February 15, 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

February 15, 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

. Italya, Avusturya etmiş Ysızısı ikinci say ala m lis t leri üzerine ordu tahşit — — 17 imei Yıl » Sayı: 5786 Yazı İşler Te'etonu 24379 Perşembe, 15 ŞUBAT ( 3isci «y) 1934 ——— İdare Teletonu Litvinofla görüştü Yazısı ikinci sayıfada 4370 Sayısı 5 Kuruş Tevfik Rüştü Bey günün kahramanı ! Bugünün kahramanı hiç şüphe yok ki Tevfik Rüştü Beydir. Ha- riciye Vekilimiz dün Pireden, A- tinada imza edilen muahedenin son şekliyle İstanbula geldi. Bu- | radan Ankarayı geçecektir. Muhterem doktorun Hâriciye| Vekâletinde bulunduğu yedi se- kiz senedenberi bir çoksayılı muvaffakıyetleri vardır. Fakat bu defa Balkan misakının ihza- rında bilhassa intacında göster diği muvaffakıyet cümhuriyet ta- rik'iade unutulmaz bir hatıra br rakacak derecede mühim ve kıy- metlidir. Tevfik Rüştü Bey mektepli bir doktor, alaylı bir diplomattır. Fa- kat kendisi hayat ve iş #*hasında doktor olmaktan ziyade diplomat olmak sıfatiyle tanınmıştır. o Ve itiraf etmek lâzımdır ki memleket meselelerinde alaylı ( diplomat mahtepli doktoru geride bırak- mıştır. ' Hattâ gene bu “laylı dip- | lomattır ki şimdiye kadar pek çok İ mektepten yetişmiş diplomatların yapamadıklarını başa çıkarmış- tar. o Bunun için alaylı diplomat sözle değil, eserle Avrupının en muvaffak ve entanınmış siyasi şahsiyetleri arasma girmiştir. Acaba Tevfik (Rüştü Beyi bu suretle siyasi ve diplomasi baya- tında muvaffık eden şey nedir?, © Bu sual tabii olarak herköğin ha“ tırma gelir ve herkes bu suale ken di görüşüne ve düşünüşüne göre bir cevap bulabilir: Tevfik Rüştü Bey henüz pek genç yaşta Pariste tıp tahsilini ikmal ettiği sırılarda 10 Temmuz inkılâbının hazırlık | hareketlerine karışmış, inkılâptan | sonra Zaruri olarak fenni mesai- den ziyade siyasi faaliyetlere ken- dini vermiştir. Balkan felâketinden sonra u- mumi harp içinde İttihat ve Te- rakki hükümetlerinin tak'p ettiği yanlış siyasetlerin acı neticelerini pek yakından görmüştür. Niha- — yet Milii mücadelenin başından sonuna kadır o Anadoluda bütün siyasi müzakerelerin merkezinde bulunmuştur. Bütün bu tarihi devrelerde şah- sen bir çok mühim müzakerele- re iştirak ederek diplomat yeti tirmiye mahsus olan mektepte el | de edilemiyecek tecrübeler gesir- miş ve ameli dersler görmüştür. Mehmet ASIM (Deseni 4 Üncü sayfanın 3 üncü sütununde) Miş, Avusturya-Italya maçı tafsilâtı 8inci sayıfamızda ” Eğlenceli yazılar Güzel san'atlar Sayıfaları m— Yakında Baba — Oğul... Süyük bir aşk, macera ve cinayet romanı Okuyanlar: heva »rkaç güne | Nakleden: SELÂMİI izzEr Kar Tipi Nadir bir kış havası dün Istanbulda bir çok kazalara sebep Romanya ile Bulgaristan On senesik bir ademi tecavüz misakı yapmışlar Berlinde çıkan Deutsche Orient Ko- /respondenz gazetesinin Bükreşten aldığı /haberlere göre Romanya kralı Karol ve Bulgar kralı Boris son Bükreş mülükatı esnasında Balkan paktından ayrı olarak ve mütekabil “Namus sözüne mebni,, ol- mak üzere on senelik bir ademi tecavüz misakı aktetmişlerdir. Bundan maadâ iki kral arasında kral Bulgar kralr Borisin kız karde- şi Evdoksiya ile evlenmesi meselesi ko- muşulmuştur. Hariciye vekili l ., | Tevfik Rüştü Bey fırtına yüzünden vapurdan okamadı a gün sat 19 da Pire- | ayan bandıralı Kampiglio sim hareket eden Hariciye Pam Tevfik Rüştü Bey ve refa- tindeki zevatın dün sabah şeh- emme, gelmeleri bekleniyordu. #pur filhakika dün öğleden ev- | vel limrmıza yaklaşmış, fakat tipinin şiddetinden limana girmek imkânmı bulamamıştır. o Vapur- dan saat 12.30 da alman bir. tel- sizde geminin Ahırkapı cenubun- da havanın açılımısını beklediği bildiriliyordu. Fırtma ve tipi akşama kadar | devam ett'ği ve motör gibi vasrta- larla da Vâpurı gidilemediği için Tevfik Rüştü Bey şehire çıkama- geceyi vapurda geçirmiştir. mulmadık bir zamanda bastır. vermesi dün herkesi şaşırttı. Ev- velki gece sabaha kadar ağaçları kökünden sökercesine (o esen şid- detli rüzgârdan sonra, sabahleyin | gözlerini açanlar, etrafı bembe-| yaz ve dışarıda müthiş bir tipi buldular. Derhal hatırlarda, bir kaç sene evvelki, Halici (Obile donduran müthiş kışın korkunç şiddeti w- | yandı. Günlerce süren o eski kış ta, böyle müthiş bir tipiyle başla miştir. Kandilli rasathanesinin verdiği Niçin ? — Belediyelerin hakkı Bir belediye işini diline dolıyan bir gazetenin çok zaman #ldığı | karşılıklar. İdan biri: “Vur abalıya!,, olur. “Vura İbalıya!,, da biraz vurulana karşı acıma, onu koruma duygusu Vardır. Bunu söy“ liyenler ya bu işlerden kendilerini mesul sayanlardır ve biraz da insaflı olmak iş. tiyen okuyucular... Bunlar demek isterler kisiz birine tehlikesizce * çatmak (( İhtiyacındaşınız, Belediye mevzuu ise mevzuların en teh. Jikesizi... Hayır hiç te böyle değil. Lâkin ka. munların veya “ihtiyaçlarm belediyelere verdiği vazifeler o kadar çoğalmış, büyü- müştür ki; Bir medeni şehir, bir medeni yaşayış içtimai varlığının icaplarını be- lediye gibi bir müesseseye o kadar ver- mek ihtiyacında kalmıştır ki belediyele- rine kusur bulan şehirler ve kasaba- ların medeni tekâmül hattında ilerledik- lerini iddia etmek mümkün olur. Eksik- leri görüyorlar, söylüyorlar o demektir. Fakat itiraf etmeliyiz ki biz gazeteciler belediyelerin vazife taraflarını ne kadar merak ve alâka ile kurcalıyorsak onların hak taraflarında onun kadar hassas dav- ranmıyoruz. Bir iki misal: Belediye kanunu rıhtım gibi teessüsle- rin menfaatlerini belediyelere vermiştir. Ne İstanbul, ne İzmir, rıhtımı olan iki büyük şehrimizin belediyesi, bundan bir habbe almıyor. Belediye kanunu bir şehrin semtleri ırasında deniz vastaları işletmesinin be- ediyeye ait bir hak olduğunu yazar. Ne stanbulda Akay, Şirketi Hayriye, Ha- iç, ne İzmirde Körfez vapurlarını işle en liman şirketi belediyelerine beş pars vermezler. ? Bunlarda o İstanbul € İzmir belediyelerinin kanuni bir hak- it yok mu? ISTANBULUN DÜNKÜ HALİNDEN BİR Gitti gidiyor, derken kışm u- | malümata göre, dün sabah hara- ret derecesi en az sıfırdı. Hara- ret derecesi öğleden sonra nakıs si Ve 1 ikiye düşmüştü, .. KAÇ İNTİBA Fırtına old l metreyi bulmuştu. Rüzgârın şid- det bazan saniyede otuz üç met- reye bile çıkmıştı Rüzgârın hızı ise saniyede 25 | (Devamı 10 uncu sayfanın 4 ürcü sütumunday) Komünist kongresinde söylenen sözler: rayame yi ni EİN aa ei Ri Sovyetlerin Uzak Şark ordusu ku- mandami : Cepersi Plücbe EE SAİRIN us, İ CENAZE “Japonya bize saldırmak. | için çalışıyor!,, Paris, (Hususi) — Komünist fırkasmın 17 inci kongresinin $0- nunda Sovyetlerin uzak şark ordu su kumandanı ceneral Blücher us zak şark vaziyeti hakkında -söy- lediği bir nutukta şunları söylemiş« tir: “ —. « » Japon emperyalistleri- nin takip ettikleri siyaset, uzak şarkta harbe sokulabileceğimiz ka- haatini husule getirmektedir. Ja- ponyanım söylediklerinin yaptıkla- rma uymadığı bizim için açıktır. Kendini müdafaa için çalıştığını te min ederken Mançukuo'da, bize (Devamı 10uvcu sayıtanın Süne sütünunda) Li MERASİMİNDE (Yazısı 4 üncü sayıfamızda) Cenap Şahabettin Bey gömüldü |