21 Nisan 1939 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

21 Nisan 1939 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

4—VAKIT AKTUALİTE Son senelerde en çok kulla. nılan kelimelerden biride aktu. alitedir. Gündelik gazetelerin bu aktualite üzerinde sarfttik- leri servet, emek kalemie anla. talır şeydeğil. Hadiseyi günü gi- nüne, saati saatine vermek için gazeteci çok defa hayatını İstib. kar eder.Harp sahalarına kadar girerek ölen bir hayli muharrir vardır. Onlar, aktualite kurban. larıdır. Aktualiteyi en iyi yapa. bilen, dalma rakiplerine Üstün gelirler, Bunun çok güzel bir misal! 1870 yılı başlangıcında Fransa. da görüimüştür. Kabine buh. Tanı şiddetle devam ediyor, çe- git çeşit gazeteler çıkıyordu. Gazetelerin hiç bir endişe duy-| madan ileri sürdükleri fikirler, bilhassa askerleri hiddetlendi- ! riyordu. Generallardan biri bir gün şöyle demişti: — Bu gazetecileri bina hava- le etsinler, rrrrirran diye to-| punun kafasını koparır atarım, | Bu söz, Parisin Tfelder kah- vesinde söylenmişti. İkinci gün Pötiste yeni bir gazete çıkıyor- du: —Rrrrran... N.A, BORSA Ankara20-4-93)9 —— Hiğalarinda yıldır işaresi <ian- | Jar, üzerinde muimele görenler. 'dir. Rakamlar saat 12 de kapanış * satış fiyatlarıdır. “amam ÇEKLER —— ” Londra 5.93 Nevyork 126,707$ Paris Milsno Cenevre Amsterdam yi 21 NİSAN 71988 HARPUTLU ŞERİFİN AMERİKA HATIRALARI —i— İki saat henüz geçmemişti ki, hoparlörler o mülsabıkları 5000 metreye başlamak üzere davet ediyordu. Büyük kalabalık bu se. fer Nurmi — Ritola düellosunu seyir için sabırsızlanıyordu. Nur- minin bilyük şöhret kabiliyetine İnanmişlar ve deminki muvaffa. kıyetini de gözleriyle görmüşler. di. Ancak, Ritola da tam bir haf. ta evvel on bin metre dünya re. korunu antrenmanda Kıracak ka. dar fazla bir kabiliyet ve hazır. lığa sahipti. Her halde bu iki ha. rikulâde insan arasında böyle u. j zur sayılan bir mesafede müthiş heyecanlı bir çekişme olacağını umuyorlardı. Size biraz Ritola hakkında ma. iâmat verelim. Bir gün evvel iki yarışı birden kazanan bu yaman koşucu o zaman (am Otuz dürt yaşmda bulunuyordu. Kendisi yapı ustası idi. Ve Amerikada on iki sene bu. nmnuştu, Çok şayanı dikkettir; uya da tam yirmi dokuz ya. sında başlamıştı. İşte bu ihtiyar sayılan ve spora geçkin bir çağ. da başlamış olan atlet, ancak Nur miye ciddi bir rakip addedilebi . liyordu, Bir de İsveçli Vide var. dı ama birinci günkü müsabaka. larda Ritola tarafmdan açık bir farkla mağlüp edilmiş ve beynel. İ milel karşılaşmalarda Nurmi'ye ! daima yenilmişti. Yarış başlar başlamaz ikinci turdan sonra zaten Berlin Brüksel Atina Solya Madrid Varşova Budapeşte Bükreş Belgrad Yokohama — Siokholmm Moskova Istikrazlar Ergani Sivas - Erzurum Ti Türk borcu I peşin VAKİTA abone olunuz | 249075 0.9050 2.8925 2142 30.535 23.9025 tavazzuh etti. Koşu bu üç kiş rasında cereyan edecekti, Nurmi, Ritola, Vide... 3500 metreyi buldukisri za . man; İsveçli de tutunamadı. Mü. <adele iki hemgeri arasında geç- meye başladı." Ritola ile Nurmi| adeta omuz omuza koşuyorlardı, lüğe geliyorlardı. Burada Nurmi artık Ritolanm katiyetle önüne geçip o minval üzere son metre. leri de bitirip bir metre arayla müsabakayı Kazandı. Yine 1500 de olduğu gibi olimpiyat rekoru kırılmış fakat kendisine ait olan dünya rekoru yerinde duruyordu. Bu harika adam bu olimpiyat. larda memleketine tok başma kirk puvan kazandırmıştı. Bu i. ki yarıştan başka o zaman prog. ramlarda olan kros koniriyi ve mukavemet bayrak yarışlarında da birinci geldi. Kendisi bütün dünya milletleri arasında haki. ki bir yildiz gibi parlamıştı. O günler, bilhassa bizim Türk kafilesinin şanlı ve sevimli ay yıldızlara bürünmüş olarak on binlerce yabanemm müthiş al . kişları arasında muntazam ve a. sİl adımlarla iştirâk ettikleri res. mi geçit, Şerifin göğsünü ifti . harla doldururken gözlerinden sevinç yaşları boşaltıyordu. Şerifin hatırasmda, Türkiye — yetli müsabakaları unutmıyacağı çök zevkli zamanlardı. Şu nokta. yı da ehemmiyetle kaydetmeden geçmiyelim Bi Tayyarımızın res. men dördüncü olduğu bu olimpi. yatlarda güreş tuttuğu rakiple. rin hemen hepsi dünyaca tanm. mış harikulâde şampiyonlardı. 1924 te kaşkariko profesyonel güreşler bütün dünyada itibarmı kaybetmişti. Ollimpiyatlarm ih. yası münasebetiyle her millet profesyonel mazili kıymetli ele. manlarını amatör kisvesine bü. rünerek Parise yollamıştı. Bina. ensleyh Tayyarm bilek ve zekâ kuvvetiyle ve hakkiyle, çek çekiş elde ettiği dördüncülük, Piyango gibi iyi bir talih düze. siyle temin edilmiş birincilikler. den çok daha gereflidir, ... Mayısm, ağustosa taş çıkartan cehennem sıcaklığında bir günü.. Gilbert, eniştesine ve ablasile gocuklara enteresan bir spor gü. nü yaşatmak arzusuyla onları al, dı Kolomb civarındaki Eergeyre Çekoslovakla futbol temasından stadma götürdü. Olimpiyatların başka güreşçilerimizin, bilhassa Tayyarın fevkalâde muvaffakı Bir kadın pilot düşerek öldü Müsabakanm bitmesine iki tur * yani bin.metre kala Nurmi arayı açmak istedi. 600 metre kala Ri. tola dört metre kadar geti kal. mıştı. Herkes açık bir mağlübi . yeti tahmin'iyordu. Bu tahmin, Witola'nin hakiki kıymetini bü . “memek demekti, Bu ihtiyar ame- le, tasavvurun fevkinde bir ceht ve gayretle yine Nurmi'nin tam | hizasında gitmeye koyuldu. Artık dört yüz metrelik düz- Zeve 3, © Fransanm en iyi plânör pile. tu olan Madam Edme Jarlo pe- zar günü bir uçuş esnasında düş. müş ve ölmüştür. Yelkenli uçuşta Fransız şampiyonu olan Madam Jarlo dünya kadm plânörcüleri arasmda 1.184 metre ile rekoru elinde bulundurmakta idi. 83 ki. lometre silratle de Fransız şam. piyonu idi. futbol turnuvası haftaya başir yacağı cihetle hem futbol hak . kmda bir fikir edinmek hem de bu güzel havadan Jstifade ile bir açık ve temiz hava gezmesi yap. mak düşüncesiyle bu programı hepsi muvafık bulmuşlardı. Ne güzel bir tesadif olmuş. Amerikalı futbolculardan başka Türkler de o gün oraya gelme. mişler mi?. Şerif bu sürprize fev. kalâde sevindi, nin başmda gitmekte olan meş. hur Vestham ile hazirlik maçı yapıyor, Lâkin Fransız seyirci. lerin müthiş gürültülerine sinir. lenen İngilizler profesyonelliğin no kadar hile ve hud'aları var- s4 hepsini dağarcıklarından çı. karmişlar, tatbik etmekten çekin. miyorlardı. Bu suretle azami kı. zışan maç az kaldı bir dövüş ha. lini alacaktı. Tribünlerde yabancılar arasın- da Amerikalı ve Türklerden baş. ka Estonyalı, Yugoslav, Mısır. li ve Uruguaylı futbolcular da seyir için bulunuyorlardı. Ertesi pazara, Türkler Çek. lerle, Estonyalılar Amerikalılar. la, Mısırlılar Macarlarla, Yugos- lavlar Uruguayla, İspanya İtalya ile, İsviçre Litvanya ile karşıla. YAZAN: Muvakkar Ekrem Talü , başlanacak gün geldi. Perşing © uygun çıkmamıştı, şacaklardı. Fransa ikinci tura kalıyordu, Ne ise büyük bir hay ve huy| içerisinde Vesthâm maçı Fran. awmlarm Z—1 galebesile nihayet buldu. Fransızlarda kaleci Şay. rizez, sol haf Bonnardel, sağaçık Dövakez ve soliç Krüt muvaffak olmuşlardı. Bilhassa 80liç oyna. yan Krüt'ün dehşetli şiltleri maç- ta hazır bulunan yabancı millet. ler futbolcuları üzerinde büyük bir tesir uyandırmıştı. Nihayet bu büyük ve ehemmi. yetli turnuvanın ilk maçlarına stadında Amerika Estonya ile karşılaşiyor.. Tabit Gilbert oyn. yacağı için Dimof ve Alice terci. han oraya gittiler. Halbuki Şe- rif çocuklarını alıp bir hafta ev. vel Fransız milli takımımı seyret. tikleri Bergeyre stadyomuna git. meyi daha arzu etmişti. Zira o. rada Türklerin maçi vardı. Ne kadar olsa kin gekiyordu. i Bu maçtan evvel size diğer mü #abakalar hakkında biraz tafsi- lât verelim. Bu ilk turun en ehemmiyetli maçı İspanya: — İtalya arasın . daki sayılıyordu. Bfkârrımumiye İspanyanın kaazmacağnı tâhmin ediyordu. Diğer maçlarda tsviç. renin; Bistonyanın, Macarların; Yugoslavların şansımı Üstün gö. rüyorlar ve türnuvanın favorisi &ddedilen Çeklerin de Türkleri müthiş bir farkla ezeceklerini he. saplıyorlardı. Halbuki her fut- ii tahmini bi bunların ek. Türkler, mağlüp olmakla be. raber üstat Çekler kargısmda ka- tiyen aşağı kıymette bir oyun oy. namamışlar, bilâkis bir çok an. Jarda üstün müvaffakıyetler gös termişlerdir.-Bu maçı fiilen an. Jatmadan önce diğerlerini sıra. Iryalım; Çeklerden sonra en kuvvetli şampiyon pamzedi diye görülen Macarlar, Mısırlı kardeşlerimiz önünde fena bir mağlübiyete uğ. rTayrp daha ilk turda tasfiye edil mişlerdi. Yugoslav dostlarımıza gelin . ce onların seroncamı daha feci ve 6 nisbette komedi İçinde geç. miti, (Devamı var) VAKIT | ABONE TARİFESİ Memleket Mi içinde La 200 dep 153P Aylık 4» 3 aylık 6 aylik 45 o 40 1 yılbk 900 1600 Tarifeden Balkan için ayda otuz kuruş dö Posta birliğine girmeyen Yl ayda yetmiş böşer kuruş medilir, Abone kaydını bildiren tup ve telgraf ücretini, parasının posta veyâ banisi yollama ücretini idare kent zerine alır. Türkiyenin her posla merketi YAKIT a abone yazılır, Adres değiştirme ücre 25 kuruştur. i İLAN ÜCRETLERİ Ticaret ilânlarının sanfi satırı sondan itibaren ilân falarında 40; iç kayfalardâ kuruş; dördüncü sayfada ikinci ve üçüncüde 2; birini 4; başlık yanı kesmece 5 dır, Büyük, çok devamlı, Kİ renkli ilân verenlere ayri indirmeler yapılır. Resmi i rın santim » satırı 30 kuruş! TİGCANI MAHİYETTE OLM KÜÇÜK İLANLAR Bir defn 30, iki defası SÜ defası 65, dört defası 75 v8 defası 100 kuruştur. Üç ilân verenlerin bir defası vadır. Dört satırı geçen fâni fazla satırları beş kuruştan sap edilir, Hizmet küçük ilân indirilir. Yakıt bem doğrudan doğ! ya kendi idare yerinde, hemi kura enddesinde Vekıt Yi vitemda.. KEMALEDDİN - Jİ Mün Bürosu «liğe ilin eder, (Büronun telefonu. 2 kuponu getiri tarifesi yüzde emdar sinem BİEL 1 — Taçlı Canavaf 2 — Yaralı Kartal, Falih Askerlik Şubesinden: subay şeraitini haiz muhtelif di he ehliye 1 Mayıs 939 tarihinde hazırlık sında bulunmak mecbtriyetini Şubemize mensup bu gibi kısa merlilerin sevkleri yapılmak 80 Nisan 939 sabahı saat (0), bede hazır bulunmaları ilân oli Göz Hekimi Dr. Murat Rami Ayd Taksim - Talimhane Urfa ap! Telefon: 41333. Muayene: P başka her gün 14 « 18 € kadar, Karamazof Kardeşler Yazan: Dostoyevski Çeviren: Hakkı Süba Gezgin © 157 — Elimde idi! — Cebinizde olmadığını iyice hatır. kyorsunuz ha?., — Evet, amma bu noktada duruş ni çin? — Nasıl ve hangi tarafa vurduğunu” zu anlatmak için sandalyenizde vaziyet alir mesmız? Delikanlı ona dik diz bakarak: — Alay etmiyorsunuz ya? Dedi; sandalyesine ata biner gibi o. turarak kolunu kaldırdı ve: — İşte nasıl vurdum... Nasıl öldür - düm... Keyfiniz oldu mu şimdi? — Teşekkür ederiz... Şimdi de ni. çin, hangi maksatla tekrar bahçeye at- Jadığmızı söyleyiniz. — Fesüphanallah!.. Ne bileyim bön yahu!.. Belki de yaralıyı muayene et. mek içindi. — Öyle bir zamanda hem kaçarken ha? — Evetl — Ona yardım etmek mi istiyordu. nuz yaksa? — Belki öyledir amma, şimdi sebe. bini pek hatırlıyamıyorum, — Ne yaptığınızın farkında değil- miydiniz ?, — Bilâkis, tamamile kendimde idim. Atladım ve başından akan karları men dilimle silerek dindirmeğe çalıştım, — Gördük o mendili... Kurtarmak is- tyordunuz zavallıyı galiba, K — Bilmiyorum, yalnız sağ olup ol- madığını anlamak istiyordum. — Öyle mi?.. E, sonra? Doktor olmadığım için, birşey anlıyamadım ve öldürdüm zannil. kaç tım. — Teşekkür ederim, benz da lâzım olari bu idi. Artık devam edebilirsiniz. Lâkin delikanlı, daha farla könuş. mak istemiyordu. Duvardan atlarken neler düşündüğünü, bu hareketin yal- nız bir merhamet eseri olduğunu pek. âlâ hatırlamıştı, Fakat söyliyemiyor- du. Müddelumumi İse zihninden; — Atladı, çünkü elnayetinin birlik şahidinin sağ olup olmadığını öğren. mek istiyordu. Böyle bir zamandâ bu kadar hesaplı hareket edebilmesi için bu adamdaki soğukkanlılık ne müthiş şey? Sözlerini geçiriyordu. Nikola da sordu; — Nasıl oldu da elinir, yüzünüz kan içinde “Fenya,, nım evine gidebil diniz? — Farkında değildim kil. Müddeiumumi, arkadaşı'e geldikten sonra; — Olabilir, dedi; çok defa Löyle yaparlar, Mitya: — Hakkınız var, diye öne tasdik et. ti ve sonra, Groşinika ile sev,'İsini serbest Bırakmak için maxi iatikara karar verdiğini anlattı, Fakat bu sefer, biraz evvelki gibi açık kalplilikle konuşarak “gönlümün Sultan:,, terkibini okullanmıyosdu, Bu soğuk ve duygusuz herifleri höyle can- dan bir konuşmaya lâyık bulmuyordu. Adeta alay ederek: — Evet, dedi; kendimi öldürneğe karar vermiştim. Çünkü bence artık yaşamanın manası ve sebebi kalmamış h, Groşinkayı baştan çıkaran adam, beş sene sonra hatası tamir için 6. nunla evlenmeğe gelmişti. Benim için er şeyin bittiğini anlıyordum. Arkam. da kan ve utanç vardr. Grigorinin ka. gözgöze İDİ e —————————————— —Mğ—ğ———m,' x 93$m.-“ MM. bi ni.. Ne diye yaşıyacaktım.: Şafakla beraber kafama bir kurşun çekmek az. mile gidip tabancalarımı rehinden kur tardım. — Geceyi de şenlikler, ziyafetler i. çinde geçirerek değil mi? — Evet... Amma artık bitirelim şu âbret sorgusunu... Sabalın saat beşin. de köyün alt başına inerek kendimi vu. racaktım, Cebimde bu karı bildiren bir tezkerecik te var, Onu İliçin evin - de labanceları doldururken yazmıştım. İşte sir de okuyunuz. Hâkimler, atılarak okudular ve tah. min edeceğiniz gibi bunu da dosyaya koydular, — İliçin evine ellerinizi yıkamadan nasıl gittiniz ?.. Bu kanları görenlerin sizden şüpheleneceklerinden çekinme. diniz mi? — Ne şüphesi?.. Şüphe müphe bana vız geliyordu... Saat beşte intihara ka. rar veren #dama, şüphe ne yapar. Elâ, lem, olup bitenlerin farkına varmadan ban, bu dünyadan gitmiş bulunacaktım. Eğer babam ölmeseydi, siz de çağırtıl. mıyacak ve koşup gelmiyecektiniz... İ. gin içine şeytan karıştı efendiler. şey. tan, Babamı öldüren o, sizi, buraya getirmek için kılavuzluk eden odur. Nasri da bu kadar çabuk gelebildiniz?.. Şaşılacak şey1... — İliç, gelip bize sizi, kana bulan. mş elinizde yüzlük ruhle kaymelerin. ii den koca bir demetle gördüğünü ledi, Uşağı da bu parayı ve kanı müşmüş. — Sahi! Sahi! Şimdi aklıma geli Nikola, büyük bir nezaket ve yw şaklınla: — Küçük bir şey sormak istiyor" Madem, ki evinize gidecek zaman bulamamıştınız, paranız da olmadi” evvelce söylemiştiniz, şu halde bü dar büyük bir yekünu nereden aldır” Bunu bize söyliyebilir misiniz? Müddeiumumi, bu açık suali beğ, miyerek kaşlarını çattı; fakat iş İŞ" geçtiği için senini çıkarmadı, Mitya, hiç tınmıyarak: — Evime gitmediğim doğrudur. Dedi. — Şu halde, yine müsaadenizle limi tekrar edeceğim, Bu kadar P' hemencecik nasıl buldunüz? Çünkü * di itirafınızla biliyoruz, ki ogün beşte... Para bulmak için... — Evet, on rubleye tabancaların” hin etmiştim... Sonra Madam Kokil! va gittim. Ondan üç bin ruble iste“ Vermedi... Bütün bunlarla n& ö! istiyorsunuz?.. Parasızdım ve par9i ken biraz sonra elimde binlik Ka' lerle göründüm... Halinizde kor! benzer bir şey seziyorum efendilef* vet korku... Çünkü kendi kendi” y (Devamı var) uf”