5 Şubat 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

5 Şubat 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

— 1—vAKIT 5 ŞUBAT 1934 SON HABERLER : TELGRAF - TELEFON - Yunanistan belediye | © intihabatına hazırlanıyor AMağpa, 4 (Husus) — Belediye intihabatının yapılacağı 11 Şubat günü yaklaş- tığı cihetle, intihap faaliyeti hararetlenmiştir. Muhalif ve muvafıklar, bilhas- sa, Atina, Selânik ve Pire belediye intihabatını kazanmak için hummalı bir faa- liyet gösteriyorlar. Çünkü bu büyük şehirlerdeki intihabat milletin ittihadı han- MEMLEKET DIŞINDAN: © çi tarefta olduğuna dair bir miyar teşkil edecektir. Burada deveran eden rivayetlere göre, hükümet Atina, Selânik ve Pire belediye intihabatını kazanacak olursa, Mebusan (meclisinde daha bü- yük bir ekseriyeti haiz olmak için yeni mebus intihabatı yaptıracaktır. Başvekil, bu hususta sorulan süsle menfi hir cevap vermiştir. © Fransız kabinesinde yeni: iki istifa oldu Paris, 4 (A.A.) —M. Pierre Fabry ile M. Douss dün başveki. | le iştifalarını vermişlerdir. Paris, 4 (A.A.) — Müstafi M. Pietrinin yerine M. Marşando maı- liye ve bütçe nazırlığına miralay Fabrynin yerine de M. Paul Bon- <our, harbiye nazırlığına naspo- Paris, 4 (A.A.) —M. Paul Borcoür harbiye nezaretine gel- | meyi kabul ettiğinden © Başvekil | yerine gelecek kimse ile meşgul ol- muştur. Bordeaux'da bulunan M. Pal mad srhbi esbaptan dolayı kendi- sine bu hususta yapılan teklifi te- essüf ederek reddetmiştir. Ken- dine müracaat edilen (OM. Mar- chand yalnız evelki kabinede ida- re ektiği bütçe nezaretini kabul et- miş, maliye Wezaretinin başka bi- rişine verilmesini bildirmiştir. k Geç vakit M. Daladier omaliye © nezareti için halihazırda vilâyette bulunan bir mebusun rizasını elde etmiştir. Bu mebusun ismi res- men bugün belli olacaktır. Diğer taraftan, başvekil | M. Fabry ile M. Pietriyi takiben isti- fa eden fenni tedrisat O müsteşarı M. Dowssainin yerine başkasını ta» Reis (Daladier) yi bir fırka adamı | sıfatiyle değil, kendi / itimadını kazanmış olan bir şahsiyet olarak ! iş başma getirmiştir. Bunun üze- Günün siyaseti | m a Üç teklif sürekli bir metelelerden rine yeni kabine zamana uygun ve milletin arzusunı muvafık ola- parlamento yeni (Daladier) kabi: nesini de düşücerek olursa, bu se- fer yalnız kabine değil reisicüm- bur dahi kabirie ile beraber istifa İ edecektir. Reisicümhur M. (Leb- run) bunu tehdit makamında söY- lerken kendisi istifa etmeden evel meclisi de dağıtacak ve yeni inti- habat yaptıracağını da ilâve et- miştir. Sol cenah fırkalarının ye- ni intihabattan çekinmekte olma- sından dolayı (Daladier) kabine- sinin ömYünün uzun olacağı ümit ediliyor, Iraklılar Türkler ile dostluğu kuvvetlendirmek istiyorlar Bağdatta Türkçe olarak çıkan (Yeni Irak) gazetesi son posta ile Paris, 4 (A.A.) — Fas umumi valisi M. Ponsot başka bir vazife- ye tayin edilmiştir. M. Chiappe Fas umumi valili- se belediye reisi M.. Bonnefay - Sibour gelmiştir. Emniyeti umu- miye müdürü M. Thomas Fransız komedisi idaresi riyasetine tayin edilmiştir. Dahiliye nezareti memurin mü- dürü M. Geny emniyeti umumiye müdürlüğüne tayin edilmiştir. Seine vilâyeti müddei umumişi M. Pressard temyiz (o mahkemesi müsteşarlığına, temyiz mahkeme si müsteşarı M. Deilh ise onun va» zifesine tayin edilmiştir. Paris, 4 (A.A.) — Sen eyale- ti valisi M. Renard dahiliye nazı” rm? gönderdiği bir mektupta isti- fasının sebeplerini izah etmekte- dir. Bumektuba göre M. Renard, uzun seneler bir arada çalıştığı a- zil keyfiyetini haksız (bulduğu, Chiappe'e karşı merbutiyetini gös- termek maksadiyle istifa etmiştir. Yeni kabine de düşerse .. Piriç (Hususi) — Fransız cüm- kur reisi M. ((Lebrun) yeni kabi- nenin teşkilini M. (Daladier) e havale ederken ilk defa olarak ye- ni vasıtalara müracaat eylemiştir. gelen bir nüshasmda Başvekil 1s- met Paşa Hazretleri hakknda çok takdirkâr bir makale (yazmıştır. Bu makalede Türkiye ile Irak mü- nasebatından bahsedilerek denili- Şayet dağmık bir halde olan |atindedir. Paris hükümeti, bu mesele hakkında 1 kânunusani 934 tarihinde Berlin bükü. metine, side - memoire halinde Yaptığı teklif münderecatmı muvazzah “bir su rette matbuata tebliğ etmiştir. Bu bapta Paristen alnan raalümata göre inn bu: teklifi, 1933 senesi teşrinievelin- de Sir John - Simon'un Cenevrede orta» ya atıp birleşmiş Amerika cümhuriyetle- riyle İtalyanın tasvibine mazhar olan maktadır, Fransa bundan maada hava malzemesinde yüzde 50 nispetinde ten- zilât yapmıya müheyya bulunduğunu be- yan ve fakat buna karşı diğer derletis- rak ileri sürmektedir. Frantizler tesliha- ta azaltmanın, ancak, Fransa ile Alman. ya arasında samimi çalışmak birliği sa. yesinde yapılabileceğini | söylemeletedir. ler. En nihayet Fransa, emniyet mesele. sinin tam manasiyle temin edilmesini, ilik şart olarak istemektedir. Italya telgraf ajansr Stefani'nin bir tebliğine göre Italya hükümeti 31 künü- nusani 1940 senesine kadar muteber ol. mak üzere bir anlaşma yapılmasını tek. lif etmekte ve şu şartları ileri sürmekte. dir: yor ki: elde edilecek iki taraflı kazanç ve İ menfaat kaygusunun ( doyulmaz hırsından başka bir şey değildir. Irak ve Iraklılar bugün ve yarınm en kuvvetli, en güvenişli komşusu olan Türkleri (o birinci derecede dost ove zahir bilerek elele verdikleri ogünşark siyasetinde sarsılmaz bir merkez ve mevki sa- hibi olacaklarma şüphe © etmiye- lm. Dünya siyaseti ne olursa ol- sun, aksayı şark ve Avrupa hü- kömetlerinin vaziyeti ne renge bo- yanırsa boyansm, muhterem Irak hükümeti bu (vefakâr aşinanın ahlâs o prensiplerine dayanmak suretiyle kendi varluığını (terakki ve refah çerçevesi içinde) ilelebet | idame imkânını bulacaktır. Mem- leketimizin müstakbel kurtuluşu istiklâlimizin bilâ kaydu şart olu- şu ancak bu en yakın aşinanın sa- dakat bağlarını halâş umdesi tanı- ınamızla kabildir. Sevdiğimiz bir İ kavmin büyüklerini tanımak İse ; yaklaşma ve anlaşmayı takviye 6- den amillerin başında gelir.,, 1 — Kimya harbinin ber mev'ini ter ketmek ve bu bapta yapılacak hazırlık. ları müessir bir surette İostr9l edebile- cek bir murakabe tesis eylemek. 2 — Silüharz halkın havadan bomber. dımanını menetmek, yalnız askeri müs. seselerin bombardıman — *dilebileceğini tesbit etmek. 3 — Hususi anlaşmalarin tesbit edil. miş olanlar müstesma olmak üzere silâh. lanma masraflarını bugünkü seviyesi ile tahdit etmek. 4 — Müdafaa tesisatı hariç olmak ü- 70'e kara ini tahı- dit eylemek. Italya hükümeti, Almanyayla arasında mevent dostluk saikasiyle, Almanya hü kürnetinin ve Hislerin müsalemetkirsne bevanatını nazarı itibara #lmak mecimı- riyetinde olduğunu ve Almanyanın 300 bin kişilik bir orduya malik olmak husu- ema diğer devletlerle müsa- vi bulu! arzusundan ileri liğini İbeyan etmektedir. er Bu üç teklif arasında bir imtizaç ze mini bulunup bulunmıyacağı hakkında şimdiden bir şey söylenemez. Silâhsız. lanma meselesi milletler cemiyeti ile yaşıttır ve bugüne kadar birçok safhalar geçirmiştir. Bunun için, meselenin ne renk ve ne şekil alacağını anlıyabilmek için bu bapta büyük devletler arasında yapılacak temaslar sonunu o beklemek gerektir. RADYO MEMLEKET IÇINDEN: Reisicümhur Hazretleri Yozgattan ayrıldılar Yozgat, 4 (Hususi) — Reisi. rennümleri arasında (o Yozgattan cümhur Hazretleri saat 14,5 ta hareket ederek geceyi Yerköyde Kayseriye müteveccihen ayrıldı. | trende geçirmişlerdir. lar. Gazi Hazretleri mebus Ahmet Avni Beyin adını Sungur, Vali Be- kir Sami Beyin adımı da Baran o- larak değiştirdiler. Yozgat, 4 (A.A.) — Türkün bü- yük öncüsü Gazi Hz. Yozgatlılarn candan coşan ve taşan emsalsiz. heyecanı içinde şehrimizde dokuz | saat kaldıktan sonra maiyetlerin- | de bulunan zevat ile birlikte bu| sabah saat 1,30 da Yerköye hare- ket buyurmuşlardır. Yozgat valisi Müşarünileyhi selâmlamak üzere Yerköye gitmiştir. i Yerköy, 4 (A.A.) — Reisicüm- hur Hz. halkın, zabitlerin ve genç- lerin onuncu yıl dönümü marşı te- | Kayseri, 4 (A.A.) — Gazi Haz- retlerinin Kayseriyi teşrif buyura cakları haberi Kayserililer arasin- da sevinç ve heyecan uyandırmıştır Kayseri şimdiden çoşkun tezahü: rat içinde çalkanıyor. İstasyon cad desi halk ile dolu. o Şehir baştan başa donatılmıştır. Dün geceden itibaren şehirde tenvirat yapilmiş, halk sabahlara kadar kurlarıcısını kucaklamak için istasyonda bekle. miştir. Reisicümhur Hazretlerinin Kay» seriye hangi saatte teşrif buyura- cakları henüz belli değildir. Halk sevinç ve sürür içindedir. Gazisinin muvasalâtma intizar et- mektedir. Celâl Bey Bursadan Istanbula hareket etti Fransa:| © Bursn, 4 (A.A) — İktisat Ve- kili Celâl Bey bugün öğleden ev- vel İpekiş fabrikası ile diğer bazı fabrikaları gezmiştir, öğleden son- ra sanayi erbabı (o tarafm- dan tayyare sinemasında ve- rilen öğle yemeğinde bu- tuk söylemiş, buna Celâl Bey ce“ vap vermiştir. Akşama doğru Vekil B. maiye- tndeki #övat ile Gemliğe hareket etti. Umurbey köyline gidecek ve geceyi Gemlikte geçirdikten soh- Tunmuş, yemeğin. sonlarına : doğ: | ra,. yarın. .Mudanyaya uğriyacak ru Bursa Ç. H. Fırkası vilâyet rei «i doktor Sadi Rasim Bey bir vu- Telefon | Şirketi plânçoları tetkik ediliyor Ankara, 4 (A.A.) — İstanbul telefon şirketi pilânçolarının tetki- katına devam edilmektedir. Şirke- tin altın esasi üzerimden (yaptığı hesaplar evrakı nakdiye (o kanunu ile tearuz teşkil etmektedir. Mali» ye vekâletinde tetkikatmı yapan heyet icap ederse şirketin muha- sebesinde de tetkikat yapmak üze- re İstanbula gidecektir. Tetkikatım iki ay zarfında ikmal edileceği an- laşılmaktadır. , mesainin Demiryolları mütehassısı Ankara, 4 (A.A.) — Demiryol- ları mütehassısı Amerikalı Mis- ter Charles Belle, tetkikatını biti- rerek raporlarmı tamamen Nafia Vekâletine vermiştir. Mumaileyh Amerikaya gitmek üzere bu ak- şamki trenle Ankaradan hareket etmiştir. Silesiğimikee Amasyada yangın Amasya, 4 (A.A.) — Şehrimi- zin Kurşunlu maabilesinde gece on dokuzda yangın çıkmış iki ev | ve bir mesçit yanmış, yangının Ö- | nüne geçmek için bir ev yıkılmış- tır. Yangın saat 24 te söndürül ve İstanbul yolu ile Ankarıva gi- decektir. a. Zelzele Dün iki defa sallandık İstanbul; (A-A.) — İstanbul ras sathanesi, 4 Şubat 1934 pazar giü- nü, biri 11 saat 37 dakika 3 sani ye, biri de; 15 saat 32 dakika 25 saniyede olmak üzere iki şiddetli zelzele kaydetmiştir. | Bunların fevkalmerkezi İstanbuldan 2000 * 2500 kilometre mesafede tahmin edilmiştir. İkinci sarstı birinci" den daha şiddetlidir. Tuz lâyihasında tadilât Ankara, 4 (Hususi) — İnhisar» lar idaresince hazırlanan Tuz 4 lâ- yihası vekâletlerce tetkik edilmek tedir. Maliye vekâleti lâyihanım para cezalarına ait maddeleri üze- rinde ehemmiyetli tadilât yapmak- tadır. 2 Ankaradaki tarih? taş Ankara, 4 (Hususi) — Maarif vekâleti, maliye vekâleti binası yanmdaki tarihi kız taşmın yeni dikilecek yerin tesbitine kadar sö- külerek muhafazasına karar ver» miş ve taşın sökülmesine başlan mıştır, y 934 bütçeleri | Ankara, 4 (Hususi) — İnhisar- lar idaresinin 934 bütçesi gümrük müştür, inkılâp enstitüsü tedrisatı Ankara, 4 (Hususi) — Üniver- site inkılâp enstitüsünün bir mart ta tedrisata başlıyacağı hakkında henüz kat'i bir karar olmadığı gi- bi C. H. Frrkası umumi kâtibi Re- cep Beyin tedrisatta bulunması da | Valisi Fahrettin Bey Ankaraya N. N. | biraz şecikecektir. vekâletine gelmiştir. Barut inhi- sarınm bütçesi yarn (gelecektir, Vekâletler yeni bütçelerinin hazır- lıklarını bitirmek üzeredir. Hafta içinde maliye vekâletine göndere- ceklerdir. Maraş Valisi Ankara, 4 (Hususi) — Maraş geldi.