27 Mart 1939 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

27 Mart 1939 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

Türkiye komşu memleketlerinden I ALYA Tarihte büyük değeri olan eski Roma bir çok zengin eserleri Bu haftadan itibaren 'Türkiye- nin komşu memleketlerini ince » lemeğe başlıyacağız. Şimdiye ka- dar yaptığımız Türkiye, Avrupa ve Asyanm büyük devletlerine 8. it incelemeleri sizler muhakkak surette kesip biriktiriyorsunuz değil mi? Bugün ilk olarak komşu mem. leketlerden İtalyayı ele alaca « ğu. İtalya, Avrupanm güneyinde Alplardan, Akdenize doğrü I ka Sicilya, Sardinya, Elbe, Lipori ve daha birkaç takımada da İtal- yaya aittir. Alplar, kuzeyde bir yarım da- ire çevirir ve memleketi batıda ve küzey batıda Fransadan, ku - zeyde İsviçre ve Avusturyadan, kuzey doğuda Yugoslavyadan a. yırır. İtalya, evvelce Meşrutiyetle idare edilen bir krallıktı. Cihan harbinden sonra ortaya çıkan fa- izm iktidar mevkiini tutmuş Bu- lunmaktadır. Malyanm Habeşistanla birlikte genişliği 3,891,000 kilometre mu“ rabbaıdır, Nüfusu 56,965,000 bin dir, İdare merkezi Romadır. Dün - yanm en eski şehirleri arasında canlılığını en İyi muhafaza edeni Romadır. Son on beş yıl zarfında şeh . rin'genel durumu büsbütün de. ğişmiştir. Nüfusu artmış ve modem bir hale gelmiştir. Romanm tarih! değeri olan 6- serleri herkesin gelip görebilme- sini kolaylaştıracak biçimde mey- dana çıkarılmıştır. Faşist hükümeti gehrin eski mahallelerini yıkıp ortadan kal- dırmakta devam ediyor. Hergün ta Avrupanın yine en önemli Ji- | ve sardalyadır, Napoli sahillerin. ilerle karşılaşm. Halk Faşiz. | yeni bir forum bir tiyatro harabe. İmani lan Triyeste... si meydana çıkıyor, min yarattığı en güzel e: Roma, son yıllarda tabiatın ken | biride Musolininin 20,000 disine vermiş olduğu kıymetler - alan Formudur. den istifade ederek ilerlemiye baş ladı. Şehirde muntazam yollar, binalar, plâjlar vilende getirildi. | vardır. Halkm mühim bir kısmı Akdeniz ticaretfnin en iyi mer | hayatımı balıkçılık ile kazanır kezlerinden biri olan Cerova, or- | En çok avlâhan balıklar palamut | cıla Italyanm çok uzun bir sahili koynunda saklayan bir şehirdir de aynı zamanda süngör ve mier. | günlerinde ve diğer zama ya nakliyat işlerinde mü - renilikler yapmıştır. k m ( Bu yazıyı resmiş ya sokaklarında dolaşa ; keserek coğrafya her gün başka başka kıyafet İ yun OSYAMAZ bayram ! Pamuk arda | Yün afet. birlikte İ Kahve, kakao, çay: ko- | Bakır ve ha Rüyada çiftçi dedi: “Ekmeğini kendin yap, Kendi topraklarını kendin Sirmeğe alış.. Sonra çulha dedi ki: “Dokumam ben sana esvap,. En sonra ırgad geldi: “Bir parça da sen çalış!,, Baktım ki etrafımda hiç kimse yok gitmişler Anladım tek başıma kaldığımı o zaman! Düşün başladım; Issız sakindi her yer, O darika karşıma çıktı bir koca aslan: Birden bire uyandım £ Bir yapınm üzeri amel Bir fabrika işliyor! er hep sarıl, Dedim bir zevk düys: ti derinden derine a lâzımdır herkes yekdiğerine adalı #Oara severim insanları!.. M. Baha ARIKAN ilme , Yabancı memleketlerden neler £ satın alıyoruz ? | .937 yılında tutulan istatistiklere göre 114,379,000 liradır Geçen hafta bu sayfada siza,, Güz ve fenni âletleri; yabancı memleketlere sattığımız | Lâstik ve kauçuk: şeyleri isim ve mikdarlarile ver- zi k. Buglin de yabancı mem . | Boyalar: leketlerden satın aldığımız türlü | Keten ve kendir işleri: şeyler veriyoruz: Ağaç, kömür, kereste 18,292,000 | ve 2826 İşleri: 16,906,000 Taş, toprak işleri: 15,058,000 | Kalay ve halitası: 547,000 | Şeker ve şekerli şeyler: 5058,000 | Muşamba ve muşamba Mahrukat: 4,749,000 | isleri: Deriler: 4,246,000 | Hayvani maddeler: İ Kara nakliye vasıtaları 4,138,000 | Meyvalar: Kâğrt ve tatbikatı 000 | Çini ve porselen işleri: | Ecza 3,000 | Saatler: 29,000 | Çocuk oyuncağı: tası: £; | Yün ve kıldan işler: tım ki sabah olmuş, lerle dolmuş. Demir ve çelik: | Pamuk mensucat: Makineler: Okuma: Öğretmenleriniz tabiat bilgisi derslerinde si- ze türlü hayvanları anlatırkenmaymunlardan da bahsetmiş, onlar hakkında bilgiler vermişlerdir. Maymunlarin birçok cinsleri vardır: Goril, orangotan, yeni dünya ve eski dünya * gorilleri, şampanze gibi.. Bu maymunlar Afrikanın sıcak memleketlerile diğer bazı kıtalarda yaşarlar.... Goriller, orangotan maymunları, maymunla- rın en büyüklerindendir. Ormanlarda yaşayan bu hayvanlar mayva gibi yiyeceklerle karnını doyururlar. Maymunların her birinin yaşama tarzları ay- rıdir; Derslerde bunlara ait bilgileri göreceksiniz. Biz bugün burada terbiye edilen maymunların yaptıkları tuhaflıkları ve marifetleri size göstere- ceğiz. s : 5 Anne maymun haykırdı: — Çocuklar, dedi, bu akşam size sinema oyna- tacağım. Bu sinema perdesiz, duvar üstünde ola- cak!.. z Küçük maymunlar sevinçle koştular. Anne maymun Hokspoks, evvelki akşam evde yapılan gölge oyunlarını görmüştü. Evin sahibi ellerile ne güzel şeyler yapmıştı? Tavşan resimleri, insan başları, neler neler.. Hokspoks da çok dikkat etti. Oda gölgede tavşan resmi yapmasını öğrendi. Maymun Maymun Hokspoks bağırdı: — Haydi başlayor... Duvar üzerinde canlı tavşanlar, kurbağalar, insa sanlar, neler neler, ne marifetler.. Bir maymun arkadaşına seslendi: — Haydi gidelim Cingöz... Hokspoks devam ediyordu: — Karagöz de var, Hacivat da var.. Karagö- kardeşin d oyunları ziin resimlerini, konuşmalarını da dinleyeceksi- DİZ... Koltuklar birer birer doluyordu. Fakat maymunlar salona geleli epey zaman olduğu halde henüz oyun baslamamıştı. Cingözle Fifi fena halde kızmağa basladılar. Öyle ya, ko- nukları bu kadar bekletmek olur mu? Sinemalar tiyatrolar hepilân ettikleri saatlerde oynama» ya, filmlerini göstermeye baslsrlardı. Cingözle, Fifi el çırpmağa başladılar. Az sonra Hokspoks salona geldi, yanındaki maymunun elinde de bir şamdan vardı. Hokspoks söze başladı: — Arkadaşlar, dedi, biz maymunlar çok akıl- lı yaratıklarız. Biz, öğretilen şeyleri hemen kav- rar ve vapârız. Bu aksam benim vapacağım mari- fetleri bir akşam evvel evin sahibi Bay Cene'” yaptı. Size evvelâ bir tavşan yapacağım. Şimdi siz bana tavşan sarkısını söyleyiniz. Maymunlar Hokspoksun sözün üzerine hep bera her tavşan şarkısını «övlemeğe başladılar: Bir bahçede bir köpek havlayordu, Tavşan kardeş uzaklara kaçıyordu, Tavşan kaç, tavşan kaç.. Konuk maymunlar Hokspoksun yaptığı göl ge oyunlarını pek beğendiler. Eğlence geç vakite kadar devam etti.. iz Hayvanlar büsbütün akılsız yaratıklar değil lerdir. Onlar terbiye edildikleri zaman da çok us” talıklar yaparlar.