5 Şubat 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

5 Şubat 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

— 4—VAKIT 5 ŞUBAT 19 34 ee eee teri rn i MAHKEMELERDE : Petrof imzalı tehdit mektubundan dolayı... Mektubu yazan Sabri Efendi ile bu mektuptan bahseden Haber gazetesi mahküm edildiler “Haber,, gazetesine “Petrof, imzasiyle bir tehdit mektubu gön- deren dişçi mektebi talebesinden Şumnulu Sabri efendiyle bu mek. tuba dair bir yazı neşreden “Ha- ber, gazetesi sahibi ve © neşriyat müdâörü Hasan Rasim B. aleyhine açılan davalara, dün İstanbul ikinai ceza mahkemesinde birleşik olarak bakılmıştır, Dünkü mahkemede, müddetu- mumi muavini Nurettin Bey, esas hakkında mütaleasını bildirmiş, şöyle demiştir; — Sabri efendinin “Haber, gazetesine mahkemede © mevcut mketubu gönderdiği sabittir. Bu- nu, kendisi de ikrar ediyor. “Haber,, gazetesine gelince, ga- zete, bu mektubu O sütunlarına aynen geçirmemiştir. Bazı nokta” larmı aynen, bazı noktalarını hu- Misatan almış, bir kısmını da hiç almamıştır. Ve bu neşriyatmda, Hasan © Rasim Bey, temiz bir Türk çocuğunun düşüneceği şekil. de mütalealar dermeyan etmiştir, Nurettin Bey, Sabri efendinin vaz,şşii üzerinde durarak, sözle- rine 55,4 İlevam etmiştir: — Maznun, Türk memleketin. de bulunuyor. Türk mektebinde okuyor, Türk idaresinde vazife görüyor. “Neslen de Türküm, diyor. Fakat, maalesef bu vazi- yete göre icap ettiği şekilde hare ket edecek yerde Türk aleyhtarı bir Bulgar yazacağı şekilde ya- zı yazmıştır. Bu yazıyı, bazı Bul- gar talebenin tehdidiyle, cebir ve tazyik tesiri altımda yazdığmı, biz varit telâkki (etmiyoruz. Böyle bir mektubu, bu vaziyette bu- Tunan birisi, ancak yazmak ister. se yazar. Demek k; kendisi mu- hafaza etmesi lâzım gelen hissiya- tını kaybetmiştir. Türk üniversi- tes'ni, Türk gençliğini ve efkârı umumiyesini Bulzarlara karşı tah- rik eder mahiyette bir harekete girişmiştir. Sabri efendinin matbuat kanu- nunun 28 inci maddesi delâletiy- le ceza 312 inci mad- des'ne göre cezalandırılmasını is- terim. Hasan Rasim Bey, bu mektup- tan gazetesinde yukarıda — işaret ettiğim şekilde bahsetmiştir. Mek- tup mealini tenkit ve takbih et- miş olmakla beraber, kısmen sü- tunlarma geçirmiştir ki, bu da ik- tibas mahiyetindedir. Kanun, süç olan yazıyı iktibas suretiyle alanı, disi hakkında da matbuat kanu- nunun 28 inci maddesi delâletile ceza kanununun 162 inci maddesi- nin tatbiki icap ediyor. Esasa da- #r mütaleamız, bundan ibarettir. Sabri efendi, avukat O tutmak için mühlet © isteğinde bulundu. Müddetumumilik, “Müdafaa hak- kıdır,, dedi. Mahkeme heyetine riyaset eden azadan Haydar Na- ki ve aza Sakıp, Abdürrahman Şeref Beyler, on beş gündür avu- kat tutmağa kâfi zaman bulundu- ğu halde, daha avukat tutmadığı noktasmdan, buisteği (ittifakla reddettiler. £ bazı sözler söyledi. Tahrik mak- sadını takip etmediğini iddia etti. — Şu halde mektubu ne mak- satla gönderdiniz? — Şikâyet yollu.. Bulgarların düşüncelerini — bildirmiş o olmak için... —Türk olduğunuz halde Türk- ler aleyhinde ne diye yazı yazdı. nız? Bu mektup, bir Bulgar im- zasiyle yazıldığına göre, Türkle- ri Bulgarlar aleyhine tahrik eder mahiyette, değil mi sizce? — Efendim, “Petrof,, adı, “Ha- nım teyze,, gibi bir isimdir! — Peki, sonra? — Yani, - Bulgaristanda & 800 talebe, beni tehdit ettiler. Buns şahitlerim var. Bulgaristana dön düğüm takdirde, akibetimin fena olacağmı söylediler. Sonra? — Sonrası, tehyiç omaksı” dım yoktur. Böyle mektup liyerek, etraflı surette izahat ver- di: —Bir bahsetmek, yi tehdit O mektubundan suç olan bir makale- değildir. Tehdit bıtaya bildirdiği gibi, başkasma da “böyle bir mektup aldım, di- yebilir. Biz dehem zabrtaya bildirdik, hem “böyle bir mektup aldık,, dedik. Ayni zamanda a lâkadarlarm dikkatini celbettik. İddia makamınm iddianamesi, müekk'limin hissiyatı — tebeil'e başladı. Bu pek güzel ve yeriâde | Pa 6 B.M.M. Reisi geldi üniversitede B. M. M. Reisi Kâzım Paşa| Dil mektebi hocalarına Hz. dün sabahki trenle Ankora- konferans dan şehrimize gelmiştir. Vali Mu: | hiddin, emniyet müdürü Fehmi, | ( Şubatın on yedisinde açılacak İstanbul C. H. F, idare heyeti reişi | olan Üniversite dil mektebi ho- Cevdet Kerim Beyler ve diğer ba, | alarma bugün profesör M, Malş zı zevat Meclis Reisimizi istasyon- | tarafmdan tedris hususunda bir Minnie ek en la mektubu alan bir kimse, bunu za-| aleyhine tahrik edici da karşılamışlardır. Kâzm Paşa | konferans verecektir. Hz. Hıydarpaşadan bir motörle | I Dolmabahçeye geçmişler ve ika” | metleri çin hazırlanan hususi dai- reye yerleşmişlerdir. Dekanlar toplandılar Her pazar olduğu gibi dün de rektör Neşet Ömer Beyin riyase- tnide Üniversite dekönları topla- Mecliş Reisimiz öğleden sonra | narak idari hususatı konuşmuş- dairelerinden çıkmışlar ve akşama | lardır. doğru Tokatlıyanı giderek bir müddet oturmuşlar, dostlarile gör rüşmüşler, bilâhara bir gezinti yapmışlardır. Kâzrm Paşa Hz. şehrimizde on gün kadar kalac-ıklardır. —.— Kadın birliğinin gazetesi yoktur Kadm birliği gazetesi diye ba- zı mecmualarm satıldığı birliğe haber verilmiştir. Kadm birliği bu gibi mecmualarla alâkası bur lunmadığını bildirmektedir. Kadın birliğinin fakir talebeye yardımı Kadın birliği tarafından muh- telif ilk mekteplere mürekkep ve kalem dağıtılmıştır. Bunlar fakir talebeye verilecektir. Nemli zade Mitat Beyin ziyafeti Avrupanın tanınmış tütün fab- rikatörlerinden M, Filip Remts- , | mst evelki gün şehrimize gelmiş- tir, İstanbulda tetkikatta bulunan M. Filip şerefine dün İstanbul ti- taret odası reisi Nemli zade Mi- tat Bey evinde hususi bir ziyafet vermiştir. emer bu kanaati tarsin edici bir tarzda- dır. İrfan Emin Bey, müekkilinin beraetini istiyerek sözlerini biti- rince, salon boşaltıldı, mahke- me heyeti, müzakereye başladı. Bir buçuk saat süren müzakere- den sonra, gazetede sıkan yazı- nım efkârı umumiyeyi (o Bulgarlar mahiyette | olduğunu, Türkleri Bulgarlar a- leyh'ne tahrik gayesiyle © hareket ettiği açıkçı belli olan Sabri efendinin Türkler aleyhinde şü. tum dolu mektubunun bir çok kıs mnın heyecan ırıci bir tarz» da, mütalealarla tesiri teşdit e dilerek neşrolunduğu O mülâhaza- siyle Sabri efendinin matbuat ka: mukaddemenin devamı da, Tehi-| nununun 28 inci maddesi delâle.| mizde olmak, tebit bir netice idi. | tiyle ceza (o kanununun 161 inci Bu mukaddemeden sonra yukarı “fakat ne yapalım, ki mi-| ay hapsine ve 25 lira para cezasi haniki bir adalete iht'yaç varfır., esasını ifham eder bir O mebatla de ayni maddelerden bir ay hap- Adalet, Oo rastgele patlıyan bir silâh değildir, kanan» tindeyiz. Mesuliyeti, kendi kasit ve muhasebem'zle ölemek, hudu- dunu o suretle tayin etmek gerek- ör. Başlangıçtaki tebe'l, bir iltifatla neticelenmeli âdi! İrfan Emin Bey, neşrivata teh- yiç mevcut olmadığı kadar teş- vik te bulunmadığmı ileri sürdü. Mahkeme heyetine o riyaset eden Haydar Naki Bey, sordu: — Demek siz “teşvik vardır, demek için sarih bir harekete da- vetin mevcudiyeti lüzumuna kan!» BŞAĞ: | maddesinin ilk fıkrasma göre bir vermesine, Hasan Rasim Beyin sine ve 25 lira para cezası verme sine temyizi kabil olarak (karar verildiği anlatıldı. Sabri efendi, on beş günden vakur | besi mevkuftur. Bu itibarla on | elik kongresi ise martta toplana. beş gün sonra müddetini telemil liyerek tevkifhaneden çıkacaktır, Sarı Ihsan tevkif edildi Bir dolandırıcılık © meselesin- inkılâp enstitüsü Martta açılıyor İnkılâp enstitüşü bir marttan iti- baren edebiyat fakültesinde ted- risata başlayacaktır. Enstitü me- rasimle açılacaktır. Enstitüde Re- cep ve Hikmet Beyler de ders ve- receklerdir. Bütün üniversite ta- lebesi bu enstitüye devam edip bir | sertifika almaya maktadır. Enatitüden sertifikası olmıyan fakülteler talebesi son sınıf mezu- niyet imtihanlarında muvaffak ol- salar da sertifika alımcıya kadar mezun addedilmiyeceklerdir. Bu sene fakültelerden mezun olacak talebe de sertifika almıya mec bur tutulmuşlardır. — Sıhhat vekili Avrupadan geliyor Bir müddettenberi Avrupada | bulunan Sıbhat Vekili Refik Be- | yin bugünlerde İstanbula dönme- si beklenmektedir. im Liman tarifesini tesbit komisyonu Liman tarife komisyonu oOdün deniz ticaret o müdürlüğünde bir toplantı yapmıştır. Iktısat vekâ- leti o şirketi olan beş liman için müşterek bir nakil ücreti talimat- name projesi hazmlamıştır. Pro- jedeki fiatlar bu limanlar için mu- teber olacaktır. Fakat limanlar rın hususi şartlarma göre ayrı em- saller göz önünde tutuluyordu. Tarife komisyonu dünkü içti mamda umumi meseleleri konuş” muştur. Tesbit edilen ve karara bağlanan hiç bir şey yoktur. Komisyon bu perşembe saba- hı toplanmasına devam edecektir. emmi Yangın Salmatonirukta Helvacı soka- ğında 12 numaralı evde © oturan Cemile hanım dün mangalı kapı- yarak komşuya gitmiş, yarım sa- at sonra evden yangm çıkmıştır. Yangın sirayet etmeden söndürül- mecbur tutul- — Himayei etfal balosu Himayei Etfal balosu 22 şubat- ta verilecektir. Balo komitesi dün tekrar © toplanarak hazırlıklarla meşgul olmuştur. Cemiyetin se- caktır. Sinema artistierinin en sevimlisi Önümüzdeki çarşamba ME MARY GLORY Buyüne kadar yaptığı en güzel eseri ÇAREViÇ büyük ve muhteşem mizansenli, FRANZ LEHAR'ın meşhur opereti Ecnebi seyyahlara kolaylık Haber aldığımıza göre bariçten vapurla gelen ecnebiler hakkında- ki pasaport muamelesini kolaylaş- tırmak için hükümetçe (o yenibir tedbir almmıştır. Bu tedbir şu- dur: Ecnebileri hâmil olan vapur Çanakkaleye girince burada po- islerin vapura binerek pasaport- larmı tetkik ve vize etmesi, Bu su- retle ecnebiler İstanbula (| gelince bütün muameleleri tamamlanmış olduğu için gümrükte beklemeksi- zin dışarıya çıkmaları mümkün ©- lacaktır. Hükümetçe verilen bu karar (Obir haftadanberi (tatbik mevkiine girmiştir. Japon elçisi Ni Japon sefiri Ankaradan şehri- mize gelmiştir. Üsküdar Amerikan Ex z gs çi ç ket, örmüşler, dört çocuk elbi- sesi dikmişler, altı tane (o bebek, dört kilo pisküi ve altı kilo şeker almışlar, darülâcezeye | gönder- mişlerdir. Adliyenin taşınması devam ediyor Adliyenin İstanbul postanesine taşınma ve yerleşmesi işi, devam ediyor. Suktanahmette İstanbul mual- limler birliği binasmda bulunan tebligat bürosu, dün kısmen yeni binaya taşmmıştır. Muallimler bir- liği binasında çalışan Oağmrceza mahkemesiyle üç ceza mahkeme” sinin taşması, daha bir müddet geçikecektir. Yeni binadaki sa- lonlara masa, sandalye ve dosya saklamağa mahsus dolaplar o ko- nulduktan sonra, bu mahkemele- | rin taşmması da başlryacaktır. | Ağır ceza ve ceza mahkemele- ri, şimdi bulundukları binada, mu- fade ediyorlar. İstanbul postanesinde adliyeye tahsis edilen katlar ve merdiven- ler, taşmmanm ilk © günlerinde kirlenmişti. Adliye odacıları, bu katları ve merdivenleri, dün sü- | pürmüş, © temizlemişlerdir. Ta- şımma tamamlanınca, esasir ola- | rak temizlik yapılacak ve bu yer- İl lerin daima temiz olarak muhafa- | zasma gayret edilecektir. pall e Şevki Bey Muhtelit mübadele komisyonu reisi ve Madrit sefiri Şevki Bey Ankaraya gitmiştir. Şevki Bey Ankarada mübadele komisyonu- nun tasfiyesi işleriyle meşgul ola- caktır. L E.K... (12977)