6 Mart 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

6 Mart 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Alman propaganda nazırı Leipzig'de söylediği bir İspanya Başvekili Negrin hücum etti nutukta demokrasilere sonuna kadar mukavemet için hazırlanıyor e mz Sene 21 — No, 7321 — Flati her yerde 5 kuruş a — — PAZARTESİ 6 Mart 1989 Romanya - Polony bağlar yeniden kuvvetleniyor Iki hükümet Nazi ve Komünist fikirleri arasın- daki çarpışmadan uzak kalmak istiyor Varşovada Almanya ve Sovyetlere karşı alınacak vaziyet Varşova 5 — Romanya Hariciye Nazırı burada bulunduğu müddet sartında 926 Polonya - Romanya as- keri ittifakı ve iki hükümetin Ak manya İle Sovyet Rusyaya karşı alacakları vaziyet hakkında görüşe cektir. Romanya Hariciye Nazırı, Roman- ya ile Lehistanın nazi ve komünist fikirleri oarasındaki oçarpışmadan uzak duracağını ümid etmektedir. Mühim nutuklar Varşova 5 — Polonya Hariciye Na zırı B, Beek, Romanya Hariciye Na- zrı B. Gafencu şerefine bir ziya- fet vermiştir. Ziysfette iki Hariciye Nazırı tarafından nutuklar söylen- miştir. Bu nutuklarda iki hükümet arasındaki ittifak ve dostluktan ve bunun kuvvetinden bahsedilmiştir. B, Beck demiştir ki: <İki memle- ket birbirine sağism bağlarla bağlı- dır. Buna ve devletlerimizin cânl- lığına olan imanımız bedbinlik dal- galarına karşı bir sed vücüde getir mektedir. Bu İman beynelmilel siya- B. Roosevelt'i B. Beck ve B. Gafencü sette nasıl olân değişiklikleri daha büyük bir sükün içinde gözden ge- çirmemize ve bunları teknik bir me. sele gibi telâkki etmemize medar ol- maktadır.» : Romanya Hariciye Nazırı verdiği büyük akisler yaptı Nutuk demokratik esasları ve parlö- mento rejimini kıymetten düşürmek için çalışanlara cevab addediliyor B. Roosevelt'in diktatörlükler hakkındaki: sözleri Alman mahafilinde infial uyandırdı Vaşington 5 — Cümhurrelsi B. Roosevcitin mebusan ve âyan meclis- lerinin toplantısında söylediği nutuk bütün Amerikada büyük akisler yap- Muştır, Bu nutuk Amerikanın dikta“ törlük fikirlerine kati şekilde muha- Mf olduğunu ve demokratik esasları- na sıkı surette bağlı kaldığını göster- mektedir. Bütün gazeteler nutku bü- Yük başlıklarla neşretmekte ve tasvib €ylemektedir. İki meclis azası, Cümhurreisinin- Tutkunu sık sık alkışlıyarak bu sö7z- lere iştirakini göstermiştir, B. Roose- velt'in nutku Amerikada ve diğer yer- lerde demokratik esasları ve parlâmen- to rejimini kıymetten düşürmek için çalışanlara bir cevab teşkil etmekte- dir, Bura siyasi mahfillerine göre nu- tuktaki; «Demokrasi can çekişir va- ziyette değildir ve eski zulüm idaresi Şekline dönmeği kabul etmiyeceğiz> sözleri Amerikanın bugünkü prensip- lerden katiyen akrılmıyacağı suretin» de tefsir ediliyor. Bu Sözler bazı âyan tarafından Avrupadaki gerginliğin azalması diktatörlerin politikasi ne- ticesi olduğu hakkında geçende vu- kubulan beyânata bir cevaptır. B. Roosevelt'in taraftarları bilâkis ger- ginliğin azalması Amerika Cümhur- reisinin -5 ikincikânunda söylediği Dutkun neticesi olduğunu söylüyor- lar. B. Roosevelt bü nutkunda Ameri- kanın Avrupa demokrasilerinin yeni- den silâhlanma hususundaki mesaf- sine yardım edeceğini bildirmiştir. Dünkü, içtimada söylenilen diğer B. Roosevelt nutuk söylerken nutuklar, bilhassa B. Hughes'in nut- ku da demokrasiye olan bağlılığı kuv- vetle göstermiştir. Almanyada infial Berlin $ — B. Roosevelt'in nutku burada infial uyandırmıştır. Almaa mahafili nutku tenkid etmektedir. | Alman istihbarat ajansı bir tebliğinde nutkun şidetli aleyhinde bulunmak- tadır. a arasındaki İnönü bugün saat 11de Üniversitede görüşülecek n nutku | 7an veliahdinin Telefon: Başmubarrir: 20565 — Yazı işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür: 20497 mühim bir nutuk söyliyecek Üniversite gençliği İnönü'nü muazzam tezahüratla karşılamağa hazırlanıyor 'Nutuk radyo ile neşredilecek Reisicümhur İsmet İnönü bu- İnönünün çok ehemmiyetle bek- ba katılacak mühim bir unsurdur ve .Avmpa medeniyetini sulh yolile ko- rumak istiyenler buna istinad edebi- lirler.» Bükreş mahafili ne diyor? Bükreş 5 — Havas muhabiri bildi- riyor: Gazeteler dün akşam Romanya ve Polonya Hariciye Nazırları tarafın- dan irad edilen nutukların iki hükü- met arasında yeni bir iş birliği ümidi. ni uyandırdığını ve bü teşriki mesai- nin Balkan antantınin sulh yolunda- Ki faaliyetini şimale doğru genişlet- xesine medar olacağını yazıyorlar. Maamafih siyasi mahfiller B. Ga- fencunun vazifesinin nazik olduğunu söylemektedir. Polonya Hariciye Na- sırı, geçen birincikânun ayında Ka- lasta kral Karolu ziyaret ettiği zaman müşterek bir Polonya - Macar - hu- dudu vücude getirilmesini teklif et- mişti. Bu teklif kabul edilmediğinden bazı anlaşamamazlıklar husule gel mişti, Romanya Hariciye Nazırı bun» ları izaleye çalışacaktır. (Devâmi 4 üncü sabifede) dirmeleri muhtemel olan İnönü bir saat talebeler arasında kala. cak, saat 11 de konferans salonu- Istanbul muhteliti Ankara muhtelitini 3-1 yendi srsrasaMm iken | düğünü Tahranâ'bir heyet, bir askeri kıta ve iki tayyare filomuz | gidecek İran veliahtinin, Mısıra vasıl oldu- gunu ve büyük merasimle karşılar dığını yazmıştık. Vellahtin Mısır kra- Uunın hemşiresile nikâh merasimi ya- pıldıktan sonra prens ve prenses Tah- rana hareket edeceklerdir. Asıl düğün Tahranda yapılacaktır. Haber aldığımıza göre, düğün me- rasiminde bulunmak üzere, Ankara- dan Tehrana - bir heyet - gidecektir. Dikkatle Elbirliği Reisiciimhur Reisicümhurken, elin- de kâğıd kalem masa başına olurdu, «Halkın şikâyetleris ni, «Dilekleriniz, Her müsssesede neşriyak takib eden bir masa olmalı, kendisine taal- luk eden işleri halletmekle mükellef bulunmalıdır. Devletin, matbuatın ve halkın elbirliğini temin edecek bun- dan âlâ şekil olamaz, Halkın matbu- ata aksettirdiği Haklı şikâyetlere ku- lağım tıkayan müesseseler ve daire.