2 Mart 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

2 Mart 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

© © siceyi dikerek birleştirebiliriz. © —s—vxr 2 MART 194 © Üniversite sütunu Modern cerrahlık Yaraların Yazan: istanbu harici seririyat şefi : Ameliyat sanatinin en güzel ve en şükre değer sahasındın bi- rini yaraların tedavisi teşkil eder. Kazalar, vesaiti nakliyenin ve ma- kinelerin fazlalaştığı bu zamanda seneden seneye çoğalmaktadır. İ Modern cerrahinin bu bapta| elde ettiği muvaffakiyeti hekim olmıyanların da bilmesi lâzımdır. Zira istihsal olunan muvaffakiye- #n bir kısmı onun yardımma muh taçtır. Şayet mecruh tam zamanın- da tıbbi yardıma müracaat ede- cek olursa, yumuşık kısımların (beyin, bağırsak ve karaciğer gi- | bi) büyük ve ağır yaralar: da tam ve arızasız bir şifa ile neticelenir. Binlerce defa yaptığımız tecrü- belerle sabittir ki, her yaraya da- hil olan mikroplar ilk altı saat zar- fında yaranm sathi tabakasında kalırlar. Bu esnada ameliye ile kirli ensiceyi kesip atacak ve ya- rayı temizliyecek olursak, intan tehlikesini kati bir emniyet ile bertaraf eder, ve ayrılmış olan en- Altı saat sonra, bakteriler ya- yaranın sathımı keserek temizle- mek hiç bir netice vermez. Yarayı kendi haline bırakmak mecburi-| yetindeyiz. Ju vakalırda yara iş- ler, yavaş yavaş temizlenerek iyi leşir. Böylelikle iyileşme müddeti uzar, ve bu tarz iyileşmede diğer bir mahzur vardır. Birbirinden ay rılmış olan ensice tabakılarmı di- Tir. Bu iz, ağır vazifevi teşevvüş- ler tevlit eder. Cerha sadır ve bat- mı alâkidar ettiği takdirde yahut | fazla kan akmasından büyük bir kan damarmın yırtıldığı anlaşılan yakalı da hekime hemen müraca- at etmek lüzumu daha mühimdir. Nitekim batnn bıçak veya kurşun la yaralandığı hemen her vakada barsak irvelerinin açıldığı görü- Tür. Beklemekle geçiktirilen her saat hayatı kurtarma ihtimalleri- ni azaltır.Zira, barsak muhteviyatı nm kırma akması üzerine husule dikmiştir. Fazla kirli bazı ağır ensice tah- ribatında' (bilhassa saçma ile vu- kun gelen yaralarda) hayati tehli- keye koyan ve bu münasebetle da- imi bir tıbbi mürakabeye ihtiyaç gösteren fevkalâde bir tehlike mev cuttur. Bu da gaz fregmonu ve tetanozdur. £ Tetanoz intanına he men kati bir emniyetle karşı koya- bileceğimiz “von Behring,, tarafm dan keşfoluman serum vardır. Ka za neticesi vukua gelen yarada mecruha ietanoz seromu yapmak tedavinin “ir kısmını teşkil eder. İ suretle kırılan tarafın bilâhare va- Tedavisi I üniversitesi tıp fakültesi Pr. NISSEN İntanın diğeri ve daha ağır o- lan gaz flegmonu ise, ancak vak- tinde ameliyat etmek © suretiyle muvaffakiyetle tedvi edilebilir. Binaenaleyh, bu vakalarda te- semmümün daha ilk arazını dok- tor takdir edebilir, Ameliyat pek mühimdir. o Geç kalındığı takdir- de, malüliyeti mucip olan ameli- yatlar de (amputation) hayatı ek- seriya kurtarmamaktadır. Elyevm, kazaların tekessürü, diğer taraf- tan adedi seneden seneye tezayüt eden kırık vakalarına sebep (ol maktadır. Her şeyden evvel bir o noktayı tebarüz ettirelim: Cildin yırtılma siyle müterafik kırık vakalarında, yumuşak kısımlardaki yaralarda olduğu gibi çabuk ve aynı tarzda tedaviyi icap ettirmektedir. Kr rılklarda husule gelen cerahatlan- ma, hastalık müddetini aylarca uzatır, ve yeni kemik teşekkülü- nü, yani kırığın şifa (o bulmasını teşevvüşe uğratır; yahut kemiğin kaynamasımna mani olur. Her bir kırık vakasmda, tibbi tedavinin gayesi kırılan okemiğin uçlarını teşrihi bir surette dürüst vaziyete getirmektir. o Ancak bu zifesini iyi yapabileceği hakkında emniyet hasıl edilebilir. | Modern tedavi usulleri ve röntgen ile kon- trol, kırıkların bir çoğunun kan- sız, yani ameliyatsız tedavi (ile bu gayeye erişmek ihtimalini ver- mektedir. £ Yalnız küçük bir kı-| sım yaralılarda kırığın ameliyatla düzeltilmesine lüzum hasıl olur. Hekimlik sanatının büyük müş- külâtla karşılaştığı kırık tedavisin de bu mesuliyetle yüklü olan bu | vazifeyi şarlatanarlın, mutetab- biplerin eline bırakmaktan (fena bir şey yoktur.. Bir de, kırık vakalarmda sinir ve kan damarlarının da zedelendi- ği ekseriya vuku bulduğuna naza- ran, bunlarm teşhisi ve tedavisi için tam bir tıbbi bilgiye lüzum olduğu aşikârdır. Eğer yara vücutta bir eksiklik yahut kol ve bacakta malüliyet bı- rakmış ise de cerrah tabii vaziyeti i | inde edebilecek bir çok (çarelere maliktir. o Carrahın ifa ettiği bu hizmetin çok büyük ( ehemmiyeti vardır. Zira bugün iktisadi raka- bet mücadelesinde bedeni faaliyet te noksanlık gösteren bir kimse içtimai hayatta büyük zararlarla karşılaşır. o Hayreti mucip neti- celer veren “transplantation,, car- rahisi sayesinde zedelenmiş et uç- larını tecdit etmek, asapta husu- le gelen büyük bir ziyanı kapat- mak, felce uğramış bir adaleye sağlam bir adele parçası ekliyerek kuvvetini iade etmek, fena kayna- mış kırık uçları tabii şekle getir- mek ve kemikteki boşlukları ke- mik parçası aşılıyarak doldurmak kabil olmaktadır. Nihayet cerrahinin en o büyük | muvafakiyetlerinden biri de kol ! ampütasiyonundan sonra uçta ge- ri kalan adalâtm kuvveti takılan suni kolu hareket ettirmeğe kulla- mılması olmuştur. Bu usulle bir kolu, bilhassa iki | Köpeklerin ettiği MEMLEKET parça parça kadın cesedi Fatma kadın, kayboluşundan 27 gün | sonra bulundu, fakat... Zonguldakta âşıkından inti- | ru Necip Efendi ve yanında bulu- kam almak istiyen bir kadınm| nan bir kaç işçi, fundalıklar ara- kurduğu tuzağa düşürülen Yusuf isminde bir adam arkıdaşları ta- rafından balta, kazma ve kurşun- la öldürüldükten sonra cesedi ci- nayet mahalline yakım metrük bir maden bacasına atılmıştı, Ayni zamanda cinayeti tertip eden ka- dım, cesedin bulunmasına takad- düm eden günlerde esrarengiz bir surette ortadan kaybolmuş ve po lisin bütün gayretine rağmen izi bulunamamıştı. Zonguldak polisi, bu cinayetin faili olarak; Ereğli şirketinin As- | ma ocağında dışarı işleri başçavu- şu Osmançavuşla dımadı Yusuf, Lort Hüseyin, Memiş Ali, Ali Mol- la, Yusuf ve Giresunlu Hurşit is- mindeki yedi kişiyi tevkif ettikten sonra Cinayetle birinci derecede alâkadar olan Fatma ismindeki kadının izini takibe başlamıştır. Bu sırada günlerdenberi izi a- ranan kadının kocası Ahsen bir sabah kulübesinde ölü olarak bu- lunmuştur. Fakat bu ölüm tabii- dir. Esasen hasta olan ve Ereğli şirketi ocaklarında bir maden ka- zası neticesinde ölümü eceliyle ol- duğu tesbit edilmiştir. Diğr toraftan polisin bütün gay- ret ve faaliyetine rağmen ortadan kaybolan: Fatmanın izi “bir türlü / bulunamamış. bu suretle yirmi ye- di gün geçmiştir. Fatma kadının kaybolduğunun yirmi yedinci günü, Yusufun öldü- rüldüğü evin civarında her za- manki gibi araştırmalara devam e- den Üzülmez mevkii polis memu- 12 Dilsiz Dilsizler mektebi müdü- rünü vuracak mıydılar İzmirde Dilsiz mektebi mezun- larından Osman oğlu Mehmet, Ha- san oğlu Hakkı, Nurettin, Ahmet Hulüsi, Hikmet, Hüseyin, Hayri, Ömer, Sadık, Nazmi, Hamdi ve Kemal Efendiler toplu bir Palde mektep müdürü Necati Kemal Be- yi vurmağa teşebbüs etmişlerdir. İstihbarata göre bunlardan ö. merin arkadaşları namına bu işi yapmağı üzerine aldığı söylen- mektedir. Bunların zabıtaca bu teşebbüs. leri haber alınarak cümlesi der. dest ve tevkif edilerek bizzat baş- müddeiumumi Asım Bey tarafm- dan tahkikatları yapılmışır. Ayrıca yapılan 'Trbbı adli mu- ayenesinde bunların işliyecekleri fiilin cezayi mucip olacağını fârik ve mümeyyiz bulundukları da tı- hakkuk etmiştir. Evrakları birinci istintak (dairesine Mesele alelâde bir zabıta vakası mahiyetinde gözükmektedir. a a kolu kesilmiş bir çok (o kimselerin hazin mukadderatı kati ( surette düzeltilmiştir. Suni kol ile yara klar ince ve kaba işleri (o görebil- mektedirler. Pr. Nissen verilmiştir. sında çıkan bir köpeğin Fatmanın evinin altındaki ahırı girdiğini görmüşlerdir. Köpeğin ağzında bir beyaz et parçası görülmüştür. Polis memuru ve yanındakiler derhal köpeğin girdiği ahıra gir- mişler ve köpeğin kafasına sopa vurarak, bir türlü ağzından bırak- mak istemediği et parçasını almış- lardır. Bu beyaz et parçası bir kadın | elidir. Polis memuru ve yanındakiler ogün köpeğin izini takip ederek | i çok uzun ve zahmetli bir araştır- madan sonra, altı derin bir uçuru- ma inen dik bir dağ yamacı kena- rındaki fundalıklar içinde bir ka- dın cesedi bulmuşlardır. Fakat ceset köpekler tarafın- dan parçalanmış ve etleri kâmi- len yenmiştir, Etleri kemirilmiş bir kol kemiğinin k-lan yırtık bir hırka kolu, cesedin kaybolan Fatma kadına ait olduğuna şüphe bırakmamaktadır. Polisin vardığı neticeye göre kazma, balta ve kurşunla öldürü- len Yusufun katline birinci dere- cede âmil olan Fatma - gene ayni katiller tarafından . kadının sine | yet hakkında ifşnatta bulunması- nm önüne geçmek için öldürül- müştür. Efkârrumumiyeyi günlerce meş- ğul eden bu korkunç cinayetin ka- ranlık esrar dolu perdeleri birer birer sıyırılmaktadır. Tekirdağında havalar Tekirdağı, (Hususi) — Son günlerde burada havalar çok mü- tahavvildir. Bu hafta içinde gün de bir kaç defa havanm değiştiği, parlak bir güneşi ve lekesiz bir 8e- mayi müteakip birdenbire hava- nım karardığı ve kar serpiştirdiği görülmüştür. Hararet değişmekte- dir Bir kaç gün evvel sıfırdan a- şağı 4 de kadar inen hararet şim- di yükselmiştir. İstanbulda bora ve kar fırtınalarının hüküm sürdü- ğü zamanlarda buradada hava soğumuş, fakat devamlı kar yağ- mamıştır. Yalnız bir saat kadar yağan kar çabuk dinmiş, hava aç- | mıştır. Havalarm bu mütemadi değiş- mesi sıhhat üzerine fena tesirler yapm-ktadır. Bir çok kimselerde şiddetli nezle, grip, boğaz ağrısı ve iltihabı görülmektedir. Bir iki kızıl vakasiyle çocuklar arasında tek tük kızamık vakalarını tesa- düf olunmuş, Sıhhat müdürlüğün- ce icap eden tedbirler alınmıştır. Bir müddet evvel salgın bir halde bulunan tifonun tamamen önüne geçilmiştir. Birlik Talebe birliği tarafından “Birlik,, mecmuasının dekuz çıkarılan numaralı Samsunda Mektepleri teftiş, konferanslar Samsun, (Hususi) — Samsun maarif müesseselerini teftişe gelen Maarif Vekâleti umumi müfettiş- lerinden Hilmi Bey, on gündenbe- ri şehrimizde bulunmaktadır. Mü- fettiş Beyin daha ziyade Ticaret mektebindeki (bazı meselelerle meşğul olduğu söyleniyor; mektep müdüriyle aralarındaki (o noktai nazar ihtilâfı dolayısiyle bir mu- allimin istifası tetkik edilen hâdi- selerdendir. Hilmi Bey, Lise ve Ortamekte- bin idari cephesinden başka bina- larını da iyice tetkik ederek önü- müzdeki yıllarda nelere ihtiyaç olduğunu tesbit etmiştir. Bilhassa 250 mevcutlu muhtelit Ortamek- tebin çok sıkışık vaziyette bulun- duğunu ve muavinsiz bir tek mü- dürlü idare edildiğini görmüştür. Değerli bir terbiyeci ve eski bir maarifçi olan Müfettiş Hilmi Bey- den bir konferans vermesi rica e- dilmişti. Perşembe günü İnönü mektebinde “Anormal çocuklar” mevzuu üzerinde istifadeli bir musahabe yaptı. Bütün ilk ve or. ta muallimlerin hazır bulunduğu bu toplantıda, çok işlenmeğe muh- taç bu mesleği mevzu cazibe ve a- lâka ile karşılanmış; hatip tarafım- dan bizzat yapılmış olan etüt ve is- tastiklerin neticesi merakla takip edilmisti» Konferansı müteakip, Müalliri İ ler birliği umumi heyeti ikinci iç- timaı yapılmış, idare heyeti reisi müdür muavini Salim Bey, yeni i- dare heyetinin hazırladığı iş pro- grammı okuyarak üzerinde müna- kaşalar yapılmıştır. Bundan sonra, Halkevinin bir köşesine sıkışan birliğin müsait bir binayı nakli, . muallimler kü- tüphanesinin tesisi, konferanslar tertibi ve aylık taahhüdat işinin halli gibi bazı meseleler karara bağlanrak toplantıya nihayet ve- İ rilmiştir. İzmirden Istanbula telefon İzmir - Balıkesir - Istanbul te- lefon hattı inşaatını devam edil- şmektedir. İnşaat kasaba şimendi- fer kumpanyasiyle yapılan anlaş- ma üzerine kumpanyanın telefon direkleri üzerine yapılmaktadır. Kumpanyanın telefon direklerin- den mühim bir kısmı çürük oldu- ğu için yenilerile değiştiriliyor. Direkler balıkesirden bir hayli ilerlemiştir. İzmir « Balıkesir hat- tının 15 Mayısa kadar ikmal edil- mesi kuvvetle muhtemeldir. Her ne kıdar bu hattın Nisan ortala- i rmda ikmali evvelce tahakkuk et- mişse de, havaların muhalefeti in- şâata sekte vermiştir. egenin Camiden:kilim çalındı Balıkesirde Korucu nahiyesine bağlı Yıcaikebir köyü camiinden bir kilim çalınmıştır. Sekiz, on lira değerinde olan kilimin kimin tarafından çalındı- İ ğı hakkında jandarmaca tahkikat yapılmakta olup hırsızın yakında sayısı çıkmıştır. İçinde dikkat ve alâka meydana çıkarılacağı umulmak- ya değer yazılar vardır. Tavsiye ederiz.' tadır. A,