10 Mart 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

10 Mart 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

o —2—VAKIT 10 MART 1934 | Atinada Balkan Misakı etrafında müzakereler..! tahkikatı pi “di Atina, 9 (A.A.) — Fırkalar rü- esası arasında hükümet tarafından | Balkan harici bir hükümetin Balkan misakmın tefsirine müte- M. Papa Anastasyu fırkalar arasında müttehit bir cephe teminine çalışıyor M. Papanastısyu makalesinde, bir Balkan hükümetine hücumu neti- dair olarak yapılacak beyanat hak- | cesi olarak diğerlerinin de harbe vam edilmektedir. M. Papanastasyu, fırkalar aras sında bir itilâf husuliyle parlâmen- ia to müzakeritı esnasında © paktin . tasdiki için müttehit bir cephe ar- zetmelerini temine o çalışmakta- dır. Aneksartitos gazetesi M. Papa- © © mastasyunun bir makalesini neşret- © 0 mektedir. Mumnileyh bu makale- | sinde Balkan milletlerinin müstak- ip bel menafii namına bütün fırkala- rın bu misaka muzaharet etmeleri lâzım geldiğini yazmaktı ve bu milletleri kurtarmak ve istikbaleri bir ittihada sevkedebilmek için bu id © yolda hareketin zaruri o olduğunu kaydetmektedir. Habsburglar Avusi turyaya dönerse. | , Küçük itilâf sefirleri Viyanayı terkedecekler | Paris, 9 (Hususi) — Çekoslo- kımda noktaj nızar teatisine de-| sürüklenmeleri ihtimalinin varit olmadığını söylemektedir. Türk — Yunan itilâfı göstermiştir ki bu i- ki hükümet muahedelerin yeniden gözden geçirilmesine aleyhtardır- lar. OEvvelemirde tam bir itimat ve bir itimat havası tesis edilerek harp gayri kabil bir hale getirilme- dikçe ve milletler ancık müşterek hedeflere göre sıkı bir mesai birli- ği ile yürümiye başlamadıkça ken- di matalibatına katşı (her hangi bir suretle serfüru edilemiyeceğini Bulgaristan iyice anlıyamamıştır. M. Papanastasyu bütün Balkan milletleri için bu itimat havasının teessüsünü temenni ederek maka- lesine nihayet vermektedir. Memurları koruma Inbisarlar vekâletinin teşebbüsü alâka ile karşılandı “© söylemiş ve fakat ister bir darbei | . r i i“ bülümet ve yahut ister başl bir |, 7:29 dört kesilecektir. ta bulunarak bu meselenin küçük | dır. itilâfı hiç endişeye düşürmediğini Ayrıca suretle Avusturyada Habsbur de-| bütçeye konulacak tahsisatla mül- ceğini ve Romanya ve Yugoslav- ya sefirlerinin de ayni hattı hare- keti takip edeceklerinden emin ol- Yeni mebuslar (Üaş taraf 1 inal sayfamızda) rın iadesine kalkışılacak olursa | Ki tekaüt kanununa mütenazir ma- Viyanadaki Çekoslovakya sefiri. | aş ve ikramiye esası kabul edil nin derhal pasaportlarını istiye - | mektedir. büsünü haber alan (o devlet demir irtihabat hakkında vilâyetlerimiz- | İnhisarlar Vekâletinin bu teşeb- yolları memurları 500 imzalı bir istidaname ile müracaat ederek aynı hükümlerin kendileri hakkın- da da tatbiki imkânlarının araştı- rılmasını istemişlerdir. M. Dolfus'un den gelen telgraflar şunlardır: İnebolu, 9 (A.A:) — Bugün ya” | pılan meb'us intihabatında C, H.| fırkası namzedi Muhtar Bey itti- Roma seyahati Viyana, 9 (A.A) — Başvekil Dollfus salı günü Romaya gide C.H. Fırkası namzedi Yahya Ke- © — mal Bey ittifakla kazanmıştır. p Ünye, 9 (Hususi) — Münbal — — fakla seçildi. i Yenge, 8 (AA) — Münhal | Mİ DE » — meb'usluk için © yapılan seçmede Avusturya ticaret heyeti reisi nazır Sehuller İtalyan murahhas- ları ve Romada ( bulunan Macar nazırı M. Frenzy ile iptidal müzas i » — larla değiştirilecektir. Xi Ordu meb'usluğuna Halk fırkası | kerelerde bulunmak üzere Roma © mamzedi Ali Canip Bey seçilmiş - Ya hareket etmiş ve oraya vasıl ol- e a ai a muştur, 33 kişiyi öldüren katil Tahran, 9 O(A.A.) — Sadizm saikasiyle 33 kişi öldürmüş olan | bir cani polis tarafından yakalan- f müşter. merkezde ve mülhakatta yapılan intihap neticesinde (o cümburiyet Halk fırkası namzedi Naşit Hak- kı Bey müttefikan Kütahya meb- usluğuna seçilmiştir. Dahili istikraz tahvilleri © Ankara, 9 (Hususi) — Dahili | Arjantinin Türkiye elçisi istikrazın (B.) tertibi tahvillerinin | Rio de Janeiro, 9 (A.A.) — basılmasına başlanmıştır. Bu tah-| Lapaz orta elçisi Bran- viller yakında muvakkat maki dado, Ankara orta elçisi tayin e- Rezalet Staviski'nin avukatı ken- disini nehire attıl Paris, 9 (Hususi) — Parlâmen- to tahkikat komisyonu Staviski meselesinin aynı zamanda hem Bayonnede, hem de Pariste tah- kiki meselesini tetkik etmiştir. Komisyon neticede bir tek me- selenin iki yerde tahkik olunması» nın abesolduğu kanaatini hasıl ettiğinden tahkikatın Pariste te- merküz ettirilmesini münasip gör- müştür. Bu kararm infazımi- cap ettiren sebeplerden birj maz- nunların ekserisinin Pariste bulun ması düşüncesidir, Parlâmento tahkikıt komisyo- nu bugün esbak başvekil Daladi- yeyi dinlemiştir. Bunu müteakip "tekrar sabık Paris polis müdürü M. Şiyap sor- guya çekilmiş ve diğer mücrimler ile müvacehe lüzumunun hasıl ol. ması ihtimaline binaen kendisini gece #€ç vakte kadar mecliste tut- mıya karar verilmiştir. Nehire atıldı, fakat kurtarıldı Paris, 9 (A.A.) — Staviskinin avukatı Raymon Hubert kendini Sen nehrine atmış fakat nehir mu- hafaza memuüru tarafından biraz sonra boğulmadan kurtarılmıştır. Eski nazırları..davet Bayonne, (A.A) —- Mi; Dali- mier ile M; Julien Durand bu sa- bah muayyen saatte adliye daire- sinde isbatı vücut etmemiş olduk- larmdan M. Ubat, M. Lapeyre bir telgraf çekerek iki eski nazırı Bayonne'e gitmeğe davet etmesini istemiştir. Divanı âliye sevk Paris, 9 (A.A.) — Le Soir ga- zetesi M. Şiyap'ın tahkikat komis- yonu tarafından istimaıdan son- ra avukat M, Le Grandın tavassu- tu ile müddei tarafı teşkil | etmiş olan 6 şubat kurbanları mamma mumaileyhin M. Fortun divanı a- liye sevki için komisyon reisi M. Bonnevaya bir istida vermis oldu- ğunu yazmaktadır. — vi .. 1 ee Reşit Galip. günü Ankara, 9 (Hususi) — Bugün Halkevinde Reşit Galip Bey mer- bumun hatırasını taziz maksadiyle tarih komitesi tarafından bir top- lantı yapılmıştır. ğa Merhumu seven bir çok müney. verin hazır bulunduğu toplantı sa- at beşte Necip Ali B. in müessir ve samimi bir hitabesiyle açılmıştır. Müteakiben sırasile Kâzım Nami, Çığır mecmuası sahibi Hıfzı Uğuz, Dr. Şükrü Yusuf, Münir Hayri, Enver Behnan Beylerle merhumun son nefesinde bile başı ucunda bu- lunan arkadaşlarındın Himayei “etfal anakucağı Dr, Vassaf Etem B. Reşit Galip Beyden bahsetmişler, hatıralarını anlatmışlardır. “Bundan sonra merhumun filme alınan bir konferansiyle Halkevle- rinin açılmasında Türk inkılâbı hakkında söylediği ve plâğa alı" nan bir konferansı dinlenilmiş, Cenaze alayma ait film gösterik miştir. Toplantı iki buçuk saat ile ir. SON HABERLER : TELGRAF - TELEFON . RADYO. Almanlar, Fransız gaze- telerine cevap veriyorlar İ Versay muahedesini ihlâl edenler, Almanya değil, diğer devletlerdir Berlin, 9 (A.A.) — Alman istih- | kım yanlış mütalealar serdedilmiş barat bürosu bildiriyor : Fransız matbuatı silâhsızlanma meselesi hakkında ezcümle, Al - manyanın Versay (omuahedesinin beşinci faslını hakiki vaziyeti in- kâr edecek surette ihlâl etmekte olduğunu yazmaktadır. Almanya silâhsızlanmasını ik- mal suretiyle bu beşinci fasıl hü- kümlerini tamamen tatbik etmiş- tir. Fakat Almanyanın bu silâhsız - lanması, Versay muahedesinin be- şinci faslında silâhlı milletler ta- rafmdan hiç bir zaman tatbik edil- memiş olan sekizinci maddede yazılı umumi silâhsızlanmıya bağ- b bulunmakta idi. Almanya 1 Kânunusani 1921 de kara ordusunu 100 bine indirmiş ve harp malzemesi hakkındaki be- şinci faslı 1922 nihayetinde, hava hakkındaki kısmını 1921 mayısın- na ve diğer kısmını da 1924 ey- lülde tatbik etmiştir. Eğer bundan #onra diğer devlet- ler'#ekizinci maddeyi tatbika te * vessül işlerse Versay mua hedesini | edenler bu devlet- lerdir. > Belçika hariciye nazırının Beyanatı Brüksel, 9 (A.A.) —M. Hi mans, âyan meclisinde beyanatta bulunarak silâhları bırakma mese- lesi hakkında başvekil tarafından yapılan beyanat ile kendisinin söy- A” Can taratı | inci sayfada) Buna karşı muhasebei hususiye- lerin kalmasını müdafaa edenler vardır.. Muhasebei hususiyelerin para işlerinin maliyece tedviri ve bu idarelerin O kuyvvetlendirilmesi de işidiliyor. Başkaca düşünülen noktalar şunlardır: lemiş olduğu nutuk üzerine bir ta- | bıktırlar. Ilk tahsil faaliyetine ye- ni bir hız veriliyor , 4 olduğunu © söylemiştir. Mumai - “ leyh demiştir ki; i a “— Belçika milletinin aklı seli- mine güveniyoruz. Eğer Almanya- nın yeniden silâhlanmasını kabul etmiş olsaydık hiç kimse buna inanmazdı. Ve inanmamakta hak- | lı olurdu. Biz hiç bir zaman böyle “ bir şey söylemedik, Almanyanın. Versay muahedenamesinin tayin etmiş olduğu hudutlar dahilinde" | teslihatmı bırakmağa icbar edil“ mesinden bahsediliyor, Fakat büyük milletler bu hudut | ların hali hazırdaki vaziyete inti- bak ettirilmesi lâzım geldiğini ka- © bul etmişlerdir. iye Şu halde onlar böyle söylerken * biz başka hava çalamayız ve itilâf- “ girizlikte israr edemeyiz. Fransa ile (Belçika arasmda | her hangi bir harbe müncer olacak - cebrü şiddete müstenit . her türlü. hal suretini defetmek ve Almanya» “ ya ihtiyatla çizilmiş hudutlar das - hilinde ve müessi bir kontrola ta» bi teslihata malik olmak bakkını vermek hususunda noktai nazara mutabakatı vardır, Her iki memleket, Kabul-edi! - miş kaldölöre karşı vuku bulacak” 1 her türlü muhalefet için müeyyis w deler kabul etmek ve her halde Al- manyanın oşgayri meşru bir surette yeniden - silâhlanmasına mâni olacak mütesanit bir hare“ “ kette bulunmak hususunda muta- Pu >” | pe” | muallimi yetiştirmek üzere yeni İ bir tahsil sistemi konulması; : 8 — Maarif müdürlerinin tasfi- ye edilmeleri; ; 9 — İlk tabsil için sarfedilen... le mütenasip mahsul almmaşı.. Meclis grupunun bu içtima yılı İ sonuna kadar bu düşünceler üze- < ai 1 — Sanat mekteplerinin çoğal- ! rinde tetkikler yapılması muhte » tılması asil olmakla beraber e! mel görülüyor. l ların şimdilik üç merkezde topla- —————— nılması ve idarelerinin İktısat Ve- Hükümetten ala- kâletine verilmesi, 2 — San'at hayatında talebenin inkişafı için orta mekteplerin son iki sınıfından talebe ayrılması; 3 — Beş sınıflı ilk mektepler- deki baş muallim vazifesini mual- Jimlere vererek tasarruf temini; bu suretle bin kadar muallimden yeniden açılacak bin köy mekte » binde istifade edilmesi; 4 — Talebe mektepten çıktık- tan sonra onlara okuduklarını u- nutturmamak için ucuz, âdeta kâ- ört pahasına neşriyat yapılması; 5 — Muallimleri köy mürşitliği- ne yükseltecek kurslar açılması; 6 — Parasız yerlerde hale elve- rişli mektep binalariyle iktifa e- dilmesi; K 7 — Muallim maaşlarının art- masını bir kaideye (bağlamak; maaşı daha azdan başlıyacak köy cağı olanlar.. Ankara, 9 (Hususi) Maliye Ve» | kâletince verilen bir karara göre; || hükümeiten yirmi beş liraya kadar alacağı olanlar, veraset ilâmı ver- miye mecbur olmadan haklarmı as labileceklerdir. Maliye . şubeleri bu alacaklar için vekâletname iste- miyecek, icabında bu alackları posta ile sahiplerine gönderecek- lerdir. al 5 ! Vi a Avrupaya yeniden: talebe gönderilemiyor Ankara, 9 (Hususi) — Bu yıl Avrupaya yeniden talebe gönder mek üzere Maarif Vekâleti bütçer sine tahsisat konulmamıştır. Am cak gelecek talebenin yerine tale- be gönderilebilecektir ou