13 Eylül 1939 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

13 Eylül 1939 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

Avrapadau İıarp vaziyeti Garp cephesinde muharebe sahasını gösterir kroki Garple, evvelâ, Fransızlar Saar havzasında Forbach civarında taar- ruza geçtiler. Sigfrld hallının bazı ileri kısımları ve Saarbouls civarın. da Saar vadisine hâkim Warnata ormanı Fransızların eline geçli. lîrııı- sızların taarruz ettikleri saha şimale çevrilmiş iki okla gösterilmiştir. Almanlar da, daha garple, Lüksenburg hududuna daha yakın olarak Mozel vadisinde bir mukabil taarruz yaptılar. Fransız - tebllğine göre, bu Alman taarruzu, Fransız toprağında Sierk islikametinde yapılmışlır. Alman taarruz İstikameti, ucu cenuha çevirik bir okla gösterilmiştir. Şimdiye kadar, garple, muharebe, Ren ile Mozel arasındaki yüt Altmış kilometrelik cephenin ancak iki noktasında cereyan etmektedir. Fransız taarruz sahası, elli kllometrelik bir genişliktedir. 12 Eylül 1939 Şarkta, beklenilen kati meydan muharebesi, takriben 350 kilometrelik geniş bir cephe üzerinde başlamıştır. Muharebe, Al. * manların adetçe üstünlüğüne rağmen çetin olacaktır. Polon- yalıların son nefere ve son fişeğe kıd::k dövüşecekleri muhak- kaktır. Hitler de şark cephesindedir. Gâh otomobil, gâh tayyare ile cephenin muhtelif noktalarına giderek harekâtı yakmdan ta. kip etmektedir. Almanların, bir an evvel, garkta bir neticeye var. mağa çalıştıkları anlaşılryor. Fakat, bu iş kolay olmryacaktır. Alınan haberlere nazaran, Vistül meydan muharobesinin başlamış olduğunu kabul etmek lâzımdır: Bu meydan muharebesi, takriben 350 -kilometrelik bir 0cep. he üzerinde, şimalde, Mazovicek'den başlıyarak merkezde Varşo. va, Radom'dan geçen ve cenupta, San nehri üzerinde Jaroslav'da nihayet bulan bir hat boyunca, cereyan etmektedir. Şimalde, Almanlar, Mazovik — Östrov — Modlin hattından Bug cephesine doğru taarruz etmektedirler. Merkezdeki muharebeler henüz tamamen Vistül nehrinin Zarbinda cereyan etmektedir. Bu mıntakada, en şiddetli muha. rebeler, Varşovanın etrafında ve Radom mmtakasımda devam etmektedir. Daha cenupta, Alman sağ cenahı hentiz San boylarında çar. pışmaktadır. Polonyalılar, San boylarından çekilmeye mecbur o. lurlarsa daha şimalde, nisbeten kuvvetli bir cephe ile Lublin ce. nubunda Bug ile Vistül arasında cenuba karşı cephe alarak mu. harebeye devam edeceklerdir. Bu takdirde Polonyalılar gimalde, Bug gerisinde, merkezde Vistül şarkmda ve cenupta Lublin ile. risinde olmak Üzere müdafaada bulunabilirler. Muharebe cephe. sinin bu suretle bir at nalı şeklini alması, pek te, Polonyalrların lehine sayılamaz, - Her halde Polonyalılar ile Almanlar arasında Buğ, Vistül ve San boylarında devam eden büyük meydan muharebesi, bir gok ileri geri hareketlerle ve heyecanlı safhalarla tarihin sayılı mu. harebelerinden biri olacaktır. Muharebenin cereyanını daha iyi anlayabilmek için krokiyi iyice tetkik etmeyi tavsiye ederiz. GARPTA, Fransızlar, Sar nehrinin #arkında, yirmi kilomet. relik bir cephede ikinci bir taarruz yapmışlardır. Daha evvel, bu nehrin garbında yaptıkları muvaffakıyetli taarruzlarla Warndt ormanmı elde etmişlerdi. Almanlar da, daha garpta Mozel şarkmde mukabil taarruza geçmişlerdi. Bu suretle, garpta, muharebe, Ren ile Mozel arasın. daki cephenin üç noktasında giddetle devam etmektedir, Şarkta ve garpta muharebe vaziyeti bu şekilde iken İtalya. han harekâtı durdurmak ve sulh müzakerelerine yol açmak için yaptığı söylenilen teşebblüsün müsbet bir netice vereceği pek ü. mit olunamaz. T, Bunuklıoğlu Kaymakamlar arasında tayinler Ankara, 12 (Hususi) — Ot | şehir kaymakamlığına, Şibinka- kaymakamı Kâmil İnkaya Çar- | rahisar hymıhıs Nuri güve- şambaya, Çarşamba kaymakamı | nen Gercüşe, memurlar sicil ve Halil Demirbağ Şibinkarahisara, | muamelât umum müdürlüğü şef- Patnos kaymakamı Muzaffer Gü- - lerinden Feyzi Tugay Mecitörü ven Çorluya, Ahlat kaymakam: , kaymakamlığına, mahalli — idare” Mazlüm Yegut Termeye, Karğı | ler şube müdür muavini Kemal kaymakamı Süleyman Sargud O- | Başkal Mut kaymakamlığına, Ay- fa, Mut kaymakamı Cemil Bin:- | din mektupçusu Rifat Erdal Ko Kgöl Osmaneline, Babaeski kay- ı zan kaymakamlığına, Siyasal bil- makamı Halit Kutlay Devreğe. | siler okulu mezunlarından Neiad Nusaybın kaymakamı Hamdi C- | Ertur Çivril kaymakamlığınıa. Sey nat Madene, Şemdinli ka&ymaka- | han mektupçusu Mithat Silifke mr Şakir Canal Ercişe, Vekâlet hukuk müşavirliği muhakemat müdür muavini Ekrem Vardarlı Sereflikoçhisar kaymakamlığına, N müdürlerinden Sekip Yurdakul Niksar kaymakamlığır ra. mahalli idareler şube müdür- lerinden Esat Kayaayman — Ney- kaymakamlıjına. Kastamonu mek tupçusu Tevfik Esmeli İsvartaya, Burdur mektupçusu Hakkı Tum cel Kastamonuva, Ovacık kay” makamı Agzâh Yüce Seyhana, AF- yon eski mektupçusu Azir Üç: ok Maraşa tayin edilmişlerdir. l tieen di eee la nn 3—VAKIT 13 EYLÜL 1838 ( (ngiliz dominyonlar nazırı Edenin nutku “ Alman milleti ile kavgamız yoktur. Nazi rejimi yeryüzünden sürülmedikçe devamlı bir sulh vücut bulmıyacaktır ,, İngiliz milleti çok uzun Bir hafta oluyor ki İngiltere, Almanyadaki —nazi reji: ile iharp halindedir. Ve bu,; biz. ler, tarihimizin hiç bir inde lolmadığı kadar biribirimize sıkı ve içten bağlı, müttehit bir mil. tetiz. Bugün İneilizler, bundan tini, medyunuz. Hatırlardadır ki har. be takaddüm eden aylar zarfın. da, İngiliz hükümeti, hattı hare. ketini, her hangi bir yanlış tef. sire yol açmıyacak derecede sa- rih bir surette bildirmek için her şeyi yapmıştır. Ne bugünkü Al. man hükümeti, ne de istikbalde kurulacak herhangi diğer bir Al. man hükümeti, bizim takip ede. ceğimiz hattı harekette herhan. «i bir şüpheli nokta kalmış ol. duğunu iddia eyliyemez. Binden çok evvel bütün dünya ö- nünde tesbit olunmuştur. Hitleri ıulhxırvır müzakere . ler yoluna çevirmek için ne yap. mak mümkün ise yapıldı. Polon. va hükümeti, bu müzakere Hru. sibini kabul etti. Yakat Hitler, bile bile isteye isteye, bu müza. kereleri imkânsız bir hale soktu. Hitler, bunun yerine, açık bir tecavüz Rarbini tercih etti. Bu. nun. üzerine, İngiltere ve Fran- sa da, geçen nisan ayında bütiln dünya huzurunda açık bir suret. te Polonyaya karşı almış olduk. ları taahhütleri yerine getirdi . ler, ve iki götürdü ki, Polonya, Alman hü- kümetinden hiç bir zaman alma. dığı sulh tekli: i kabul etme. di diye, nihayet Polonyayı isti. 14 etti. Enternasyonal hüsniüni. vet ile hu derece açık bir suret. te hiç bir zaman alay edilme. miştir. KUVVET TEHDİDİ ORTADAN KALKMALI Bizim arzumuz, daima, gerek bizim gerek herkesin yaşamamız olmuştur. Bizim fikrimize güre, kuvvet tehdidi ortadan kalktı. ğı takdirde, sulh yolu ile halle. dilemiyecek bir ihtilâf mevcut olmadığıdır. Bu noktai nazara ğer memleketler de tamamile Çekoslovakya nasıl görüşmeye mütemayil gö- rünmüş ise, Polonya da bu sene dalma müzakereye amade bulun. müştür. Fakat Hitler, bu terci. hinin cezasmı çekecektir. riye dönecek değiliz. Alman _lîî.u ile kavga. mız yoktur. Fakat nazi rejimi, ihtiva ettiği bütün tazyik, zu - lüm ve ihanetler 'le yer yüzün- den sürülmedikçe, devamlı bir sulh vücut bulamaz. Bu, üzerin. de uyuşma kabul odilmiyen bir meseledir. Evvelâ vicdanımız müsterih - tir, Saniyen, halızamız da sağ. İlamdır. Hitler, yegâne hedefinin, IVuııy muahedesinin haksızlık. larını tamir etmek olduğunu söy lemişti. Hitlere göre, bütün fenalıkla- rım kaynağı, bu Versailles mua- hedesi olmuştur. Hitler, bize dediklerine göre, hepsi Versai'a les muahedesi sebebiyle, muaz- zam silâhlanmasını yapmağa, as- kerlerini Avusturyaya sokmağa, bu memleket şansöliyesini hap- ıımneıe ve Avusturyayrı Alman Rayhi icine almağa mecbür - kıl- mıştır. Söylendiğine göre, Hitle- ri İngiliz ve Fransız hükümetle- Tine karşı sözünlü tutmamağa ve vaatlarına rağmen Çekoslovak » yayı istilâ etrmesine ve rameyle - meye sevkeden İde yine Versail- les muahedesi olmuştüur. Yine temin olunduğuna göre, BHitlere, bundan beş sene - evvel on sene müddetle bir ademi teca- vüz vesikası imzaladığı Polonya- nın üzerine saldırmaktan başka bir çare bırakmıyan da yine Ver- sailles muahedesi olmuştur. BU HARP MİSLİ GÖRÜLME- MİŞ ŞERAİT ALTINDA BAŞLADI Bu harp, misli görülmemiş şye- rait altında başlamıştır. Hitler, & zici faikiyette bir kara ve hava kuvvetiyle Polonyayı istilâ eder- ken garpta müdafaada kalıyor. Bu usuller nazi şeflerini bir tar kım hayallere sevketmektedir. Derhal bu hayalleri ortadan kal- dırmak iyi olur. Hiç kimse aldanmasın. Harbi sonuna kadar götürmek kararı- mız sarsılmadan duruyor. —Nazi şeflerine ve eğer yapabilirsek Al- man milletine açıkça anlatmalıyız ki, başvekilimizin de dediği gibi, biz harbe eenebi bir toptakta u- zak bir şehrin mukadderatı için girmiş — değiliz.. — Taarruzun hiç bir fayda temin etmiyeceğini göstermek için harp ediyoruz. Şurasr daha şimdiden muhah. kak ki, nari hükümeti daha şim- diden milleti aldatmak istiyor. Polonyada süratle elde edilecek bir zaferin garp devletlerini ka- yıtsızlığa sevkedeceğine inantdır- mağa çalışryor, bir harbe hazırdır SONUNA KADAR DAYANACAĞIZ Bu doğru değildir. İngiliz mil- Jeti çok uzun bir harbi idameye hazırdır. Eden, dominyonlarla tan ve İngiliz müstemlekelerinin aldığı vaziyeti hatırlatarak yöyle demiştir: Bir kere aha büyük Britanya silâha sarılarak ayağa kalkmıştır. Kardeş milletlerin ortasında a- zimle duruyor. Nazilik boş bir tümledir. Kuvvete dayanan bütün sistemler gibi o da devam ede- mez. İstirap fazla olacaktır. Fa- kat, mühim olan şey ıstırabr. tar kip edecek vaziyettir. Acaba bu sefer daha iyi bir şey yapabilecek miyiz, Avrupayı mez- heplerden, itikatlardan kurtarabi- lecek miyiz? Hudutlar ve itikat- lar, diller ve ticaret milletleri bi- ribirinden ayırmak değil, birler. tirmeğe yardım edecek midir? Avrupada hakiki bir birlik kura- bilecekmiyiz? Avrupaya müşterek hürrivet müsamaha ve mürüvvet idealleri asılayabilecek miyiz?. İşte bunlar hep yapılmalıdır. Nazi sistemi ve onun bütün ©- cabatı ortadan kalkmalıdır. Bu- fun için sonuna kadar ne kadar uzun sürerse sürsün mücadele e- deceğiz.” Anavatan etrafında toplanan Ingiliz müctemi milletleri Dünkü ile gelen Tizce My th:ıfıkı. “Şu nazik saatte, Britanya im. baratorluğunun bir kısmımı teş. kil eden hür milletlerin anavata. na karşı derhal — gösterdikleri kuvvetli müzaheretten daha ce- saret verici bir hal tasavvur o.- zere yaşamakta ve yüksek siya. set meselelerinin inde ken. di kararlarını kendileri vermek hakkına sahiptir. Avustralya, Yeni Zelând ve Kanada kati olarak kararlarımı vermiş bulmuyorlar, Irki hava- sı, yalnız kısmen İngiliz olan Ce. nubi Afrika dahi Almanya ile münasebetlerini kesmiştir. Hint prensleri, bize tam müzaheretle. rini göstermektedir. Nepal hü. kümeti sekiz bin asker vermeği teklif ediyor, böylece müzahir. ler listesi gittikçe uzayor, uza. Ekseriyetle ihtilâf hallerine üğümüz memleketlerin vazi- veti de aynı suretle şayanı dik. kattir. Masır bizimle beraber. Maverayı Erdün bizimle bera. ber. O Maverayı Erdün ki, ek. ııerlyetle bize karşı vaziyetler al. mıştır.. İngiliz idaresine isyan. |kâr olan ve bugüne kadar Filiz- lunamaz. O hür milletler ki, &e. | tinde biribirlerile nelerdir tam bir muhtariyet ü. |larla Yahudiler, İi bayraği altında hizmete ;ö'nilnü olarak talip oluyorlar. Bu hal, İngiliz karakterinde, beşeriyetin diğer ırklarına cazip görünen bir hususiyete işaret etmiyor mu? Evet, biz bazı ha. talar işledik. Birinin hatırı için ötekine karşı şiddetli davran. dık. Fakat hakkaniyetle hareket etmek fikrinin indimizde elân sağlam bir kıymet ve mevkii ol. duğuna dünyaca bir kanaat hu. sule geldiğine inanıyoruz. Bu |hal, kâğıt parçalarına yazılan | vaitlere nisbetle altın bir mi- ' vardır.., Eski Japon Başvekili Genel Kurmay reisliğine getirildi Tokyo, 12 (A-A.) Eski harbiye nazırı General İtakaki genelkurmay relsliğine, Gene- ral Nişlu Çindeki umum Japon kuüvvetleri — kumandanlığına, General Jidat şimall Çin ku- mandanlığına — teyin edilmiş, General Jama da Merkezi Çin ve General Ando da Conubi Çin kumandanlıklarında ibku edilmişlerdir. Limanımıza gelen İtal- | yan vapurları Diğer taraftan Akdeniz liman. ları arasındaki vapur seferleri . nin durması üzerine inkıtaa uğ. rayan İtalva ile ticari münase . betimiz tekrar başlamıştır. Trenle dün ilk defa olarak seh rimize İtalyadan muhtelif tica . ret eşyası celdiği «ibi İtalva va- vurları da İlimanımızla sefere İngiltereye - ithal edilecek mallar Hakkında ticaret Vekâletinin tebliği Ankara, 12 (A.A.) — Tica- ret Vekâletinden: 1 — Bundan böyle Fransa ve Polonya hariç olmak Üzere her hangi bir Avrupa memle- ketinden İngiltereye — sevkedi. len eşya, İngiliz konsolosluğu makamları tarafındcan vorile- cek bir “menşe ve menfaat şya- hadetnamesi,., ni — haiz bulun: madıkça İngiltereye ithal edi. lemiyeceği alâkadar mukam- lar tarafından bildirilmiştir. 2 — İngiltereye mal gönder- mek istiyen ihracatçıların ken- dilerine bu şahadetname siste. mi hakkıtda etraflı malümat verecek olan ön yakın İngiliz | konsolosluğuna müracaat et- molori tavsiye olunur. Balye düştü, yaralandı | Tophanede hacınm hanında o. Hindis- | turan deniz amelesinden İsmail 'Türk bayraklı Habeş vapurundan tütün tahliye ederken sapandan kurtuları bir balva arkasma düş müş belinden ve bacağından vya. | ralanmış. Beyoğlu hastanesine | kaldırılmıştır, başlamışlardır. Dün Karadeniz. den İtalyan bandıralı Fençeya vapuru gelmiş ve Akdenize git. miştir. ryn 18 inde de Ttal dan Vesta şilepi gelecektir. Bu. «ün de yine Akdenizden Kapo. İarma vapuru beklenmektedir. hGlirllp dnşnndnkçîl Harbin dışında Türkiye Doğu ve batıda cepheler ku, rulup, sinırlar tutüşalıberi, bi zim devlet adamlarımızdan hiç biri konuşmamnuış, Tikir söyle- memişti. Dün, ilk defa olarak Başye- gustostanberi herkes birbirine: — Biz ne olacağız? — Bizim vaziyetimiz ne? — Türkiye nereye gidiyor? Diye soruyorlardı. Bugün artık kimsenin kafa- sında karanlık bir tek nokta yoktur. Düşünmesini bilenler, bu açık ve mert beyanat kargı. sında istikbalin aydmlandığımı güreceklerdir. Türkiyo devletine, — 'Düzk milletine tercüman olarak ko- toprağında madığını söyliyeli, epey va, man var. Balkan itüfakır'a — oynadığımız büyük Tol, bu w, — ısta ne kadar samimi oldu zu- muzun şahididir. O Balkanlar, ki her karış toprağımda bir eserimiz, her tepesinde bir bayrak direğimiz, her oyasın. da bir izimiz hâlâ yaşıyor. Böyle ikon, biz gecmişi hâfı. zalardan silmiş, yeni gün, yeni devlet, yeni ufka varmak için andiçmiştik. Bugün bunlara eklenecek yeni hiç bir şey yoktur, Asırlarca bakımsız N bir vatan içinde onun saadeti uğrunda çalışıyoruz, Artık biliyoruz ki, vatanla, rın üstü kılıçla, nltı zekâ ve maden kuyulariyle fethedilir. Biz, işte bu mübarek fetih- lerin peşinde, bu uğurlu' bay- rakların altında çalışıyoruz. “Harp,, a doyduk artık. dliç bir ihtiras bize kılıç çektirm yecek. Yaşadığımız topraklara — göz dikilmedikçe, silâha sarıl, mayız. Vatanımızı — tehlikede görmedikçe kimsenin boğazına — alılmayız. Fakat hiç bir yan bakışa da tahammlll edemeyiz. Atalarımızm — dedikleri — gibi: “Gün aydın hesap belli!,, HAKKI SÜHA GEZGİN Pazar günü yapılacak profesyönel güreşler daheşli Mülâyımle karşilaşacak — Önümüzdeki pazar günü Tak- sim stadyomunda yine heyecanlı — profesyönel güreş müsabakaları olacaktır. Alman güreşçi, Tekir- dağlı Hüseyinin kendisini kati- yen yenmediğini, orta hakemin haksızlık yaptığını iddia - etmiş. tir. Pazar günü intikam maçı yüe pılacaktır. 4 Bundan başka Karadağlı İs- koviç Molla Mehmetle güreşece- ği gibi Habeşli Tafarinin karşısı- na da Mülâyim çıkarılacaktır. — Habeşli geçen pazar kavgacılığı — yüzünden oyun harici edilmişti. Mülâyim de sert güreşi ve kav- —| gacılığı ile meşhur. - olduğundam — bu ikisinin güreşi çok cetin ola- caktır. Bundan sonra bütün güreşlerde orta hakemliğini Cemal pehlivan yapacaktır. Parmaklıklar önüne konan sandalyalara geçen pazar müsade edilmemişti. Bu yüzden tribünlerin önü hayli kâlabalık o'. muştu. Zabıta daha evvelki ha'. | talarda inzibat: mükemmelen te- min etmiş bulunuyordu. İzdiha" mr önlertek için sahaya sandalya konmasma müsaade edilirse iyi Olur kansatindeyiz. — Y. Bir vaş küçük ve iki yaş büyük cocuklar Okullara kabul edilecek tale. benin yazları etrafında gerek ilk, #erekse orta tedrisat talimatna - mesinin tesbit ettiği kayıtlara i. lâve olarak yeniden bazı madde. ler konmuştur. Bu maddelere göre, yer kaldı - ö takdirde almacak yaştan bir vaş kücük ve iki yaş büvük o. lan talebeler de kabul edilecek. lerdir,