9 Mart 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

9 Mart 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Sinemacıların taleplerini tet kik için ticaret odasında bir komisyon toplandı. Maliye me murları için bir kurs açılıyor. FİATI 5 KURUŞTUR ANKARA ANKARA, 7 Mart İnkılâp merkezini ilk defa zi - yaret edenler şehri şöylece gezip Ankara hakkında bir fikir ediri - dikten sonra iki mütalea serdeder ler. Birincisi hayranlık ve takdir. İkincisi belediyeye sabır ve meta- net temennisi. Hayranlık ve tak - dir, zira Cümhuriyetin eseri olan Ankara buna lâyiktir. Fakat şehir plânsız yapılmaya başlandığında ve plân sonradan vücude getirildi- ğinden o derece dağılmıştır ki belediye mahdut vari ta yeni bir şehir olduğ gün inkişaf gösterdiği için ihtiyaç ları çok olan bu şehrin hizmetleri- ne yetişmekte aciz derecesinde gorluk çekiyor. Bunun içindir ki, belediyeye sabır ve metanet te - mennisi de yerindedir. Belediyenin varidatını arttır - mak için bazı normal tedbirler dü- şünmek ve bulmak bence vaziyeti kurtarmıya hizmet etmez. Ankara bir siyasi merkez ve bir memur şehrid'r. Vasıflarını böylece tes - bit ettikten sonra, bu şehir de be- lediyenin varidatımı arttıracak ted bir sahası bulmanın müşkülâtı ken diliğinden tezahür eder. Ankara için devlet bütçesinden yardım te min etmek zarureti akla gelen ça- relerden birincisi ve belki de ye - gânesidir. Plânm tatbikatı bu şehir de birçok masraflar daha yapıl - masını zaruri kılıyor. Şehrin müh- taç olduğu yeni yolları yapmak kadar, mevcutların tamir ve mu - hafazası belediyenin masraf büt - çesini kabartan mevzular arasın « dadır. Şehrin su işi hal yolundadır. Almmış tedbirlerden muvaffakı - yetli neticeler almacağı kanaatini vermektedir. Fakat otobüs işi, An- kara için müzmin bir dert halini almış sürüklenip gidiyor. İyi niyet- ler ve tasavvurlardan ortaya bir türlü mürbet bir karar çıkamıyor. setanbulun otobüs imtiyazı işi de belki yerinde sayıyor. Fakat An - kara İstanbula benzemez. İstanbu lun mevcut nakil vasıtaları kemi - yet ve keyfiyet itibarile oranın hayet ihtiyaçlarını karşılıyor. Fa kat Ankaranm kaptıkaçtılarla ida re olunması, halkım istirahati ve şehrin zerafeti cephesinden hazin bir manzaradır. Resmi daireler peyderpey Ye - nişehire nakledilecek, yeni binala rın inşaatı ileriliyor. Bu münase - betle önümüzdeki senelerde Yeni- şehir ve civarında başgösterecek bir ev buhranı (o vaziyetine temas etmek faydalıdır. Vekâletler ye - ni binalarına yerleşmeğe başlayın ca, memurlar için de OYenişehire göç etmek zarureti tabiatile doğa- caktır. Halbuki memurlar için za- man zaman yaptırılması düşünülen &partımanlar işi bir türlü kuvve - den fiile çıkamıyor. Memurlara rahat bir ikametgâh temini hükü- Metin meşgul olması o lâzımgelen ihtiyaçlardan bir tanesidir. Sıhhat Ye İçtimai Muavenet Vekâleti ken di memurları için bu ihtiyacı çok- tan temin etmiştir. Hilâliahmer ce miyeti bazı bankalar memurlarının İstirahati için tedbirler almışlar - dır. Manzara bir adaletsizlik arze- diyor. Ucuz ve konforlu ikamet- gâh temini usulünün, hükümet merkezinde çalışan bütün devlet Memurlarına teşmiline teşebbüs “olunmalıdır. Memurin kooperatifi, itiraf et. mek lâzımdır ki teşkilindeki mak- sada hizmet edememiştir. Fena ida Te yüzünden, can çekişmek vaziyet lerine bile düşen ( bu kooperatifi kurtarmak ve canlandırmak için Sâreler aramak lâzımdır. Tekrar €diyoruz. Memur şehri olan Anka öyle bir kooperatifin kuv - Vetli bir cihaz halinde işlemesi, İniz memurları korumaz; ayni Zamanda pahalılıkla, gıda madde- lerinde hile ile mücadelede nüzim masını temin eder. a Mecdi SADRETTİN Von Papen Romaya mı gidiyor yay IYANA. &.A.A. — M. Von Papen'in kında R di M. Mussolini, lowmaya gidip, Dollfuse ve Gömböş arasında cereyan €- iyi haber alan miştir. meti böyle NacağINa dair olan ğı şayia, Mebafilde henüz teeyyüt ka Herhalde, Avusturya bük tiz Zamanda vuku bulacak İsti, ya tarafından diplomatik tarikile ümzaç edilmemiştir. 1, ek mükalemeler esnasında orada bu- | AR münasip düşüp düşmiyeceğine dair, | AL, ünasip düşüp düşmiyeceğine Siyasette dönüm noktas Sahip ve Başmuharriri : Siirt Meb'usu MAHMUT © Suncu sene No. 2902 CUMA 9 MART 1934. Belçika Almanyanın di- ğer devletlerle müsavi silâhlanmasını istiyor.. Belçika Başvekili De Broguevillin ve M. Hymansın çok Belçika Hariciye nazırı M. Hymans Almanyanın silâhlanmasından en çok korkan memleket hiç şüp - hesiz ki Belçikadır. Çünkü Belçi - ka Almanya ile Fransa ara- sında bir (Etat tampon) dar. Muhtemel bir harp zuhurun da şüphesiz Almanya Fransa ya geçmek için evvelâ Belçikayı çiğneyecektir. Netekim (vaziyet 1914 te de böyle olmuştur. Evvel- ce Belçikanın bitaraflığı bir mua- hede ile temin edilmi kendi asker İerine yol vermesini istemiş, faakt karşısında bir mukavemet gör - müştü. Belçika diplomatları Al - manyaya: — Peki amma aramızda bir mu | | mühim beyanatı ahede var. Siz geçemezsiniz ve geç memeniz lâzımdır. demişler, fa - kat Betman Holveğden şu cevabı almışlardı: — O bir paçavra parçasından ibarettir! Bunun üzerine Alman orduları derhal Belçikayı istilâ etmişti... Binaenaleyh Belçikanın Alman yadan korkmakta hakikaten hakkı vardı. Dün gelen telgraflardan öğ reniyoruz ki Belçika ricali hükü- meti Almanyanın diğer devletlerle müsavat üzere silâhlanmasına mü maşatkâr bir vaziyet almıştır: Bu, garbi Avrupadaki siyaselin mih - verini değiştirecek derecede mü » himdir. Bu hâdise yeni değildir. Ve epeyce zamandan beri Belçika a bu hususta Almanya lehine bir kanaat tebellür etmeğe başlamış - tır. Bundan birkaç ay evvel Belçi ka Hariciye nazırı Hymans Pari » se gitmiş ve orada silâhsızlanma meselesi hakkında Fransız ricahile muhtelif temaslar yapmıştı. M. Hy mans'ın bu temaslarda yı nat Belçikada hayli dedikoduları mucip olmuştu. Çünkü & Hariciye nazırı bu beyanat ile Almanyanın kısmen silâhlanmasına taraftar gö rünmüştü. Fakat M. Hymans ba beyanatın acısını Belçikaya gelin- ce çekti, Paris dönüşü gara çıktığı zaman Hariciye nazırı Brüksel hal kının ıslıklarile yuhalarile karşı » landı. Bunun üzerine Brüksel ga - (Devam: 5 inci, sâhifede) Roosvelt Amerikanın hakiki diktatörü! Jeneral Jhonson: “Biz bir harp ya- pıyoruz; harp zama- nında ancak bir tek baş olabilir,, diyor Mister Roosvelt'in bir senelik icraatına bir nazar. M. Franklin Roose- velt tam bir senedir Amerika birleşik dev- etleri Reisicümhuru « dur. 4 Martta Ameri - kada kendisinin birin- ci senei devriyesi te - sit olunmuştur. Bu münasebetle M. Roosevelt'in bir senelik icraatı na kısa bir nazar atfetmek faide - den hâli değildir. Filhakika geçen on iki ay Amerika tarihinin en ka rışık , en muğlak ve en hareketli Bir safhasını teşkil eder. Bu müd - det zarfında evvelce dünyada ida- resi en lâyetegayyer telâkki edilen memleketlerden biri olan Âmeri - ha birleşik devletlerinde içtimai, iktısadi nizam tamamile alt üst ol- muş ve Âmeriha için yeni bir ha - yat safhası açılmıştır. Roosevelt mevkii iktidara gel - diği zaman selefi M. Hoover ken - disine ağır bir miras bırakmıştı. Roosevelt'in bunda hiç bir mesuli- yeti yoktu. Fakat bir Reisicümhur sıfatile işi düzeltmek kendisine te- Mister Roosvelt rettüp ediyordu. Memleketin mali vaziyeti çok fena idi. Bankalar ha kiki bir tehlike o karşısında bulu- nuyorlardı. Diğer taraftan işsizlik günden güne fazlalaşıyor ve bes. lenecek adamların adedi artıyordu. Bütçenin açığı kapatılamaz gibi görünüyordu. O zamana kadar tat bik edilen bütün usuller memleke ti bir nizamı iklısadiye sokmek i- çin kâfi gelmemişti. İşte M. Roo - sovelt bu şerait dahilinde mevkii iktidara geldi ve müşkülleri yen » mek için büyük bir desaretle ve hattâ hatten fazla bir cesaretle ça- lıştı. Filhakika bu fazla cesarette bir takım hatâları oldu. Hele siya- si meselelerde fazal cesaretin in sanları hatâya sürüklememesi nâ- (Devam: 5 inci sehifede) a KS Kadınlar Birliğinde dün bir konferans verildi. “Sümerliler ve Türkler arasında münasebet” mevzud üzerinde idi. (Yazısı iç sahifelerimizde) Mahmut Esat Beyin ders takririndası iki enstantane ve dinleyicilerle hıncahınç İnkılâp Yunanistanda kükümetin be yanatı hakkında fırkaliderleri anlaşamadı. Belçika Almanya nın silâh müs&vatını istiyor. dolan salon... Enstitüsünde dün Mahmut Esat Bey derslerine başladı BÜTÜN GENÇLİK DERSLERİ DİNLEMEK İSTİYOR Dünya inkılâplarından üstün olan Türk inkılâbının adli ve hukuki cephesi nasıl İnkılâp tarihi enstitüsünde, bumızın hukuk ve adliye kısmı dün ak şamdan itibaren, eski adliye vekili Mahmut Esat Bey tarafından okutul - mağa başlandı. Ders başlangıcı olan sa at 1730 dan evvel, salon gene dol - muştu. İçeride izdihama meyda memek için. kapıya mem muştu. Dersi takip mecburi lan üniversite fakülteleri ve yüksek tepler son sınıf talebelerinin vesikale- rı muayene ediliyordu. Fakat Türk im- kılâp tarihini dinlemek istiyen diğer sımf talebelerinden yüzlerce genç ka - pılara yığılmıştı. inlerlâ- Bunlara müsande edilmiyordu. Dersi muhakkak dinlemek azminde olan genç talebeler büyük bir kütle halinde ka- | pıya yüklenince memurları, kapıcıları, iki tarafn ayırdılar ve bir hücum halin. de içeri girdiler. Salonda bulunan yüksek tahsil son sınıf talebeleri, in- kılâp tarihi dersini dinlemek için genç arkadaşlarının yaptıkları tezahürat şiddetli alkışlar ve bravo sesleri ile karşıladılar. Salon yene hınca hmç dolmuştu. Yüzlerce talebe ayakta duruyordu. Sant tam 17,30 da Mahmut Esat B. şiddetli alkışlar arasnda salona gir tekemmül etti? | di ve kürsüye çıktı. Mahmut Esat B. cebinden çıkardığı not kâğıtlarını küpe sünün üzerine bıraktı, heyecanlı ve güzel bir lisanla, lüzum olduğu yer lerde not kâğıtlarına bakarak dersini | anlatmağa başladı. Mahmut Esat Beyin dünkü dersini hemen aynen, büyük bir muvaffakıy. le zaptetmeğe muvaffak olan muhar « ririmizin notlarmı aşağıya yazıyoruz? Gaziye sayğı “Her şeyden önce, dünyanın Türle soyundan olan en büyük şefini, Gazi (Devamı 7 inci sahilede) İ Zeki Tıp Fakültesi binasına bir bakış Tıp fakültesi 250 yataklı nümu- ne hastanesi oluyor Sıhhiye vekâleti çok yerinde bir karar vermiş ve bu kararımı dün vilâ - yete bildirmiştir. Karar şudur: Haydarpaşadnki eski Tıp fakültesi sahili ei tam teşekküllü ve 250 yataklı bir nümuna hastanesi ha- line getirilecektir. Bunun için yeni mali sene bütçesi - ne taksi: konmaktadır. Sıhhiye ve- kâleti, binada tamire muhtaç kısımla rı, tadil edilecek cihetleri de sormuş ve bu hususta bir kroki göndererek keşif yaptırılmasını istemiştir. Sıhhiye vekâletinin çok isabetli olan bu kararı, İstanbulun mühim ihtiyaç- larmdan birine kısmen cevap vermesi dolayısile büyük bir memnuniyetle kar- lanmıştır. Bu karar, ayni zamanda Tıp fakül- | tesinin İstanbul cihetine nakli. dolayı» sile, biziarüre, Kadıköy semtinde hu - sule gelen hastahane yokluğunu da doldurmuş olacaktır. Verem hastanesi Fazla telefon mükâleme parasını hastaneye veriniz İade edilecek fazla telefon mükâ leme ücretlerinin bir Verem hastaha nesine tahsisi hak rimiz alâka ve mem huniyetle karşıla - maktadırlar. w böyle bir fon şirketince bu paraların iadesi za manı henüz malüm Pi olmamakla * bera - © ber, bir çok abo - neler haklarını şimdiden terke muva- fakat etmişlerdir. Yeni bir verem has tahanesi inşasi Telefon şirketin - den alacakları parayı terkede - cek zevatın isimlerini, adreslerini ve İslefon numaralarını neşre devam e- YAKALAR Yarınki sayımızda Istanbul Belediyesi ve T. 5. P. Hastanesi Yazan: AKA GUNDUZ YASANAN ALAYA KASALARA Spor hadiseleri nereden ) başladı, nereye gidiyor? Fenerbahçe idare heyetinden üçünün cezalandırılmasına sebep olan şey nedir Spor muharririmiz diyor ki: bir sporcunun veya bir kulubun ve “ Nizamen verilen itiraz hakkını kullandığı için ya o kulup İdare hey'etinin tecziye edilmesi-iik defa işitilen ve görülen bir şeydir..” Müebbet boykot cezasile çıkarı - lan Cafer ve Hayri Celâl Beyler kaç gündür Ankarada toplanan Türkiye idman cemiyetleri itüfakı u « mumi merkezi bazı cezai kararlar das ha verdi. Yeni ceza kararları, Fenerbahçe idas re heyetinden üç zatın o müebbeden boykot edilmesidir. , .Bu üç zat, Fenerbahçe umumi kö. tibi Hayri Celâl Beyle idare hey: tasından Cafer Ali ve Mehmet Reşat Beylerdir. 'Cezanm verilmesine sebep, Fener 4 bahçe idare heyetinin Fenerbahçe - Gas latasaray meselesi dolayısile İstanbul muntakasına vermiş olduğu bir iti. raznamedir. (Devamı 7 inci sahifede) dman cemiyetleri ittifakı merkezinde verilen kararlar | Son haberlerimizde okuyunuz | İtüdnatı Terakki “Ba haeddin Şakir Beyin bıraktığı vesikalar... Milliyet: , Pek yakında yeni İ ve tarihibir tefrika- ya başlıyor. Bu tefri- ke Jttihat ve terakki nin erkânmdan olan merhum Dx. Bahaed- din Şakir Beyin bi- raktığı vesikalara is- tinaden hazırlanmak- tadır. Pek ziyade dik- hate şayan olan ve şimdiye kadar esra- rını muhafaza eden bu vesikalar Osman- lı İmparatorluğu ve Türkiye tarihinde mü him bir rol oynayan Ktihat ve terakki'nin bir çok gizli faaliyet- lerini meydana çıka- Jttihat ve terakki cemiyetinin Paris merkez şubesindeki kopye defterinden bir yaprak de vuzuh ve ehemmiyetle aydınlatacaktır. Tefrikamıza pek yakında Başlıyacağız İttihat ve Terakki