" hükmen, Mestan — O Eskişehi” Osman — Ankarayı tuşla, Ali “ " İstanbul, Kâzım — Konyayı tuşl# Musa — Bursa, Osman — yi raya tuşla, Mestan — Eskişebi” Ali — İstanbu'u tuşla Mestan Eskişehir, Musa Bursayı arıza dö İayısiyle yenmişlerdir. Netice: Mestan (Eskişehir Tür kiye birincisi, Ali (İstanbul ikinci Musa (Bursa) üçüncü olmuşlardı" En haf: (61 kilo) o Ahmet / — Bursa, Kâmil Istanbulu tuşl# / Esat — Ankara, Remzi — Kony* yıtuşla, Ahmet — Bursa, Ertağril icaplarını dikkatle göz önünde bu- | OBu müsabakada Balıkesir mın | — Eskişehiri tuşla, Kâmil — İs“ i tanbul, Remzi — Konyayı tuşla Esat — Ankara, Ahmet — Burs” yı tuşla, o Kâmil — İstanbul, Er” turul — Eskişehiri hükmen, Kami — İstanbul, Esat — Ankarayı tuf” iin yenmişlerdir. Netice: Esat — Ankara Türki” ve birincisi, Ahmet — Bursa Tür” kiye ikincisi, Kâmil — İsi Mizüinkikkelglasdaer Haff (66 kilo) İzzet — Eski şehir, Nejat — Konyalı tuşla, Hak kı — Ankara, Şükrü — Bursa” tuşla, İsmail — İstanbul, Nejat “ Konyayı tuşla, Şükrü (O— Burs | İzzet — Eskişehiri tuşla, Hakkı Ankara, İzzet — Eskişehiri tuşl8* İ İsmail — İstanbul, Şükrü Bursa tuşla, İsmail — İstanbul, Hakkı — ! Ankarayı tuşla yendiler. Netice: İsmail — İstanbul Tüf” kiye birincisi, Hakkı o — Anka” ikinci, Şükrü — Bursa üçüncü ok muşlardır. Yarı orta: (72 kilo) Hasan “ Ankara, Ali — Bursayı | tuşl# | Saim — İstanbul, Lütfi — Eskiş€” hiri tuşla, Oo Hüseyin — Al i Lütfi — Eskişehiri tuşla, İhsan “ Konya, Ali Bursayı tuşla, Hüseyi” — Ankara, Ihsan — Konyayı tuf” la, Saim — İstanmul, Hüseyin “ Ankarayı tuşla yenmişlerdir. Netice: Saim — İstanbul Tü” kiye birincisi, Hüseyin — Ankar* ikinici, Latfi — Eskişehir üçüncü olmuşlardır. Yarı ağırda (87 kilo) Hüsnü — Bursa, Şefik Ankarayı ei ağırda (88) kilodan itibaren G9” ban Mehmet ) — İstanbul Namik Ankarayı tuşla yenerek Türkiy€ pi rinciliğini kazanmışlardır. . k Göz Doktoru SüleymanŞükrü (Babıâli) Ankara caddesi No. 60 Telefon: 22566 ii