6 Mart 1939 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 10

6 Mart 1939 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 10

10 — VAKIT 6 MART Siyasi şahsiyetler na- sıl muhafaza olunur? İngiltere emniyeti umumiyesinin maları hususi şubesinin: çalış yi, “Hor Belişa bir seyahatte iken “daire içindeki sivil memurdur, İngilterede İrlândalı tedhiş -| gilerin çıkardığı son hâdiseler Molayıslla, İngiliz nazırlarını ber zaman için göz altında bu . Yanduüran sivil polişler arttırıl , mıştır. ! Zaten herhangi bir nazır, ne- reyo giderse gitala, sivil polla - Jer onu takip ederler. Vukua gelmesi muhtemel bir tecavüze veya nümayişa karşı barekete hasırdırlar. Fakat bu adamların kim ol» duklarını tayin etmek güçtür. Bütün sivil polisler gibi, onlar da “kimseys görünmeden gör » mek,, kabiliyetine malik kim3s0. lerdir, İngiltere Bwniyeti Umum! . yesinin hususi bir şubesi var - dır ki, bilhassa casuslar, tahri » 'kâlçılar, şüpheli (kimselerle xneşgul olur. Bu itibarla İnsiliz “gizli servisi, nin bir koludur. Yakat başlıca vazifeleri, büyük şahelyetleri ve yabancı memle » ketlerden gelen ehemmiyetli kimseleri muhafaza etmektir, Bu şubenin memurları, ba - zırlıklarına, dalma saatlerce gv. vel başlarlar. Yüksek şahsiye - tin gideceği yere önceden gider. ler. İcap eden tertibata dahil o Yurlar. Sonra bir kısmı, bir gök ge gibi takip ederek o mühim 'şahsiyetle birlikte gider. İngiltere Kralı bir yere gide, cek olsa, bu sivil memurlar, be- raberindedirler. Başvekil, mu * hakkak surette bu memurlarla birlikte çıkar, kralın kardeşinin | küçük oğlu Prens Edvard sara- yının bahçesinde kendi başına oynarken, civarında bir sivilme mur bulunur, Kral allesinden her biri, Baş vekili, hariciyo ve dahiliye na - zırları her zaman için sivil po, dişlerin mubafazası altındadır - Tar, Yakat yine hususi vakalarda bittabi husus! teğbirler alm - maktadır. İngiliz emniyeti umumiyesi » nin “hususi şube, sinin masıl çalıştığını göstermek için Baş - vekil Çemberlaynin birdenbire Münihe gitmesi hâdisesini misal olarak İleri sürüyorlar . Çekoalovakya buhranında İn- giliz Başvekilinin Hitlerle gö. rüşmek tzere teyyareyle Müni he gideceği haber verilir veril - mez derhal iki sivil memurun kendisine refakat etmesi emre" dilmişti. Diğer birtakım seçme memurlar da, tayyare İstasyo. nunun mühim noktalarına diki) mişti,. O dakikada, tayyare is - tasyonuna girmek istiyen her- hangi bir salâhiyetsiz adam, mutlaka bir hususi şube memu, tile karşılaşacaktı. Çemberlayn, başvekâlet dal- resinden çıktığı sırada kendisi- nİ uğurlayan halk arasında *huzust şube,, memurlart bulu. nuyordu. Bir memur şoförün yanında oturuyordu. Otomobili nin ardından da bir polis oto - mobili gelmekte Idi. Hattâ tay . yare İstasyonuna kendisini u - gurlamağa gelmiş meşhur şah” siyetler arasında bile gayet şık giyinmiş polis memurları bu . Yunmaktaydı. Başvekili Münihe götüren tayyare, selâmetle hâ- reket edinceye kadar hiçbir u- yanıklık tedbiri ihmal edilme . mişti, Tayyarenin içine gelince, Baş vekilin oturduğu kamaranın bomen ardında iki sivil memur yer almıştı, İngiltere Kral ailesine men - sup herhangi birisi, seyahat e * derken, yahut halk arasma çi . kacağı zaman aynı tedbir alınır. Bu muhafaza tedbiri o kadar iyi organize editmiştir ki'hiçbir disâyö Bölen berlen meydai verilmez. Fakat bunun İstisnal mişalleri de vardır. Mesolâ Kral Sekizinci Hdvarda rovoiverle bü cuma eden adamı hatırlarız. Ka, za bazı diğer İngiliz siyaset &- damlarının maruz kaldığı bü - gum ve nümayişler olmuştur. İngiliz “hususi şubde,, sinin en ziyade uğraşmağa mecbur ol . duğu cihet, halkın, meşhar ve mühizı adamlara karşi göster - diği heyecan olmuştur, Çok kim #eler meşhur simaların ellerini sıkmağa, bazıları defterlerini imzalatmağa teşebbüs etmekte. dirler. Hele Istida vermek hastalığı. na tutulanlar vardır. Fakat bunlardan çoğunu “bususl şu - be,, tanır. Böyle bir harekete geçmesinden evvel alıkor. Kral veya Kraliçe bir yere gidecek oldu mu, orası haftalar ca önceden taranmağa başlar. Herhangi bir nümayiş hazırlığı olup olmadığı tesbit edilir. “Hususi şube,, memurları da- ima iriyarı adamlardan intibap olunur. Bazıları pek şişman gibi görünür, çok idmanlıdırlar. Ha. rekete geçtikleri zaman cüsse - lerinden azami fayda görülür. Bu memurların işleri sıkıdır, zahmetlidir fakat bu zahmetin göyle bir mânevi mükâfatı dr wardır ki, bazan o meşhuru - damla onu muhafaza eden sivil memur çok yakım dost olurlar.. Büyük siyasileri muhafaza etmiş birçok mütekait İagiliz memurlarında bugün © meşhur. lar tarafından hediye edilmiş kıymetli yadigârlar vardır. Otomobil sergisi kapandı Berlin, 5 (A.A.) — Beynelmi- lel tomobil sergisi bu akşam ka- panmıştır, Ziyaretçilerin adedi bu sene geçen senekinden 63 bin faz- tecilerimizle, (o hakemlerimizle, la olarak 825 bine baliğ olmuştur.! klüp ve idare sdamlarımızla sizi ' (Baş tarajh T noide) durgunlaştığı bir sırada 3—1 İs tanbul muhtelitinin galibiyetiyle | sona erdi. ... İstanbullu ve Ankaralı futbol. süler dünkü maçta spor meraklı. larma cidden, güzel bir oyun gös. verdiler. Çok şiddetli esen rüzgâ. ra rağmen her İki taraf ta usta- ki? oynadı. Sert rüzgâra karşı -op kontrolü, pasları yerini bu. 'uşu çok güzeldi, Ankara ekipin. 16 kaleci Necdet top bavada iken , ssurtuz yerden gittiği zaman . ar omüteredditi. Müdafaanm sert fakat cansiperane oyumu şa. yanı takdirdi. Muavin hattında Hasan bu mevkide rakipsiz oldu- Yunu bir kere daha isbat etti, Muhacimlerden Fikret saha or, talarımda iyi, kale önünde bece. riksizdi, Gündüz ve bilhassa Haşim İs, tanbuldaki oyunlarından kat kat güzel oynadılar. Hele Haşim — oynadığı mlddetçe — yirmi iki oyuncunun en iyisi idi. Solaçıkta Hamdi de takımı le- hine tehlikeler yaratmakla fay. dalt oldu. İstanbul takımıma gelince: Meh met Ali, Hüsnü ve LALMI vazife İlerini fazlasiyle ifa ettiler. Mu. Javia hattı çok iyi çalıştı. Bun . İlardan bilhassa Ekrem kale ağ - çandaki bir çok tehlikeleri sav . makis takımınm galibiyetinde mühim bir âmil oldu, Muavinlerin yegâne kusurları topu fazla havaya kaldırmaları idi, Dünkü oyunda top havalan, dıkça müsafir takımın fsik ol , duğu görüldükten sonra muavin Terin havadan oynamaları hata idi, Hücum hattmda Naci çok bo. zuktu. Necdet ve Şeref vasat, Di- ran iyi, Buduri ise cdddden mü. kemmeldi, bir akşam yemeği verilmiştir. Çok samimi ve neşeli geçen zi. yafette İstanbul ve Ankara böl, geleri müdürleri ve ajanlar, ta. nuynış sporcular, muhtelit takım azaları ve gazeteciler bulunmuş» lardır. Yemekten sonra İstanbul mın. takası namma hakem Nuri Bo. sut bir nutuk söylemiş ve buna Ankara bölgesi futbol ajan Fe, rit gok alkışlanan bir nutukla ce. vap vermiştir. NURİ BOSUTUN NUTKU Arkadaşlarım; Şu dakikalarda hükümet mer- kesimizin güzide ramızda görmenin bulunmaktayım. Şehirler arası temaslarının memleket gençliği için ne kadar lüzumlu olduğuna Ankara ve İs. tanbul gençlerinin !ki gündür ku. caklaşmalarından bir daha anla. dık. Bizim için bayram diye ta- rif edebileceğim şu iki günün hu. susi bir manası vardır, Şunun için seviniyoruz. Anka. ra ss İstanbul maçları sadece bir futbol müsabakasınm İcap ettir. diği hususi formülden ibaret kal. madı, Şehrimizin sayılı kuvvetlerin- den olmaya başlıyan matbuat ta. kımı da Ankaralı kardeşleri ge. refine vazifelerini bırakarak sa. haya çıktılar, Onlar da aramız. ida bulunuyorlar. çocuklarımı a. sevinci içinde Eaki nizamım gayrifedere diye isim taktığı ve bugünkü vaziyet. Istanbul-Ankara| bir defa daha selâmlamak için toplandık. Bu akgamm şerefli hatırası ka. falarımızda hiç bir zaman unu. tulmıyacak izler bırakacaktır. Saygı değer misafirlerimizi tekrar saygı ile selâmlarken on, lara ebed! sihhat ve saadetler di. lerim. Bisiklet (Baş tarafı 7 nelde) ti yarışlarının ikinçisi bugün 40 kilometre mesafede ve Akköprü süvari karakolu — İstanbul şose- si Üzerinde 17 koşucunun iştira. kiyle yapıldı. Çok sert bir rüzgüra karşı ve oldukça soğuk bir havada geçen bugünkü koşuya iştirak edenle.| rin bepsi de yarışı muvaffakıyet. : le bitirmişlerdir. Çok çetin bir mücadele ile ge. şen yarış neticeleri şudur: Birinci Ankarağücünden Nuri Kuş 1 sant 14 dakikada, ikinci! Ankaragücünden Alâettin üç boy! geride, üçüncü Ankaragicindeni Orban Suda bir boy geride, dör- düne Ankaragücünden Hasan, beşinci Apkaragücünden Nazmi, İzmitte İzmit, 5 (A.A.) — Bisiklet se. ri yarışlarının ikincisi bugün 40 kilometre üzerinde bisiklet ajan. lığının idsresinde Yapılmıştır. Yarışa yedi müsabık iştirak et. miştir, Oldukça sert bir rüzgir ve ara ara kar tipisi içinde ge. çen bu yarış geçen haftadan da- ha heyecanlı olmuş ve neticede: İbrahim bir sant 27 dakiksda birinci, Mitat bir boy geride ola. rak ikinel, Şükrü üçüncü, Vah. det dördüncü gelmişlerdir. Eskişehirde Eskişehir, 5 (A.A.) — Bisik. let seri yarışlarının Ikincisi olan 40 kilometrelik yarış sert bir rüz girin altında on beş bisikletçinin urdunder 4. tekerlek | farkı ile Salih ikinel, bir saniye farkla Zekeriya üçüncü, iki sani- ye farkla D. Spordan Emrullah dördüncü, fç saniye farkla İd. man yurdundan Faruk beşinci gel miştir, Diğer koşucular da az bir farkla koğuyu bitirmişlerdir. Muhtelit - Tamşvar (Baş tarafı 6 noda) ieciyi atlatıp boş kaleye attığı süte Romen sağ müdafii harlku iâde bir kafa vuruşile karta rarak kornere atmağa muvaf , tak oldu. Oyun da bu fırsat İle birinci devredeki şekli iie yani 4 - 0 berabere bitti, Nasıl oynadılar Takım itibarile #ki takım da «Uzel ve teknik bir oyun oyna » dılar, Romen takımında kaleci Iyi olmakla beraber çok şanslı 143. Mudatiler çok iyi idiler. Mu. hacim hattı başta santrhafleri olmak üzere vazifesini muvaffa kıyetle başardılar. Hücum hat. tı İse zararsızdı. Muhtellte gelince: Kaleci Armenak ve Çatatinos iyi, Viâstardi Lebip fevkalâde idiler. Muavin battında muvsf, fak olamıyan bir Butley vardi. Hücum hattında isa Bambino ve Suldur çok çalıştılar. Diğerleri zatarsız bir oyun oynadılar. güzel ve bitarafane idare etti. H. BANTOĞLU Haynana işgal edildi? Adanın işgali - Siyasi ve iklısadi vaziyeti devletlerin müşterek menfaatleri On Şubat.. Saat sabahın İkisi. Sessiz bir gece, her yer uyuyor, hafif bir siş var.. Deniz yüksek, şiddetli dalgalar Haynan adasının alçak sahillerini dövüyorlar. Mev sim rüzgâr palmiye ağaçlarını sal uyor, Herkes, her şey uyuyor. Gece- nin sessizliği içinde birdenbire gök gürültüsünü andıran bir güm bürdeme.. Sanki dünya patlıyor, sonta yekdiğerini takip eden top sesleri ve alçaktan uçarak yehri bombalayan, mitralyöz ateşine tu- tan tayyarelerin uğultuları, Böyle an! bir taarruz karşısn- da adatlaki Çin kumandanı neye teşebbüs edebilirdi?.. Hiç. Saba- ha kadar süren bir kaç saatlik mü <adeleden sonra nihayet yeniden sükün #vdet etti, Yaponlar bu ilk taarruzlarını gârpten yapmışlardı. Sabahın saat altısında ve bu se- fer cenuptan yeni bir taarruz yas parak Sana koyuna tecavüz etti- ler, karaya çıktılar. Beş bin kişi- den milteşekkil iki Jepon alayı adayı işgale barlarmş'ardı. Akşama doğru adanın merkezi olan Haykev ile en mühim kası Lulin de düştü. .. Haynan adası Fransız Hindi- çinişi sahillerinden iki yüz elli iki lometre kadar şarkta bulunan Bü- yük Britanya adası cesametinde bir adadır. Adanın en mühim vasfı sevkul- ceyş bakımından büyük bir Gtem- miyeti haiz olmasındadır. Ada ay- m #amanda birçok zenginliklere de maliktir.. Bilhassa pirihç ve pa smul adanın başlıca servetini teş- kil etmektedir. Adada henüz 1ş- lenmemiş çok zengin madenler de vardır, Adanm ahalisi bir buçuk milyon kadardır. Fakat bunların hepsi Çinli değildir. Adada Tibetten gel dikleri zannolunan Sayelar ve Ni- yular vardır, Bunlar adanın yük- sek dağları arasma sıkışmış de rin vakiilerde yaşayan vahşi balk- tır. Ada halkı biraz daha ziraatie iştigal eder, Fakat geçim vasıta- ları daha ziyade Kaçakçılık ve af- yonculuktur. ... Bu sebeple Haynan adasının !ş- galinden dört gün sonra Fransız sefaretine ait bir otomobil Tokio- Beethoven'in piyano çal- dığı kahve kapanıyor Viyanada Beethoven'in ilk defa olarak umuma piyano ile konser verdiği kahve yakında kapanacak- tır. “Erste Cafeehaus,, (Birinci kahve) ismini taşıyan burası Vi- yananın tanımış bir toplantı yeri olduğu gibi musiki hayatında da meşhur bir mabfel teşkil ediyor- du. Burada, Becthoven'den sonra dört kişiden mürekkep Bökm be- yeti konserler verirdi, Beethoven © günlerde sağır olmuştu. Bunun- la beraber, konserlere gelir, bir İe büyük bir dikkatle takip ederdi. Salonu inleten çalgı sesinden & hoven bu hareketleri seyrederek musikinin zevkine varabilirdi. RADYOLI ile SABAH, ÖGLE ve AKŞAM Her yemekten sonra muntazaman dişlerinizi fırçalayınız. İ miyettir. Japoni 41: Hakem Şazi Tezcan oyunu çok| ufak bir Gısıltı bile duymıyân Best! yil e Pak “ i Hindiçini donülğini K dasın! iz da Japonya hariciy# i pısı önünde duruyof” İ Saat tam sabahi Fransız elçisi Mösyö |(Y, Japon hariciye JAtita tarafıntlaı ki Mkat kırk dakika kon vekil ile sefiri tebessüm pek samizi da iyi bir hava içli lardı.. Filhakika tesmi protestosuna hariciye vekili büyük kukundan fazla sür! Bu izahattan biri da Amiral Kanao rikan gâzetecilerine Şang - Kay Şek'i # ten ileri gitmiyeseği minat vermişti. Bs sıralarda neşriyat bürosu he” sevkeden yanlış bir d.. Hariciye Vekili namına söz söyliyeö val gazetecilere ver” sttirmek için atılan 7 İşgalin uzun veyâ hakkında bir şey Demiş ve bu işyaldif malümat ve antak Roma ile BİA bit. olarak evvel cilmiş bulunduğun Bu “tabit,, keli mokrasileri heyecan? çin kâfi bir izahat © tunmuştur. Büyük demokf'4 den endişey? Haynan adasının yı heyecana düşü gilterede de büyük ratmıştır. Çünkü Hong Kong'a g* mecburen Hayn#” geçmektedir. Geçen 27 Harirs' iriciye nezareti | Butler bu mevzua * İç — Fransız ve İni İleri, Haynan ade” tarafından işgali devletler ile Jap yanı teessüf hâdis sebebiyet veresi bildirmiştir. Bu gi tıklar zuhuru! Fransa yektliğerin* dumda bulunmakt4 etmiyeceklerdir.» Netekim İngilt AN ki elçisi Sir Robeft Fransız sefiri gibi yesine müracaatlf testo etmiş ve ayrılmıştır. Amerika da bü « Jkonara çekilir ve çalanları gözleri- | dişeye düşmüştür” İ bahsolan Büyük “ gifi 2k kim olmak ize mektedirler. Bu balin'dirve Jap, kimdir, dağa ya Haynandır. vasıtasiyle Ji mezden evvel eb. ar