3 Mart 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

3 Mart 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

—2—VAKIT 3 KART 1984 SON HABERLER : TELGRAF - TELEFON - Silâhları bırakma mese- İngilterede Yeni bütçe hazırlıklarına: lesinin son safhası.. Bir mukavele yapılabilmesi Lord Eden'in raporuna bağlı bulunuyor Paris, 2 (A.A.) — Lord Eden dün Paristen Londraya hareket etmiştir. Paris, 2 (A.A.) — Londraya avdet eden Lord Eden dün, Paris | te tevakkuf ederek Berlin ve Ro- mada yapmış olduğu görüşmeler | hakkında M. Doumergue ile (O M.| Barthou'ya malümat vermiş, ve bu malümat sayesinde İngiliz mubtr rasımın prensipleri tetkik edilmiş- | tir, Fransız hükümeti bundan çı- kardığı neticeleri yakında bildire- cektir, Bu görüşmelerden sonra Lord Eden şunları söylemiştir: .— Görüşmeler bitti, İyi çalış» ! Viyanada vatana hiyanet suçluları Viyana, 2 (A.A.) — Müddeiye | mumi eski belediye reisi Seitz ile eski başvekil M. Renneri ve meb- uslardan M, Danneberg ile Alle- bogen ve sosyal demokrat fırkı- sından diğer 13 kişiyi adliyeye tevdi etmiştir. Bu on üç kişiden Baner ile Juli- us Almanyaya iltica etmişlerdir. Maznunlar vatani hiyanet cürmü ile istintak edileceklerdir. — Yağ fabrikasında yangın Witenberg, (Brandeburg), yağ fabrikası olan Herz fabrika- sında büyük bir yangın çıkmıştır. Yangında, içinde mühim miktarda ham yağ ve yağ istihsal edilecek maddeler bulunan başlıca mağa- zayı yakmıştır. Civar şehir (o itfaiyesi yardımı koşmuştur. Zarar çoktur ve henüz | henüz tesbit edilmemiştir. MR. Amerikada gümüş meselesi Vaşington, 2 (A, A.) — Gü- müş maden satınalmı programı: nm dünya piyasası ve muhtelif milletlerin alım kabiliyetleri üze- rinde bir rolü olup olmadığı hak- kında malümatı demiştir ki: “.— Eğer bütün memleketler! dünya para anlaşmasını kabul et- seler bunun neticesi ancak telâ- | metli olabilir.,, Muğla vilâyeti bütçesi Muğla, 2 (A.A.) — Vilâyetin 34 senesi bütçesinin umumi vilâ- yet meclisince kabul edilen varidat yekünu 413 bin liradır. Masraf şu suretle taksim edil- miştir; İdare 43257, nafin 117828, maarif, 159809, ziraat 686, baytar 2630, sıhhiye 26000, müşterek masraflar 56814 liradır. ——— Bulgar Kralı Berlin, 2 (A.A.) — Bulgaristan kral; Boris dün öğleden sonra baş- vekil M. Hitlerle görüşmüştür. tık.,, İ Lordra,2(A.A.) — Lord Ede- İ nin Londraya avdeti çok büyük bir alâka uyandırmıştır. Zira, gayri resmi olmakla beraber salâhiyet- ter menbalara göre, bir “Silâhları bırakma mukavelesi,, yapılması Lord Edenin raporuna bağlıdır. Eğer rapor müsait ise, İngilte- re hükümetinin, silâhları bırakma plânı üzerinde kabil olduğu kadar geniş tadilât yapması kabil olarak telâkki edilmektedir. Eğer rapor / gayri müsait ve heyeti umumiyesi ile kabul edilmiyecek telâkki olu- nursa, her hangi bir hükümetin bir başka plân verebilmesi için e- pey zaman geçecektir. .Mançuri hükümeti i vediğer devletler Londra, 2 (A.A.) — Devletler. le Mançuri arasindaki münasebet- ler rejimi hakkında tetkikatta bu- lunmak üzere milletler cemiyeti tarafından teşkil edilmiş olan isti- şari komite yeni (Oimparatorlukla ecnebi memleketler (o arasındaki posta münasebetlerinin, buyeni devletin resmen tanınması müna- sını tazammun etmeksizin ne su- retle tanzim (edileceğini tetkik maksadiyle (o Cenevrede toplana- caktır. ——— tmm Avusturya hadiseleri ehemmiyetle takip ediliyor Londra, 2 (A. A.) — Çifyıldda söz söyliyen Sir Con Simon de- miştir ki: “.— Avusturya hâdiselerini de- rin bir alâkayla takip ediyoruz. Örfi idarenin kaldırılması ve dahi li sulkün tesisi için tedbir alınmış olmasına memnunum. M. Dolfusün dahili kavganın aç mış olduğu yaraların unulması is çin yapılan gayretleri görüyoruz. Ve bu, dahilde sulhü inde için yar pılan gayretlerin hariçten gelecek tahrik edici müdahalelerle rahat- sız edilmemesini temenni ediyo- ruz. Lord Edenin Paris, Roma, Ber- lin ziyaretlerini hatırlatırak Sir Con Simon demiştir ki: “Hükümetin lord Edenin rapo- runu alâka ile karşılıyacağı ve derhal tetkik debilirim.,, “ Kahrolsun böyle hükümet!,, İngiliz meclisinde yeni bir hadise oldu Londra, 2 (A. A.) — Son gün- lerde imzalanan muvakkat Sov- yet « İngiliz ticaret mukavelesi müzakeresi esnasında,' avam ka ' marısında yarım düzüne kadar yürüyüş yapmış olan işsiz, halka mahsus sıralardan kalkarak biri- birini müteakiben (“Kahrolsun milli hükümet,, diye bağırmışlar- dır. İ di edilmiştir. edeceğini temin ©-| hararetle devam ediliyor" Iktısadi buhran sahiplerine de teşmil olunuyor Ankara, — Hükümet tarafın dan meclise 19 kanun lâyihası tev- 1934 müvazenci umumiye kanun lâyihası vemül- ! hak bütçelerden başka altı vergi lâyihası bu aradadır. haları şunlardır: 1 — Bina vergisi Vergi lâyi- kanununun 3 üncü maddesinin yedinci fikra- smın değiştirilmesi hakkında lâyi- ha, 2 — Dahili istihlâk vergisi hak- kındaki kanunun ikinci maddesi- nin değiştirilmesine dair lâyiha, 3 — Elektrik £ istihlâk resmi- hakkında lâyiha, 4 — İktisadi buhran vergisi ka- | nununa müzeyyel lâyiha, 5 — Vergi bakayasının tasfiye- | si ve mükelleflere bazı kolaylık- lar gösterilmesi hakkında lâyiha. 6 — Ekmeklerden alinacak re- sim hakkmda lâyiha. Lâyihalar meclisce kabul & | dilip kanun şeklini aldığı takdir- i de yirmi beş liradan 60 liraya ka- | dar gayri safi iradı olan binala- i rm 25 lirasının vergiden muafiye- ti esası kaldırılacak, şeker fabri - kalarımızın sattıkları şekerin be- her kilosundan alinmakta “ olay 8 kuruş istihlâk resmi nisbeti an ku- ruşa çıkarılacak, elektrik sarfiyatı tutarı üzerinden (alınmakta olan yüzde beş nisbetindeki © istihlâk resmi yerine kilovat başına 2 ku- ruş resim almacak, iktisadi buh- RADYO vergisi müessese nisbetinde bir tenzilât yapılacak, ve ödemiyenlerin borçlarına ayni sene nihayetinde yüzde ön zam icra edilecektir. Bundan mazda 1934 mali sene- sindeki vergi tahsilâtinda muay» yen bir müddet zarfında vergile- | rini verenlerden (vergi miktarı yüzde beş noksanla tahsil (o edile” d cektir, 1 Buğadayı korumaya devam için fırmları çıkaracakları ekmeklerin (| ! beher kilosundan pul yapıştırmak / suretiyle vergi alınacaktır. Bu vergi nisbeti kilo başma bir kuruş olarak tesbit olunmuştur., 4 Fırancala için lâyihaya (o ayrı W İ bir kayıt konmuştur. Bu O vergi konmuştur. Bu vergi hasılatı köy- £| lüden alınmış ve almacak (olan 4 buğdayları karşılık olmak üzere | | Ziraat bankasma verilecektir. il 1934 masraf bütçesinde zam gö- / ven daireler şunlardır; / Maliye vekâletine bir buçuk milyon, hariciye vekâletine 150 İ bin, matbuat umum müdürlüğüne 86 bin, sıhhat vekâletine 550 bin maarif vekâletine 300 bin, Nafia £ vekâletine 100 bin, iktisat vekâle- Pi #ine 800 bin, askeri fabrikalar w vuzas ameline SOĞ hin Yem, Diğer dairelerin © bütçelerinde pek cüz'i farklar vardır. Yeni kazanç vergisi lâyihasın- da hizmet erbabı için seyyanen tesbit olunan yüzde beş (kazanç 2; (A.A.) — Almanyanın en büyük | Kısa bir boğuşmadan #onra iş-| sizler dışarıya çıkarılmıştır. Buna benzer hadiseler tekerrür etmiştir. Birçok işsizler daha ya- Fransanın kontenjan siyaseti Paris, 2 (A. A.) — M. Lamurö, | | ran vergisi diğer kazınç erbabı- | vergisi nisbetinin varidatı düşür- na da teşmil edilecektir. imemek maksadiyle meclis heyeti 1933 mali senesi başıma kadar | umumiyesinde lâyihanın müzake- olan bakaya ve mülga vergi borç- | resi sırasında tadil ve bugün mer'i larını 1934 mali senesi zarfında | bulunan kanunda mevcut nisbetle” olmadığını söy- | lemekle beraber, M. Morgentav! hükümetin kontenjan siyaseti ile ziraat mahsullerine karşı küllan- I dığı siyaseti terketmek niyetinde i olmadığını (söylemiştir. Fakat salâhiyeti tamme ile, hükümet da- İ ha uygun bir iktisadi siyaset ta- kip edebilecek ve mecburiyet al- tında kalmadan muhtelif iktisadi meseleler üzerinde hakem rolünü İ oyniyabilecektir. Zalime Adli inkılâbımız ve kadın Muğla, 2 (A. A.) — Dün akşam Halkevinde “Adli inkılâbımız ve kadının hakları,, hakkında bir kon ferans verilmiştir. Hatip eski Türk lerdeki kanunlardan kanunu me- deniye kadsr olan devreyi hulâsa etmiş ve adli inkılâbı büyüklü- ğünden bahsetmiştir. ——-—— Yeni Paris müddei umumisi Poris, 2 (A.A.) —Yeni cümhu- | riyet müddeiumumisi M, Gemein, ğa çıkarılmış olan M. Pressardın yerine tayin olunmuş olduğu Yye- ni vezifesine resmen başlamıştır. liz Polonya — Fransa Paris, 2 (A.A.) — Polonya — Fransa ticaret müzakereleri dün sabah ticaret nezaretinde tekrar başlanmıştır. Staviski meselesi dolayısiyle açı» | ; kalanırak meclisten (dışarıya çi- karılmıştır. Pa gümrük sahasında almış olduğu | Vilâyai umumi meclislerinde Bal:kesir, 2 (A.A) — Umumi vilâyet meclisi dün toplanmıştır. İ Vali Salim Bey, bir mutuk söyle- miş, riyaset divanı ve ePcümenler intihabı yapılmış ve vilâyetin büt- çe tatbikatına ve icrsatina ait izahnameyi okumuştur. Meclis, büyük #eflerimize arzı tazimata karar vermiştir. Umumi meclis pazirtesi ve par- İ şembe günleri heyeti umumiye ve İ haftanın diğer günleri encümen İ halinde çalışacaktır. Konyada Konya, 2 (A.A.) —— Konya umumi meclisi bugün saat 3 te vali beyin riyasetinde toplanmış * tir. Malatyada Malatya, 2 (A.A.) — Bugün u- mumi meclisi val; beyin nutku ile ile açıldı. £ 500 bin liralık Oo bir bütçe meclise tevdi olundu. Fransa âyan meclisinde Paris, 2 (A.A.) — Meclisten sonra, âyan işari reyle ve ittifakla hükümetin gümrük tarifelerini emirnamelerle değiştirmek husu- sundaki selâhiyet talebini kabul etmiştir. def'aten ödeyenlere borç miktarı- na göre yüzde yirmi beş (ilâ elli rin aynen muhafazası ihtimali ga! IEptir. al Bir yıl dönümü Roma, 2 ( A.A.) — İtalyan Mongolfiyer balonu ile havaya ilk çıkışın yüz ellinci yıldönümü bü- tün İtalyan balonları pilotlarının | iştiraikyle tes'it edilecektir. İtalyan Mongolfiyeri ile ilk hı- vaya çıkış 1784 tarihinde Milâno- lu Anderani tarafından yapılmış idi. İtalyada Faşist kuvvetleri Roma, 2 (A.A.) — Faşist fırkı- sinin kuvvetleri şubat ayının ni-| bayetinde bir milyon dokuz yüz bini geçiyordu. o Şu hale nazaran geçen senenin şubatma nazıran yarım milyondan ziyade fazlalık yardır. o———— Fransa hariciye nazırı Paris, 2 (A.A.) — Hericiye na- ztrı öğleden sonra Yugoslavya se- firiyle Papanın vekilini ve âyan- dan M. erengeri ve M. Politisi ka- bul etmiştşir. —am. Alman — Leh gümrük anlaşması Varşova, 2 (A.A.) — Almın gümrük itilâfnamesinin 5 haziran- da Varşovada imzalanması muh- temeldir. Berlinde bir ziyafet Berlin, 2 (A. A.) — Dünya iktisadiyatı Alman cemiyetinin re is vekili M, Fiser, Romnya sabık nazırlarından profesör Radukanu şerefine bir ziyafet (vermiştir. Profesör 9 martta Almanya ile ce- nubu şarki Avrupa memleketleri- nin iktısadi münasebetleri hak- kımda bir konferans verecektir. — o — Amerikanın Milletler | cemiyeti murahhası | Londra, 2 (A.A.) —M.Nor İ man Dsvis, yanında Amerikanın | Londra sefiri Bingham olduğu hal“ de Phymoutha gelmiştir. —p— M. Ruzveltin bir beyannamesi i Vaşington, Z (A.A.) — M. Ruz” velt yarın kongreye bir beyanna” me göndererek ecnebi memleket” lerle ticari itilâfnameleri akdi içi fevkalâde salâhiyetler istiyecek” tir. / Amerikaya içki ithalat! Vaşington, 2 (A.A.) — İspirto” lu içkiler idaresi, mart ve nisan af larmda altı memlekette 8,070.365 galon şarap halim zuniyet vermiştir. d