12 Nisan 1940 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

12 Nisan 1940 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

4 — VAK'T ** NİSAN — 18940 Alman filosunun zayiatı (Baş tarafı 1 incide) Noörçetlilerin mukavemeti artıyor Stokholm, 11 (A-A.) — Nor. veglilerin mukavemeti, dakika . dan dakikaya artmaktadır. Norsk Telegramburo, Alman krtaatının kanlı bir muharebe- den sonra Norveç kıtaatınt E. levrum'a 5 kilometre mosafede tevkif etmiş olduklarmı bildir. mektedir. n Şarlotenberg'den bildirildiği - ne göre Oskarborg kalesi, kah. ramanca ve mücessir bir muka. vemet göstermiştir. Oslonun haricf — kıamındaki Balgerne tabyesi, benüz Nor - veçlilerin elinde olup Alman nak liye gemileri üzerine ateş et mektedir. Oslodat gelen seyyahlar, üç h gemisinin salr günü Oslo körfezinin geçidini zorlamakta iken batmış olduklarmı söyle - mektedirler. 1 Norveçlilerin. Horten kâalesi garnizonu, uzun bir mükavemet- ten sonra teslim olmuştur. 20 Norveç neferinin marifeti Stökholm, 11 (A.A.) — Şar. lotenberg'den gelen bir telgraf. *t4 şöyle denilmektedir: - 200 kişiden mürekkep motör- lâ bir Alman krtasının salt ge. cesi Elverum'un batı cenubunda tevkif ve mağlüp edildiği öğre. nilmiştir. Bu işi 20 neferle bir kaç zabitten mürekkep külçük bir Norveç mlürfrezesi yapmış - tır. Bir buçuk saat süren muha. rebede Alman kumandanı öl İ | | Norvoç müfrezeleri parlak bir muvaffakıyet kazanmışlardır. Al. man kıtaları kumandanı ölmüş. tür. Almanlar efrattan külliyetli zayiât vermişlerdir. Norveçliler. den ancak iki yaralı vardır. Hariciyo Nazırının Hitabesi Paris, 11 (Hususi) — Nor- İ noşru hükümeti hariciye azırı Koht radyo ile neşrolu- nan bir hitabesinde, Norveç mil Tetinin tamgmen hür yaşamak istediğini, mütecarrıza bütün kuyvetleriyle karşı koyacakla. rıtir ve Noryeçin Almanya ile hall harpte olan bütün memle- ketlerle müttefik bulunduğu. nu bildirmiştir. Stokholm, 2 (A.A.) — Nor- veç hükümeti Biyerum'dan Ny« bergsund'a çekilmiştir. Nybı gsund İsvoç hududundan 15 kilometre mesafededir. Yalnız kraj Elverum'da kal. mıştır. Sefirler İsveçe Geçti Stokholm, 11 (ALA,) — Nor- veç hükümeti nezdindeki Fran sa ve Polonya elçiliklerinin bütün memurları, İaveç hudu- dunu geçmişlerdir. İngiliz elçi- çi de İsveç topraklarına geçmiş ve Stokholm'a doğru hareket etimiştir. İsveç veliahdinin karısı Pren Bes Marthu da üç çocuğu ile İz. veçte Saelnes'e varımıştır. Norveç DBankası Lendra, 1ti (Sabaha karşı) « Norveoç bankası Nörveç meşru » | Bükümeti tarafından naklolun. müştür. Norveçliler 10 yaralı | duğundan Almanlar Norveç pa. vermişslerdir. Z Bu gece Eidevold'da büyük bir miüsademe olmuştur. İ Krah yakalamak emri Stokholm, 11 (A.A.) — Havas ajansı bildiriyor: Norveçten gelen haberlere gö- re, Oslomun gimalinde cereyan eden harp esnasında Alman kı. zaları, Kral Haarkonü ne pahası ng olursa olsun yakaılamak Üze. re emir almışlardır. Bu kıtalar, kralın ve hükümetin gittiği şehir olan Elverum'a beş kilometre mesafede durdurulmuşlar ve al. dıkları emri yerine getireme - mişlerdir. vermiştir. Bunlar, Norveçte bi lupan-Alman kuvvetlerine, eğer müttefikler yardımcı kuvvet gel mesine mani olurlarsa mukave- met edebileceklerine emin bulu- nuyorlar. Stokholm, 11 (A.A.) — Röy. ter ajansına göre, son alman ha. berlere nazaran, Bergen Norveç. lilerin elinde ve liman methalin. deki istihkâmlar henüz Alman iş. galinde bulunmaktadır. Köprüler Tahtip Edildi Stokholm, 11 (A.A.) — Nor. veçliler mütecaddit köprüleri tah. rip etmişler ve Cbarlettenberg demir yolunu muhtelif noktaların dan berhava eylemişlerdir. Berlin, 11 (A.LA.) — Narvick. de İngiliz bahriye nazırı Çörçilin yöğeni, gazeteci Gerald Romilly tevkif edilmiştir. Nevveçin Tebliği Stokhoölm, 11 (A.A.) — Nor. veç hükümeti, bugün, hükümetin yauvakkat merkeri olan Elverum. da aşağıdaki tebliği neşretmiştir: Norveç kıtaları, Almanlar tara. fından tehdit edilen bütün nokta. idârda tahaşşüt etmişlerdir. Kıta. Tarın ceferberliği, bütün memle. kette, metodlu bir şekilde devam etmektedir. Elverum istikametinde ilerle . meye teşvik eden Alman kıtaatı Ridsvola yakınında püskürtül . Norveç genel kurmayı, tekmil Wostlandet eyaleti dahilinde mü. dafaa tedbirleri almıştır. Bergen. üş, Norveçliler müdafaa tertibatı âıılııdn' ve Alman kıtaatının mevkide bozgun verdikleri füvvetle tahmin edilmektedir. m'de de vaziyet bunun a baliçi dışındaki Rolarne B t dün akşama kadar vemet etmekteydi. eruna ulaşmaya çalışan AL aatları Almanyanın Oslo siiı ve ümet erkânını esir al. mak olduğu tabitdir. Bu mınta. kada şimdiye kadar müdafaa ter. Hbatı alırmamışsa da süratle Nor vöç askerlerinden mürekkep müf. rözeler teçtil edilmiş, bunlar gö. nüllü elzat ile ve istihkâm müfre. zeleriyle tıkviye edilmiştir. Al . muanlar yaklaşınca bir ateş hat . tiyla karçılaşmışlar ve yazım edat süren bir mubharebeden sonra püskürtülmüşlerdir. | ralarına vüziyöt edememişler. dir. Deniz harbi devam ediyor Landra, 11 (Sabaha karşı) « Şimal Denizinde Skajarak bo- ğazından Norveçin Şimali Gar- bi noktalarma kadar bütün sahil boyunca deniz harbi de- vam etmektedir. İngiliz, Fran- sız ve Leh hava küvvetleri de bu harbe istirâk etmektedir- ler. Dört kruvazörden başka ay- rıca İki kruvazörün düaha batı- rilmış olduğu kuvvetle tahmin edilmektedir. Bunlardan — biri Bergan açıklarında batırılmış- Müttefik donanma Alman- yanın iltisak noktalarını kes. miş olduğundan Almanlar tak- viye kuvveti alacak — vaziyette döğillerdir. Stokholm. 11 (A.4A.) — Müt. in, Norvecin en şimalin. de Tromsö'ye ihraç hareketi yaptıkları söylenmektedir. Diğer taraftan İngiliz gemi « lerinin Narvik'e geldikleri ve ihraç hareketinden sonra lima- nt ele geçirdikleri şayiası da de. veran etmektedir. HAVA MUHAREBESİ Londra, 11 (Sabaha karşı rad. yo) — İngiliz hava kuvvetleri son üç gün zarfında 19 Alıman tayya. resi düşürmüştür. Bunlardan maâdda bugünkü Fratsız tebliği, Fransız bom bardıman — tayyarelerinin — iki Alman bombardıman tayyazesini düşürmüş olduklarını büdirmek. tedir, İngiliz hava kuvyetlerine mensup Kanadalı genç bir tayya« reci de bugün şimal denizi üze. rinde Almanların Dorniye tipi bü« 'yük bir tayyarelerini dört mitral. yöz ateşiyle tahrip ederek düşür. müştür. Almanlar dün Skaja Flov üze. rine yapmış oldukları akında &e. kiz tayyare kaybetmişlerdir. isveç karasularına mayn döktü Stokholm, 11 (A.A.) — Stok. holm radyosu İsveç amirallığı. nın, İsveçin garp gahili boyun. ea karasularına mayn döktü- günü haber vermektedir. Mayn tarlaları 57,.15 ve 5$.25 arz dâireleri arasında bulunmak. tadır. OLUÜUM Kiymetli Adliyecilerimizden Konya Ağırceza Müddelumu. misi Cemal Günay pek genç yaşta olduğu halde rTahmeti rahmana kavuşmuştur. Cena, zesi bugün (12.4.940) saat (11) de Galata Rıhtimrndan hareket edecek olan Bebek mo. toriyle Haydarpaşa iskelesin- den almarak namazı snât dört. te Ortaköyde Mecidiye camlin. de kılındıktan sonra medfeni ebedisine tevdi edileceğinden merhumtu seven meslektaş, ar. Kkadaş ve ahbaplarına teşrifleri rlca olunur, Amerikalılara göre !“Almanlann son hareketi akıl- — Sızca bir Nevyork 11 (Sabaha karşı rad. yo) — Vaşington, şimalf Avrupa hâdiselerini alâka ile takip et. mektedir. Almanyanın bu taarruz | hareketi umumi kanaat olan akıl. sızca bir cesaret (temerite) ola. | rak kabul edilmektedir. Nevyork Taymiş gazetesi yor ki: “Müttefiklerin Almanyaya bü. yük bir darbe vurmakta oldukla. rı görülüyor. Fakat bu fırsatı Al. | manyanın akılsızca cesareti ha. | | zırlamıştır. İngiliz donanmas: bu | harpte büyük küvvetlerinin kü. | çük bir lasmını kaybedebilir, fa. | kat İngilir donanmasında Nelgşon ve Beti kahramanları henüz memiştir. Bu.deniz harbi İn; lerin muvafiaktyetini taha ettirecektir.” Diğer bir gazete de Almanya. di. ük |Almanya mağlü- biyet yolunu tutuyor mu ? (Baş tarafı 1 incide) ve burasını bir gün evvel işgal et. miş olan Alman kumandanına: — Teslim ol, yahut şehri bom. bardıman ederim.” Emrini verdi. Bundan başka müttefiklere ait bir kısım — harp gemileri de Noörveçin garp - sahi. linde Alman işgaline geçmiş olan Kimanları geri almaya başladı. Ri. vayete göre Bergen, Trondden li. manları istirdad bile odildi. Yal. nez Narvik'deki Alman herp ge. mileri ile cereyan eden mücadele bir netice vermedi. Bununla be. vaber buralardaki Alman harp ge. mileri de Norveç limanlarında abluka altına alındı. Bu arada Almanların Norveç hükümeti ile anlaştıkları hakkın. da neşredilen haberlerin de asıl. sız olduğu anlaşıldı:. Asıl Nor. veç hükümeti Oslonun şimaline çekildi, memleketin milli müda. faa kuüvvetlerini toplıyarak Al. mahlermt-işgalimne kater mukave, mete geçti. Bu- vaziyete göre Norveçin muhtelif mevkilerini işgal eden Alman kuvvetleri denizden müt. tefiklerin, karadan Norveçlilerin mleşi arasında kalmış oluyor; böylece iki ateş arasında kalan iş. gal kuvvetlerinin, fazla olarak, Almanya ile denizden rabıtaları da kesıliyor. Daha doğrusu Nor. veç topraklarına avlanmaya — gi. den Alman avcıları orada İngiliz ve Necveç avcılarının kapanına düşmüş bulunuyor. Eğer hususi ajanıların verdik. leti bu haberler resmi lıhlın(dl:rh töeyyüt ederse şimal denizi! yve Norveç topraklarında — Almanla. rın uğradıkları bu hezimet umu. mi harp plânı üzerinde kat'i ve nihai mağlübiyetin başlangıcı o- labilir. Acaba Almanlar neticesi bu ka. dar kendileri için tehlikeli olabi. lecek olan bir teşebbüse niçin gi- riştiler? Çünkü içinde bulundukları harpte galip değilse bile mağlüp olmamak için böyle bir hareket. ten başka yapacak bir şey bula. madılar. İngiltere ve Fransa ile Alman. ya arasmdaki harbin kat'i netice. si her halde garp cephesinde alı. nacaktır. Onun için Alman ordu. sundan beklenen şey garp cephe. sünde taarruza geçmektir. Alman. lar bunu yapamayor. Çünkü .:â. zerine yapılan istilâ hareketi A_L manların petcolden evvel - demir ve çeliğe olan ihtiyaçlarını gös. termiştir. Eğer Almanyanın Nor. veç üzerine yaptığı istilâ hareke. H muvaffak olsaydı bundan son. ra Romanya ve Balkanlar üzeri. kak ea dabilirdi. Fakat uğradıkları mağlübiyet artık Ro. Balkanlar istikametin. de yeni maceralara atılmak cesa. retini kendilerinden almş olsa ç EŞAŞABİRA İN Kgün | ı.:lıaklııhrlq-Avıı. pa harbinin talii üzerinde kat'i Reyno, mebusan cesareltir,, nn ba hareketini “akılsızca bir cesaret” olarak - tavsif ettikten sonra şunları yazmaktadır : “Bu harp hava kuvvetlerinin denizaltı gemilerine karşı - oyna. dığı rolü tesbite yarıyacaktır.” Demekte ve Almanyanın hare. ketini şu şekilde tefsir etmekte. “Almanya esasen muntazaman kendisine gelmekte olan demir madenine sahip olabilmek için İs. kandinav memleketlerine taarruz etmiş değildir. Almanya Danimar ka ve İskandinav yarım adasımnı işgal etmek ve buralarda muaz. zam hava üsleri tesis ederek İn. giltereye kolayca taarruz gayesi. tir. Bu, Alman. Reynonun yeni beyanatı Paris, 11 (AA.) — Başvekil meclisindeki beyanatında, Almanyanın, kü. gük milletleri esir etmek te- şebbüsü sonundaki muharebe. nin neticesini bildirmiş ve de. miştir ki: Almanya demirden mahrum edilmiştir. ve edilecektir. Al- manya, bize taarruz için çeliğe muhtaçtır., Bize muhasara edil- miş bir memleket manzarası arzetti, Reyno, Norvöç milleti ve kralı hakkında beliğ sitayişler. de bulunduktan sonra, Fransız hükümetlalr iyi ve fona ha. berleri bildireceğini söylemiş. tir. Bundan sonra, Almanyanın Biriştiği hareketi muhakeme- den geçiren Reyao; bunun bi. dayette bir tabiye muvaffaki- yeti teşkil ettiğini fakat muaz- zam bir sevkulcey$ hatası ol- di u söylemiş, zira, bahri bükımdüan Asaffr devece ile bar- lanan bir harp hareketinin he- zimetle nihayetlenmesi mukad der olduğunu İzah etmiştir. Reyno, bu sözleri müteakip şimdiye kadar Fransızların hiç | zaylat vermediklerini, İngiliz. lerin döürt terpido kaybettikle- rini süylemiştir. Alman zayla- tı, donanma tonajı mevcudu- nun onda birini teşkil eden dört kruvyazör, bir tahtelbahir bir muhrip, 12 nakliye gomlsi- dir. Mecmuan 22 batmış olup bunlurım dördü müttefiklere, 18 j Almanlara aittir. Amerika Norveçe gönüllüler gitmesine müsaade etti Nevyork 11 (Hususi) — Ame. rika Norveç harbine iştirak et. mek isteyen gönüllülerin kaydına müsaade etmektedir. Amerikan hükümeti İskandi. navyada bulunan 3000 Amerikan tebeasının himayesini - sefirlerine bildirmiş ve bunlardan isteyenle. rin İsveçe geçirilmelerini ve A. merika harp mmtakası olan şi. mal denizine gemi göndermiyece. ğinden Amerika tebeasının kara yolu ve Uzak Şark tarikiyle Ame. Tikaya naklini bildirmiştir. Holandanın aldığf tedbirler (Baş tarafı 1 incide) muştur. Sevkülceyşi noktalarda barikatlar vücude getirilmiş ve :rmx edici mâddeler konulmuş. | Evvelki gece hududa civar bazı mmtakalarda telefon mu - havereleri saatlerce durmuştur. Resmi makamat, iki aydanbe- ri fevitalüde takviye edilmiş o. lan tayyare dafii bataryalar te. Bİsatma büyük bit echemmiyet atfetmektedirler. Londra, 11 (Hususi) — Ho- landa hududuna yakın üç Alman Almanlar - tahşidat yapmışlardır. Lomdra, 11 (Hususi) — Esko vehri Holanda! dökmi : —<— tesirler yapacak mahiyette hâdi. lar mayn- ASIM US izahatı | Londra, 11 (A.A.) — Bahriye | Nazırı Çörçil Avam Kamarasın. da yaptığı beyanatta demiştir Kxi: Danimarkanın ve Norveçin Almanya tarafından ilbakı çok uzun zamandanberi hazırlanmış 've tatbikine de martim soğ haf- | tasımda ilmiştir. .| Almıngeçdaxiz hazırlıklarının hangi bitaraf memlekete kargı | vuku bulduğunu ve ne zaman ya- ılacağını kimse — kestiremezdi. Byle gözüküyordu ki, Holanda, Danimarka, Norveç ve Alıvev hepsi ani bir taarruz tehdidi al- tında bulunuyorlardı. Almanya ya mücavir bütün küçük memle. ketler tetik üstünde idiler ve hâ- 1â da öyledir. Ve hattâ Almanya lehinde olanlar bile. ) İşte bunun içindir ki, Amiral- lik Norveç kal mayn dökülmesini hükümetten iste. miştir, Zira, Noörveç koridoru, müttefiklerin Almanyaya tatbik ettikleri ablukada en milsait yolu teşkil ediyordu. Maynler dökü. lürken bitaraf ticaret gemileri- ne asgari zarar verecek tarzda hareket edilmiştir. Müttefikler Norveçlilerle mu. tabık olarak harbi sonuna ka. dar götürmeğe ve ancak — Nor- veçin hürriyeti iade ve yapılan fenalıklar tamir edildikten son- ra sulh yapmaya azmetmişler . | « dir. Norveç hâdisesi diğer bitaraf memleketler için bir ders olmalı. dır. Eğer Norveç böyle büyük bir kıskançlıkla bitaraflığa çe- kilmiş olmasaydı ona müttefik- lerin daha süratle yardım etme. si mümkün olabilirdi. Çörçü, müttefiklerin Norveç limanlarını işgal etmiş olmadık. larını söyledikten sonra deniz muharebeleri hakkında izahat vererek demiştir. ki: Pazartesi günü İngiliz Glo- vorm destroyeri Taik.düşman kuvvetleri tarafından batırıl- mıştır. Salr günü İngiliz donanması Bergen açıklarmda düşman ha. va kuvvetlerinin taarruzuna uğ. radı, İki kruvazör hafif hasara uğradı. Rodney saffiharp zrh- haına ağır bir bomha, isabet et- ti. Fakat, peşte mulüiVemet etti. Anruno kruvazörü beş defa hü. cuma maruz da bütün bu taarruzlar akim kalmıştır. O. na refakat eden Kurkha destro- yeri ağır hasara uğrayarak bat. mıştır. Mürettebat kurtarılmış. tır. Renovn saffiharp gemisi, Şa. rushorst Alman saff'lharp geml- gi ile ve bir Alman kruvarözü ile çarpışmıştır. Şarushorst ciddi surette hasa- Ya uğramış ve vanında bulunan kruvazörün salrverdiği duman bulutunun arkasmda — kaybol. muştur, Diğer taraftan, Zulu torpido muhribi Arkney adaları açıkla. rmda bir düşman denizallı ge- misini batırmıştır. Bugün de şafakla boraber İn- giliz. hava kuvyetleri tekrar Tronthaym Jlimanında bir kaç Alman gemisine taarruz etmiç. tir, Bir Alman destroyerine bir bomba isabet etmiştir. İskandinavya hâdiseleri, müt- tefiklere kelimenin bütün mara- sile aakeri ve sevkülceygi mu. uzzam bir istifade temin eyle. nwktadiri:mkr müthiş bir sev- külceyş hatası işlemiştir. Tıp - kı, Napolyon İspanyayı istilü et. tiği zaman işlediği hata gibi. - Müttefikler, daha büyük bir giddetle ve katiyetle hareket et. mek suretile büyük istifadeler elde edeceklerdir. Kızılırmak 5 metre yükseldi D Edirne, 11 (A.A.) — İspala 0- vasında feyezan durmuş ve sular düşmeye . başlamıştır. Dikilitaş meraşında kalan insan ve hayvan. lara on iki kayık ve bir motörke göndetilen yiyecek- ve hayyan yemi yerine varmıştır. Feyezanın bu mıntakada epey zararr mucip olduğu anlaşılmaktadır. Meriç ve Tunca nehirleri saba. ha karşı tekrar yükselmeye başla. mıştır, Edirnede ikisi tamamet, üçü kısmen beş ev daha yıkılmış. tır. 'Trenler intizamını yeniden kaybetmiştir. ' yükselerek, Çorum merkez kaza- tehile Giüğinden Köy. tamimen w boşaltılmıştır. Ve halkın barın-- Çörçilin dünkü | zz? | trası