27 Ağustos 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 9

27 Ağustos 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 9

Kugan | Nişanlanınca .. Ya sandığını Anladı! f A İ Dünkü Çocuğa Dair Notlar.. Holivud, “Hüsüsü, — Ceki Kuzan, — Vingle nişanlandı! Sıcak dalga . m tesiri altında bitaplaşan - Holivud inleri, genç yıldız Doroti Delle yaş- mg Meri Dreslerin biribirini kısa rla takip eden ölümlerinden acı Ymuşlar, ezici bir tesir altında kal - Erde; Avkasrninn bu haberi duyün -| bitaplıktan, | em sıcağın h verdiğ ği — ie, “ederin getirdiği ağırlıktan silkin- Si dı. Hararetli münakaşalar, ..İster- Z dedikodular, diyelim. Hep bu zu etrafında! ma, ge ğrusam isterseniz, bu nişanlan- W 1, birçok yıldız tarafından kıskanç - 'a karşılandı. Bü kıskançlığı duyan- $oğu, kadm yıldızlar! © Gerçe yıldızlardan bazılarıda “İspan - gelen yavru,, filminde çok mu - "ifak olan yeni yıldızlardan Tobi iagi, Bu sarışm mavi gözlü ve sevim. “ genç yıldızı ele geçiremediklerine için üzüldüler, ama asıl kıskanç - (Ceki Kuzanı Tobi Vinge kaplıran yıldızlar duydu. Onlardan çoğu- düşündüğü, dedi - tarzmdan anlaşılı -| M MR bu işi böyle , hun cereyan Nasil kıskanmasınlar? daha dünkü sinema san'atının meşhur çocuk Cusu, şimdi tam yirmi yaşında ya- 1 bir delikanlı!.. Hem yakışık de şöhretli.. üstelik zengin de .. Yölreti daha çocukluk zamanmda baş- m bir yıldız, muhakkak, ki nadir iş H d ! &r yerde hararetli konuşmalar Bugün nişminadlar, ri Tobi Ving Ve rast gelinen yıldızlardandır. Onun ba yatta eşi olmak,. Bu,birçok yıldız için idealdi. Şu nişanlanmaya rağmen, hâlâ da böyle olduğuna inanabilirsiniz. ler... Öbür gün de boşanırlar. Bu, Ho- livudda bir birleşmedir! sonlarınm böyle olması, tabii haldir!. O Senelerce beraber yaşıyan, anne ve baba olan Meri Pikfordla Duglas Ferbanks bile, nihayet ayrıldıktan sonra! Ceki Kuganla Tobi Ving, bugün Holivudda hemen herkesin gözleri ü « zerine çevrilen iki yıldızdır. Bu vesile ile dünkü küçük Ceki OKuganın sane at hayatına dair herkes bildiğini anla - tıyor. Bu arada şu komik Şarlo “namı. diğerle, Çarli Çeplin de ( var. Tobi Vingin san'at hayatına , gelince, 9 bu- sahaya daha yeni ayak basdığı içim, bu noktadan onun hakkında anlatıla - cak şey pek okadar bulunamıyor! Ceki Kugan, 1914 senesi sonbaba- rında Los Anjeleste doğmuştur. Büyük Harbin koptuğu senede. Babası aktör dür, Annesi revü dansözü.. İkisi de Amerikaya (Rusyadan gelmişlerdir ... Bu iki artistin çocuğu, kabiliyetini da- ha dört yaşında iken ortaya koydu. Onu kendisinin keşfettiğini iddin eden ko- mik Şarlo, bu çocukla nasıl karşılaştı. ğını anlatıyor : — 1918 senesi sonbaharında (bir ak-| şam şöyle bir kaç dakika geçirmek için Los Anjelesteki Orfeum tiyatrosuna gir dim. Varyete artisti Annet Kellerman, numarasını henüz bitirmişti. Şiddetli alkışlar arasında perde kapandı, açıldı, Tekrar kapandı.. Daha bir kaç defa böy- le... Sonra, artist, manacerile karısını ve onların çocuğunu sahneye getirtti. A- facan, kulis arasında kendisini evin - deymiş gibi rahat hissediyor, hoplıyor, aaplıyor, sahne işçilerini o çocukça bir dansla eğlendiriyordu.. Bu çocuktan bir türlü gözlerimi ayıramadım. Ne zeki, ne sevimli şeydi!.. Bir erkek çocuğun baş rolünü yapacağı bir film çevirmeği senelerdenberi tasarladım. o Çevirmeği düşündüğüm film, sonradan çevirdiğim “Çocuk,, isimli filmdir. Baş (rol için uygun bir çocuk bulamadığımdan, bu filmin çevrilmesini senelerce geciktir - miştim. İşte bu çocuğu görünce, ara - dığım: bulduğumu farkettim. Tali, ba - na Ceki Kuganı göndermişti. Annesiy- le, babatiyle bu hususta görüştüm. Sta- üst olarak işe başlıyan babası, operette, vodvilde hoşa giden bir san'atkârdır .. Annesi de hoş bir revü dansözüdür. Kendileriyle mutabık kaldık, çocuğu çe- vireceğiin film için angaje ettim. İsabet göstermişim. o Ceki Kugan, bu ilk'fil. minde, benimi yanımda büyük muvaf- fakıyet kazandı, küçük bir yıldız oldu! Zamanla o yıldız büyüdü ve yirmi ya- sna bastı, Nişanlandı, evlenecek!.. Sa- hi mi?. Eski küçük dostumu tebrik et - mek İâzem. Umarım, ki mes'ut olur .. Tabii ba noktadın memnunum. Am İ cak... Ancak başka bir noktadan âdeta Ceki Kugan ağlamaklı oluyorum. Çocuk büyüdü demek!.. Evlenme çağına girdi demek!.. Şu halde ben?, O çocukken, kulis ara- sında elinden tutan ben, yaşlanıyorum.. Yaşlandım bilet, , Şarlonun böyle bahsettiği Ceki Ku- gan, bundan on sene evvel, yani on ya” şında iken Avrupada turneye çıkmış , bu sirada Viyanaya da gitmiş, orasını pek sevmişti.. Şimdi de balayı se tini Avrupada geçirmeği düşünüyor. Seyahat müddetinin bir kısmını da, Vi- yanada geçirmesi muhtemeldir. Avrupa- da, eski dostu o Şarlo ile karşılaşması ihtimali de kuvvetlidir. Acaba bu ko- mik, onu nişanlısiyle birlikte karşısın. yerinde sayılamaz. Gerçi onunla ilk defa film çeviren bu komiktir, ama, çocuğun artistlik kabiliyeti daha evvel — bir çok kişi tarafından san'at hayatında yer verilmesi için bir- az büyümesi beklenilmişti. o Yani yirmi aylık çocuğun bir kaç yaş büyümesi ..! Dört yaşındayken, de Şarlo başkaları -| nın söyleyişine bakarak, bu çocukla a- lâkadar olmuş, onu bir filmi için çekip almıştır. Dolayısiyle, keşif yolundaki sözleri mübalâğalıdır! Yirmi aylık çocuk mu?. böyle dedik.. Evet, yirmi aylık!.. cuk, daha yirmi aylıkken sahneye çıkmış, o yaşta belli etmiştir. Nevyorkta, yukarı Brodveyde, “Ri- versayd,, tiyatrosunda babası sahne ü- zerinde rol yapıyordu. Ansızın, seyirci- lerin sağ taraftaki kulise doğru bakarak gülüştüklerinin farkına vardı. Başını Yukarıda Ço- temayülünü çevirdi ve minimini yavrusunun sende- liyerek kendisine doğru yürüdüğünü, bu arada kollariyle, ayaklariyle (dans O gece, annesi çocuğu Liyatroya getir. miş, annesi oyuna hazırlandığı çocuk locadan kuliz arasına geçmiş ve sahnede babasını rol yapış vaziyetinde görmüş, göz kamaştırıcı ışık ve yüzler. ce seyircinin bakışı adımlarını durdura- mamıştı! Zeki bir adam olan babası, derhal ço-| cuğu kucağına aldı, seyircilere . tanıttı ve onunla konuştu. Babasının sualleri- ne çocuğun verdiği cevaplar, seyirci - lerin pek hoşuna gitti, sevimli çocuk daha yirmi aylıkken sürekli surette al- kışlandı!, . İşte daha o zamandan, Holivud İra istifade edilmesi düşünülmüştü. Bu itibarla, Şarlo “nomı diğerle, Çarli Çaplin, keşif bahsinde “daha mütevazı davranmalıdır. Bu serefi tamamiyle be- tirl, sezilmiş ve kendisine) | Nevyorkta| | hareketleri yaptığını görerek, şaşırdı ».| muhitinde bu çocuktan bir kaç sene son-| nimseyişi, ... aşmı derecede komiklik -| N. C da görünce ne yapacak?. Bu buluşmada artık kocadığını büsbütün hisse hüngür hüngür ağlıyacak mı?. Çarşam- baya bakılırsa, perşembenin gelişi nasıl olacağı, aşağı yukarı tahmin olunabilir! | Şarlo, Ceki Kugana dair söz söylerken, | onunla “Oliver Tvist,, filmini çevirir .| ken olan bir hâdiseyi ve çocuğun Ayru- pa turnesindeki bazı cevaplarını da an- latarak, şöyle demiştir: — “Oliver Tvist,, filmi çevrilirken, Ceki Kuşan, bir aralık göğsünde mavi önlükle bir köşede duruyor, rejisörün verdiği talimatı dinliyor, buna göre ken- disinin görünmiyeceği bir sahnede oy- nıyacak başka artistlerin vaziyet alışla- rını seyrediyordu. Bir aralık etrafına bakındı, sonra bir kenarda duran baba- sınım yanına koştu ve ona şöyle söyle - di: “Burada artık canım sıkıldı, baba ! İzin ver de biraz oynamağa gideyim... Olmaz mı?., Herkes güldü. Çocuk ar - tist, müsaadeyi alır almaz, patır patır koştu, kulis arasındaki dekorları yere devirerek, onları sürüklemeğe, ... oyna- mağa koyuldu! Avrupa turnesinde iken, ona yaşıyan film yıldızları arasında en büyük yıldı.! zn kim olduğunu sormuşlar, Benim a-| dımı söylemiş.. Benden sonra kimin gek| diğini sorunca da, “tabii ben!,, diyerek, kendisini göstermiş.. Pek hoş bir çocuk- tu, bu Ceki Kugan!,,, Komik Şarlonun, Ceki Kugan? kendi- sinin keşfettiğinden övünerek bahsedişi, 27 AĞUSTOS 1837 ez sırada | | Muriyel Evans “Dede ,, Filmde “Dede,,, meşhur bir Fransız operetidir. Bu operet, muhtelif tarihlerde İstanbula gelen Fransız İ operet trupları tarafından “Fran- sız Tiyatrosu,, nda oynanmıştır. Bu operetin filme alınması ka- rarlaştırılmıştır. Kristinenin nağ- melerinden istifade edilerek vücu- de getirilecek olan bu operet fil- minde rol alacak artistler arasında Alber Prejan, Klod Dofen, Ba- ron Fis bulunuyor. Gölde Aydınlık! Mwzuu Viki Bavmın bir eserinden | bu filmin Avusturyada alman “Gölde aydmlık,, isimli bir Fransız filminin, Avusturyanın tabiat | manzaraları arasında (o çevrildiğine ev- | velce işaret etmiştik. Şimdi Avustur. yada gösterilen bu film, alâka ile kar- şılanıyor. Avusturyalılar, kendi mem- İ leketlerini (o Fransazların yaptığı bir | filmde seyrediyorlar. Buna dair yazılan tenkitlerde, re- sim tarafının kusursuz olduğu, yalnız güneşli, aydınlık manzaraların değil, yağmurlu, bulutlu ve sisli manzarala- em da pek temiz olarak çevrildiği ya- zılıyor. Yalnız senaryo ile temsilin bir kaç noktasına ve rejinin bir nokta- sına itirazla dokunuluyor. Yaklaşan sinema mevsiminde tanbulda gösterilmesi mi İs. hz itiraz uyandı noktalarını, burada gösterildiği zaman kendi görüşümüzle birlikte yaz- mağı tercih ederek, şimdi kısaca fil- mi vücude getirenlerin imislerini tes - bit ediyoruz. Senaryo, Fransızların zarif novel- ler yazan kadın muharrirlerinden Ko- letin ilk senaryosudur. Rejisör, Mark Allegredir. Filmin musiki kısmını Jorj Orik hazırlamıştır. “Gölde aydınlık, ta oynıyan yıldızlardan başlıcaları, Jan Piyer Omon, Rezin Dörenn, Mişle Simon, Simon Simon ve Sokelov. Muh- telif Fransız filmlerinde oynamış ve İstanbulda görülmüş artistler... Bun- lardan J. P: Omonun (ogeçen sinema mevsiminde İstanbula gelen bir filmde oynadığını hatıriryoruz! uz İnal Rozi lirean Filmde Karşı Karşıya