10 Mart 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

10 Mart 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Mahmut Esat Bey bugün İnkılâp Enstitüsünde inkılâ- bımızın adli cephesini izaha devam edecektir. muşlardır. Geçen ay imzalanan bu mu- kaveleye göre, bundan sonra Ruslar İngilizlerden ne kadar alıyorlarsa, on- lar da İngilizlere o kurdar satabilecekler, daha fazla satamıyacaklardır. Yani ye- Bi Rus - İngiliz ticaret mukavelesi iki memlekete eşya ihraç ve ithalinde mü- savat esasını kabul etmektedir. İngiltere ile Ruya arasmdaki ti - leri harptenberi karar» komünüzması devrinde iki memleket arasında ticaret münasebeti inkita halinde idi. İngiltere Rusyada- ki rejimin yıkılmasını bekliyordu. Le hin'in rie'at kararile 1921 martında bir mukavele imzalanıyor. 1923, senesinde Rusya ile İngiltere arasmdaki si mü gergin bir safhay, €e, ticaret mü i de mi oluyor. Ertesi sene Rusya yeni iktida- ra geçen mesai hükümeti tarafından resmen tanıyor. Mac Donald bir de ticaret nrukavelesi yapmağa çalışıyor. Fakat Zineviyef mektubu hâdisesi bu teşebbüsü yarıda bırakıyor. Mesai kümetini takip eden muhafazakâr hü - kümeti zamanında siyasi münasebetler çok gergindir. Krasaim Londradan ge- ri çağrılıyor. 1926 grevinde Mosko - vanm İngiliz grevcilerine yardamı İn - gilizleri büsbütün hiddetlendiriyor. Er- tesi sene Sovyet ticaret mümessilliği polis tarafından taharri ediliyor. 1929 senesinde mesai hülrümeti tekrar ikti » dara geçtiği zamandır ki münasebetler biraz düzeliyor. Henderson ile Dovga- ü- leski arasında bir protokol imzalanıyor. Bunu 1930 muvalkat ticaret muka- velesinin imzası takip ediyor. Ancak bu da bilhassa Kanada'nın srarile Ottava konferansmdan sonra ingilizler tara - Imdan feshediliyor. örülüyor ki İngiltere ile Rusya Tasındaki ticaret münasebetleri çok çe tin safhalardan geçmiştir. İngilizlerin en büyük şikâyetleri, ili sistem ara - #mdaki ticaret usullerinin telif edile- memesi ve bu yüzden de İngilizlerin Rusyadan çok mal satın almaları, buna karşı da Rusyaya çok az mal satmaları ili. Filbakika IS24 senesindenberi ti - caret müvazenesi daima İngilterenin aleyhine olmuştur. Rakamlara bakalım: İngiltereden Rus. yaya . çe giltereye Milyon 19 8. 24 21 21 26 HA 32 19 Mz , Görülüyor ki geçen sene Ruslar İn- gilizlerden bir alıyorlar, onlar İngiliz. ere dört satıyorlardı. Bir bakıma gö- re Ruslar zararlı bir ticaret mukavcle- si aktediyorlar, Fakat Rusların bu ha- reketlerini için İngilizler. szıruz aarzaşısz ci beş senelik sanayi plânlarile sanayi tesisine girişiyorlar. Bu tesisat için makineye ihtiyaçları vardır. Şimdiye kadar Ruslara makine veren memleket Almanya idi. Bundan böyle Ruslar Al- manyadan ziyade İngiltereden makine alinakılardır. Ruslara Alman makinelerinden çev- rilerele İprifi» makinelerine dönmeleri, felâket ve gene işsizlik içinde kıvranan İngiltere için de nimettir. Böylece Al- Mmanya, Ruslara en fazla ithalât yapan memleket olmaktan yaptığı baş safta gelen Almanyanın, i .. Ya üçüncü safa düşmesi, bugü, AK Man milli iktısadiyatınım en mühim zo- #elesidir. i Yeni Rus - İngiliz ticaret mukavele- sine göre, bu ticaretin yarısına kadar *lan bir nisbetini İngiliz gemileri taşıya *aktır. Bu suretle Rus - İngiliz müna. sebeti çok samimileşiyor. Şimdiye ka. Ziyet değişmiştir. Bir defa Sovyet Rusya © garbi Avrupa devletlerile bir şma siyaseti takip ediyor. Mosko- va hülcümeti ihtilâlci bir hükümet ol- Maktan cıktı. Fransa kadar Statuguo aftarıdır. Sonra Hitler hükümetinin ip ettiği Sovyet aleybtarlığı, Mos - kova hükümetimi korkutmuş ve gücen- dirmiştir. Almanyanın şarkta bir te - Yessü siyaseti takip etmeğe hazırlan - Makta olduğu ısrarla söyleniyor. Al - Yanın Dançig koridorunu, Çek Al ları meselesini halletmeğe çal: : da şarkta serbest olmak maksadı Af matuf bir takım hazırlıklar cümle - inden telâkki ediliyor. Londra'da ge- Yaz Hugenberg tarafından konfe - yn tevdi edilen ve adeta Rusyanın ina zalanmasını istihdaf eden proje Ak dağın resmi noktai nazarı olma - lapa le beraber, her halde evi, izleri baki kalmıştır. Sonra Hit- Şİ» şarktan kuvvet alarak garp Sile Mücadeleye girişmek siyaseti malürm- Rusyadan In Sahip ve Başmuharriri ; Sirt Meb'usu MAHMUT Çorcil, Almanya bir avuç otokratların elindedir, diyor ve silâhlanma mes'elesinde korkusunu izhar ediyor. el: Müdür: 24318, Yanı işleri müdürü; 24319. İdare ve Matban : 24310, Liderler arasında ihtilâf M. Venizelos hükümete yeni bir proje verdi Hükümet bunun da misakın esasını değiştireceği ATİNA, 9 (Milliyet) — M. Çalda- risin riyaseti altında hariciye neza- retinde yapılan içtimada hükümetin, Balkan mitakı meselesi etrafında mec yapacağı tefsiri beyanatın şek- tanzim olunmuştur. Bu içtimaa M. Metaksas, M. Kon- dilin ve M. Malsimos ta iştirak etmiş. lerdir. Müzakere bittikten sonra Mör- yö Malsimos M. Venizelosu ziyaret e derek bu beyanatın yeni şeklini ken- disine bildirmiştir. M. Venizelos bu şekli de sarih bu - Isinadığından bu defa da kat'i bir ne tice hasıl olamamıştır. Akşam üstü çift çi ve işçi fırkası lideri M. Papanastas- Yu iki tarafın anlaşmasına teşebbüs fik ri ile başvekil M. Çaldarisi ve hariciye nazırı M. Maksimosu ziyaret etmiş » tr. Her ikisi de M. Venizelos proje- ini kabul etmenin gayri mümkün ol- mu söylemişler ve sebep olarak ta eğer bu kabul edilirse misakın mana- sında bir değişildik olacağını ve bu- Bun hüleümetin şerefine halel verece- Zini bildirmişlerdir. sonra M. Papanastasyu, M. Venizelosu ziyaret ederek hükümet mezdindeki temasları halkında kendi- sine malümat vermiştir. M. Venize- los hükümetin iddinlarnı reddetmiş fakat ayrıca M. Papanastasyuya yeni şekilde bir proje vermiştir. Çiftçi ve işçi fırkası, lideri jeyi M. Maksimosa gönderm M. Maksimos projeyi başvekil ile birlik. te tetkik edeceğini bildirmiş ve he men cevap vermekten istinkâf etmiş- tür. Hükümet mabafili yerilecek yi * etrafımda bir anlaşma ha: 5 cağı noltasında çok bedbindir. Çünkü Mösyö Venizelos tarafından istenilen beyanat şekli misakın esasını ve ma - nasını değiştirecek mahiyettedir. ATINA, 9 (Milliyet) — Mösyö Ve- nizelos taraftarlar: verdikleri ma - lümata nazaran rücsası arasında bir anlaşma olmadığı ete W kanaatindedir 18 Liderler arasındaki ihtilâhı hallet- meğe çalışan M. Papanastasiu takdirde Mösyö Venizelos liderlerin â- rasındaki ihtlâfın hakkımda esasları Metaksas ge- ce matbuat mümessillerine beyanatta bulunarak “hükümetin tefsiri beyanat şekli meselesinin hallolunmuş adde - dilebileceğini | söylemiştir, Yalnız hükümet kendisinin muva- fakab ettiği şeklin hariçinde beyanat yaparsa o zaman kendisinin de muhalif olacağını * ilâve etmiştir. ATINA, 9 (Milliyet) — Başvekil M. Çaldaris bugün reisicümhur M. Zai- misi ziyaret edecek ve kendisine mu- halefet rücsasile yapılan müzakereler hakkında malümat verecektir. Silâhsızlanma mes'elesi M. John Simon Alman sefiri ile konuştu Almanlar Versaille muahedesini Belçika Hariciye Nazırı beyanatını Te'vil etmektedir LONDRA, 9, A.A, — M. John Simon bu sabah M. Von Höseh'u kabul temiş- #r. M. Hösch yakında Berline gidecek- Bu mülâkat esnasında sefir siljhsizlen- ma müzakerelerinin vaziyeti hakkında ma Vümat almıştır. Selâhiyettar mahafil, Sir John Simon” un yeni hiç bir teklifte bulunmadığını te- min ediyorlar. Almanların noktai nazarı BERLİN, 9. A.A, — Alman istihbarat bürosu bildiriyor : ——— Fransızlar ihlâl ediyor. diyorlar ği vo Berlindeki Alman sefiri M. Hösch ve Sir John Simon Fransız matbuntı silâhsızlanma mesele- si hakkında ezcümle, Alman; say muahedesinin beşinci faslım hakiki vaziyeti inkâr edecek surette ihlâl eömek- te olduğunu yazmaktadır. Almanya silâhsızlanmasnı ikmal sure (Devamı 2 inci sahifede) dur. içindir ki Sovyet Rusya Almahyayı terketmiş ve yeni piyasalar ararken İngilizlerle anlaşarak sipariş - | lerinin mihverini Almanyadan İngilte-, | reye tahvil etmiştir. Bu ticaret anlaşmasının şümul ve €- hemmiyeti meydandadır. Eğer anlaş- ma ticaret sahasından siyaset sahasına da intikal edecek olursa, o Zaman Av- rupann siyasi manzarası büsbütün de- » İngiltere ile Rusya Avru - lel in ene» ki ağırlığıdır. Filhakika İngil tere ile Rusya arasında bir ittifak mevzuu bahis değildir. Bu, İngiltere hariciyesi- pin harptenberi takip et ikame- te uygun bir hareket olmaz. Bununla beraber, İngilterenin girişti, lerin hükmen gevşek olmasma kanma» malı, İngilterenin harpten evvelki mü- nasebetleri göstermiştir ki İngilizler hükmen gevşek bağlanırlar. Fakat bu bağlar filiyatta sağlamlaşır. Rusya ile aralarındaki 1907 itilâfı da öyle olmuş- tu. Binsenaleyh bu mahiyette bir an. laşma bile Avrupanın manzarasını de- öiştirmeğe kâfidir. Ahmet ŞÜKRÜ Komitacıların Faaliyetleri ANKARA 9 (Milli- yet) — Sofyadan gelen ha- berlere göre “Bulgar - Trak ya Komitesi Yüksek Icra Heyetinin verdiği karar ü- zerine 26 Mart günü “Trak- ya günü olarak © tes'it edile- cektir, O gün mitingler ve tezahürler yapılacak, gene Trakyanm şarki. ve garbi Makedonyanın Bulgarista- na iltibakları istenecektir. Ve Trakyanın Bulgaristana iltihak | mücadelelerinde kurban gidenlerin istirahati ruhu için dini âyinler yapı- lacaktır. Yeni meb'uslar | Münhal meb'usluklar için dün intihap yapıldı! Bugün KÜTAHYA, 9. A.A. — merkezde ve mü! hakatta yapılan in. tihap neticesinde Cümhuriyet “Halk fırkası namzedi Na şit Hakkı Bey müt- tefikan (Kütahya mebusluğuna se çilmiştir. UŞAK, S.A. A.— 215 müntehibi sa: niden 191 mevcut C.H. F. namzedi Naşit Hakkı B. Naşit Hakkı Beye rey vererek mebus intihap etti- ler, Muhtar Bey İnebolu 9 (A.A.) — Bugün ya pılan mebus inthabmda C. H. Fırkası namzedi Muhtar Bey itti- fakla seçildi. Yahya Kemal Bey YOZGAT, 9 (A.A.) — Mün- hal mebusluk için yapılan seçme- de C. H. Fırkası namzedi Yahya Kemal Bey ittifakla kazanmıştır. | g557 Dolfuss'un Roma seyahati VİYANA, 9. A.A. — Başvekil Doll. fas salı günü Romaya gidecektir. Avusturya ticaret heyeti reisi nazır Schuller İtalyan murahbasları ve Roma» da bulunan Macar nazırı M. Ferenzy i- le iptidai müzakerelerde bulunmak üzere Romaya hareket etmiş ve oraya vasıl ol- muştar, Von Papenin seyyahatı BERLİN, 9. A.A. — (Alman istihba- rat bürosundan) Ecnebi'matbuatının başvekil muavini Von Papen'in Avusturya başvekili M.. Dollfuss ile Romada buluşücağna dair meşriyatı asılsızdır, İlk tahsil ANKARA, 8. A.A. — C. H. fırkasın- dan tebliğ olunmuştur : Bu akşam top- lanan C, H. Fırkası divanı ilk tahsil meselelerini esaslı olarak tetkik etmiş ve müzekerelerin fırkanm meclis grapuna nakledilmetine karar veril . İngilterede Belediye intihabatında eğ | amele partisi kazanıyor. LONDRA, 9 .A.A. — Dünkü beledi- ye intihabatı, amele fırkası için bir zafer teşkil etmektedir. | Gece yarısı ilân edilen metice 7 32 mu hafazakâr, 54 amele fırkası mensubu. Li. berallerden intikap edilen yoktâr. Muhafazekârler 20 azalık gaybetmişler amele 24 azalık kazanmışlar ve libera ise ellerindeki dört azalığı gaybetmişler- dir. Bu suretle dünyanın en büyük şehri | sosyalistlerin eline geçmiş bulunuyor. Bunu, belediye meclisi amele grupu rei si M. Morisson söylemiş ve fırkasının ka zanmış olduğu zaferi, İngiltere tarihin- de yegöne bir hadise olarak delâlki et- mekte olduğunu ilâve etmiştir Bu neti- cenin ehemmiyeti, galipler tarafından te- ettirilmekten ve mağlupler tarafın- dan itiraza uğramaktan hali kalmıyacak- tır. LONDRA, 9 A.A, — Londra “ Kont- luğu ” belediye inühabatmın kat'i meti- i şudur £ çi “Ylhafazakârlar 55, işçiler 69, Tiberal- Ter sıfat, Yukarda Galatasaray - Süleymaniye maçından bir intiba. Aşağıda Mektepliler arasında yapılan Kır koşusu.. Dünkü maçlar Galatasaray Süleymaniyeyi bire karşı üçle, İstanbulspor da Beykozu sıfıra karşı yedi ile yendi Cezalı futbolcular ayrıldıktan son ra geçen F in yeni takımını görmüştük. Bu sefer de ayni sahada, yani Kadıköy Fenerbahçe sia- dmda Galatasaray takımının yeni lini görecektik. niye en zayıf görünen takım olduğu içi saray yeni takımı ilk tec- sbeten kolay bir takıma karşı yapacaktı. Diğer taraftan her halde Süleyma niyeliler de Galatasaray takımının uğradığı değişiklikten istifede ede- rek bir galibiyet almağı ümit ediyor Takımlar sahaya çıktığı zaman Bahaeddin Şakir Beyin vesikaları | İ vi, Fahir, Mustafa — Danyal, Galatasaray takımının şöyle yapıla mış olduğunu gördük: Rasim — Burhan, Osman — Sua- Selâm hattin, Rasih, Doğan, Muslih. Süleymaniye takımında da bazı değişiklikler yapılmış ve bilhassa son müdafaa hattına genç oyuncular gön trilmi Nuri — Necdet, Sabri — Burhan, Bülent, Tanaş — Nuri, Hakkı, Ali, İskender, Danış. l Maç umumiyet itibariyle, bik hassa ikinci devrede zevksiz bir cereyan gösterdi. İhtimal bü hal, Galatasaray takımının ilk yedi da (Devamı $ inci sahifede) az Pek yakında Milliyet sütunlarında Bu vesikalar: İttihat ve Te- rakki Fırkası- nın birçok gizli noktalarını ay- dınlatacaktır Bu vesikaları herkesin merak ve be ecanla okuyacağı şüphesizdir Yakında başlıyoruz: şantajlara ait çox mühim bir vesika. İtiünat v Terakki İmamın özi an li