14 Kasım 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

14 Kasım 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

e 4 — VAKİT Meb'us Hanım Ef. . (Başmakaleden devam) etiğe ovül ik Hab: ben, M. Tardicu'ye yerden göğe kadar hak veririm. Muhalifler söyliyorlar, ben de- ğil: — Kadınların mu? Gene onlar söyliyorlar: — Bizde kadın o derece ilerle- di, yükseldi mi ki....? Şu iki suale (cevap vermeyi borç ve vazife bilirim: — Evet! Kadın kadındır, er - kek te erkektir. | Bazı vazifeler var ki, onları tabiatleri ( iktizası erkek görür; o bir takımlarını da kadın görür. Fiziyoloji bilgisinin ne cahiliyiz, ne de nankörü. Fakat şuna dikkat ediniz, ka- dın zekâdan mahrum bir mahlük bir cemat değildir. nür, o da anlar. Demek ki, onun yazman başka işi yok da akıl ve fikir işlerinde bir yeri | vardır. Milletin yarısı (Belki bi - zim statistiklere göre ondanda fazlası) kadındır. Kadın olmasa umumi ekoni - mi sendeler. ” Her kadın hafif kadın değil - dir. İyice bilmiş olunuz. Şu son devir kadma memur ol- mak hakkın verdi. Kezalik alnı- nın teri ile hayatını kazandırmak yolunu da çok şükür açtı. Bütün muhafazakârlara sorarım: Bu - nun ne fenalığı oldu? İngiltere kadından mebus (ve hattâ vekil) yapıyor? İşte Miss Bonfield ananelerine yapışık ol- mak üzere tanınan bu memleket bu hakı, uzun savaşlardan sonra vermekle kazandı mı, ziyan mı et- ti? Gidiniz, onlara soruruz. Kadının bizde ilerleyip, yük - seldiğine gelince: 1908 ile 1924 i mukayese ediniz. Yalnız bu mu - kayese sözümüzü isbata yeti - şir. Kadınlar birer (şey) idiler; şimdi birer (şahıs) oldular, Hür- siyet kadını işe alıştırdı. Kadının erkekten © ayrı olan bususiyetleri (hukuk) sahasından dışardadır. Fakat madem ki, kadın da er- kek gibi düşünüyor ve onun ka - dar milli işlerde alâka sahibidir, siyasi hakları neden inkâr edil - sin? Tekrar edelim, kadın, benliği itibariyle sulhun (dahili, harici) muhafazasında çok alâkadardır. Bu itibarla siyasette ancak faydası olur, zararr olmaz. Kadın evin sahibidir. Şehir de, köy de, va - tan da birer ev değil midir? Evi erkek güç idare eder. Kadını mec- lislere alınız, bakınız oOonlarane revnak verecektir! Kadın derdemez, akla yalnız aşağılık kadın) gelmesin.. Netekim erkek der iken aklı - mıza sadece (aşağılık erkek) gel- miyor. Bu kabilleri 10 milyon Türk | kadınının içinde akaliyetin akal - | liyetidir. Ekseriyet ev kadınıdır. Ekseri- yet anadır. Ekseriyet fikir sahibi- dir. Bir de siyasi hakkın tanmma- sı terbiyevi bir kerameti haizdir. Vaktiyle ( dretnot alınacaktı. Biri bana dedi ki: — Dretnotu idare damlarınız var mı? — Belki var, belki yok, bilmi- orum, dedim, Lâkin bu suali, a- <aba, ilk dretnot yapan inilen yakiti bet. Bevi. gem edecek a - O da düşü: | 14 Teşrinisani 1934 An zabitleri 7 oi ordusunun canlılığını ve çevikliğini takdirin üstünde buluyorlar Alman Erkânharbiyesi a - kât Şubesine mensup yüksek rüt - beli iki Alman zabitinin Ankara- da askeri müesseselerimizi gör « dükten sonra şehrimize geldiğini | haber vermiştik, Zabitlerden biri kaymakam Ro- de, harpten önce ve 924, 925 yılla- rında memleketimizde ve ordu - muzda bulunmuş, türkçeyi temiz bir şekilde konuşan bir askerdir. Kaymakam Rode, “Asya için mü- cadele,, adlı eserin de müellifi bu- lunmaktadır. Yudel ise Türkiyeye ilk defa gel - mektedir. Her iki zabit, şehrimiz- de kaldıkları müddetçe, beraber - lerinde yüksek Erkânrharbiyemiz- den kaymakam Nihat Bey bulun - duğu halde, askeri mektepleri ve müesseseleri gezeceklerdir. Evvelce ordumuzda bulunduğu i sırada kendisine Rode Bey deni » len Alman kaymakamı, diyor ki: '— Türkiye © ziyaretimizden pek memnunuz. Bilhassa Türk or- dusunda Almanlara karşr mevcut olan eski silâh arkadaşlığı duygu- larınm kaybolmadığını görmekle mütehassisiz. Türkiyede her şeyi değişmiş buldum. Yepyeni bir isti- M.Pesmezoğlu bugün bekleniyor Yunan İktrsat Nazırı M, Pes - mezoğlunun bugün şehrimize gel- mesi bekleniyor. yapabilir miydi? Elbette ilk i dretnotun O mürettebatı dretnot şeklindeki zırhlıyı © birinci defa görüyorlardı. Lâkin alıştılar, Bizde de öyle olabilir. | Belki Türkiye Büyük Millet Meclisinin mukaddes kürsüsüne çıkacak o » lan mebus hanımefendi biraz sen- deler, biraz ter döker. Lâkin erte- yi düşününüz. Biz deon milyon Türkün zekâsından istifade ede - ceğiz, onların sulhseverliği bize kılavuz olacak, biz de hakkı ye- rine getireceğiz. Ankaradaki o Gazi âbidesinin Karaoğlan semtine bakan köşe - sinde bir kadın heykeli var ki, he- pinizin malâmudur. Bu kadın, a- yağında çarık, milli savaşta, sır - tında gülle taşıyor; evet, gülle! Dün gece bu kadmı ruyamda gördüm. | Tunçtan kadın başını Gaziye | doğru çevirmişti. Gazi de atını durdurmuş, kadını büyük ehem - miyetle dinliyordu. “Ns dediklerini, inan olsun, du- yamadım. Fakat gördüm ki, Gazinin de kadının da yüzleri gülüyordu. | Uyandım. İ Sonra gene bir ruyaya dalmı- şım. Meclisteyim. Sempatik reisi- miz Alp Kâzım Paşa reislik kür- süsünde: — Söz Fatma Hanımındır! Diyor. Tekrar uyandım. Şu fıkrayı yazıyorum. Celâl Nuri Diğer Alman zabiti kaymakam ! | kamette çalışıldığını memnuniyet- le görüyoruz. Ben eski Osmanlı or- dusunda zabitlik yapmıştım. Al » tmcı kolordu ile Makenze karar - gâhı arasında irtibat zabiti idim.,, Muharririmizin Alman zabitle- rine yeni Almanyaya dair sorduğu suale zabitler şu cevabı vermişler - dir: “— Son iki sene zarfında Al - manya, evvelki senelerden daha i- yidir. Milletin ittihadr elde edil - miştir, - “Türkiyenin bizden evvel maz- har olduğu bahtiyarlığı biz de el- de ettik: Milletin başına büyük bir adam geçti. Almanyada 6 milyonu bulan iş- sizlerin sayısı bugün 2 milyona inmiştir...,, Kaymakam Yudel, Almanca o larak, hislerini şu yolda anlatmış- tır; “— Türkiyeye ilk defa geliyo » rum. Hertarafta gördüğüm faali - yet bilhassa dikkatimi celbetti. Ordu ve kıtanın canlılığını, çevik- liğini takdirin o üstünde gördüm. Heryerde, bilhassa Türk büyük erkânıharbiyesi tarafından gördü- ğümüz iltifatı bütün hayalımızca unutamıyacağız. 15 Yıl Evvelki VAKIT | | 14 Z nci Teşrin 1920 Arabaya takılan çocuğun Fenerbahçe — Altınordu Kadıköy fubtol muhiti cuma günü " İ pek heyecanlı ve ayni zamanda netice itibariyle şayanı teessüf, müsebbipleri oyunculardan ziyade seyirciler olan münasebetsiz vekayile karışık bir müsa- bakanın şahidi oldu. Altınordudan Bekir Bey birinci sayı- yı yapmış ve heyecan tezayüt eylemişti. Fenerbahçe hücumlarını şiddetlendire- rek akınlariyle Altınordu o müdafaasını nisbeten şaşırttı, Bu sırada Fenerden Zeki Bey bu şüt ile klübüne ilk sayıyı kazandırdı. Tarafeynin bu beraberliği asabiyeti teşdit etti. Bu sırada hakemin düdü- ğü Artımorduya bir penaltı cezasını ih- tar eyledi. Alâettin Beyin çektiği bir süt te kaleceyie imkân müdafan bırak. mamıştı. Müteakiben Bekir Beyin pe- nallıdan topa indirdiği darbe de Fener kalecisini Altınordununki kadar şaşırt- muştı. Bu esnada idi ki seyirciler ara- sında fert asabiyetle bir çok bağrışma- lar yükseldi, Ve oyuncuların yekdiğe- rine karşı pek hasmane davranmaları- na sebep oldu. Bu mübasede Allınor- dudan Bekil Bey ve Fenerden Hüsnü Beyler pek ziyade zedelenmişlerdir. Oyunu, üçe karşı dört sayı ile Fe- nerbahçe kaaznmıştır. “Yeni Ankara üzerimizde bü- yük tesir yaptı, Bilhassa şurada &- hemmiyetle zikredeyim ki, sanayi ve yerli malların inkişafını göste- ren sergi fevkalâde idi. Bundan başka, müzelerde, Türk medeni - yetinin seyrini, medeniyetin do » ğumunu gördük.. Gene orada gör- düğümüz son derece asri ziraat müesseseleri üzerimizde unutul - mıyacak intibalar bıraktı.,, Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Bey, Büyük Erkâhıharbiye Reisi Müşür Fevzi Paşa, Erkânıharbi - ye İkinci Reisi Asım Paşa tarafın» dan kabul edilen Alman zabitleri, Ankara ziyaretlerinden pek mü - tehassistirler. Alman zabitleri yüksek Erkânı harbiyeden kaymakam Nihat Be - yin refkatinde dün sabah Harp a- kademisini gezmişlerdir. Harp akademisini ziyaretten sonra kendisine sorulan bir suale karşı, Kaymakam Yudel: “.— Çok memnun olduk. Bizim de Almanyada bu kadar mükem- mel bir askeri müesseseye malik olmak emelimizdir.,, demiştir. Alman zabitleri ayın yirmi bi- rinde Berline hareket ranta - dir. Polis Haberleri a bacağı kırıldı Boğazkesen caddesinde oturan Hasan beyin küçük © oğlu Cemal, yoldan geçmekte olan bir araba - nın arkasına takılmış, yere düşe - rek bacağı kırılmıştır. Yaralı ço - cuk hastahnesine kaldırılmıştır. Kamyondan düşerek yaralandı Şişlide şoför Şemsettin efendi- nin idaresindeki (3720 numaralı kamyonun içinde oturmakta olan garson Todori muvazenesini kay» bederek yere düşmüş ve yaralan - mıştır. “ Eşya çalan dost Kalyoncu kulluğunda Halepli sokağında oturan Madam Harik- iiya, polise müracaat ederek dos- ta Alinin kendisi bulunmadığı bir srada evine girerek karyola, yatak, yorgan-ve bakırlarını gö- türdüğünü iddia etmiştir. Ali yakalanmıştır. EMELE Bütün ZENGİNLİGİ - GÜZELLİĞİ ihtişamı ile müessir bir şaheser KARNAVAL çocuğu |: Fransızca sözlü süperfılm takdim edilecektir. Baş rollerde: AN MOSJOUKİNE - Tania Fedor Ayrıca: Dünya havad'sleri gazetesi Moda bavadisleri Konga dansı İ lan Behiç Beyin Kısa > sum Şehir # EDEN ETE 4 50 SAAT ÇALAN pi bıta, Malatyalı Mehmet minde birini yakalıyarsk miliğe vermiştir. Kem nınmış bir tüccardan çi satmak üzere ehri Sultan Ahmet ikinci Me mesinde suçunu itiraf edilmiştir. yi $ DENİZ 2 KUÇUK şi LEKLERİ — Deniz KE. nafı cemiyeti, ticaret " racaat ederek, devrilmek kua gelen deniz mek için alınması Yüzen birleri bildirmiştir. ye Cemiyet; kayık, sanö” fi çük nakil vasıtalarının talimat dahilinde ys, Tı sırasında o evsafa ii dıklarının kontrolunu $ MAARİF VEKİLİ 7 kili Abidin Beyin bu 39 mize gelerek üniver cak bazı enstitülerin ların hazırlıklariyle ret9 İenmektedir. $ NE PERİ, NE ani GİBİ BİR İNSAN — çeşmede Bostan sokaj oturan bahçıvan Recef “| bir aydanberi gizli ve tarafından taşlanmakta Yazıldığına görü gün akşamdan Acıçeşm* san elendi eve giriyor. Necmettin efendileri d€ melbuz olan bahçeye beklemeğe başlıyorlar” | 4 Saat tam 18 de evi” ge beliriyor ve konuş Bu sırada da kapıya ye taş vuruluyor. Derhal ” efendi evden çıkıyor ve damlardan ayni mahal tele. evde oturan döşemeci beraber, Nihat efendi dığı iddiasındadır. $ ŞOFÖRLER INTİİ SAT MI KARIŞMIŞ ve şoförler cemiyeti idar* bına fesat karıştığı yo İmzalı bir mazbata haz” kadar makama veril diğine göre, yeni itiar faat Şeke sein parayi? © 8 egea d DAVA AÇTI — Teni nası karşısındaki binadı” rettipler cemiyeti, bura Yi | Dernek idare memurü hine bir tahkir davasf yet, manevi şahsi; ğini beyan ederek 5000 lira da Haseki i $ DENİZ İDARE va. KAÜT KANUNU — letmesi müdürlüğü ile vi lar idaresi ve Devlet #4 memur ve müsi ; tekaüt kanunu haz $ GAYRİ MUBAİ GRESİ — Ekseriyet i çen hafta toplanma ler kongresi bugün de toplanacaktır. / yl $ HALİÇ TARİ mir ketinin sabah eri ve memurlara elverişli da bazı şikâyetler ii sabah tarifesini deği / $ ÇAMLICA Cİ — Beş sene öm“ “gi Aleksan isminde Bİ” yedi buçuk sene ağır | sında ceza beş zanın üç senesi Af $ IHRAÇ MADDE METLENİYOR — mubtelif Madritte açılan muştur. Onuncu *