13 Şubat 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

13 Şubat 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

m ” di MEML EKET “Kırklareli umumi mec- lisinde konuşulanlar © Vitöyet lâğvedilecek mi?—Vize, Dem'rköyün merkeze te'efonla bağlanması meselesi — Müddeiumumiler Kırklareli (Hususi) — Aldı. | bazı köy ve kule isimlerinin de- | mektep hademelerinde İ iştirilmesi ve Burgazın Evrense- | gımız malümata göre lâğvedile cek on beş viâyet meyanında Tekirdağ ile Kırklareli vi'âyet- lerinin de dahil olduğu söylen- mektedir. Büyük Miliet Mecisi- nin Mart içtmaında vi âyetimi- zin mucadderatı da tespit edi lere: ne olacağı an'aşi azaktır. Kırklareli waza yapılırsa bu © nazaran Demir köyün ve in nabive o ması muhakkak d mektedir. “© Umumi Mecliste Vilâyet umumi meclisi vali EN © Faik Beyin riyasetinde ikinci reis | ili Rıza, kâtip Nail ve Naci Bey- > lerle Zihni, Raif, Hamdi, Adil, Ali Rıza, Ahmet Ziya ve Mehmet Ali Beylerden müteşekkil az-ların busuriyle üçüncü intihap devresi- nin ikinci toplanışını yaptı. Vize ve Demirköy kazalarmın meri:sz6 telefon ile (o bağlanması için 534 bütçesine 2500 liralık tah- sissi konmasma diir (o jandarma kursandanlığının verdiği müzek- kere ile 10 bin liralık Burgaz bir- lik #âeret bankası ikinci tertip iştimk O hisses'nin alınması çin görlerilen mektup okundu. ereköy nahiyesinin Koyva kö- yü İsminin koyuncuya çevrilmesi Demirköy kaza dahilinde bulunan kiz köyünün Karıştırana bağlan- sı münasebetiyle (Reisi Cümhur Hzretlerine ve dahiliye oo vekili kundu teşekkürlerle hıfzma karar verildi, İnşaatı bitmek üzere olan vilâ- yetler evi için tahsisat konmusına dair 6-1-934 tarihli taharrirat oku- narak bütçenin tetkikinde nazarı dikkate alınmak üzere celse tatil İ edildi. Edirne ve Kırklareli müddei umumileri Bundan iki ay mukaddem Pr nar hisarında Edirne otobüslerin- den birinin çiğnediği © çocuk için tahkikate memur edilen Edirne müddeiumumisi buraca olan tah- kikatı ikmal ederek Edirneye av- det etmiştir. Kırklareli müddei- | umumisi Asrm Beyin rahatsızlığı vehamet kesbettiğinden bir heyeti sıhhiyece yapılan o konsoltasyon , neticesi gösterilen lüzum üzerine / tedavi için İstanbul hastanelerin- "den birine gitmesi icap ettiğinden i berayı tedavi İstanbula (hareket * etmiştir. Adana çiftçisinin hükümetten istedikleri Pamuk ta buğday gibi satın alınmalı— Kuraklıkla mücadele — Ödenmiyen borçlar ve silo âi Cizieiikiskier- Adana, (Hususi) — Adana çiftçisi son yıllarda büyük sıkın- tılar çekmiştir. Hükümetin kendi- lerini düşündüğünü ve dertlerini — gidermeye çalıştığını anlıyorlar. Ziraat bankası vasıtasiyle buğday satın alımması çiftçilerimizin yü- zünü güldürmüş, mutedil bir fiat onları düşmek üzere bulundukları çok feci vaziyetten kurtarmıştır. Bugün Adanı çiftçisinin hükü- metten bazı dilekleri vardır. Bun- ları birkaç madde halinde tesbit eylemek mümkündür, 1 — Çiftçinin en mühim ve en başta gelen dertlerinden birisi pa- muğun da buğday gibi hükümet tarafmdan satn alımması ve istih- sal masrafına tekabül edecek bir fiatın tesbiti. Çünkü bugünkü şerait altmda — Siftçi pamuğunu çok ucuz satmak mecburiyetinde k“lıyor. İstihsal masrafını ele geçiremiyor. Bu da ümidi azaltıyor. Toprağa bağlılı- ğı eksiltiyor. Tabiatın kahrı, yani kuraklık da buna inzrmam edince vaziyet büsbütün değişiyor, Yeis ve keder artıyor. Hükümet pamuğu da satın alır ve mutedil bir fiat tesbit edecek olursa çiftçinin büyük bir endişe- si de izale edilmiş olur. Kayseride yapılacak mensucat fabrikası fa- oliyete geçinceye ve Çukurova pa- muklarını işleyinceye kadar bu dertler ortadan kaldırılırsa çiftçi 2 — Sulama işleri: Dört yıldanberi devam eden kuraklık çiftçinin gözünü korkut- muştur. Adanamızdı normal bir pamuk alabilmek için vasati 500 | milimetre yağmura ihtiyaç vardır, Halbuki üç senedenberi yağan yağmurların miktarı 250 —300 m'limetreyi geçmemektedir. Seyhan ve Ceyhan nehirlerin. den istifade edilerek tarlaların sulanması bu kuraklığı izale et- meye kâfi gelecektir. Hükümetin bu hususta yapaca- ğı müz-heret ve yardım bu çiftçi ülkesini çok sevindirmiş olacak- , tir. Bunun temini İçin de bu iki a- kar suda 'esaslı tetkikat yapılma- sı ve onun icaplarına göre hareket edilmesi istenmektedir. 3 — Faiz meselesi: i Çiftçi birkaç senedenberi mah- sul alamadığı ve eline geçen mah- sulü de değerinde satamadığı için bankalarda olan o borcuna karşı , fazla bir tediyatta bulunamamık- tadır. Bu vaziyet, borçların günbegün kabarmasını ve faizi mürekkep usuliyle korkutucu bir şekil alma- sını mucip oluyor. Buda çiftçiyi yeis ve endişeye düşürüyor. Borçlrın henüz tecil edilmemiş " bir vaziyette olması, capa zamen- "ları para bulmak imkânını orta» dan kaldırıyor. Bu da çiftçinin Haberle “Bir katil Gezen buldu Muş — Üç sene evvel, Bulanık kazasında İbrahim oğlu Mehoyu yu karısı Nazife ve komşuların. dan Hediyenin yardımiyle para. sma tamaan boğup Öldüren ve bir yorgına sararak kuyuya atan Mikdat oğlu Ömer, muhakeme neticesin- ide idama mahküm olmuş ve ken- i ması ile vilâyet meclisinin açılma» disi evvelki sabah çarşı ortasında asılmıştır. Cürum şerikleri olan Nazife ile Şükrü Kaya Beyefendilere çeki- | Hediye de onar sene hapse mah- ilen telgraflara gelen cevaplar ©- | köm olmuşlardır. e —m——<-- 70 yaşında kadına tecavüz Çankırı, 10 (Hususi) — Çankı- rının “Hacip köyünde çirkin bir vak'a olmuştur, Vak'anm faili 15 yaşmda, Ali isminde bir çocuktur. & Vak'a şu suretle cereyan etmiştir: Ali ayni köyde oturan Fatma isminde yetmişlik bir ihtiyar ka- dının torununu almak istemiş, fa- kat Fatma kızı vermeğe (razı olmamıştır. Bunun üzerine kızan Ali, bundan üç gün evvel gece saat 2I sıralarında Fatmanın evi- ne gitmiş, evde kimsenin olmama sından istifade ederek içeri gir - miş Fatmayı yakalıyarak: “Sen kızı vermek istemiyorsun ha?., diye ak saçlı ihtiyara tecavüz et- miştir, Kadının feryadı üzerine yeti- şen damatları Aliyi cürmü meş hut halinde yakalayarak köy hey- eti ibtiyariyesine ( teslim etmiş, heyeti ihtiyariye de Aliyi adliyeye vermiştir. —.— Adanada yağmurlar Adana, 12 (A.A.) — Son iki gün ve gece zarfında şehrimiz ve civarına hafif fasılalarla ve o bol miktarda yağmurlar yağmıştır. Yağmur merkeze bağlı rahiye ve köylerde daha fazladır. Çiftçi vaziyetten son derece memnundur, Son yağan yağmurun miktarı on beş milimetredir. Kazalardan henüz bir haber a- lınmamakla beraber buralara da aynı miktrda yağdığı zonolunu- yer. ge PA Elma ihracatı Kastamonu, 12 (A.A-) — Şim- diye kadar İneboludan Suriye ve İskenderiyeye her biri kırk kilo. luk sandıklarda 18 bin 796 sandık içinde 731 bin 840 kilo elma ihraç edilmiştir. İçeride satılan 377 bin 900 ki. lodur. Gelen haberlere göre Su- riye, İskenderiye limanlarında £i- atler gümrüksüz 14 ile 23 arasm- dadır. Aynı elmalarımız Kaliforniya olmalarından aşağı kalmamakta ve rekabet etmekte- dir. nikki eszereseasarursana üzerinde bunun da tesiri oluyor. 4 — Silo meselesi: Adanada da hububat mahsulü- nün muhafazası için bir silo yapıl- ması çok faydalı olacaktır. Yukarıya kaydettiğim istekle. rin alâkadar m-kımlar tarafın- dan imkân n'spetinde nazarı dik- kate alınacağını bütün çiftçiler ümit etmektedirler. Hükümetin muzsheret ve yar- büylük bir sevinç içinde kendisini | pamuğunu istediği şekilde çapa- | dımıdır ki çiftçiyi ayaktı tutabi- ukanakdın, latmasımı intaç ediyor. İstihsalilir. Çe - Sr Y Kapalıçarşı tâmir edilemiyecek mi? Şehir meclisinde : Yeni varidat aranırken—Köprü maha'lesi—Meclise pişirilmeden getirilen işler İstanbul Şehir Meclisi dün bi- | de “olmaz!,, denilememişti. So- rinci reis vekili Sadettin Ferit Be- yin reisliği altmda toplandı. Geçen zaptı okunup kabul edil dikten sonra âzadın bazılarınm verdiği takrirler okundu: Çatalca âzası Mustafa Bey Ça- talcadan Büyükçekmeceye giden yolun pek bozuk olduğunu, tamir edilmesini istiyor. İsmail Sıtkı Bey, Fatih kaza- sında halkın su sıkıntısı çektiğini söyliyerek mevcut oçeşmelerdeki suyun bostanlara veriknemesini ve daha bir kaç tane yeni çeşme yapılması diliyor.. Bakırköy âzası Kemal Bey Ye- dikule kapısından O otobüslerin zorlukla ( geçtiklerini vaziyetin tehlikeli olduğunu, - oradaki iki dükkânın istimlâk edilip yıktırıl ması lâzım geldiğini söylüyor. Gene İsmail Sıtkı Bey Yedikule dışında milyonlarca lira Mmasrıf edilerek fabrikalar vücude geti- rildiğini, oradaki mahallenin bü- yüdüğünü, fakat lâğrm ve kaldı rrm olmadığı için çok sıkımtı çe- kildiğini söyleyip “bunlar yapıl malıdır!.,, diyor. . Takrirlerin hepsi makama ha- vale edildi. Evvelâ belediye re- isi tetkik edip mütaleasını söyle- sin, Kadıköyündeki Senlui Fransız mektebi binasının ilk mektep yapıl mak üzere alması düşünülmekte- dir. Binanın 28,000 liraya alm- ması mümkün olacaktır. Muhase- be, bu paranm verilmesini istiyor; tezkeresi okunup bütçe encümeni- ne havale edildi, Belediye yeni varidat arıyor; bugünkü kontrat resmi tarifesinin tadiline dair gene hesap işleri mü- dürlüğünden gelen tezkere okun- du; tarife yapmak mülkiye encü- meninin vaz “esi... Bu tezkere de otaya gönderildi. Gene aynı mesele: Yeni varidat lâzım, Bugünkü Lübiyat resmi ta- rifesi pek hafif; bunun da tadil e- dilmesi ve alınacak resmin kanun- da yazılı azami hadde için gene hesap işleri müdürlüğün- den bir tezkere var, Bu da mülki- ye encümenine.... Belediye reisliği geçen celsede Karaköy köprüsünün bir sokak sa yılıp Şeyh Mehmet Geylâni mahal. esine bağlanmasını istemiş, teZke- resi mülkiye encümenine gönderil- mişti, Encümen bu isteği muvafık iş, mazbatasını yapmış, © a Fakat bu sefer belediye re- is muavini Nuri B. kalktı, maka- mın teklifini biraz daha tetkik e- dilmek üzere geri aldığmı söyledi. Mehmet Ali B. (Beyoğlu), köp” nunda tetkikatın daha etraflı yapıl ması, işin ondan sonra meclise ge- tirilmesi için evrak belediye reis- liğine iade olunmuştu. Bu sene, belediye reisliği meseleyi (o tekrar Şehir meclisine getirdi, meclis ge- ne mülkiye encümenine havale e- dildi, encümen yeniden O tetkik etti, mazbatasmı yaptı, meclise bildirdi, dün bu mazbata okundu. Belediye fen heyeti kapalı çar- şınm tamiri için şöyle bir tahmin- le üç yüz bin lira lâzım olduğunu, fakat işe girişilince o bu rakamın daha pek çok artması da muhte- mel bulunduğunu söylemişti. Mül- kiye encümeni mazbatasımda “be- lediyenin bu sıkmtılı zamanda bu kadar parayı bulabileceğini um- mayız; gerçi kanuna göre sonra bu para mal sahiplerinden kısım kısım filân almabilir, lâkin önce belediyenin harcaması lâzım... Bu da imkânsız gibi.. Onun için bizi uğraştırmayın. Evvelâ pa- ranm verilip verilmiyeceği anlaşıl- sın da ötesini ondan sonra düşünüs rüz!,, diyor. Dün mecliste, mülkiye encüme- ni mazbata muharriri Manyas za- de Feridun Bey, bu noktai nazarı müdafaa etti, Mehmet Ali Bey: “Tahsisat meselesinden evvel - ta- mirat işinin ne suretle ve kaça o- laci tespit adilmali ona gör de tahsisat aranılır!,, dedi. Emin Âli Bey: “Para işi herşeyden evvel gelir. Önce onu helletmeli.,, diye cevap verdi. Mülkiye encümeni re- isi Raif Bey bu mutaleayı teyit et- ti. Avni Bey: “Kapalı çarşının be- dii ve mimari kıymeti vardır. Mut- laka tamir edilmelidir!,, diye be- yanatta bulundu. İsmail Şevket Bey, Nakiye H. bu mevzu üzerinde söz söylediler. Nakiye H., çarşının kısım kısım ta- mir edilmesini, bu suretle (belki maddi imkânı da bulunabileceği- ni ileriye sürdü. Nihayet, Cevdet Kerim Bey söz alarak: Belediye körü geçerek, ihmalkâr bir şekil- de kuru tahminle: “Şu kadara çi- kar!,, diyip meclisin önüne attık- larını, meclis senelerce boşu boşu- na böyle işlerle meşgul ettiklerini söyliyerek şikâyet etti, kapalı çar- şı meselesinin de daha esaslı suret- te tetkik edilip hazırlanmak üzere makama geri verilmesini istedi, bu teklif kabul edildi. Bu teklifle beraber kabul edilen esaslar şunlardır: Belediye reisliği ve alâkadar daireleri kapalı çarşının tarihi, mi- rüyü adı geçen bu mahalleye bağ- | mari, bedii ve iktisadi kıymeti o- lamakla kaza hududunun değisti- | lup olmadığını tetkik © etmelidir. rilmiş olduğunu, bir kazanm bu- | Bu tetkik neticesinde tamirin lâ- dudunu değiştirmek için evvelden | zım ve belediyeye düşen bir vazi- yapılması lâzım gelen bazı nizami muameleler bulunduğunu, | fe olduğuna kanaat getirilirse © “ "zaman gene belediyenin alâkadar mın tetk'katı sırasında bunları da| dairesi bu tamirin kat'i surette ka- nazarı dikkate almasını hatırlattı. | ça çıkacağını, kısım kısım tamirin Geçen sene kapalı çarsı esnafı belediyeye müracaat ederek kapa- lı çarsının yıkılmak üzere olduğu- mw görlemieler, tamirini istemisler- di, Mesala heledive enemenle- rinde ve Şehir meclisinde uzun u- zadıya konuşulmuş, ne “olur!,, ne . lin, mümkün olup olmivacağını iyice tesp't eylemelidir. Ondan sonra- dır ki, mesele Sehir meclisinin mü- zkeresine müspet tekliflerle getis Flep, Mec'is önümüzdeki Derşembe günü tekrar toplanacaktır. a