21 Ağustos 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

21 Ağustos 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

mm e amm a A Pİ 4m | © Sovyet-Ja Japon hududunda Sov- yet bomba İİ © AN mp : e tayyareleri Sovyetlerin Ulanbator'da büyük bir kimya fabrikası yapacakları doğru mu? Moskova, 20 (A.A.) — Ulan- batordan bildiriliyor: , nezarelinin beyanata salâhiyattar memuru, Tas ajansının 18 ağus - “Umurri,, ismindeki Japon ga- | tosta, şimali Mançu demiryolu- zetesi Sovyetlerin o Ulanbatorda büyük bir kimya fabrikası yapmak üzere olduklarını ve (buraya 21 bombardıman ve 13 takip tayyare- sinin geldiğini yazmıştır. Mogo « listan cümhuriyetinin harbiye na- zırı Demid bu münasebetle Tass ajansı muhabirine (o beyanatında bu haberin katiyen esassız olduğu: nü söylemiştir. Moskova, 20 (A.A.) — Harbin- den bildiğildiğine göre Çin şark demiryolları memurları arasında yeniden Mançuri makamatı tara- fından tevkifat yapılmağa başlan- mıştır. Tokyo, 20/A A) — Haricive nun Mançu hükümetine devri hak- kında geçen müzakere ve pazar - lıkların tarihçesini neşretmiş ol » masını,“ Japonyanın - Sovyetler hükümeti nezdinde protestö ede ceğini söylemiştir. Her iki hükü - met, bu tafsilâtın O gazetelerle neşrerilmesi hususunda, geçen martın beşinde mutabık kalmışlar. du. Ayni memur, Sovyet — Man- çuko diplomatik o münaşebatının inkıtaa uğradığını tekzip etmiş ve esasen bu iki devlet arasnda hiç bir zaman münlazam' diplomatik münasebat vaki'olmadiğını ifade evlemistir. Vasiyetnamenin üçüncü kısmı uydurmaymış ! Hindenburş, gizlenen vasiyetnamesinde Alman milletine saltanatı tavsiye ediyormuş. Paris, 20 (A.A.) — Havasa - jansı bildiriyor: Paris Soir gazetesi, orta Avrır pa muhabirinden aldığı aşağıdaki malümatı, ihtiyat kaydiyle neşret- mektedir: Mareşal Hindenburgun vasiye- ti etrafında yaptığım derin ve et- raflı tahkikat neticesinde. birçok rivayetler öğrendim. Bunlar ara- sında, * mepbairim ehemmiyeti do- layısiyle en ziyade hakikate yakm olarak bulduğum şudur: Mareşalin vasiyetnamesinin has kiki metnini ancak Hitler, M. Go- ebbels, M. von O Papen, miralay von Hindenburg, M, Aldenburg, M. Janoschau, sabık Kayser, sabık veliaht, prens Avgust « Wilbelm ve riyaseti'cümhur kâtibi umumisi M. Meisner bilmektedir. Bu vasiyetnamenin üçüncü kıs- mı tamamen muharreftir. Bu işe M. Meisnerin iştiraki, mumailey - bin M. Hitlere yaptığı ilk fakat u- nutulmaz hizmettir. Vasiyetname yalnız tahrif edilmekle kalmamış ayni zamanda da (o kısaltılmıştır. Mareşal Hindenburg, vasiyetnax mesinin asıl metninde Alman mil etine saltanata dönmeği ve bunun için de reisicüümhurluğu eski ha - 'nedan azasından Pirinin intihap edilmesini tavsiye etmekte idi. Saltanata dönmek işine hizmet et “mek üzere de M. van Papeni tavsi- ye ediyordu. © Keyfiyet esasen birkac zaman- danberi bazı milli sosvalist maha- fili tarafından sezilmekte elduğ” içindir ki M. von Pâpen haziran vakayiinde yok edilmek — istenil- işti M. von 'Panen ö'iimden an » "cak ööröyal van Pviterkin müdahas psiyle kurtülmustur. Zira mare - Aİ von Hinderburr Almananır Mukadderatına bnevekil muavini- min göreceği rolü, ceneral von S4 Fritsch'e vaktiyle biraz açmıştı ve mumaileyh de hadiseler'esnasm » da M. von Papenden tarihi vasi - yetnamenin esrarını faşetmiyece - ğine dair M; Hitlere söz almıştır. Diğer taraftan o Hohenzollern hanedanı efradı da bütün malları” nın müsadere edilmesinden kor » karak susmuşlardı. Vasiyetname- nin neşrinden evel, enufak bir ifşaatın hanedam için ne kadar tehlikeli olacağı prens (o Avgust - Wilhelme bildirilmiştir. Hohenzollern'leri haberdar etmek havale olunmuştur. Doomrn şatosu, hakiki vasivetna- menin bir süretini almıştır, Fakat imparatoriçe Hermine, vaziyetten telefonla haberdar edilmiştir. Mirslay von Hindenburz tah - rif işine iştirak etmiş ve babasının öldüğü gün, maresalin hakiki va- siyetnamek'ni M, Hitlere tevdi ev- lemiştir. Bunun üzerine kendisi- ne bü hususta. sukütu muhafaza etmesi ertolunmustur. yem Mİ Yürekler. acısı Kurtarayım derken, çocu- gula beraber boğuldu Dün saat on altıda Kasımpaşada Tersane önünde çok hazin bir boğul ma hâdisesi olmuştur: Tersane önünde bağlı bulunan Ko- eaeli vapuru tamir edilmektedir. Va - pur boş bulunduğu için Ser dümen Mehmet Efendi karısı ve çoçuğu ile bir kamarada oturmaktadır. Saat on altıya doğru Mehmet Efendinin beş yaşındaki kızı Halide vapurun gü - vertesinde oynarken ayağı kaymiş ve denize düşmüştür. Bu sıyada güvertede dolaşan Meh- met Efendi kızmın denize düştüğünü görünce hemen elbizelöriyle beraber arkasından denize atlamıştır. Kücük kiz denizin “ihindeki hetsklia sap - landığı için Mehmet Efendi kızm m— ee Aşa İc me A #4 4.4 2 EM 7 vaziyetten | işi M. Meisner'e | pon münasebeti bakalarında kazandık Kiyef, 20 (A.A.) — Hususi spor muhabirimizden: Dün Dinyeper nehri üzerinde- ki su istasyonunda deniz müsa- bakaları yapıldı. Hava bulutlu ve rüzgârlı olmakla beraber bü- yük bir kalabalık vardı. Neticeler şunlardır: 100 metrede Halil 7 dakika 9 saniye ile birinci. 200 metrekur- bağalamada Alp birinci. 200 met- re serbestte Halil birinci. Bayrak yarışında Türkiye re - korunu kırarak kazandık. Atlamada Suat birinci geldi. Su topunda 2 — 3 kazandık. 200 metre kurbağalamada Ley- lâ Hanım ikinci. 500 metrede Ca- vidan Hanım ikinci. Deniz takmımız bugüne kadar üç müsabaka yapmış, birini ka * zanmış, ikisini kaybetmiştir, .Musolini - Barthou goruşmesı Paris, 20 (A.A.) — Gazeteler M. Bartunun 10-10 tarihinde Ro» maya hareket edeceğini bildirmiş» lerdi. Salâhiyettar mahafil OM. Barthou-Mussolini o mülâkatmın Sonbaharda vuku ( bulacağımı ve fakat henüz bir tarih tesbit edil » memiş olduğunu tasrih eylemekte- dirler. İimiiağislme Yeni Kontenjan karar- namesi Salı günü ilân ediliyor Ankara — Yeni kontenjan i kararnamesiyle merbut listeler İ müzakere edilmiştir. Bu karar» nâmede yeni bazı esaslar buluna” caktır. Celâl Bey, Maliye Vekili Fuat Beyle bu hususta temaslar- ida bulnacak ve yeni kararname ile Tisteler katt şeklini alacaktır. Kararname ve listelerin salı günü ilânı mukarrerdir. e ğine Yunan kabinesini devir- mek istiyenler yakalandı Atina, 20 (A.A.) — Şimdiki kabineyi devirip Ceneral Plasti « rasın riyasetinde bir diktatör ida- resi tesis etmek maksadiyle çalş- tıklarından dolayı bazı şahsiyet» ler tevkif edilmişlerdir. ——— Erzurum muallim mek- tebi inşaatındaki ihtilâf Ankara, 20 (Hususi) — Erzu- rüm muallim mektebinin inşaatı yüzünden Maarif Vekâletiyle mü- teahhit İsmail Hakkı Bey arasın- daki ihtilâfın mahallinde tesbiti kararlaştı. Tarafeyn vekilleriyle üç mühendisten mürekktep heyet Erzuruma hareket etti. “Ihtilâfm haline Kadar inşaata başlanamı» vacaletır, e << küurtaramamış, çabalarken kendisi de boğulmuştur. Henüriğeinin de çeşetleri çileme- mıştır. .Kiyef deniz müsa- senesi ilk fındık mahsulünün pi- yasaya sevki münasebetile yapı « lan mahalli bayram coşkun teza- | hürat içinde geçti. ,Sabahtan iti- baren bütün Giresun halkı iskele- yi doldurmuşlardı. Şehir bayrak- larla donatılmıştır. Ticaret oda sında merasim yapıldıktan son- Vilâyetler evi 76 Eylülae, Najfıa vekâleti bi 20 Teşrinvevelde bitmiş olacak Ankara, 20 (Hususi) — Ye- nişehirde yaptırılmakta olan Vi - lâyetler evi 16 Eylülde teslim edi- lecektir, Dahiliye Vekâleti yöni binaya bu tarihten az bir müddet sonra taşınacaktır. Yeni Nafıa Vekâleti binasının da 20 tesrin'evvelde terltmi mu - Köylülere yapıiacak toprak tevzii Ankara, 20 (Hususi) — Köy- lüye yapılacak toprak tevzii hak- 'kmdaki talimatname bitirilmek üzeredir. İstanbulda bulunan İs- kân umum müdürünün buraya dönüşünden sonra tamamlana - caktır. Divanı mhasebat başkâtip muavinliği Ankara, 20 (A.A.) — Divanı | muhasebat başkâtip muavinliğine birinci mürakıp Kemal, mahzen | müdürlüğüne Tahsin Beyler tayin edilmişlerdir. Inhisarlar Vekili Ankara, 20 (Hususi) — Güm- rük ve İnhisarlar Vekili Ali Rana Beyin yarın Ankaraya dönmesi bekleniyor, Bulgaristan İngiltereye Gülyağı satıyor Ankara, 20 (Hususi) — Türk ofise gelen malümata nazaran Bulgaristandan İngiltereye ikinci defa olarak dört yüz bin leva kıy» | Giresun ilk fındık mahsulünü piyasaya sevkediyor Giresun, 20 (Hususi) — 1934! metinde gül yağı satılmıştır. Kurultaydan notlaf Söyliyenlerde artan bir şevk, din- | liyenlerde gittikçe çoğalan bir alâka vat. Birinci ve ikinci günleri dolduran ve dinleyicilerin kafalarını doyuran değerli sözlerden sonra dün iki en - teresan tez daha dinledik. Naim Hâzm Bey yirmi beş yıl a- rapça okuyup yazmıştır, on beş yıl Türk dili hocalığı etmiştir; önce A - rap dilinin tükenmez hazine olduğu » nu sanıyordu, gitgide iki dilin sözleri arasındaki benzerlik gözüne çarpma- ya başladı, bunun ne olduğunu, ne « den İleri geldiğini anlamak istiyen ba- kışları karşısında gelmiş ve gelecek yüzyılları aydınlatan ilâhi projektör Naim Hâzım Beye de yol gösterdi: Arap dilinin Türkçeye benziyen söz- leri, Naim Hizm Bey gördü ki, Türk köklerinden almmıştır. Naim Hâzım Bey tezini çoşkun bir heyecanla iki celsede tam İki bucuk saat anlattı; vesikalar gösterdi, delil - ler getirdi, sayıp döktüğü Arap söz- lerinin Türkceliğine büyük Arap ya- zıcılarını tanık tuttu. Naim Hâzım Beyin tezi çok sar- gındır; bele bir coğumuzun okuyup yatmasını, bir çoğumuzun da hiç de- #ise vüz yıllardan beri dilimize geç- imla pa 7 da ra vilâyet erkânınn, İ mektebinden bir müfrez€ sin, belediye memurli N itfaiye grubunun merasim$ * kiyle çuvallar sevkedildi. “| Ayni gün belediye tarafi büyük bir ziyafet verildi. © sulün piyasalarda iyi fiatlefi ması temenni edildi. karrerdir. Nafıa Vekâleti * rihten bir ay sonra yeni taşmacaktır. İ Her iki binanm küşat Cumhuriyet bayramında 9 tır. Yeni herbive mektebi“ atının ikmaline devam edil” dir. Bina marttas bitirilef Hususi hastanelff talimatnamesi Ankara, 20 (Hususi) “ hiye Vekâletince hazırlan” A. susi hastaneler nizamnamet& killer Heyetince tasdik ediliği Uşak Terakki ziraat Anonim şirketinin W senetleri . Ankara, 20 (Hususi) i fiye halinde bulunan Uşak * ki: Ziraat Türk anonim şir sedarlarının ellerinde b” hisse senetleri Sümer B ay zarfında satın almmaği” lanacaktır. j Ziraat Bankasına bord larm bisseleri senetlerle edilecektir. i Bugün Ankarad şehrimize gelecef” Ankara, 20 (Hususi) 4 vanı muhasebat azasmdan "Y belediye muavini Must! Beyler bu akşam İstanbul? ket ettiler. Adli Bey ors! mire gidecek, üç eylülde # ya dönecektir. / — üçüncü gün“ miş sözlerin duyup bellediği rapganım iskambil kâğıdında mış ve rüzgüra tutulmuş , gibi devrildiğini görmek zev” yor, Hele, hele, kırk yıllık A nın altından öz Türk söz y sını görmekteki tat... İşte bü tile beraber bütün bir Araf ğer! —— , Profesör Yusuf Ziya B9 talebesine Hukuk fakültesi“; lerini hatırlatan tok sesli, de merakir idi; Yusuf Ziya © çok dillerdeki türlü türlü sölü ce birbirlerine, sonra Türk © olan — yakın, uzak — bef” ni cesaretle anlattı, Son sözü dur: Bugün böyle sanılarak Si rülen bu işin sahiden böyl© yarınm bilginlerinin doğr götürmez vetikalarla ortay4 © yacaklarını kim biliyor? — Gazinin, başından sonfifi bütün tezleri ve sözleri © dinlemesi, Dil kurultayı gittikçe artırıyor! 8