25 Ağustos 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

25 Ağustos 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

RETLER Dış ticaret şlarımız hay eler var ki, Avrupa memleket- orta larını a Avrupa münzevileşen bir kıta kendi kendine kifayet etmek ar - Rüsuna all Sovyet Rusyanın kendi ken- kifayet telâklisini Ottava konfe- dan sonra İngiltere kendi top - tahakkuk ettirmek istedi. ne hayatın, bu yaşama tarzının 2 sürü edebiyatı yapıldı: Konjuk - G kontenjan, kompansasiyon 8öz - yeni hayatın ortaya attığı ih- dile gelmiş adlarıdır. Büyük harbin sonunda hudutla - Ma değişmesinden siyasi vaziyetlerin, Wadi uzviyetler üzerinde yaptığı lerden doğan buhran bugün hâlâ İne göre bir hal çaresi bulmuş değildir. Avrupa buhranma müsbet veya Menfi bir keymet vermek © taraftarı | değiliz. Çünkü buhranın seyri her Memlekette başka akisler vücüde ge İği gibi her memleketin buhran Wsındaki manzarası da yakın ve- ink memleketlerde başka başka yıtlaştırıyordu. Bunun için buhranı bizdeki akis- İni ona verdiğimiz (müsbet veya Menfi kıymet bakımından değil, aldı- İlmiz tedbirler yüzünden tetkik et - Mek Faydalı olur. Bu bakımdan bizim harici ticaret Politikamızın keskin hatları görmek indür. Mili mücadele başladığı zaman harici ticareti 1916 gümrük esasları katlandırıyordu. 1923 ten itibaren devam eden beş nelik zaman içinde de bu vaziyet etti, Cansolidation devrinden sonradır ki, Türkiye kendi bakımından ticaret M8 tediye müvizene İşini müsbet bir koymağa çalıştı. 1930 da, Türkiyenin ticaret ve te- Ye müvazeneleri (o bedbin olmaktan ld, Vakıa iş hacmi azaldı. Fa- at fanliyetin nevi hacim itibariyle olmakla beraber milli bir hüviyet a, Bu hüviyettir ki, bize Türkiyenin inden bahsettirmek im» Bu istiklâl bugün filidir. Bunu iyetle işaret etmek isterim, ü 1856 da Pariste de muahede arsında kapitülâsyonların İlkan, yani Türkiye iktisadiyatının İs- ilân olunmuştu. Fakat bu neye Yaradı? Devletler hukukundan bahse- h bazı müelliflerin kitaplarma şöy- bir cümle ilâvesine hizmet etti: Muahedelere yazılan haklar filen “de edilemediği takdirde hiz bir za- Man hakikat olamazlar. Bugün hudut harici ile ticaret mü- ki imiz de sarih, kati ve müsta- bir haldedir. Bunun idafesini, İk- Vaat Vekili Celâl Beyin ağzından din- ni .“Malımızı alandan mal alacağız!” İşte müstakil milletin millet olma Marlarmdan birif Sadri Etem dilli küçük zabit mektebi in gündenberi Pendikte Yunis Yonu civarında kamp kurmuş- zamanda olduğu gibi hudut- | birbirine karşismmekı kapı - | düşen iktisadi uzviyetler ha- | ü için yeni tramvaylar | Kadıköy ? Üsküdar tramvay şirketi tara- | fmdan inşasına başlanılan Kadı- köy tramvay hattının bazı kısım- ları gelecek ay sonuna kadar bitirilmiş olacaktır. Bu hatların Cumhuriyet bayramında işlemeye açılması mukarrerdir. Üsküdar tramvay şirketi, son temdit dolayısile yeniden tramvay arabaları sipariş etmiştir. Bu a - rabalardan yirmisi Eylül başlan - | gicında şehrimize gelecektir. Yeni tramvay arabaları bugünkülerden daha geniş ve ellişer kişi alabile- cek büyüklüktedir. Yeni gümüş paraların projeleri Yeni basılacak gümüş parala - İ rın taslaklarını gözden geçiren jü - ri evvelki gün de toplanmış, ça - Lışmalarmı ilerletmiş, fakat bun - lardan en iyisini henüz ayırma - mıştır. Yeni gümüş paralar için iki tas- lak seçilecektir. Bunlardan biri paranm önü, biri de arkası olacak- tır. Son söz bugün söylenecek ve beğenilen taslakları yapmış olan- lar da ayrılacaklardır. digi Hava raporu Kandilli rasathanesinden veri- len malümata göre, dün en fazla sıcaklık 26.5, en az 18 santigrad, hava tazyiki saat yedide 760, sa- at on dörtte 729.5 milimetre idi. Rüzgâr ekseriyetle şimali şar- kiden esmiştir. Azami sürati de 14 metreye kadar çıkmıştır. Seyahatten avdet Haseki hastanesi göz mütehas- sısı ve baş tabibi Doktor Nazmi Aziz Bey seyahatten avdet ede - rek Çarşıkapıda tramvay durağın daki muayenehanesinde hastala - rını kabule başlamıştır. iii Geçen hafta harice yap- tığımız tiftiğin satışı Durgun bir devre geçiren tif- tik ticareti canlanmıştır. Geçen hafta içinde İstanbul limanından muhtelif memleketlere 305 ton tiftik satılmıştır. Alıcı memleketlerin başında Almanya bulunmaktadır. Fakat Alman müesseseleri adi cins sarı mal denilen tiftikleri almaktadır. Yüksek nevi mallar için büyük talepler bekleniyor. Sovyet Rus- yanın tekrar piyasadan mal ala- cağr ümit edilmektedir. lardı. Mektebi bitirip gemiye ge- gecek olan efendiler dün kampta bir veda müsameresi verdiler, Mü- tifa etmişti Garip bır dolandırıcılık şebekesi kurmuşlar. lanmıştır. İsmail, Süreyya ve Yusuf isimlerindeki bu üç ahbap | milyon liralık bono tevzi edilecek- bir şebeke teşkil ederek içi kur - şun dolu zarlar ve kumarcı fırıl - dakları ile mahalle aralarında bir çok kimselerin paralarını dolan - dırmışlardır., Üç dolandırıcı dün de Üskü- darda Arabacılar içerisinde oyun tezgâhlarını kurmuşlar ve etrafla- rına topladıkları çocuk, büyük bir çok safdillerin paralarını çekmiye başlamışlardır, Keyfiyeti haber alan polisler bu üç dolandırıcıyı cürmü meşhut | 2€ dönmüştür. halinde yakalamışlardır. Dolandı- rıcıların oyun âletleri müsadere e- dimiş, kendileri evraklar ile bir- likte adliyeye verilmişlerdir. Belediye yeni çeş- meler yaptıracak Şehrimizde mevcut vakıf çeş - meleri bir vakitler tamamiyle ak- | evin üst katı atmamen yanmıştır. | tığı halde son zamanlarda bakım- | Yangın bitişik 34 numaralı eve de | sızlıktan dolayı bu çeşmelerden çoğu kurumuştur. Vakıf sular belediyeye geçtik- | malâm değildir. ten sonra belediye, bu çeşmeler - den bir çoğunu ihya etmiş, suları- nı yeniden akıttırmıştır. Fakat bunlara gelen Halkalı ve Kırkçeş- me suların içilemiyecek derece- de pis olduğu anlaşılmıştır. Bunun üzerine belediye vakıf çeşmeleri ihya etmeği faydalı görmemiştir. Halbuki İstanbu - lun bir çok semtlerinde susuzluk vardır. Belediye bu semetlerde - ki vakıf çeşmelerini tamir ettir * mektense mikropsuz bir hale ge- len yeni terkos çeşmeleri açmağı muvafık görmüştür. Bir senedenberi yapılan tesi « sat ve inşaat dolayısiyle belediye İ bu çeşmeleri tesis edecek vaziye- te gelmiştir. Ancak her semtte hep birden bu çeşmeleri inşa etmek İ kabil olmadığından semtler ihti - yaçlara göre sıraya konacaktır. Belediye bir sene içinde şehrin, her tafarında bedava çeşmeler tesis edecektir likizneeizi Dördüncü şube müdürü | nın da beş eylüle kadar tatilden istifa etti İstanbul polis dördüncü şube müdürü ve ayni zamanda ikinci şube müdür vekâletinde bulunan İsmail rasih Bey vazifesinden is- samereye saat 14 te başlanıldı. İs- tiklâl, Cumhuriyet barşları söyle- nildi. Sporcular evvelâ bir geçit bono dağıtılması Gayrimübadillere bono tevzia - Safdilleri kumara teşvik eden | U devam etmektedir. Şimdiye ka- ve dolandıran bir kaç kişi yaka - dar dağıtılan bonoların kıymeti al- tı milyon küsur liradır. Daha üç tir. o Takdiri kıymet komisyonu, bugün ve pazartesi günü para tev- ziatiyle meşgul olacaktır. Felekiyat tahsili İ yapan Hanım Hükümet tarafından Fransa - ya riyaziye ve felekiyat tahsiline gönderilen Erenköy kız lisesi me- zunlarından Nüzhet Zihni Hanım tahsilini bitirmiş ve memleketimi- Bu ilk kadın felekiyatçımızın Üniversitede bir vazife alacağı söylenmektedir. İ iple en diş Dün iki yangın oldu Dün öğle üzeri Kariye, Atik A- lipaşa mahallesinde Çakırağa cad- desinde Madam Etrasın kiracı bu- lunduğu evden bir yangın çıkmış, geçmiş ve bu evin de çatısı kısmen yanmıştır. Yangının sebebi henüz $ Dün saat 14 te Beşiktaşta Ab- basağa mahallesi odalar çıkmazı sokağında 7 numaralı marangoz Lazarinin evinde çamaşır yıkanır- ken baca tutuaşmuş, söndürülmüş- | 3 — Vi.KIY | zetesi, “Mısırda scrlevhalı başmakalesinde diyor ki: 25 AĞUSTOS 1532 memuş Iktibaslar : “Mısır Türkiyeden örnek almalı ,, Mısırda münteşir “Al Balagh” ecnebilerin mevkii” ga- “İki gün evvel İstanbul muhabiri mizden aldığımız bir telgrafı neşret - tik. Bu telgraftta Türkiye hükümeti- nin ecnebileri bir çok mesleklerden ha- riç tutan kanundan bahsediliyordu. Haber aldığımıza göre, bu kanun do- layısiyle beş bin kadar ecnebi, . leketi terketmeğe hazırlanmaktadır. Şüphesizdir ki, Türkiyede sakin tebenları olan devletler, bü yeni ka - nundan müteestir olmuşlardır. Fakat, Türkiye, lüzum hissettiği her hangi bir kanunu tatbik etmek bakkına ma- lik müstakil bir devlet olduğu için, kendisine hiç bir müdahalede buluna- mamışlardır. Bu devletlerin yapabi » lecekleri yegâne şey, kendi memleket» lerindeki Türkleri mesleklerinden çi- karmak şeklinde buna müşabih bir ka- nun vazetmektir. Maamafih İtalyada, Fransada, Yugoslavyada ve sair mem- leketlerde icrayi sanat eden Türkle « rin bulunduğunu zannetmiyoruz. Türkiye Lozan muahedesini imza- ladığından beri ecnebilere karşı kâpı- sını kapamağa ve içerideki ecnebileri de harice çıkarmağa başladı. Türkiye bu muahede ile memleketini kapitü « lâsyon belâsından kurtarmış oldu. Yeni Türkiye; eskimiş ve antika olmuş sistemin ilgesi için şiddetli ha- reketlerde bulundu. İsmet Paşa Lozan konferansında büyük devletler mümessillerine kati » yetle bildirmiştir ki, kapitülâsyonlar İ tamamiyle kaldırılmadıkça ve büyük devletler Türkiyedeki ( akalliyetleri himayeden o vazgeçmedikçe Türkiye yeniden ( harbe girişmekte tereddüt etmiyecektir. Bu katiyet ve salâbet karşısında büyük devletler, yeni bir harbin önünü almak için İsmet Pa - şanın taleplerini kabul etmek mecbu - riyetinde kaldılar. Lozan muahedesinin imzalanma « tür, m e Adliyede yenileme büro- ları ve yaz tatili Mahkemelerin 20 Temmuzda başlayan tatilleri esnasında yeni - leme bürolarına mezuniyet veril- memiş, bu büroların baktığı iş- lerin âcele olduğu için çalışmala” rma devam lüzumlu görülmüştü. Fakat müddetleri bitmiş olan bürolar, avukatların da tatilden istifade ettiklerini düşünerek ta - til günlerine mürafaa talik etme - miş oldukları için bu müddet zar - fında işsiz kalmışlardır. Bunu nazarı dikkate alan Ad- | liye Vekâleti yenileme büroları - sından sonra , Türkiye Cümburiyeti Hükümeti dahili kanunlarını Türkle- re olduğu gibiecnebilere de aynen tat- bik etmeğe başladı. Bu yeni vaziyet dahilinde her şey yolunda gitti. Fa - kat bu şekilden boşlanmıyan ecnebi- ler, memleketlerine dönmek mecburi yetinde kaldılar. Emrivakii kabul e denler ise her hangi memlekette ya « şıyan ecnebiler gibi, yaşadıkları mem- leketin kanunlarına tebaiyet ederek ikametlerine devam ettiler. Türkiyedeki bu yeni kanun habe- rini okuyan her Mısırlı, gayri ihtiyari şu suali soruyor: Misir hükümeti nes den Türkiyenin gösterdiği misali ta » kip etmiyor?” —— ——— Belediye, şehri ağaçlandıracak Belediye iki sene evvel Üskü « larda Şemsipaşa sırtlarına fidan» lar dikmek suretiyle bu sahayı a - istifade etmelerine karar vermiş - tir. Adliyenin yaz tatili beş eylül- de bitmektedir. Altı eylülde bü- tün mahkemeler faaliyete başla - ğaçlamıştı. Burası kısa bir za - manda çok güzel bir hale gelmiş» tir, Belediye şehrin muhtelif yer- lerinin ağaçlanması için çalışmak» ta devam edecektir. Bunun için bir çalışma proğramı hazırlana - yacaklardır. resmi, sonra piramit hareketleri, sirasiyle yumurta, bayrak yarışları yaptılar. Muhtelif eğlenceler ter- tip olundu. Bir orta oyunu oynan dı. Çoğunu talebe velileri teşkil eden davetliler hoş bir gün geçir- diler, İN İİİ, 1 EĞ ÜL Ğİ ZİLE İLDİZ İİİ 2120 İL 21111