May 6, 1940 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

May 6, 1940 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

2—VAKIT 6 MAYIS Kurna köyündek kınagecesi faciası iki gece Kartala bağlı Kurna köyünde Münevver iz.« minde bir kızın kımagecesi ya. pilırken bir facia olmuş, beş ki- gi ölmüş, 12 si hafif olmak Ü- zere 16 kişi yaralanmıştır. Va. ka etrafında yaptığımız tahki. katı yruz: » Pek sossiz olan köy, evvelki gece / yapılacak mesut merasim için gün lerdenberi hazırlanmıştır. Evlene- çek gençlerden erkek, — rençberlik etmekte olan köy — delikanlılarım dan 21-22 yaşlarında Mustafa oğ- © Ju İlyastır. Bir anası vardır. Na- muslu ve çalışkan — bir çocuktur. Nişanlısı Münevver isminde 20 yaşlarında kadar, oldukça tahsil görmüş, esmer tenli bir köy güze- ünevverin Şerife isminde hiç kimsesi ile Münevyer küçüktenbe- ile tanışmakta ve Mü- «i kızmı İlyasa ver« meği vaadetmiş bulunmaktadır. Senelerce evvel kesilen — bu söz nihayet geçen sene yerine getirik miş ve iki genç biribirlerine nişan” Tanmışlardır. Münevyerin tanıştığı — başka hiçbir genç yoktur. İşte geçen sene bu suretle nişan" TJanan iki gencin nillayet evlenme: leri kararlağmış,evvelki gece için de büyük hir kına gecesi tertip e- dilmiştir. Yalnız, Münevverin an- nesinin köyün arkasına doğru 1ır fak bir tepe üzerinde olan evi dü- Bün yapmağa müsait değildir. Bur Nün için evin 15-20 metre ön tarar şfında bulunan eski ve tek — katlı bir samanlık münasip, görülmüş, burası temizlencrek hazırlanmış- tır. Bu suretle bütün hazırlık- lar bittikten —sonra — evvel- ki geco köyün bütün ka. G ve çocukları 6.7 metre geniş- liğinde ve 20 metre kadar uzunlur Bunda olan bu samanlığa dolmuş lardır. Samanlığın dip tarafında, yığınlarından müteşekkil Bir bölme ile ayrılmış bir köşe var- dır, Burası ahır şeklinde kullanı- makta ve ayrı bir kapısı — bulum maktadır. Buraya köy delikanlı- larmın gizlice girerek saman böl- medit geniş deliklerinden — gelini ve düğün safinesini seyretmemesi için kapısı kına gecesi şenliği baş- ladıktan biraz sonra kapanmış ve hakikaten gizlice girmiş olan deli- kanlılar da dışarı çıkarılmıştır. SAMANLIKTA SEYRAN eğlencesi gittikçe coçkun bir şekle girmiş ve köy kızları met- rük samanlıkta çalgı çalıp ho. ra topmoeğe başlamışlardır. , Saat 10,30 olmuş ve ge- lin de, evinde kız arkadaşları tara- fından giydirilip — süslendirilerek samanlığa getirilmiştir.. Gelinin gelmesile eğlence daha ziyade bü- yümüş ve bütün köy kızları geli- nin etrafında dönmeğe ve oynama- Ba başlamışlardır. Uzunca bir müddet sonra, bü- tün düğün halkı yorulmuş ve va- kit de gece yarısını bulduğundan son mer: im _yapıl.ııak dağılma ka miş ve herkes hediyelerini koluna, gerdanma — ve elbisesinin onun ötesine berisine iliştirmeğe başla' mışlardır. Kızını evlendiren anne de gene bu sırada evine koşmuş ve âdet olduğu üzere — hazırladığı bir büyük çöreği tepsiye koyarak getirmiştir. Bu çörek gelinin önün de kesilerek dağıtılacaktır, MÜTHİŞ İNFİLAK VUKUBULUYOR Bu son merasimi yapmak — için Bgelinin annesi Şerife tepsi — elinde olduğu halde kızınımn önünde çör ve komşu bir kadın da & bıçakla tepsideki — çöreği durduğu 3-4 metrelik yer arasında ş bir infilâk olmuş ve düğün ne olduğunu anlamadan ken: dilerini yerde taz toprak arasında bu'muşlardır. Tnftlâkın — şiddetin- den, samanlığın ortasında birdire ıç olan bir iskemile üze- n yere fırlamış, her- karanlık içinde kal sında yarabıların dânhiraş feryat t övü sarmıştır. Samamr İ lunan delikanlır şaşırmış önde bulunan gtlinin annesi tarafın- bırakılmış larmır . Mürüküye kövlin diğer eri 1940 # ı & Hastaneye haldırılan iki yaralı kadın ri koşuşmuşlar ve buldukları Jâm- bâ ve mumlarla samanlığa girmiş- lerdir. Samanlık aydınlarınca çok feci bir manazra ile karşılaşılmış, infi- yerde oturan beş çocuğun parça parça olduğu, kol ve bacak ve diğer vücut eksa- mının samanlığın ötesine berisine dağıldığı ve yerlerin kan deryası Yaralılar ve korkudan bayılan- lar samanlıktan çıkarıldıktan son. ra, alâkadar makamlara habor ve- rilmezi akla gelmiştir. Fakat bir mektep ingası yüzünden köyün to. lefonu kesilmiş — bulunmaktadır Bir delikanlı, yarım saatten farzla bir mesafede olan Kurtköyüne koğmuş, telefonla Pendiğe ve ora- dan da Kartal kaymakamlığına habor verilmiştir. BSaat 11 de olan facia, ilk şaş. kınlık ve köyde telefon olmaması yüzünden Kartal kaymakamı Ba - hir Öztrek tarafmdan ancak saat 2,30 da haber altnmıştır. Kayına. kam derhal Kartalda bulunan i- kinci doktor, iki ebe ve iki de has tabakıcıyı köye göndermiştir. Bu. nun arkasmdan, Kadıköyünden ve Üsküdardan sıhhi imdat otomobil- leri istenmiştir. Köye yetlşen dok torlar hemen yaralıların ilk teda, visini yapmışlar ve otomobillerle Haydarpaşa nümune hastanesine kaldırmışlardır. Pek hafif yaralr olan birkaç ki. gi ilk tedavilerinden sonra evlori. ne gönderilmişlerdir. FACİAYA KURBAN GİDEN ÇOCUKLAR Faclada ölen yavruların vücut- Tarmına saplanmış olarak bomba parçaları bulunmuştur: Ölen beş kigi 9 — 10 yaşların. da Tamail oğlu Mevlud, 10 yüaşım. da Hağan oğlu Sabahattin, 8 ya. şında Sâmi oğlu Sudi, 13 yaşında Bayram oğlu Emin, 18 yaşımda İbrahim kızı Huriyedir. Hastaneye kaldırilan yaralılar gunlardır: Kurna köyünden Nazif kızı 60 yaşlarında Sıdıka, 13 yaşında Ab - dullah oğla Ziya, Mehmot karısı Hayriye, İbrahlm kızı Zehra, Zeh. ranm 18 yaşındaki oğlu Mehmet ve T yaşındaki krxt Müşerref, Mus tafa kezı Şerife. 13 yaşında Hü - seyin oğlu Sunt, 18 yaşmda —Ali oğlu Basri, 13 yaşmda Bayram kızı Melâhat; HEmirli köyünden: Mehmet karım Şükrüye ve kızı 12 yaşındaki Muhsine. Bunlardan başka Kurnaköyün. den İsmall oğlu Alâettin, Osma - nm çobanı Abdullah, Kurtköyün . den Ahmet ağanım kızı, Emirli köyünden Mehmet ket Muhsine ve Tahsinin karıstı muhtelif yer. Terinden yaralanmışlarsa da ya. raları gok hafif olduğundan İlk te- davileri ile iktifa edilip hastaneye kaldırılmışlardır. TAHKİKAT BAŞLIYOR Sıhhi tedbirler bu suretle alın- dıktan sonra, Kartal kaymaka- n Bahir Öztoprak, Kartal jam Sr aa aa ü masası işan ye gelmişler ve derhal tahkikata başlamışlardır. Tik önce bomba - nın geline karer bir suikaet olduğu ve öonü Seven başka biri tarafın- dan bu işin yapıldığı sanıimıştır. Dün Bakırköyde nüfus sayımı | tecrübesi muvaffakıyetle yapıldı |Kazanın nüfusu 32423 kişi “Aspirin Bayer,, " aI yapanlar yakalandı. Bugün adliyeye verilecekler Harp dolayısiyle Almanya- dan Aspirin Bayor gelmediğini fırsat bilerek burada vücuda getirdikleri bir tmalâthanede sahte Bayer Aspirinleri yapa- rak piyasaya süren sahtekâr. lar şebekesi nihayet tamamen yalktayı elo vermiştir. Sahtekârla; süç dolil olan aspirin imal eden âletler bulunmuştur. Suçlular arasımda eczacı ve kimyagerler de bulunmakta. dir. Bugün polis tarafından nüliyeye teslim edilmoeleri muh. temeldir. Şebekenin kilosunu 4,5 Ura- ya mal ettiği aspirinleri 40 J. raya sa! ol mıştır. Hayvanlar ürkünce ara- ba altında kaldı Anağoluhisarında Barutha- ne caddesinda 4 numarada otu- ran All oğlu Hüseyin dün sa- Bah kereste yüklü arabasiyle Esadın — çiftliğine giderken hayvanlar ürkmüş, Hüseyin a. raba altında kalarak muhtelif yerlerinden yaralanmıştır. Camları kıran sarhoş Galatada oturan İstefo ev- velki gece adamakıllı kafayı gçektikten sonra umumi evler- den Eleninin evine gitmiş ba- Birıp çağırmağa başlamıştır. Kendisini dışarıya çıkarmak istiyenleri görünce de büsbü. tün sinirlenmiş ve cam çerçeve- leri kırmıştır. İstefo yakalana- rak adliyeye teslim edilmiştir. Umumni bir evde yapılan arama Beyoğlunda Abanoz sokağın. da umumlf ev işleten Nodime is- minde bir kadının evine veal- kasız genç kadınlar aldığı an- laşılmış ve akşam bir baskın yapılarak İki Rum ve bir Türk kadını yakalanmıştır. Ev sahibi hakkında kanuni takibat yapılmaktadır. Fakat samanlığın kaprsında köy delikanlıları bulunduğu ve bunlar- dan birinin ve ya arkalarından bir başkasının bombayı attığı zaman görüleceği düşünüldüğünden facia sebebi dahilde 21 imağa baş lanmıştır. Samanlı dip taralın daki bölmeden bu işin yapılabile- ceği de akla gelmiş ve suikasta en müsajt yer, kapısı gece kilitlenen burası görülmüş, fakat kapı kilitli bulunmuştur. Samanlığın başka hiç bir mahreci ve hattâ penceresi yoktur. Bir ara, bombanın — çocukların bulunduğu yerde patlaması dikkati eçkmiş ve bombanın onu bir oyun cak sanan çocukların eline geçtiği ihtimali üzerinde durularak tahki- kat yapılmıştır. Neticede bu nok: tanın en kuvvetli bir ihtimal oldu- Bu anlaşılmıştır. parçalanan çocuklardan koparak samanlığın bir köşesinde bulunan elinde bombanın en büyü parçalarından biri örül Bu çocuğun © ) başka bir bacağınında kopmuş olması faelanın bir kaza olduğu Ihtimalini daka çok kuv, vetlendirmiştir. Bu strada jandarma kumandan lığı erkânı iki sene kadar evvel ayni samanlıkta köylülerin bir bom ba daha bularak kendilerine tos. lim etmiş olduklarmı batırlamız- lardır. Tetkikler — derinleştirilince, bu metruk #amanlığım mütarelce senelerinde İngilizler —tarafından kullanıldığı ve gerek İkl sene ev. vel bulunan vo gerekse akşamki faclaya sebep olan bombaların İn. giliz mamulütı olduğu anlaşılmış. tir Çocukların düğün sırasında sa - manlığın kapısı üzerindeki iç du. varlara çıkerak oturdukları ve sonra geline hediyeler verilmeğe başlanınca buradan — indikleri de öğrenilmiştir. Böytelikle çocuklar. dan birinin çatr aralığında kalmış eski bir bombayı bılarak yere it- tiği ve oynarkan elinde patladığı anlaşılmıştır. 935 AAAAA, Toşrinlevvel ayında yapıla- cak umum! nüfus sayımına bir tecrübe hazırlığı olmak üzere dün Bakırköyünde bir deneme yapılmıştır. Sabah saat altıdan itibaran kaza hudutları içinde hiçbir kimsenin dışarıya gçıkmasına müsaade olunmamıştır, Erken- den kllselere gitmek istiyen bazı kimseler evlerinden çıkar. ken çevrilmişirdir. Bu strada emirlere Tağmen Bakırköyünden geçmek lstiyen bir etomobll yakalanarak coza. landırilmıştır. Balıkesirden ge. len Maarif müdürü Nüzim da Kartaltepedeki evine bir me- murla gidebilmiştir. Trenler muntazam suürötte sefar etmişler, yalnız Bakır. köyüne yolcu İndirmemişler. dir, İnen birkaç yolcu islâsyon.- dan diştarı çıkarılmamıştır. Sayımın tam bir intizamla lerası için Bakırköy kazası hu- dutları 150 kişilik bir Jandar. ma kuvveti tarafından çevril- miştir. Bayıma saat 8 de başlanmış- tır. Sayımın hudutları Yeşilköy ve Mahmutbey nahiyesi diye Iki kısına ayrılmıştır. Bu kı- sımlar da mıntakalara taksim edilmişlerdir. Buralarda her memura yazmak için 15 ev ve. rilmiştir. Köylerin yazılması bir saat içinde tamamlanmıştır. Sayım müdüdetince istatistik umüm müdürü Celâl Aybarın başkanlığında umum miüldür- lük, maliye şubesi müdürü Co. mil Göker, fatler şubosi mü- dürü Şefik İnanan, ziraat şu- besi müldürü Sabri, vali muayi- ni Halük Nihat, Nüfus müdürü Fatk, Bakırköy Parti relsi ve tecrübelerins göre 'nüfusunda 4046 kişi fazlalık var ARARRARARDADA, Bakırköy : $ K Bakırköy kaymakamından mü. teşekkll heyet daim! kontrol. lar yapmıştır. Evlerinden çıkamıyan halk gazete okumak İstemiş, bunun Üzerine Iki müveznle evlere ga. zöte satmak müsaadesi veril. tir, Bakırköy — hastahanesinde sayım memurlar tarafından koğuş, koğuş gezilerek yapıl. mığşlır, Sayım sırasında timarhanede bulunan haştalardan Mehmet Jaminde biri ölmüştür. Bakır. köy akıl hastahanesinde hasta ve müstahdem olarak 2516 kişi bulunduğu anlaşılmıştır. Bun. ların 1893 U erkek - ve 623 ü kadındır. Sekizde başiryan sayım saat tam 18 ü 10 dakika geçe bit- miştir, Sayımın bittiği düdük. Jor çalınarak ilân edilmiş, ve evlerinde kapalı duran halk birdenbire sokaklara akın et- miştir. Yapılan tasnifte Bakırköy kazasının umumi! nüfusunun 18,995 erkek ve 13,4628 kadın olmak üzere 32,423 olduğu anlaşılmıştır. Bu mıktar 9365 tahrirlrindeki 28377 kişilik ye. küna göre 4046 kişi fazladır. 935 senesindeki nüfusun 12573 Ü kadın ve 158040 erkekti. Nahiyolore göre takeim edilen nüfusun köylerde 7478 erkek ve 3791 kadın olmak üzere 11 bin 269 olduğu tesbit edilmiş- ür. Belediye hududu dahilinde olarn Florya, Yeşilköy ve Ba- kırköyündeki nüfus 11517 er- kek ve 9637 kadın olmak ll20. ve 21154 tür. Basın Birliği Yüksek| Vatandaşlığımıza kabul Haysiyet Divanı toplantısı Türk Dasın Birliği Yüksek Hayalyet divant Birliğin Ulus Basımevindeki merkezinde De- nizli mebusu Neclp All Küçü. ka'nın relsliğinde toplanarak Ibrahim Hakkı Konyalı hak. kında Dahlliye Vekâletinden ve Cumhurlyet gazetesi başmu- harrirliğinden aldığı cevapları tetkik etmiştir. Divan, İbrahim Hakkı Konyalıya, *koendisine isnat olunan efal hakkında müudafaasını bildirmesini tebli. ğe karar vormiştir; tebliğna. me İbrahim Hakkı Konyalıya gönderilmiş ve yüksek haysl- yet divanının toplantısı 16 Ma. yıs gününe bırakılmıştır. ——— Mülki taksimatta yapı- lan değişiklik Pülümür, Hozeat, Ovacık, Ka- lan kazalarında bazı idart de. ğişiklikler yapılmış, Kalan ka. zasına bağlı Haydaran nahiye. giyle Ovacık kazasının Demir ve Kalan nahiyoleri 14ğvoluna- rak, Pülümür kazasma bağlı olmak üzere Eşlii adiyle yeni bir nahiyo kurulmuştur. Güneş çarptı Beşiklaşta Abbasağa parkın. da oturmakta olan Remzi oğlu 16 yaşında Nalli güneş çarpma- silo buyılmış, Beyoğlu hasta. hanesine kaldırılmıştır. edilenler Bulgaristan, Romanya, Yu- göoslavya ve diğer yabancı mem- leketlerdön hieret ve iltica gu- retiyle yurdumuza gölmiş bu. Junan 1847 — mlüllettaşımızın Türk vatandaşlığına alınması Tera Vekilleri Heyetince kabul edilmiştir. Yirmi yıl evvelki Vakıt —— 6 Mayıs 1920 Sakal, bıyık yasağı kalktı Harp eanasında Fransada — azkere sakal bırakmak veya bıyıklarını kâ. milen tiraş etmek menedilmişti. Bun. dan sonra neşredilen bir karar muci, bince aaker sakai veya beyıklarını tıraş etmekte serbesttir. Salı 7 Mayıs Pazartesi 6 Mayıs Dü Rehevel hazir ! 20 Rehevel hızir ? Vakiller Vasatı Kzani Vasati Gzani Güneşin doğuşa * ST 8A2 G S1 Dd0 Öğle — 3210 B001210 4 60 İliçindi 16 64 8 54 16 05 8 58 Akşam 19 10 12 00 19 12 12 00 Yalar B L MMMT 1 46 İmaak 3S0 T D SS T G i | i ; İğ% ılis ğ