21 Şubat 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

21 Şubat 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

-—i — VAKIT 2. ŞUBAT 1934 - Iktısat Vekilinin Son Seyahati Neticeleri MG Oaşmakaleden devam) alebes suretiyle satış yapılmasmın önüne geçilmesine karar verilmiş- tir, Bundan sonra ihracat tüccarla- rı birbirlerine rekabet ederek ar- tık fiatleri kırmak yoluna gidemi- yeceklerdir. ihracatın bir e'den idaresi yalan! Hükümetin üzüm ve incir mah- sullerini ihraç işini kendi eline al- ması meselesine gelince, Celâl Bey böyle bir tedbirin hiç bir zaman varit olamıyacağmı çok kati bir surette ihracat tüccarlarma temin etmiştir. Ayni zamanda neden do- layı bunun olamıyacağnı makul sebepleri ile izah eylemiştir. Fil velev ki, kısmen eline alması ko- lay bir şey değildir. Bunun için bir taraftan odahili teşkilât yapıl ması, diğer taraftan harici pazar- larda kendisinin satıcı sıfatiyle ta- nmmış olması lâzım gelir. Bu ise uzun bir zaman meselesidir. Bu u- zun zaman zarfında memleket ik- tısaden büyük zararlara uğrar ki, bunun başka bir suretle tazmin ve telâfsi mümkün değildir. Celâl Bey'n relstiği İktisat Vekili ile İzmir ihracat çıları bu noktalar üzerinde tama miyle mutabık kalmışlardır. Ve a- ralarında tesis etmiş oldukları bir- İk vasrtasiyle alabes satış yapıl maması hususunda çlışmak için söz vermişlerdir. Ayni zamanda Celâl Beyi teşkil etmiş oldukları dir. Tabii Celâl Beyin bu reisliği devam edebilmesi için ihracat tüc- oldukları sözde ahhütlerine çalışacak, şündüklerini kendilerine söyliye- cek, fakat şayet fikirlerini kabul ettiremez ise ancak o vakit reislik- ten çekilecektir. Mevzuu bahs o- lan birliğe Jiro, Alyoti, Şerif za- deler ve saire gibi İzmirin en belli başlı ticaret müesseseleri dahil bu- Tunmaktadır. Fakat bu birlik bir sendika halinde değil, sadece bir şimdiye kadar olduğu gibi bundan sonra da ayrayrı çalışacaktır. Yalnız birlik nizamnamesi muci- bince yapılacak ve yapılmıyacak trol vamtası olacaktır.Çünkü Celâl Bey bir taraftan üzüm ve incir mahsulleri üzerinde alabes satiş yapılmasınm önüne geçilmesini İstediği gibi diğer taraftan bu mahsullerin harici pazarlarda re- Yyacini arttırmak için (Standardi- zasyon) usulünü tatbik Bunlardan başka Celâl Beyin düşündüğü ve hattâ tatbik sahası- na koymak için fili teşebbüsata gi- riştiği bağı mühim tedbirler daha vardır. Bu tedbirler de üzüm ve incir xüstahsillerini teşkilâtlar- 'dırmaktır. Çünkü hali hazırda bu larmı iyi şerait ile satabilmelerine enğel olmaktadır. Celâl Beyin bu fenalığa karşı düşündüğü tedbirin mahiyetine gelince, bu Ziraat Bankaları vasrtasiyle evvelce ya- pılan kredi kooperatiflerini birer satış kooperatifi ile techiz ve tak- viye etmektir. Ve bu maksat üze- rinde İktisat Vekâleti ile Ziraat Bankası arasmda müzakereler başlamıştır ve iyi bir safhada bu- lunmaktadır. Daha şimdiden pren- sipler üzerinde tam bir noktai na- zar birliği hâsıl olmuştur. Kredi kooperatifleri birer sa- tış kooperatifi ile techiz olununca müstahsiller yetiştirdikleri malları bu vasıtalar ile de piyasaya çıka- rabileceklerdir. O vakit hariçte ü- züm ve incir mahsullerinden bü- yük mikyasta satm almak istiyen- ler bu kooperatifleri karşılarında emin birer (vasıta göreceklerdir. Müstahsiller kendi satış vasıtaları ile takviye edilince diğer ihracat müesseselerine karşı bir istinat noktası bulmuş olacaklardır. Nakliye ücretlerinin tesbiti Iktısat Vekili Celâl Beyin İz mirde elde ettiği mühim neticeler- den biride vapur ücretlerinin, navlunlarm tesbiti meselesidir. Zi- ra şimdiye kadar ihracat mallarmı ecnebi memleketlere götüren ec- nebi vapurları nakliye ücreti me- selesinde çok garip bir tarzda ha- reket ediyorlardı. Karşılarma ra- kip vapur çıktığı zaman ücretleri indiriyorlar, rakibi bertaraf edin- ceye kadar buna devam eyliyor- lardı, Fakat bir kere rakibin kuv- veti kırılıp ta kaçırıldıktan sonra tahammül edilemiyecek kadar a- ör nakliye tarifeleri yapıyorlardı. Meselâ tonu (30) şiline nakledilen bir malı bir gün (12,5) iline ka- dar indirdikleri gibi bir müddet sonra (35) şiline çıkardıkları çek defa görülmüştü. Bu hel ihracat mahsullerimizi tabii olarak çok müteessir ediyordu. Celâl Bey İzmirde bulunduğu! zaman bu meseleyi halletmek için ecnebi vapur kumpanyaları ile te- | masta bulunmuştur, Acenteler Ve kil Beyin telkinatını hüsnü telâkki etmişlerdir. Tonunu (18) şilinden | yukarıya çıkarmıyacak (surette navlun alacaklarını temin ve taah- büt etmişlerdir. İzmir Ticaret o- dası bu taahhüdü tesbit etmek ü- zeredir. Ecnebi vapur acenleleri- nin bu taahhütleri Ankara resmi mahafilinde hüsnü tesir husule ge- Vapur navlunlarının bu suretle | tesbitinden hâsıl olacak istifade | mühimdir. Zira yapılan bir hesaba göre senede bu fazla nakliye üc- retleri en Az yarım milyon lirayı bulmaktadır. Celâl Beyin bu yol- daki muvaffakiyetine İzmirdeki tüccarın gösterdiği müzsheretin de kıymetli yardımı olmuştur. Her halde elde edilen netice mucibi memnuniyettir. Tütün meselesi Bunlardan başka İzmir ve ha- valisinde bir de tütün meselesi vardır. Bu husustaki müşkülât ta bilhassa iskarta vaziyetleri o etra- fında toplanmaktadır. Celâl Bey| di kooperatiflerine, gerek diğer a- lacaklılara karşı her gün biraz da» ha borçlarınm artmış olmasi mal- mülstehsiller bir çok ağır borçlar | sadece bu meseleyi halletmek için alımda bulunmaktadır. Gerek kre-' Ankarada bir içtima yapmağa ka- Ispanya ile ticaretimiz Tacirler bugün odada toplanarak konuşacaklar İstanbulda bulunan İspanya ticaret heyeti bugün öğleden sonra Ticaret odasına gelerek Türk ihra- cat tacirleri ile temas edecektir. Ticaret heyeti Bilhassa yumur- ta tacirleri ile alâkadar oldukları için Türk yumurta ihracatçıları i- tedbirsizlik ve ihmalden muhake- melerine karar verilen dört kişi le k istediklerini Ti hakkındaki davaya ait muhakeme odasma bildirmişlerdir. ye in ee em Ağcan mahkemesinde başlanacaktı. Bunun üzerine İstanbul Ticaret odası Istanbulda mevcut veyumur- ta ihracatı ile meşğul bütün tacir- leri bugün öğleden sonra saat 14 te bir toplantıya davet etmiştir. Bu toplantıda İspanya Ticaret heyeti azası da gelecek ve yumur- ta tacirleri ile görüşülecektir. Yumurta tacirleri de hasusi su- rette toplanarak Samsundaki yu- murta kongresinde verilen karar lar hakkında görüşeceklerdir. Bu görüşme mevzuunun başın- da bir Yumurtacılar Bankası tesi- si vardır. İstanbul tacirleri esasen daha evvel bir Yumurtacılar birli- ği tesisi için teşebbüsatta bulun muş olduklarından bu birlik koo- peratif olarak kurulmasını düşün- mektedirler, Saat on buçukta, celse açıldı. Vestiyer Ethem, kapıcı Ahmet. baş odacı Mehmet Efendiler mevkuf olarak, levazım memuru Tevfik Bey mevkuf olmryarak ha- zır bulunuyorlardı. Vekil srfatiyle de avukat Hikmet ve Nuri Beyler gelmişlerdi. Celse açılır açılmaz,reis Za bıt kâtibine bu dava (hakkında temyizden gelen tahriratın okun- masmı söyledi. (Kâtip, okudu. Bunda İstanbul adliye yangmma ait davanm Kocaeli ağır ceza mahkemesine nakledildiği bildi- riliyordu. Reis, muhakeme © dileceklere, “muhakemeniz, Ko - caelinde görülecektir, dedi. Cel- se kapatıldı. Dava dosyası, dün akşam Ko- Bankarım da kooperatif vasıta- | caeli mahkemesine * gönderilmiş- sı ile teşkilini de arzu edenler| gir. Muhakeme, orada görülmek” Wo ——— |'eberaber,budavanm şahitleri- i isleri in istinabe yoliyle | ihracat işleri (o |” yoliyle İstanbul ağır Ticaret odası statistik- lerle alâkadar o'acak Memleketin ihracat veziyelini gösteren statistikler muhtelif ma- kamlar tarafmdan tutulmaktadır. Bu itibarla bazı defa memleketi- mizin ihracat statist'ği ile ihracat yaptığımız memleketlerin stetis- tklerinin biribirine uymadığı gö- | rülmektedir. | Ticaret odası bilhassa ticaret vaziyet'ni gösteren statistiklerle daha yakmdan alâkadar olmağa ve muntızam bir statistik hazır- lamağa karar vermiştir. Bir karara göre memleketimi- MAHKEMELE . Adliye sarayı yangını Tedbirsizlik ve ihmalden muhakemelerine karar verilenler Kocaelinde muhakeme edilecekler Adliye sarayı yangınmdan do- | ceza mahkemesinde dinlenilmele- layı yapılan tahkikat neticesinde | ri muhtemeldir. Akşam gazetesi aleyhine RDE açılan dava Staviskinin kendisini öldürdük- ten sonraki bir resmini neşrettiği kaydiyle Matbuat kanununa mu- halif hareket maddesinden “Ak- şam” gazetesi aleyhine açılan da- vaya, dün İstanbul birinci Ceza .mahkemesinde bakılmıştır. Müddeiwmumi, ceza istemiş, müdafaa yapılmış, muhakeme ka- Tar için başka güne bırakılmıştır. Adliyede yerleşmeler İstanbul Postahanesine yerle" şen Adliye dairesine Defterdarlık- ça yeniden bazı eşya gönderilmiş- tir. Yeni binada yan kapılardan bi rinin yakinindeki oda, Adliye e manet dairesine verilmiştir. Evvel- <e bu odanın Baroya verilmesi dü- şünülüyordu. Baroya, birinci katta bir oda tahsis olunmuştur. kadar yeni binaya taşmacaktır. Topkapı lürk Fukaraperver yurdunda Zin ithalât ve ihracat (o vaziyetini | Müessetelin Cümhuriyen onuncu yi dönümünde 8: vndırdıği snsanlardan Obir grup gösteren statistikleri We ihracat Topkapı Türk Fuksraperver müesre- ik edir, hazır. | sesi şubatın 24 üncü günü kurulduğu gü-| (25 Yıllk bu uğurlu işleri benimsiyen, nün 25 inci yılımı bi anlıyan, bilen ve her gün gören ve he“ yaptığımız zi ladığı statistikler tesbit edilecek aradaki fark © üzerinde telkikat yapılacaktır, o Bu farkın ne olr İyatağını kutlulumak için bir duğu, o memleketicn transit su- |zümü yapılmak istenilmişse de alikmdar- retiyle başka memleketlere mi (ların bize bildirdiğine göre bu işin sisi . öz # da bulunanlar Oben ancak geçtiği tetkik edilecektir. Bilhas- , ilya gibi mark, ilden kutlalamak © istiyen sa Tiryeste, Marsilya mühim 'lardan kışın bu zorlu günlerinde yoksul ticaret memleketlerine yapılan ih- lara yardım için bu bucağı arkalamaları racalımız çok defa Almanyaya, Avusturyaya, , Fransadan daha ileriye gönderilmektedir. gö Sahte doktor Kendisine doktor süsü vererek Bunlar iyice tesbit edilecek bu yazdığı reçetelerle eczanelerden z suretle büyük devletler ile mem-| kokain alan bir adam yakalan. İeketimiz arasındeki ihracat sta- önde GR z ki mıştır. Süleyman Sabri ismini tı- stiği daha müspet şekilde hazır- ” ba siiliz 60 - 70 i olacaktır. EE İ kuruşa aldığı kokaini üç liraya Kadın hırsız sattığı anlaşılmışlır. Yeldeğirmeninde, Duvar soka ğında oturan Abidinin hanesin- den 12 lira çalan Naciye hanım Zavallı çocuk yakzılanmıştır. rar vermiştir. Bu karara hem tütün | ki oğlu Hüseynin üzerine kaynar müstahsilleri, çiftçiler, hem de tü-| su dökülerek haşlanmıştır. tün tüccarları iştirak edecektir. Tütün mahsulünde (Standardi- zasyon) yapılıp yapılmıyacağını Meşin hırsızı ve diğer her hangi bir şekilde ted- Bomonti fabrikasmın ar bir alınıp alınmıyacağını Ankara dün Belıkpazarından geçerken $ içtimalarınm neticesi göstere- cektir, nm muşamba örtüsünü çalmışsa Mehmet ASIM | da yakalanmıştır. bitirecektir. 25 yıldanberi durmadan dinlenmeden |genen bütün yoksullara yarar iş gören bu uğur |dımı veya giyecek ve yiyecek © vererek gösteriş | göstermeleri bu uğur ocağının en başlıca dileğidir. başm-| yurttaş” Beyoğlu, Uzunbel sokağında | “ei manüintçe merdikişlr Oturan Ayşe hanımın üç yaşında” | özdaşlar duygularmı ya para yar» Yapılacak bu gibi yardımlar 25 yıllık sürekli ve uzun çalışmaklığın en büyük ve çok değerli bir armağanı olacaktır. Müssseseye her gün öğleye o kadar müracast edilebilir, Çanta hırsızı Edirnekapı sakinlerinden Bed- riye Hanımın para çantasını aşı- ran Mehmet yakalanmıştır. ( 15 Yıl Evelki VAKIT 1 21 ŞUBAT 1919 — Dün Matbuat müdüriyetinden gazete Isre verilen bir tebliğe göre hükümetin eva- mir ve tenbihatı hildfndaki noşriyattan de- | layı tatillerine karar veriler gazete ve risa- | İser yerine diğer namlar altında başka ga | örfiye devam — Ermeniği Patriği Zaven Efendi dün şeb- rimize vasıl olumş ve Ermeni Patrikhanesine | azimet ederek Patrildik makamına otur | Mmaştar, — Dünkü Telvimi Vakayide okundağuns göre Darlilfünem Müdürü umumisi Selih 76“ ki Beyin tehdiliyle yerine Felsefe müderrisi Naim Bey tayin edilmiştir. — Paris 18 — (Volmar) da çtima ei içtima aktetmiş, (Hezberrer) mütareke ş€ bıkalı Kayserili Mustafa araba» | atti hakkında meclise . malimat vermistir. (Prrbarrer) in bevanatı böyük bir süktnet icinde intima editmiş, yelnız vakit vakit mis” feillâne sesler işitilmiştir. -