March 6, 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

March 6, 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

6 Mart 1939 Berber Antuanın son icadı Gazeteler ve havadis filimleri yeni bir kadın modası «lânse» ediyor. (1) 1 İki renk saç... Yani, ortadan ayrıl. mış; sağ bölümü kanarye sarısı; sol bölümü kuzguni... Kulaktan kulağa da, gökkuşağıvari (2) iki bukle kavsi; bunların da biri katrani, diğeri sırma tellerden... Parisli kadınlar nezdinde en dahi heykeltraşlardan, ressamlardan bile daha artist sayılan berber Antuan'ın 8on moda buluşlarından biriymiş bul... Kim bilir ne dedikodular olacak: , — Asri şapkalrm gülünçlüğünden #onra vay geldi biçare kadınların ba- gına... Yeni bir istihza hedefi daha!... - diyecekler... Buna rağmen şüphesiz taklid eden- ler dünyanın her yanında belirecek... Kimi tutamı lepiska, kimi kestane, kimi kır derken; bir moda devresi ey« velki sun'i renkler de araya karışa- cak... 1940 tipi tuvaletler öyle bir hale gelecek ki, sol kulak ardından sarkan bukle hevengi mor, mavi, filizi, yeşil Tülelerden mürekkeb; sağ şakaktari inenler tabii renktekilerden... Artık | ibrişim midir, saç mıdır?... Anlıyana aşkolsun... ses Fakat biz henüz bu olmamışları kur- calamıyarak bugünkü günün vakası. nı tahlil edelim. Samimiyetle söylüyorum: Modanın bu kadar faydalısı, mükemmeli görül. müş değildir... Varol ey Antuan!... İnşallah elmas tabutta yatarsın! (3) Vaktile Arkadi Averçenkonun «Mo- zayık» isimli bir hikâyesini tercüme etmiştim, On iki sene evvelki karile- rim bilmem hatırlıyacaklar mı? Şöy- Te anlatıyordu: «Adamın biri, on kadına birden âşık: Birinin saçlarını, ötekinin göz lerini, üçüncüsünün ağız biçimini, diğerlerinin konuşmasını seviyor. — Yahu! Bu ne deli gönüldür s€- ninkisi? - diyene de ciddiyetle şu tezi mildafaa ediyor: — Yok, hayır? Bilâkis... Benimki çok makul, çok sadikane bir aşktır... Kalbimde bir tek ve mühayyel kadi nın sevgisi yalar... Heyhat ki onun &v- safını gym şahısta bulamıyorum. Zerreleri dört bir yana dağılmıştır. Eller falancada, bacaklar falancade... İşte ben zavallı, bu mozayık lâvhanın parçaları peşinde bir ona, bir ölekine koşar, dururum.» Modern kadının mazhariyeti şun- da ki, kendi başı üzerinde, her renk saç taşıyahiliyor. Gözlerin rengide değiştirilebiliyormuş artık. Mavi mi istersin, siyah m1?... Böylelikle bir kadın, yalnız bir tek erkeğin değil, birçok namzedlerin bir- den idealindeki mozayikleri tatmin edebilecek. — Sen sarıdan mi hoşlanıyorsun? Azizim geç sağıma... Monşer, sen de siyahtan mı? Sol tarafa buyur... Yahud: — Kocacığım!... Artık benden usan» dın galiba... Gözün başka kadınlar. da... Bu akşam sen bu yastığa geç, (1) Ben de bu kelimeyi Türkçeye bol keseden elânses ettim: «Ortaya atmak» demektir, (2) Allilmisema makamında Şimali Ana- dolüda kullanılan bu tabir, behemehal Yazı Türkçesine malolmalı. (8) Bu tanınmış berberin yatağı billur- dan bir tabut şeklindeymiş diye bir yerde okumuştum. imâr plân! B. Prost'un mukavelesi uzatılacak Şehircilik mütehassısı B. Prostun nisan başında şehrimize geleceği ha- ber alınmıştır. Mütehassısın belediye ile yaptığı mukavele müddeti birkaç aya kadar bitecektir. Mütehassıs şimdiye kadar İstanbul ve Beyoğlu- nun nâzım plânlarından başka Ka- dıköy ve Üsküdarın da nâzım plân. larını hazırlamış, Boğazın Anadolu ve Rumeli sahil kısımlarmın tanzi- mine dair projelerini ikmal etmiştir. Bunlardan İstanbul ve Beyoğlu nâ- zım plânlarile Üsküdar iskele mey. danının tevsi ve tanzimine ald avan projeler Nafia Vekâletine gönde rilmiştir, Mütehassıs şimdi bütün bu nâzım plânlara göre tatbik plâhlarını ya- pacak, ayni zamanda Boğazın, Ada- ların ve Fenerbahçeden ileri ye Ana- dolu yakasının plânlarını yapacak- tır, Bu itibarla mütehassısın muka- vele müddetinin temdit edilmesine lüzum görülecektir. Haber aldığımıza göre mütehassıs Üsküdar ve Kadıköy semtlerinin nâ- ım plânlarını yaparken İstanbul ve Beyoğlunda olduğu gibi buralarda büyük bir değişiklik yapılmamıştır. Meselâ, Üsküdarın en güzel ve en mühim tepelerini işgal eden Karaca. ahmed mezarlığının ti muhafaza edilmekle berabet, me zarlık etrâfında bazı tesisat vücuda getirmekte, mezarlığın tanzimi için de bir takım kayıtlar koymaktadır. İhsaniye, Salacak gibi denizden manzarası itibarile emsalsiz kıy- meti olan şehrin bu kısımlarınıda esaslı bazı cddeler, meydanlar hç- mâkia iktifa etmektedir. Kadıköyüne gelince: Mühürdar, Moda, Altıyol ağzı, Acıbadem semtle” rine giden yolları çok girift bulan B. Prost bu yolların istikametini esaslı surette değiştirmiştir. Düşürülen çanta Vatman, içinde 270 lira bu- lunan çantayı teslim etti Dün, İarbiye - Aksaray seferini yapmakla olan vatman Suphi, bir aralık sahanlıkta bir kadın çantası bulmuş ve içine bakınca iki yüz yet- miş lira para ile bazi mücevherat bu- Tunduğunu görmüştür. Vatman Sup- hi, derhal bunu Aksaray deposuna teslim etmiş, Depo müdürlüğü de za- bıtayı haberdar eylemiştir, Zabıtaca yapılan tahkikatta, bu çantanın Valikonağı caddesinde Emek apartımanında oturan madam Kipale ait olduğu tesbit edilmiş ve çanta ken- disine verilmiştir. ben bu yastığa... Değiştirme zevkini tatmin et... Kadını bu derece pratikleştiren mo. da görülmemiştir. Bütün hercailikle. rin mazeretlerini nakavt ediyor... Or. han Seyfinin «Gözlerde seyahat, «Saçlarda seyahat» diye şiirleri var. dır... Antuan onları da demode etti! (VA - Nü) ŞEHİR HABERLERİ Karilerimizin mektupları Tiyatro piyesleri radyo- da dinletilemez mi? Tiyatroda oynanan piyeslerin baştan aşağıya kadar radyoda dinlenildiğini Avrupa neşriyatın- da işitiyoruz, Bazı sahne eserleri vardır ki cidden roman gibi oku- nup başından sonuna kadar din- lenebilir. Hele iyi konuşan artisi lerin ağzından olursa daha bi yük sevk temin eder, Bizdeki eleman buhranı mey- danda: Şehir tiyatrosunun baz artistleri haftanın bir kaç günü Ankaraya davet ediliyor ve rad- yoda çalıştırılıyor. Acaba sahnede tesisat yapmak ve garpte olduğu gibi bazı değerli * piyesleri halka dinletmek faydadan hâl midir? Ufak bir tesisat külfeti mukabi- Hnde, artist le, tiyatromuz da, radyomuz da manevi faydalar te- min edemez mi? Reşad Yürür Taksimdeki büyük su hazinesi Üstü ve etrafı bahçe haline konacak Taksim meydanmda büyük bir su hazinesi vardır. Duvarlarına sinema ilânları asılan bu hazine göze çok çirkin görünmektedir. Meydanın tanzimi tedkik edilirken bu çirkinliğin ortadan kaldırılması için bir yol düşünülmüş, neticede su hazinesinin etrafı ile üstünün ye- şil bir hale getirilmesi ve bu kısmın yıktırılmaktadır. Hazinenin üstü bahçe haline getirilecek, duvar- ları da sarmaşıklarla yeşil bir perde gibi görünecektir. Taksimde şimdiki Fransız konso. loshanesinin yanındaki sokak içinde bir aptesane yapılmaktadır. Bunun inşası bitince meydandaki aptesane kaldırılacaktır, Belediye Taksim ile Şişli arasında- ki bütün binaları boyatmağa karar verdiğinden yakında bina sahipleri. ne tebligat yapılacak ve tayin edilen müddet içinde bina cephelerinin bo- yanması temin edilecektir. Belediye. nin Taksim - Şişli arasında yaptığı kaldırım tamiri de yakında bitecek. tir. Yangın başlangıcı Dün, Kurtuluşta oturan B, Hristo- nun, Beşiktaşta bayan Şadiyenin ev- lerinde birer yangın başlangıcı olmüş, |, derhal yetişen İtfaiye, ateşi olduğu yerde baştırmıştır. Sayfiyelerde evler tutuluyor Bahar geldiği için sayfiyelerdeki evler tutulmağa başlamıştır. Bu sene bilhassa adalara rağbet fazladır. Bü- yükadada bir çok evler şimdiden tu- tulmuştur. Yeni yollar Asfalt yolların inşasına mart so0- nunda başlanacak İstanbul ve Beyoğlu semtlerindeki belli başlı caddelerin inşası yarım milyon küsur liraya bir müteahhide ihale edilmişti. Ancak kış münasebe- tile asfalt yol inşaatı yalnız Divan. yolundan Kapalı fırnna kadar yapı labilmişti. Havalar mart nihayetinde asfalt inşatama müsait bir hale ge leceğinden derhal işe başlanacak ve kaybolan zamanı telâfi etmek üzere inşaata sürat verilecektir. 5 İlk önce Cağaloğlu ile Sirkeci ve İş bankası arasındaki yaya kaldırım. lar yapılacak, sonra caddenin asfaltı ikmal edilecektir. Beyoğlu tarafına. gelince: Taksim ile Gümüşsuyu arasındaki caddenin i yaya kaldırımlarının inşasma O baş- lanılmıştır. Bu yaya kaldırımları bir aya kadar tamamlanacak ve sahanın asfaltına başlanacaktır. Müteahhitle yapılan mukaveleye göre yapılacak yol inşastı muayyen zamanlara ayrılmıştır. Bütün bu yollar üç senede bitecektir, Yeni cami tamir ediliyor Eminönü meydanının açılması mü- nasebetile evkaf idaresi Yenicaminin kara tarafmdaki cephesini tamir ettir. meğe başlamıştır. Bu cephenin tamiri bittikten sonra Eminönü meydanına bakan cephe de tamir edilecektir. Bundan sonra belediye imar Plânını tatbik ederken hangi caminin etrafını açarsa evkaf da O binayı tamir ve tanzim edecektir. eğlencede kavga Tevfik ve Mahir isimlerinde iki çal- gıcı, Büyükderede bir motör sahibi bulunan Ahmedin bir eğlentisinde çal- Kanalizasyon Hususi lâğımların umumi şebekeye bağlanması mec- Harlem Şehrin bir kısmında yapılan kana- Hzasyon mecralarına bu sokaklarda. bağlanmadıklarını gören belediye ev lâğımlamın ev sahipleri tarafından kanala bağlanmasını temin edecek bir talimatname hazırlamaktadır. Talimatname, umumi meclisin nisan Si devresinde müzakere edile cektir, Bundan evvel verilen bir karara göre kanalizasyon şebekesi geçen 80. kaklardaki bina tamiri. ne müsaade edilmemesi takarrür et. mişti. Bu tedbirin bir netice verme. diği görülmektedir. Bunun için yeni talimatnameye bazi ceza! hükümler konacak ve lâğımların * bağlanması için muayyen bir müddet verilecek. Bay Am Resim Galerisinde 1. üm çarpmadan | İskambillerde yaşıyan aşk Yeni bir iskambil oyunu Avrupa» da, Amerikada pek ziyade moda ol muş. Bu oyunun adı «livlendir. miş Yeni oyunu bir Amerikali kadın icad etmiş, Bu ö) o iskambil kâptlarmdaki iie e meşhür âşıklara aitmiş. Bunların içinde Romeo ile Juliet, Kleopatra ile Antuan, Dante ile Beatris, amiral Nelson ile Ledi Hamilton, Ladam O Kamelya ile âşıkı Arman, Vindsğr Dükü ile sevgilisi varmış... ğ Kâğıtların bir kısmı da bir takım öşk ve çocuk resimleri taşıyorlarmış. Bundan başka iskambildeki papaslar da Vindsör dükünü evlendiren meş- hur papasmış, Oyunda kim iki meşhur Âşıkı yan. yana düşürür, bunların kendi elinde bir köşk ve nikâh kıyacak bir Ppapas- la birleştirirse o galip gelirmiş. He- le bir elde iki âşık, bir Papas, bir köşk ve bir de çocuk birleşti mi? Kar. $ı taraf mars olurmuş... Bu suretle hayatları birbirlerile birleşemeden hüsran ve acı ile geçen Romeo ile Jüliet, Dante ile Bestriş gibi bedbaht sevgililer zamane oyun. cularının elinde saadete kavuşuyor. lar, birleşiyorlar, evleniyorlar, şaira- ne köşklerde yaşıyorlar, çoluk çocuk sahibi oluyorlarmış. LİREİ “ ir İ| GALERİSI m ? edi