27 Ekim 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 8

27 Ekim 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 8

8 — VAKİT —— 27 Teşrinlevel 1934 Ek niversite Ge mlham — sini neşrediyoruz Maarif Vekilliğinin 7-10-934 tarih ve 10838 sayılı tezkeresile yapılan teklifi üzerine İcra Vekil- leri heyetince 11-10-934 tarihinde kabul olunan İstanbul Üniversi talimatnamesini aynen neşrediyo- ruz: Istanbul Üniversitesi talimatnamesi I. Esaslar Madde 1 — Bilgi sahalarında araştırmalar yapmak, milli kültürü ve yüksek bilgiyi genişletmeğe ve yaymağa çalışmak, devlet ve memleket hizmet ve işleri için er - gin ve olgun unsurlar yetişmesine yardım etmek gibi vazifeler için | kurlmuş olan İstanbul Üniversite - si Tıp, Hukuk, Edebiyât ve Fen Fakültelerile bunlara bağlı mek - tep ve enstitülerden mürekkeptir. Madde 2 — Üniversite Fakül- teleri tedrisat itibarile ayrı olmak- la beraber idare cihetile bir bütün teşkil ederler. 2 — Üniversitenin idaresi 1. Rektör - Madde 3 — Üniversitenin ida- resi Rektöre verilmiştir. Rektör Üniversitede Maarif Vekilinin mü- messilidir. Bu sıfatla bütün Ünic - versite işlerinin mes'ul merciidir. Made 4 — Rektör Maarif Ve - kâletinin inhası üzerine müşterek karaname ve Reisicümhurun tas - diki ile tayin olunur. Madde 5 — Üniversiteyi tem- sil etmek, Üniversite teşkilât ve tedrisatını yürütmek ve muraka « ek, Üniversitenin bütün ma- kam ve müesseselerle muhabere - * lerini yapmak, mali hususlarda ita âmiri olmak Rektörün vazifelerin: | kilin bizzat riyaset etmediği bütün toplanışların tabii reisidir. Fakülte meclislerini ayrı ayrı veya bir arada toplanmağa davet edebilir. Rektör dilediği zaman herhan- gi fakültenin profesörler meclisine riyaset edebilir, Madde 6 — Rektör Üniversi - te profesörlüğünden başka hiçbir iş deruhte edemez. Üniveristenin © ders saatlerinde ve mesai zaman - larımda Üniversitede bulunması lâzımdır. Madde 7 — Fakültelerin Ma - ğ arif Vekâletile ve başka vekâlet ve deirelerle ve bu vekâlet ve da- irelerin Fakültelerle muhaberele - ri Rektörlük vasıtasile olur. Fakül- teler mahalli idare ve müessese » lerle kendi Fakültelerine âit tali dendir. Rektör Üniversitede Ve - | © işler için doğrudan doğruya mu - habere ederler, Ancak bu muha - bere ehemmiyetli bir işe ait ise Rektöre hemen malâmat verilir. Ve alınan talimata göre hareket o- lunur. Fakültelerin ecnebi memle- ketler Fakülte ve müesseselerile veya profesörlerile muhabereleri ilmi işlerde Rektörün malümatile Fakültelerce, maadası Rektörlük - çe yapılır. İ Madde 8 — Rektör her sömes- © Bir sonunda Üniversitenin o sö - © mestirdeki faaliyetile alınan ne - — ticeler hakkında o mütalealarını bir raporla Maarif Vekâletine bil - © dirir. Madde 9 — Rektör hastalık ve- ya seyahat gibi mazeret ve sebep- -2rle vazifesi başında bulunamıya- © cakolursa en çok iki hafta için| © dekanlıipelan birini doğrudan doğ- | ruya vekil bırakabilir, Daha uzun bir zaman için Rektörün vekili olacak zatı Maarif Vekâletinin tasdik etmesi lâzımdır. Madde 10 — Üniversitenin Rektöre umumi vazifelerinde yar- dım etmekle mükellef bir Üniver- site Heyeti ve bir Üniversite İsti - şare Komitesi vardır. 2. Üniversite Heyeti Madde 11 — Üniversite Heye- ti Rektörün Reisliği altında Fa - külte Dekanlarile Umumi Kâtip - ten teşekkül eder. Madde 12 — Üniversite Heye- tinin vazifeleri şunlardır: a) Fakültelerin teşkilât ve ted- risatma ait teklifleri tetkik ve Ü - niversitenin umumi bir surette il « mi faaliyetini tanzim ve idare et- mek, b) Üniversite Fakültelerile ens- titü ve mekteplerinin tedris ve ida- re heyetlerinde bulunan zatlar hakkında icabında verilecek inzi- bati kararları almak, bunlar hak- kında Memurin humakemat kanu- nuna göre ilk tahkikatı yapmak, <) Üniversite, Fakülte, Enstitü ve mektepleri talebe ve dinle - leyicileri hakkında talimatına gö- re inzibati cezalar vermek, ç) Üniversite bütçesini hazır « lamak, d) Üniversitenin ve buna bağ- lı müesseselerin umumi inkişaf ve tekâmülü hakkında tetkik ve tek - hiflerde bulunmak, Madde 13 — Üniversite Heye - ti her çarşamba günü toplanacağı gib ayrıca ör ğ rıldıkça da toplanır. Madde 14 — Üniversite He - yeti kararlarını ekseriyetle verir; Tesavi halinde Rektörün bulun - duğu tarafın reyi tercih olunur. Reyden istinkâf caiz değildir. Mu- halif reyde bulunanlar muhalefet- lerinin sebeplerini kararın altına yazarlar. Madde 15 — Rektör Üniversi- tu Heyetinin kararlarından istiza- na muhtaç olanları Vekâlete arz ile maadasını doğrudan doğruya icra ve tatbik eder. 3. Üniversite İstişare Komitesi Madde 16 — Üniversite İsti - şare Komitesi Fakültelerde teşkil edilen istişare komitelerinin Rek - törün yanında toplanmasile teşek- kül eder. Rektör lüzum gördükçe bütün Fakültelerin komitelerini hep bir arda, veya yalnız bir Fakültenin bütün komitelerini bir arada top- lanmıya çağırabileceği gibi bütün Fakültelerin aynı mevzu ile alâka- k komitelerinin bir veya birkaçı ile de istişare edebilir. 4. Umumi Kâtip Madde 17 — Umumi Kâtip Rektörün reyile Maarif Vekâletin- ce tayin olunur. Madde 18 — Umumi Kâtibin vazifesi, idare ve yazı işlerinde Rektöre yardım etmektir. Umumi Kâtip Üniversitenin İdare ve Ka - Jem Heyetlerinin o çalışmalarını tanzim ve murakabe eder. Sarf evrakını tetkik ve tevsik ve Rektörün salâhiyet verdiği ev- rakı imza eyler. Umumi Kâtip Üniversite merkez teşkilâtına ait sarfiyatın tahakkuk âmiri olduğu gibi Üniversite Heyetile artırma i ve Eksiltme ve İhale Komisyonu - nun da tabii azasıdır. (Devamı var) | 2 Dünyü ticareti İngilterede | pamukll ipliği sanayii “Daily Mail,, den: Lancashire pamuk iplik sana- yiinin yeni teşkilât projesinin rey kâğıtları dün akşam muhtelif alâ - kadar müesseselere gönderilmiş - tir. Geleck cevapların muvaffak olmasını bütün s#amimiyetimizle temenni ederiz. Hatrlardadır ki bu proje, Lancashire'de lüzumsuz telâkki edilen on milyon “iğ,, i is- timalden hariç bırakmağı ietihdaf ediyor. Bu ihtiyaç pamuk sanayiinin a- zalmasından neş'et etmiştir. Yapı- lan tetkikat bugün 13,500,000 iğin muattal kaldığın O gösteriyor. i Bu suretle üç milyon 500 bin iğ ticaretin muhtemel terakkisi için yedek olarak muhafaza edilmek- tedir. On milyon iğin çıkarılması için lâzım gelen para hükümetin iki milyon sterlinlik ikrazatile te - min edilecektir. Bu para, işlemeğe devam edecek tezgâhlara konacak ufak bir vergi ile elde edilecektir. Bu projeyi tatbik edebilmek i- çin bir kanuna ihtiyaç vardır. Bi » naenaleyh teklifin kabulü bhusu - sunda bütün sanayiin ittifak etme- si son derece ehemmiyeti haizdir. Eğer bu proje sür'atle ve gürültü - süzce tatbik sahasına geçerse Lan- cashire'nin rekabet kabiliyeti mü- him surette artmış ve zaif firma - lar da ortadan kelkmiş olur. Bu suretle son sistem bir teşkilât ya - pılması için büyük bir ileri adım atılmış olacaktır. limanına akıyor “İl Popolo d'Tialia,, dan: Geçen hafta, büyük ehemmi « yeti haiz bir hâdise, göze çarpma - dan geçti. Musul'da Kerkük petrol havzasından, Hayfa limanına ka- dar döşenmiş olan borular vasıta- sile ilk petrol akıtılmıştır. Bu boruların uzunluğu 915 ki - İometredir. Kerkük'te otuz petrol kuyusu mevcuttur. Bu kuyuların birinden Firat nehrinin cenubun - daki Hadise'ye kadar iki muvazi hat uzanmıştır. Hadise'den Hay - fa'ya kadar uzanan hat İngiliz şir- ketine ve Trablusşam'a giden hat da Fransız şirketine aittir. Bu iki hattın mecmu tulü 1800 kilomet- redir ve hatların inşası için on mil- yon sterlin sarfedilmiştir. Hatların inşasında ve işleme ameliyesinde yerli amele kullanılmıştır. Romanyanın mensucatı “The Observer,, den: Romanya mensucat sanayiinin istihsal endeksi son on iki ay zar- fında 9; 96,6 dan Sp 162,8 e çık « mıştır, Döviz tahdidatile konten - jan tatbikatı son zamanlarda ye - ni mensucat fabrikalarmın tesisini teşvik etmiştir. Teklif edilen yeni fabrikaların hepisi açıldığı takdir- de memleketin ihtiyacı yerli malı ile temin edilmiş olacaktır, Men - sucat ithalâtının kıymeti 1924 se- nesinde 8524 milyon ley iken 1933 senesinde 1665 milyon leye düş - müştür. Bugün Romanya'da faali- yet halinde bulunan 437 mensucat fabrikası vardır. Bu fabrikalarda çalışan mikdarı 42,000 kadardır. Yeni fabrikalar Fransız, İtalyan ve Çekoslovak sermayelerile ku - rulacaktır. YARIN EZ (Panya Alevlenirs! Çeviren : A. Cc. mm Yazı Nu, st: ai O bir müddet kaybolduktan | B sonra tekrar orduda meydana > | Uğı zaman sebebi gaybubeti hak- kında söylediği şeylere biç bir kimse inanmak istemiyordu. Barsın, Urganm elden'git- mesi üzerine ortadan kayboldu - ğu zannedildiğinden vazifesinden azlolunmuştu, esasen onun etvar ve harekâtında görülen değişik - lik düşmanla münasebet peyda &t- tiği zannı da hasıl ediyordu. Bars, kendisini müdafaa etmek üzere şimdi Moskovaya gönderiliyordu. Trende Barsa ayrı bir kompar- trman tahsis edilmişti, o fakat ya» nınsla gene bir siyasi komiser bu - lunuyordu. Bars,. her tarafı yük- sek bir kar tabakasıyla örtülü olan Sibiryayı gecerek meçhul bir isti - kamete doğru gidiyordu. OO bü- tün gün pencereden dışarıya bakı- yor ve derin tefekkürata dalıyor - - du. Novo - Sibiriesk'de tren o ka- dar dolmuştu ki Bars, kompartı - manındaki boş yerleri cepheden geri dönen iki zabite terketmeğe mecbur olmuştu. Zabitler, mu- harebenin zorluklarından bahs ile rülen imkânsızlıklardan bahsedi- yorlardı. Teşkilâtın bozukluğu - nu, siyasi komiserin huzurunda bile zikretmekten çekinmiyorlar - dı. Tren Samarada uzun müddet kalmıştı. Bütün istasyon Türkista- na nakledilen askerler, tayyareler, tanklar ve -silâhlarla dolu . âdi. arasında başlıyan 18» yan çete mubarebelerine münka - lip olduğundan Rusya o mıntaka- ya çok asker ve silâh göndermeğe mecbur oluyordu. Bars Moskova divanı harp hu- zuruna çıkmıştı. Gizli ceryan eden muhakeme bir hafta kadar devam etmişti. Bars mahküm olmuştu. Harbiye Nazırının Bars hakkında» ki fevkalâde takdiratı ve tayyare- cinin halk tarafından çok sevil - mesi hiç faide o etmemişti. Fakat Bars alenen kurşuna dizilmek is- tenmediğinden idam - kararı'nefi cezasına kalbedilmişti, yani Bars hudut haricine çıkarılâcaktı. Bar- sın aslen Alman olmasıda mahkü- miyetinde rol oynamıştı. Şimdi her taraftan Barşa bir- çok teklifler yapılıyordu. Muhtelif devletler onu kendi hizmetlerine alman istiyorlardı. Fakat Bars şimdilik bu tekliflerin hepsini red- dediyordu. O Almanyaya gitmişti. Orada bir kere izin kaybettirmiş- ti. Mensup olduğu ailenin yaşadığı (Mim dağlık memleketinde bir müddet | vatan havası teneffüs ederek ci- ğerlerini doyurmak istiyordu. O muhit muharebe © endişelerinden henüz âzâde idi. Bir gün dağ ba- mühimmatın nakli hususunda gö- ! l mir aldım.,, şında oturup memleketinin man- ' zarasını seyrederken yanına bir a- dam yaklaşmış ve ona selâm ver - dikten sonra demişti ki: — Sâkin bir akşamda güzel bir | manzara seyrediyorsunuz, değil mi? Bars evvelâ rahatsız edil - mesine kızmış, fakat nihayet o a- | damla konusmağa başlamıştı. Ya- bancı, adam, Barsa oraya o gün geldiğini anlatınca yeri yoksa evi» ne misafir olmasını teklif etmişti, Bars bu teklifi memnuniyetle ka- bul etmişti, - Gy Bu adam 'o havalinin! di. Bars ile o râhip arası” man zarfında bir sami olmuştu. Râhibin oğular! side tayyareci idiler. Bars râhibin nez müddet kalmıyarak sel mişti. Fakat orada hüs” görmemişti. Çünkü | beni Rus casusu olduğu zan du. Bars Berlinde Amı şemiliterini tanrmıştı. onu evine davet etmiştis nebi devletlerin bu gibi w ne ehemmiyet vermek İst halde bu sefer davete ib mişti, O akşam ataşemiliteii mızıkalarıyla beraber basi matlar, meşhur bir musik ve Profesör Bergman ii yaca meşhur bir kimya ” sı vardı. Davetlilerin herti kişinas ile meşgul olurl#” sahibi Barsıbir ta demişti ki: A — “Azizim Ceneralr” — “Rica ederim, bi diye hitap etmeyiniz. Af ral olmadığımı biliy: — “Ne zararı var? ! olmıyan bir kıral da larak kalır. Fakat nasil Mister Bars. Size ” teklifim var. Bizim Sizi ordumuza ka: — “Bunun hemen istiyersumuz?, — “Tâbii'ne kadar ça” o kadar iyidir; belki dah iyidir.,, — “Teşekkür — “Siz askersiniz. 99. lâmet içinde yaşıyan ne İşiniz var? Bir de f8” mışınzıdır ki... z l — “Bana burada © rile bakıldığını mı söy! yorsunuz?,, ŞARK DEMİRYO ILAN Cumhuriyet bayram betiyle 29 Birinci Teşri” numaralı tren Yeşi bul ve 29/30 Birinci gecesi 46 numaralı tr* — Yeşilköy arasında *” tir, İstanbul, Bi JİAKB/ Ankarada AKP evinin birinci şubesi yel bir şekilde Ma karşısında açılmıştı” : kitap evleri her die mecmua, gazete cevap ei kitaplarınızı nizi en ucuz © kitap o bilirsiniz. kitapları ve Vakıf “ yatının Ankarada adi AKBA kitap ©€“” AKBA Merkezi Telef” Birinci Şube rn N. linci Şube ; Saman