20 Kasım 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

20 Kasım 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

EM A NY < tr Pa Er YE id 1 ; j — 6 — VAKIT 20 2.nci teşrin 1933 “A pi — Torbalı'da iki haydut yakalandı Geceleyin kuleye girenler kimlermiş? Torbalı Karakuyu ve Çengel köylerinde bir haydut - luk vakası olmuştur. kazasında Çengel köyü civarında Halil çavuşun oturduğu bağ kulesine gi- ren ve on lira gaspeden silâhlı iki kişi aynı gece Karakuyu köyünde muhacır Hafız oğlu Alinin evine de girerek ev halkını tehdit etmiş, bir miktar para almış ve kaçmış - tır. Muhtelif kaza merkezlerinden hadisenin vuku bulduğu yere doğ- | ru harekete geçirilen jandarmala- rımız, birinde mavzer ve ötekinde tabanca bulunan iki haydudu Tor- balı mıntakasından savuşmağa va kıt bulamadan dağlarda dolaşır - ken yakalamağa muvaffak ol - muşlardır. Yakalananlar Torbalının Ça - pak köyünden Kara Mustafa ile| arkadaşı Kırlıoğlu eskici Mustafa | dır. İki haydudun, Çengel kö - İ yünde Halil çavuşun bağ kulesini | soyduktan sonra Karakuyu köyü - ne giderken Çakır Halil isminde bırısını daha beraberlerine aldık - ları anlaşılmışıtr. o Çakır Halilin, kendilerinden ayrıldığını yakala - nan haydutlar söylemişlerdir. Jan- dârmalar bu baydudu yakalamak için araştırma faaliyetine devam etmektedirler. Herekede bir cinayet Herekede bir kişının ölmesi, | bir kışının ağır surette yaralanma -| sile neticelenen bir cinayet olmuş- tur. Cinayetin sebebı eskı bir mü -- naferettir. Selim oğlu Hüseyinle Hüseyin Ata isminde iki arkadaş ötedenberi dargın oldukları Yusuf oğlu Süleymanı döğmeye katar vermişler, kapısının önünde gizle « nip beklemiye başlamışlardır. Süleyman evden çıkınca iki ar-| kadaş birdenbire üzerine hücumla tokatlamıya başlayınca (o Süley - man korkmuş ve bıçağını çekip mütecavizlerden birini ağır surette yaralamış, diğermi de öldürmüş » | tür, Süleyman yakalanıp adliyeye | teslim edilmıştır. Tirede yangın İdan öldürülerek denize atılmış; ; J Deniz yg yy gay yyl yg yy facia nasıl olmuştu? Önce tabanca ile öldürülüp, sonra çuvala konulup denize atılan adamlar Bundan dört sene evvel Tuzla civarında Çalı mevkiinde Orhaniye motöründe çok korkunç, kanlı cinayetler olmuştu. o Tüccar dan Bergamalı Arnavut Cemal E- fendile Halil ve Recep kaptan na- mında üç kişi gemi sahibi Osman | kaptanla Çipinoz Ahmet tarafın -! cinayetin izlerini mahvetmek için | de motör batırılmıştı. O zaman âdaletin pençesine düşen Osman kaptanın muhakemesi başlamıştı. Çipinoz Ahmet tutulamamıştı. Cereyan eden muhakeme safa- hatında Osman kaptan bütün bu Çipinoza ( atfederek kendisini masum göstermek iste - miş ve muhakeme hitam bulmak üzereyken ele geçirilen (o Çipinoz Ahmet istintak dairesince sorgusu | yapıldıktan sonra İzmir ağırceza | mahkemesine sevkolunmuştu. Bu | heyecanlı dava İzmirde başlamış- | cinayetleri tır. Yeni Asır gazetesi muhakeme hakkında şu tafsilâtı veriyor: Maznun mevkiinde Osman kap | tanla, Çipinez Ahmet bulunmakta İ iddia makamını Âli Bey işgal et- mekteydi. Çipinoz Ahmet hakkındaki id- dia evrakı okundu. Maznun ta-| mamen kendisine atfedilen cürmü inkârla “ben ne bu adamları tanı- rım, ne de böyle bir motörde ve işinde bulundum. Ben tahminen | dört sene evvel İzmire bir defa uğ ramıştım. Şimdiye kadar Burgaz- | da, Batumda ve memlekette idim. Hükümetin beni aradığını işite - rek teslim oldum. Bana atfedi - | len şeyleri yapmamakla beraber bu adamları da katiyen tanrmam,, | dedi. | Bunun üzerine ilk defa hükü - mete bu işi ihbar eden ve mezkür motörde makinist olan Rizeli Yu - suf şahit olarak dinlendi: £ Şahit bütün bu korkunç cinayetleri heye canlı bir ifade ile anlattı: — Ben Orhaniye motöründe do | kuz ay çalıştım. o Motorde kaptan | Tirenin Paşa mahallesinde 11 numaralı Giritli İsmail evinde yangın çıkmıştır. Yangın dikkatsızlık eseridir ve İ çocukların ocak başında bırakılmasından çıkmıştır. İtfaiye yetişerek yangının sira- yetine mani olmuştur. o Nüfusça zayiat yoksa da ev ve eşyası ta -| mamen yanmıştır. İ ağanım | | yalnız Metres tutan mahkemeye) verildi İzmirde karısı Ayşe Hanım var- ken Müfide Hanım isminde o bir kadınla karı koca gibi yaşamakla | olarak çalışan ve öldürülen Recep | kaptan idi: Osman kaptan tüccar- | yordu. lar bulmuş, işi için sefere çıkacak- tık, o Motörün yatakları yanıktı. Evvelce de bana yardım etmiş o lan makinist İsmail isminde bir ar kadaşımı Urladan gidip (aldım. Motörün yataklarını beraber ta - mire uğraşıyorduk. o Recep kap - tan tamiratın ne zaman biteceğini | sordu. “Gece saat on birde hazır | olur,, dedik ve akşam da paydos! yapmıyarak gece saat İl de mo- törü hazırladık. o Makinist İs -1 mail Recep kaptanla © görüşmüş! Recep kaptan İsmailin de bizimle gelmesine muvafakat etmiş ve o - | suçlu Mustafa Zihni Efendi hak -| nu İstanbulda bırakacağımızı ken kında takıbata başlanmış ve ha -| sırlanan tahkikat evrakı müddei - umum!likten ilk tahkikat açılmak | üzere birinci müstantikliğe gön - disine söylemiş.. İsmail bu tekli- fe razı olmuş: Gece saat İlde Dolma arkasmdan hareket et - tik, derilmiştir. Biz gemide tüccarlardan başka İ kuyor ve yalvarıyordu; benim bin İ denize attılar. nın idaresinde hareket ettiğimizi | biliyorduk. Halbuki motörün sahibi (o 'olan Osman kaptanla Çipinoz Ahmet gizlice anbara girerek saklanmış - lar. O Motör yoluna devam et- mekteydi. Yenikaleyi geçtik, Tuzla önün - de Çalı denilen mevkie geldiğimiz | de anbardan dört, beş el silâh sesi geldi. (Ben makine (dairesinde idim, © ne olduğunu şaşırdım. Yu| karı çıkmak istedim. Güverteye çıkınca Osman kaptan elinde ta -| banca üzerime yürüdü, bir el ateş etti. Bilmem bana mı.? Şaşırdım, | ötede arkadaşım İsmaili yerde ya- | tar gördüm ve ağlıyarak kendimi makine dairesine attım. Kollarım | yandı, orada kaldım. Aradan bir müddet geçti gene silâh sesleri ol- | du.. o Sonra İsmail makine daire- sine geldi: Aman ağlama, şimdi bizi de öldürürler, dedi. : Hemen benzin musluğunu açarak depoda ki benzini döktüm.. Bu aralık Osman kaptan bizi | yukarı çağırdı. Ne oldu, dedi. Ben kendisine aman Osman. kap- tan yandım, dedim. --Makine ya- ğı sür geçer, dedi. Biz fena hal- de korktuk. | Bu sırada başaltında olan tüc- car ihtiyar Halili direğin altına ge tirdiler. o İhtiyar adam çok kor - liram var, alınız aman beni öldür- meyiniz, dört tane çocuğum var, diyordu. o Osman kaptan yeğeni- ne tabancâyı vererek, öldür, diyor du. o O öldürmek istememiş ola- cak ki, tabanca ateş almıyor, dedi. Sonra Çipinoz Ahmet ( tabancayı aldı ve ihtiyara ateş etti. ( İhtiyar kurşunu yedi, fakat ölmedi. Daha ziyade yalvarıyor, ağlıyordu. Bu « nun üzerine dört el daha ateş etti. İhtiyar halâ ölmemişti. Hemen anbardan taş çıkardı - lar ve çuvala adamı da bağlıyarak Osman kaptan makineyi işletip | ilerlememizi söyledi, benzın kal - madığını söyledik. o Gün de açı -| Kayığı denize indirerek dalyandan benzin almağa gittiler. Avdette Osman kaptan yeğenile dısarı çıkmasının iyi olacağını ve Çipinoz ile benim kayığı İtalyan sularında yakmamızı ve imdat is- tiyerek İtalyan adalarına iltica etmemizi söyledi. — Bu aralık İs -| mail de Osman kaptana yalvardı. | Onu da beraber çıkardılar.. Sonra biz kayığı baştan ve ar - kadan deldik ve batırdık, bera - berce dışarı çıktık. o Ben korkum dan adetâ yürüyemiyecek derece - deydim. Doğru evime gittim, amcama anlattım. Amcam çok ihtiyardır. OKulağıda işitmez. | O torununa söylemiş, o torunu da geldi. Ben yatakta idim, ona da | l | anlattım, o Onunla birlikte poli - taleasını sordu. Müddeiumumi Âli | tevdiini istedi. se vakayı haber verdik. Bunun üzerine diğer şahit ma - ğ | Bu söze vekilleri de iştirak İddia makamını işgal eden müd - | kimse olmadığı ve Recep kapta - | kine ustası İsmail dinlendi. İsmail Yusufun ifadesini aynen (tasdik etti; — Motörün tamirinden (sonra Recep kaptan kendilerine İstanbu la gideceklerini ve beraber gelme- mi teklif eti, o Benim de İstanbul- da işim vardı, kabul ettim: Bana avdet parasını da vere - cekti. oMotörün sahibi Osman kaptanın İzmirde kaldığını zan - nediyor ve gemide yalnız tüccar - lar olduğunu biliyordum. Ben mo- törün dümeninj idare eden Recep kaptanın yanında Bu aralık anbar kapağının önün - de bir patırdı oldu ve dört el silâh patladı. Bir de baktım Osman elinde ta- anca bizim üstümüze doğru geli- Yanımda duran Recep Küp oturuyordum. yor. ! tan hemen tabancasına elini uzat- tu. Oo Fakat bu esnada silâh patla- dı ve Recep kaptan yere yuvarlan- dı. Ben dekorkudan kendimi yere attım. Recep kaptan ölmüş Bu sırada makinist o Yusuf yukarı çıktı, Osmân kaptan onun tü, üzerine yürüdü. Oda kendisini | Osman Fırsat- makine “ dairesine * attı; kaptan baş tarafa koştu. İ tan istifade ederek Recep kapta - nın silâhını aldım ve makine dai - resine indim. o Silâhta beş kurşun vardı. (Fakat üçü patlamıştı. Si - lâhı sakladım. Bununla kendi - mi müdafaa etmeği düşünüyor - dum, Osman kaptan; Recep kap - tanın üstünü aramış, (tabancanın kılıfını görünce bu tabancayı kim aldı, diye bağırdı. o Ben de kur - şunu az gördüğümden (korkarak bende, dedim. Getir önu bana, de- di ve kendisine verdim, deni - ze attı. o Bu sırada ihtiyar Halili ön direğin altına getirdiler. İsmail şahit Yusufun anlatıkla- | rını aynen tekrar etti, Yalnız İsmail yukarıda olması dolayısile görüşmelerden işittiği bazı 'cihetleri ilâve etti: Osman kaptan Recep kaptanda 300 lira bulduğunu, tüccarlardan a İman para ile birlikte Omecmuu İ 2300 lira olduğunu ve Osman kap- ! tanın Çipinoz Ahmede “yaktın be ni,, dediğini işitim, dedr. Şahitlerin bu ifadelerine karşı i Osman kaptan bu 1fadeleri kabul etmediğini, vakayı başka başka bir tarzda anlattıklarını söyledi. etti, deiumumi Âli Bey tahkikatı biz - zat kendisi yaptığını poliste ve is - tintakta alınan ifadelerin aynı ol - duğunu söyledi. o Katil Çipinoz Ahmet te inkarında devam ederek hayır efendim, ben değilim, de - mekteydi. Riyaset, iddia makamının mü - Bey üç sene devam eden bu mah - keme safahatının diğer bir zat ta - Memlekçeti Haberleri ) ortasındaki korkunç Nazilli'de Gizli dervişlik yaparken.. Kaymakam tarafında yakalanan dedeler Nazillide İsabeyli köyünde ki Dedenin evinde Nazilli tap“ tibi olduğu halde, Çakıcı Ahı | aşçı Hüseyin Dede, keçeci H 4 yin Dede, İsabeyliden Ali, #* İsabeyliden fırmcı Mehmet is deki şahıslar, dervişlik âyın! parlarken bizzat kaymakam J Bey tarafından cürmü meşhut linde yakalanmışlardır. Takibi? başlanılmıştır. —— Bir kaçakcı öldürüldü Geçen sene karısını öldürdü | sonra firar eden Silvanm Zuğ0” köyünden Ali oğlu Yusufun Li ye kaçak eşya getirip sattığı anl şılmış, jandarmalar bu katil ka çıyı yakalamak üzere takibe başi mışlardır.Jandarmalar Yusufun cenin Nebi köyünde kaçak eşyâ tarken bulmuşlar, tevkif etmek temişlerdir. Yusuf o jandarmals”” İdur emrine elindeki Alman tüf€ ile atö$'etmek suretile mukabele derek kaçmak istemiş, jandarm?” lar müsademeye girmişler kaçak” çıyı müteaddit yerlerinden vuf#” rak ölüsünü yere sermişlerdir. | | | Acı bir karşılaşma İzmirde komisyoncu kâtibi si Ti Efendi, yürüyen tramvaya mek isterken düşmüş, beyni mış, ölmüştür, Seyfi Efendinin Antalyada vi lunan annesi de garip bir tess eseri olarak o gün oğlunu ziyfi etmek üzere İzmire gelmiş, &: ile karşılaşmış, düşüp bayılmışt" Dört eşkiya Nazilliye dört saat mesafi İ Övenzik köyünde çobanlar gö silâhlı eşkıyayı yakalamağa m“ I vaffak olmuşlardır. Köylüler; eşkıyaların bulun”, | | ğu yeri muhasara ile bir müddi | i müsademeden sonra yakalı lardır. i Çobanlar bu eşkiyaları Nasi jandarmasına teslim etmişlers€ eşkıyalardan üçü bılâhare jan“ manın elinden kaçmıştır. Erzurumda Tasarruf haftası Erzurum, 19 (A.A.) — şehi” mizde tasarruf haftası hazırlık na başlanmıştır. Dün valinin". setinde C, H. Fırkası reisi, “ p yetler mümessilleri ve vilâyet İni toplanarak bu hususta çalı$ | üzere faal bir komite intihap ©. itir. Tasarruf haftasının çok m. kemmel bir tarzda yapılma esaslı kararlar verilmiştir. İruf haftası müddetince deva gisi mek üzere bir yerli mallar se” i açılacaktır. Yerli malları 2 İrinin sergi komitesi amına Kg receği malların sahipleri ' satışı temin edilecektir. e rafından takıp edildiğini se ai tetkik olunmak üzere m np Muhakeme 27 ikinci teşrif iü zartesi gününe talik edildi: