15 Ekim 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

15 Ekim 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

—i — VAKİT Marsilya cinayeti-| Kısa mazumuuuu MDA.) eliir MEME . . * nin asıl failleri? MAŞ” Baş makaleden devam her gün şurada burada bir maz - nunun kendini müdafaa için en kuvvetli delil olarak şu sözü ileri» ye sürdüğünü görmez miyiz: “Be- nim bu işi yapmakta ne menfaa- tim olabilir?.,, O halde acaba niçin şu menfur katil Kalemen Marsilya cinayeti- ni irtikâp etti? Bu adamın bu iş- te bir menfaati var mıydı? İlk bakışta şüphesiz haym. Bu ada- mın ne Kral Aleksandr, ne de Fransız Hariciye nazırı Bartu a - leyhinde kendisini tahrik edecek bir şahsi intikam duygusu, yahut kin! yoktu. Fakat bu adamın yalnız olma- dığmı, gizli bir tedhiş cemiyeti- nin elinde vasıta olduğunu, bun - dan dolayi daha evvel yirmi se - nelik bir ağır cezaya mahküm e- dilmiş bulundğunu, nihayet bu gizli suikast cemiyetinin bu ada- mı bu yoldan elinde esir gibi kul- landığmı düşünmek lâzımdır, Bu adam bilir ki gizli tedhiş cemiye- tinin verdiği emirlere itaat etmiye- cek olursa kendisi için ölüm mu- hakkaktır.Yahut mutlaka eski suç larından dolayı hükümete teslim olunacaktır. Şu halde, bu adam muhakkak olan ölüme uğramak - tansa, çok az bir ihtimalle de ol - sa kaçıp kurtulmak ümidi bulu - nan bir suikast teşebbüsüne gir - miş demektir. İşte bu cihetler nazarı dikkate alınırsa, Marsilya cinayetinin esbab: bir dereceye kadar izah edilebilir. Bu takdirde ortadaki katil Ka- lemenden başka olan asıl cani ne- rededir?. Tabif bu cani Kaleme- ni teçhiz ve tahrik etmiş olanlar- dır. O halde bunlar kimlerdir? Burada mesele, nihayetsiz de- recede geniş bir sahaya intikal et- miş olur. Bununla beraber me- seleyi halletmeğe çalışalım. Kral Aleksandr Parise g'idiyor- du. Maksadı da esasen Frasa ile Yugoslavya arasında mevcut olan sıkı dostluk bağlarını bir kat daha kuvvetlendirmekti. Sonra bura- da Yugoslavya ile Italya arasında bir itilâf akti mümkün olmasa bi- le iki taraf münasebetlerindeki gerginliği azaltmak için bazı mü- zakereler cereyan edecekti, Fran- siz Haticiye-nazırı M. Barlu #on günlerde Romaya gittiği zaman esasen iyi bir yolda olan Fran - sız — İtalyan itilâfr müzakereleri sırasında, Musoliniye bundan da bahsetmişti. Bu müzakereler her halde iyi neticeler verebilirdi ve vermesi de lâzım gelirdi. Bu ise Adriyatikte, Akdenizde ve Orta Avrupada sulhun temin edilmesi demekti. O halde bu müzakerelrin neti- | celenmesine mani olmakta kimle- ! rin menfaati olabilirdi? Bir İtak ya — Fransa — Yugoslavya an - laşmasını temin edecek olan bü- yük adamları ortadan kaldırmak- ta kimler menfaat görebilirlerdi? İşte bugün şahısları meçhul olan | bu (kimler) dir ki, kati! Kalemeni | Marsilya cinayetine sevketmiş- lerdir, Tarih bunu uzak, yahut yakm bir istikbalde gösterecektir. Her halde şimdiye kadar, bu kadar in- sana iztirap ver'ci, bu kadar al-| zakça, bu kadar vahşiyane bir cinayet tertibi kaydedilmemiştir. Pierre Le Goft 15 Teşrinievvel 1934 Haberleri Gümüş paralar — Darphanede bu hafta zarfında yeni gümüş paraların bar sılmasına başlanılacaktır, Basılan pa - ralar derhal piyasaya çakırılacaklar - dır. Yeni paraların Cümhuriyet bayra- mein kadar hasıltaış olacağı zannedil. mektedir. Kavaga elektrik — Kavakta ötu - ranlar elektrik şirketinden Kavaga ce- reyan verilmesini İstemişlerdi. Şirket bu müracaatlere cevap vermediğinden Kavak halkı elektrik şirketini o Nafia Veköletine şikâyet etmeğe karar ver - mişlerdir. Seyyahların paraları — Türkiye. ye gelen seyyahların hariçten bera - berlerinde getirdikleri paralardan tes- Gl edilip te sarfetmedikleri (o miktarı kambiyo müdürlüğünden vize alma - dan çıkarabilmeleri Maliye Vekâletin- ce kararlaştırılmıştır. Yumurta ihracatımız — Yumurta ihracatımız hararetlenmektedir. Fiat - ler artmıştır. Hiç bir yerde yumurta stoku kalmamıştır. İhracatımız geçen #eneye nazaran yüzde kırk fazladır. Emden gelecek — Almanların Em- den kruvazörü ilkbaharda Türkiyeye gelecek ve İstanbulda bir ay kadar kaldıktan sonra Karadenizde Varna va Köstence limanlarma uğrayacaktır. Avusturya o Maliye Müsteşarı — Avusturya o Maliye müsteşarı Herr Karl Dorek ve yanında bulunan zevat, İzmir, Bandırma, Bursa şehirlerinde tetkikatta bulunduktan sonra şehri - mize gelmiştir. Gelen heyet Austro - Türk şirketini gezmişlerdir. Heyetin Samsun ve İzmir tütünlerinden kül liyetli miktarda satın alacağı tahmin edilmektedir. İnhisarlar umum müdürlüğü tara- fından dün Avusturya heyetine bir çay zifayeti verilmiştir. Gizli nüfusun kaydi — Gizli nüfus kayit müddeti bu akşam bitecektir. Nüfus müdürleri kaydolunan miktarı telgrafla Dahiliye Vekâletine bildire- ceklerdir. Yapılan göre giz“ li nüfus miktarı bilhassa köylerde faz- ladır. Şimdiye kadar 4414 evlenme, 9545 doğum, 4501 ölüm kaydedilmiştir. Bu akşam kaydedilmiyen şizli nü- fuslardan on lira para cezası alına - caktır, İbtikâr komisyonu — Yeni ölçüle - rin tatbikinde yapılan ihtikârla müca- dele için teşkil edilen komisyon Salr günü çalışmağa başlıyacaktır. Komis- yon vaziyeti tetkik ettikten sonra İk- | tısat Vekâletine bir rapor verecek » | tir. İzmit fabrikası — İzmitte açılacak o « lan kâğıt fabrikasının yapılmasına de- vam edilmektedir. Yapıda yerli malı kullanılmasına dikkat edilmektedir. Fabrikaya işlemeğe başladıktan son ra lâzım olan ham maddelerin de bil- hassa yerli malı olmasına dikkat edile- cektir. Hariçten getirilmesi mecburi olan sellülozun memleket o dahilinden temin edilmesi için Sümer Bank tara- findan ormanlar tetkik edilmektedir. Mütehassis “getirilecek — İktısat Vekilet'chracat mallarımızın standar- | ticesinde birinciliği Fransa, İkin. | ralanmış, fakat Hilmi Beyle a- dize edilmesi için Avrupadan bir mü. tehassıs. getirtecektir. Amelenin sigortası — İktısat Ve- khleti iş bürosu fabrikalarda çalışan ameleyi sigorta edecektir. Her amele» nin sigorta olması mecburidir. Bunun için fabrikalardan © kaza statistikleri istenilmiştir. Kaza sigortası kanunu iş kanunu ile beraber Meclise verilecek ve ileri- de işsizlik sizortası ya yapılacaktır. Antalya Valiliği — Antalya Vali» liğine, Dahiliye Vekâleti vilâyetler i- daresi umum müdürü Sabri veya Niğ- de valisi Ali Riza Beyin tayin edile. ceği söylenilmektedir. Yusuf Kemal Bey — Hukuk fakültesi dekanlığına eski Ad- liye vekili Yusuf Kemal! Beyin tayin Ankara Radyosu — Ankara rad. yosu gelecek aydan itibaren yeni ve zengin bir program tatbikine başlıya- caktır. Program Matbuat müdürlüğü tarafından hazırlanmıştır. Program yapılırken her şeyten ev- Polis haberleri: çocuk Galatada Vekilharç sokağında oturan Madam Sarrafyanm bir buçuk yaşındaki çocuğu pencere - den bakarken sokağa düşmüş, muhtelif yerlerinden yaralanarak hastaneye kaldırılmıştır. Ev sahibini vuran misafirler Ketencilerde 18 numarada o- turan demirci Agobun oğlu Oha- nes, evine misafir göten Rıza ve İsmaille karşılrkir rak: içerlerken aralarında kavga çıkimıt, misa - firler ev sahibini bıçakla iki ye - rinden yaralâmışalrdır. Köfte yüzün den yanğın Eminönünde Reşadiye cadde - sinde 29 numaralı ahşap kulübede köfte pişirilirken ocağın borusu tutuşmuş, çabuk söndürülmüş - tür, Hırsızın bel kemikleri kırıldı Yeniköyde Cemil beyin yalısmı soymak istiyen 12 yaşında İsmail yakalanacağını anlayınca kendisi- ni yalının üst katından aşağı at- mış, belkemiği kırılmıştır. Zehirlendi Deveoğlu yokuşunda oturan Servet hanım kalaysız tencereden Bu sene vilâyet dahilinde yapı» yemek yemiş ve zehirlendiğinden | lan plâna uygun mekteplerin coğu hastahaneye kaldırılmıştır. Servet | hudut köylerinde yapılmıştır. 225 hanım güçlükle tedavi edilmiş, ö - | kilometre tutan vilâyetimizin Su» lümden kurtarılmıştır. Teyellenmiş ipekli kumaş| bugün on altı ilim abidesi yüksele- Romanya vapuriyle Selânikten | İstanbula gelen Madam İftemiyo ile Matmazel Maldaditanın üze - rinde teyellenmiş (o bir halde 2,5 kilo ipekli kumaş muhafaza me » murları tarafından meydana çıka- rılmıştır. Suçlular sekiz numaralı ibtisaş mahkemesine verilmiştir. Yunanistandan trenle Edirne ye gelen “ Yugoslav tebaasından Zahit oğlu Zagonun eşyaları ara- sında muhafaza memurları tara- fmdan yapılan bir araştırmada da oluz altı kilodan fazla ipekli ku- maş bulunmuştur. Suçlu hakkın- da kanuni muameleye (o başlanıl- mıştır. ———— Viyana: yarışlarında dördüncüyüz Viyanada yapılan manial; at yarışları bitmiştir. Yarışların ne- eliği İtalya, üçüncülüğü Holan - da dördüncülüğü de Türkiye al « mıştır. Macaristan beşinci, Avus- turya altmer, Çekoslavokya'da yedinci olmuştur. sam inan mens seyma VA kâleti üzüm işini tanzim etmek üzere bütün üzüm müstahsil'erini içine al « mak üzere bir üzüm satışı kooperati- fi teşkil edecektir. Celâl Bey Ankaraya © döndükten sonra bu işle meşğul olacaktır. Kömür fiatleri — Ankara beledi. yesi kömürcülerden nakliyat tarifele - rinde yapılan tenzilât nisbetinde kö- mür fiatlerinin indirilmesini istemiş- tir. Ankarada kok kömürünün tonu otuz dokuz liradır. Ziraat Vekâleti teşkilât — Ziraat Vekâleti teşkilâtı lâyihası hazırlan « maktadır, Bu lâyihaya göre (o Ziraat umum müdürlüğünün teşkilât geniş « letilecek, sınai, ziraat ve arazi müdür- lükleri ihdas olunncaktır. Orman gir- ketlerinin kontrolüne daha ziyade e - hemmiyet vwilecektir. Antalyada u - sulsüz kesişler yapan bir orman çirke- tinin mukavelesi feshedilmiştir. Yükte isine ikiz Pençereden düşen lap la e İMEMLEKETMABERL Gaziantepte okuma işl Takdir edilenler — Köy kâtip kursu ve yeni mektepler Gaziantep, (Hususi) — Kıy - metli, genç valimiz Akif Bey Sıh- hiye vekâletince © takdirname ile taltif edilmiştir. Valimizin mem- leket hastahanesinde yeniden ve asri bir şekilde inşa ettirdiği sal - gın hastalıklar © pavyonu, bir ve iki numaralı pavyonlarla memle - inin hemen bütün kısımlarının genişletilmesinde, techizatin ikmalinde © gösterdiği meşai ve alâka butakdire © sebep olmuştur. Maarif müdürümüz Cemil Bey de irfan işlerinde gösterdiği gay- retten ötürü Maarif (o Vekâletince takdirname ile taltif ve bir de * rece terfi ettirilmiştir. . Münhal bulunan © vilâyet jan- darma kumandanlığına (o binbaşı Kadri Bey tayin edilerek vazifesi- yeniden yapılan ilk mekt yirmi beşi okumıya açıl sıl açılma merasimi (o Cüf bayramında yapılacaktır. Bu sene vilâyetimize İle muallim mektebi mi dan beş eferdi . verilmi muallimlerden üçü gel felerine başlamıştır, di: bugünlerde yetişeceklerdir yetimiz muallimlerinden N Hanım Van vilâyetine Si Hanım (da Tekirdağ nakledilmişlerdir. Gaziantep lisesi 1 teğf de açılmış ve tedrisata tır. Lisemize bu sene tale cümü diğer senelerden dır. Civar kasaba . vet) cenup Türklerinden bi: liseye kaydedilmiştir. ne başlamıştır. Söke (jandarma . — 4 KR. tayin edilen vil&: |. Ke Türk maarif yet jandarma bölük kumandanı ” venin beşi şehrim Nuri Beyden açılan © vazifeye de | “* Ki is kazasından ol ji yüzbaşı Arif Bey getirilmiştir. sekiz kız talebe Bursa kıs Muktenler, gönderilmişlerdir. Köy kâtipleri kufi Geçenlerde açıldığını ye köy kâtipleri kursu bitmif: hanları yapılarak kazana ler kâtipsiz köylere tayin lerdir. Vilâyet dahilini lerde köy kanununun ta! ve bilhassa mektep ve yol * aklini eek riye hududu üzerinde on kilomet- ve derinliğinde bir şerit dahilinde Imış bulunmakta» İk blihemdim ii mektep dahil değildir. Vilâyetçe bu köylerde önümüzdeki sene beş Sayım vergisi mektep daha ilâvesiyle her on ki- | (Sayım vergisinin bug lometrede © bir mıntaka mektebi | sadi şeraite uygun bir şeki zimi maksadiyle Maliye V£| tince bir kanun lâyihası he makta olduğu heberi bu! derin bir alâka (Duy Hayvan fiatlarmın düş" müteessir olan şehirli V€ bulundurulması takarrür etmiştir. İlk mekteplere bu sene müra - caat fazladır. Maarif idaresi mer- kez ilk mekteplerine geçen sene- kinden beşyüz talebe fazla almak için icap eden tedbiri almıştır. Ka- za ve köy mekteplerine de bu se- | balk bu tenzilâtı sabır8ı ne tehacüm fazladır. Kırk köyde | bekliyor. — —aamaa aaa Antalya iş bankası müdrül Trakya Şark şi Kaza geçirdi | cilerinin iyi bir Antalya — İş bankası müdürü Bundan iki ay evvel Hilmi Bey burada araba ile Halk- | şimendifer yolları müst#” evine giderken hayvanlar ürkmüş | inden makasçı Süleye3” araba üç metre derinliğindeki ka- | ve amele Şerif Ahmet Ef“ le hendeğine yuvarlanmıştır. “A -| fakir ve muhtaç vaziyelif 4 raba parçalanmış, - hayvanlar ya” | ileler'ne son bir yardım i zere Trakya şimendif: 4 yeti tarafından 461 lirs “ tir, Mi Giresunda zü hastalıklarla mü” Giresun, (Hususi) rabacı mucize kabilinden kurtul - muşlardır. Yalnız Hilmi Bey sa- demenin şiddetile bayılmış, o es- nada oradan geçen b'r otomobille Halkevine götürülerek tedavi e- dilmiştir. U 18 yaşında Halk şairi Bir yıl kadar evvel İstanbul ga- zeteleri harf inkılâbının doğurdu- ğu Diyarıbekirin Silvan kazasın- dan halk şairi Sabri Yılmazdan bahsetmişlerdi. Genç şair, Diya- rıbekirden kalkarak, Bitlis, Muş, Erciş, Erzurum, Gümüşhane yolu ile Trabzona gelmiştir. Zeki, ateşli bir genç olan Sab- ri Yılmaz, doğduğu Silvanda ço- banlık yaparken bar? inkılâbı çık- mış, kendisi o sırada Diyarıbekire koşmuş, bir taraftan kundura bo- yacılığı, gazete müvezziliği (oya parken, öbür taraftan da halk der- sanesine koşarak okuma yazmayı öğrenmiş, bundan sonra şairliği galeyana gelmiştir nie li kil almaktadır. Bu h dele kom'syonu tar? dispanser faaliyete i iş belediyemizin yardım” dana gelmiştir. Jİ Nalhhan Belediye Nallıhan, (Hususi) mızda belediye imtihab 4 kiyetle neticelendi. ğ namzetleri ittifakla K etti. Üç gün devam i milli oyun ve şenlikleri Son gün belediye sale” 4 len ziyafette fırka idar© is vekili Ahmet Beyin” raretle ve imiyeti€