13 Ocak 1941 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

13 Ocak 1941 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

Ziraat Vekilinin İzmirdeki tetkikleri İzmir, 12 ÇALA.) — Bayram ttilini yafikaaı ile birlikte şehrimlade geçi. Ten zirmat vekili Muhiis Erkmen, bu fıraattan islifade ederek İzmir xiraat teşkilâlmi tetkik etmigtir. Muhiis Bekmen, — Borsova — ziraat milçadele iataayonunu, — bağcılık ve zeyfinetlik etasyunlarını — gezdikten aosra girüst mektabine giderek talebe ve muallimlerle görüşmeler talebeye güyeleri bakkında — mualler yeormüş ve aldığı cevaplardan tmem: — mun kalmıştır. Mektepte vekil şerefine bir çay ziyaleti verilmiştir. Ziraat Vekili teslst tekarrür eden üretme giftliklerinin - istihdaf etlifi gayeler hadkında tzahat vermiş bunlardan Gir kramuntn İzmir, bir kaşmının da Ma nimda kurulacağın: bildirmişlir. Muhlis Erkmen İzmir âsazı 4tika | müzesi ile gaki İzmir — hafriyatını. Kültür Parkı gezmiş ve Kültür Park- taki zirsat müzesinde uzun müddet kalmıştır. Dün öğleden sonra — Kızılçullüdaki Köy enstitüsüğü gezen vekil tadrisat — hakkında malümat almıştır. Zirsat vekili, bugün de bazı tetki. Kat tle maşgul olacak ve yarm sahub Ankaraya hareket edecektir. —— —. Adanada Vilâyet bütçesi 908,235 lira olarak tesbit edildi ADANA — 1041 yili mahalli ida. re bütçesi 1930 yrir. bütçesinden 160 bin ve 1940 yılr bütçesinden de 84416 lira fazlasyile NO8.235 İlra olarak tesbit edilmiştir. 908.235 firanmı 33 bin lirası mua- rife tahsis edilmiştir. Yollara 23 bin lira verilmiştir. Bu miktarın büyük bir kımı Ko- zan yoluna sarfedilecoktir. — Bu sayode geçen sene buşlanılan Ko- zan yolunun biran evvel ikmaline çalımılacaktır, Rihhat işlerine 11 bin, zirsat iş- lerine 2 bin, veteriner işlerine de 1.500 lira tahsiaat konmustur. Hu. susf İdarenin varidat ve — tahsilât kadrolarının takviyesi de düşünü- Verek 6 bin lira ayrilmiştir. Mahalli idarenin bu seneki faz'a tahailâtı sayesinda bütün barçisrın tasviye edildiği ve yedinci aya 150 bin Hra bakdi mevcutla girildiği anlaşılmıştır. Giresun inhisarlar başmüdürü Giresun (Hususi) — Roşat Köp- rülünün Koeneline nakli hasebiyle açık bulunan inhisarlar başmüdür- lüğüne, Errurum başmüdürü Can Noyan tayin olunmuş, şehrimizde vazifesine başlamıştır. Tekirdağında köylü kadınlara kurs Tekirdağ (Hususi) — Çerkes- köy dikiş yurdu parlak bir surot. te açılmıştır. Havaa, Poehlivanköy ve Murstlrda köylü kıs ve kadın- layı için kurslar açılmıştır. Cerkexköyünde faydalt bir kur- dün açılışt köylü üzerinde iyi bir tesir Yapmıştır. vi K Gaziantepte Gaziantep (Hususi) — Vofat e- den Hakkı Yılmazm yerine İstan- bul vakıflar idaresi mebanii hayri. ye tahakkuk memuru Namık Necip Onur tayin edilmiş ve — şehrimize gelerek vazifemine başlamıştır. Diğer taraftan Erzurum inhisar. lar başmüdürlüğüna tahvilen ta- yin edilmiş olan Semjh Bandardan açık kalan sehrimiz inhisarlar baz- müdürlüğüne, inhitarlar tmum mü #ürlüğü memurlarından Osman Ba- Ber tayin edilmiş ve geçem hafta Sehrimize gelerek vazifesine baş. Tamaıştır, Balıkesirde yeni Postahane binası açıldı Balıkesir, 12 (Hususi) — Yeri postahane Binin açılış merasi- mi bugün posta umum müdürü Kadri Musluoğlu'nun nutkuyla ya- pıldi, Vali Recai Gürel de bir hi- tabede bulundu. Törende mıntaks komutanı, suhaylar, bütün memur. ı lar buhindu, Davetlilere çay veril- 'î:rg::k klübünde bir ziyafet , düz ve göce Halkevi handosu millt marşlar caldı. | MEMLEKETTE | yapmış, | Fiyat murakaba k gün öğleden sonra yonu bu. ton Şe/ıir 'a KY de LAİ Fiat mürakabe komis- yonu bugün toplanıyor. acaklır, Bugünkü toplantıda — komisyonun, gida maddeleri fiyatları Üzerinde- ki tetkiklerine devam edeceği an- aşılmaktadır. kadar plrinç ve fasulye fiyatları- am — İncelemes tamamlamıştır. Sadeyağı ve zeytinyağı fiyatları da tonbit olunduktan sonra — bunların hepsi Ticaret Vekâletine bildir'le. cektir. Bu fiyatların kabul veyu Havagazı patladı.. Komisyon — şimdiye reddi Vekâlete sittir. Anenk,; İstan. bul fiyat muzakabe komisyonunun tesdit ettiği fiyatlar Vekâletçe ka- bul edilirse bu Tiyatların — bütün piyasalarına gamil olma ir, Bu takdirde İstan buldaki fiyatları az bulup da fax. la kâr hersi ile elindeki malları taş- raya gevketmek istiyecekler bu- lunursa, bu gibilerin harsketi öna- lenmiş olacaktır. borusu Bu sabah Bandırma yoliyle İzmire gidiyor Münakalât Vekili Cevdet Kerim scodayı, dün de hususi bazı ziya, retleri kabul etmiştir. Vekil, şehri- mizde bulunduğu kısa müddet zar- fında vekâletine ait mücmeseler müdürlerinden muhtelif işler üze. rinde izahat almış ve yeni bazı di reklifler vermiştir, Cevdet Kerim İncadayı, — buglu 8B.15 de Bandırmaya gidecektir Kendisine devlet deniz yolları İle devlet limanları umum müdürleri. nin vefaknt etmesi Vokil oradan |: —ramn Dün iki ev yandı Dün sabah 5.35 de Küçükpasar ile Süleymaniye arasımda Hoca- hamza Mektop sokağında 16 nu, maralr övde yangın çıkmıştır. Yan- Bin, itfaiyaye geç baber — verildiği için itfaiye yetişinceve kadar ah. şap olan bu ev hayli tutuşmuştur. Alev bu ev yundıktan gonra biti- geçöcektir, İki kişi öldü, üç kişi hastaneye kaldırıldi Dün öğledet sonra, — Beyoğlunda | bir Bâvagıazından olmuğtur: Dün, saat — 13,80 d Taerlabaşında Wırin sakağından geçenler T4 numa- ralr evden hâvağazı kokutu geldiğini duüyarak keyliyetten zabıtayı- haber. dar etmişlerdir. Zabıla, bir taraftan tdadı ahhiye diğer taraflan da itfa. iyeye ve havagamı şirketine haber vermiş, vaka yerine imdat göndermiş" tir. Üç katlı olan bü eve girlldiği vakit kesif bir havagazı kokusu ile karşır zehirlenme vakkar daşılmıştır. Yapılan arama neticesin- | Tde evin ait katında oturan ev sahibi | Takvör kesı 66 yaşlarmda — Mari ile Bst katta oturan inhisarlar idaresin. de viüç mamuru Osman ile Margarit! baygın bir halde bulunmuşlardır. Sıhtıat Vekâletince Nüfus hareketleri dikkatle takip olunacak Bılhât ve İçtimal Muavenet Vekâ lotladan veüyetlere bildirildiğine Rö- re kasaba ve köylerimizdeki nüfusun marmal bir nisbet dühilinde — setdden” d#eneye inkizaf ve çoğrlmasını" erhhi ve içtimat bakımdan temin ve idame için Vekâletçe nüfum — hareketlerinin tüyük bir dikkar ve itina Ha takip edümekte olduğu bildirilmiştir. — Ve kület, nüfük Barekâtr vak'alarının it- yık olduğu ehemmiyet —ve faaliyetla Kamada ve köylerimlmlen doğru ve ek vikmiz olarak kayıd ve tesbdit edlme- sizi emreylemiştir. — Dahiliye Vekili Ankaraya döndü Şehrimizde bulunan Dahiliye Ve- klli Paik Öztrak, dün akşam eke- prose bağlanan husşus! vagonla An- karaya avdat etmiştir. Vekil, Haydarpaşa istasyonunda Tİsetanbul Vali ve Belediye Reisi Dr, Lütfi Kırdar ve vekâlete bağlı diğer deynir erkânı tarafımdan taş, yi edilmiştir. Bu sırada o civarda bulunan serbest döktör. Zahireci geldiği gibi —imadadı Fahhi va (tfatye teşkilâtı da imdada yetişmiştir. Memurlar, aramaya de- vam elmişler ve orta kata gıkmışlar: dir. Burada bir yatak içinde ölü olarak | tür xadın da Bir. erkek mıı—ıı.ııı.l dır. Bunların burada oturan Miğirdiç ie karıst Bedroz ve kızı 40 yaşında Paroknar olduğu anlaşılmıştır. Doktor Zahireci, bunların havaga. zından tesemmüm neticesinde öldük. lerine rapor vermiştir. Diğerleri Bey- oğlu belediye hastahanosine kaldırıl- maşlardır. Bu müttiş hâdisenin, havagazı bor rusunun patlaması neticasinde vukua. gediği arlağpılmaktadır. Tahkikata devam edilmektedir, Trabzondaki Fransız konsoloshanesi kapandı Trabazonda çıkan Yeniyol gazetesi- nin yazdığına göre Trabzondaki Pran gz konsalashanasi masalsine nihayet vermiş, elindeki evrakı Zonguldakta: ki Fransız komsoloyhanasine — devret -,X —ı w. Fransız konsolorhanesinin Trahazoa- da Ük açılışı 1801 tarihinda olduğuna göre, umumi ve ttiklâl harplerindeki beğ altı senelik kapamış devresi mür- tosna, yüz otuz dürt sene davamlı fa aliyotte bulunmuştur. Kansölcabane kâtibi Kamzi, Zei guldaktaki Fransız — kanmoloshanesi Kâtipliğine tayin olunmuştur. ——— Bir çocuğun ayağı kırıldı Bekir oğlu Osman Firat adında bir hamal Sirkeci vapur iskelesin- de yük taşirken sırtindaki yükle yere düşmüş, yanmdaki Yaşovs oğ. lu Jakm ayağıma isabet ederek kır. maıştır, Çocuk Sişli Çocuk hastahanesine kaldırılmıştır. şikteki 14 mnumarak eve, buradan da 12 numaralı eve sirayet etmiş. | Pahat yirmi mühtümeldir. | Karanlıkta bir ışık damlası ! Ortada korkunç bir harp DInsanlığın — asırlarca ahin ! | pahasına elde ettiğ? medeni o | bideler, tuzla bur oluyor. Mil | yarları yulan dev ağızlar, hop çekiklen — yapılmıştır. - Bütün « meklerin som şekli, wihayet du man ve afeş halinde görünlüyer İnek tesgâhları, kadife doku ven inakineler, kadın teni kada: yamusuk aatenler veren — fabri- kalor, şimdi, ağır namlılar dö küvor, Kaba, şişman — gülleler, gatal kuyruklu bombalar, çağın en göz © malı, en beğenilen ve. rimidir. Ömrün Bbin türlü ihtiyadı i- çönde, yalmız öldürmek için l4 zim gelenler yapıleyor. — İlim ve fen adma, belki harp kimyası aldı yürüdü. Orduların — kalın ve faşkın kalabalığı, hekimlik bakımından da belki bası fay- dal; tedbirler elde edilmiştir. senelik — keşiflere r. * tir. Neticede iki ev tamamen, bir | şöyle bir bakacak olursak, müls- ev kıamen yandıktan sonra yan- gn söndürülmüştür. Yangının, 16 numaralı - börekçi basana nit evde börek pişirilmek için yakılan maltızdan sıçrayan kı- vılcımlardan meydana geldiği tah. min edlimektedir. Bu av, 1500 Hira. ya siğortalı idi. T Aıın ikl li “İnönü Ansiklopedisi,, neşredilecek Maarif Vekületi, “İnönü Anaik- lopedisi” ismi altında büyük bir ansiklopedi hazırlamıya karar ver- müştir. Bu yedinin hazırlar- ması için ayrılan heyetin başına Hüseyin Cahit Yalçın getirilecek. | tir, Heyete İbrahim Alâettin Göv, | ra da dahil olacaktır, Ansiklopedi. | nin 16 cildi bulacağı tahmin edil. mektedir. Ansiklopedinin hazırlanması hu- susunda Maarif Vekâletince hazır- Janan esbabrı mucjba Vekillar He, yetine sevkedilmiştir. —— ——— Elektrik direğine çarpan otobüs Şoför Sabahattin Tüzün idaresin. | daki nuMAra'r otobüs —bir e- uğramış, şoför yaka eai iğiyer y 1 t Ktebinl 58 inci yılı Yüksek İktisat ve Ticaret mektebi- Bin SA inci yeldönümü 16 İkincikâmım Pergembe günü saak 14,5 ta mektep ve büyük merasimle kutlanacaktır. Ayai gün aaat 16 dan 20 ye kadar devam etmek üzere Taksim belediye gazinosunda bir gay verileceklir. Yır me AyNİ gece Maarif Vekili Hasan ÂAli Yücleni himayasinde bir de balo veri- decektir. VAKITa abone olunuz | şo'f sayılan — bilmem ne bulabi- öris! Yanan, yuılan sade koskoca asırların mahsnlü değildir. Yer Yvüzü başa “EArimen,, n elinde kaldı. “Şer., in cikangirliği, — bugünkü — kadar — Harbi diz istemedik. İn. sanlığın uğradığı felâketlerden AZETELER bir kaç gündür. kahve buhra. sundan bahaeodip duruyor. Aslı olsun olmasın, kahve üzerinde bu kadar durmaklığımızın ma- buluşlardır, diyebiliriz. Şu halde kahve kıtlığı, bize niçin mühim görünsün ? Kahvenin Kizumundan bah - sederlerken, onun hazmettirici bir hassası olduğunu söyler- —22— — Anladım, — dedi. Buraya gelmekle ne yanlış hareket etti- gimizi gimdi anladım. Pakat ne çare, iş işten geçti. Stanleyin teesslifil, beni alâ - kadar etmiyordu. Çünkü o da- kikada, daha müthiş bir şev hiasetmiştim. Bizim için, yaşa- mak imkânlarını bilebütün or- tadan kaldıran bir şey . Odanm içinden bir yanık kor kusu burnuma gelmişti. — Stanley! diye haykırdım. Evi ateşe vermişler, yanıyoruz. Stanleyden yalnız göyle bir cevap geldi: Eyvah .. İşte o kadar. 'Tam bu esnada, yeni bir kur- tulus ihtimali kendini gösterdi. Odanın — içersinde tamamen unuttuğumuz bir adamın iniltisi ni işittim. Bu, Levisin iniltisi idi. — Levis! diye haykırdım... Levig' Bu haykırışıma — aldığım ce- vap, ikinci bir ağır iniltiden i- baret oldu. Başımı iniltinin geldiği tara- fa gevindim ve gözlerimi açma- ga çalıştım. Şayanı hayrettir ki, göz ka- paklarımı azıcık olsun — arala- mağa muvaffak olmuştum. z Demok ki, yaşartıcı gaztin te- giri yavaş yavaş siliniyordu. Bu nun sebebi de, ya gaz tüpünün musluğunun — kapatılmış olma- sıydı, yahut tüpleki gaz tüken- mişti, — Stanley, diye feryat et tim, Gazın tesiri - azalıyor. Bir iki dakikaya kadar belki her tarafı görmeğe muvaffak olaca. kız. Allahaşkma çalış, gü Levi- si ayağa kaldıralım. Stanley seziçinde cevap ver — Ne yapabilirim — oğlum! Sen kendin ona kadar yaklaşa - bilir misin? Çalış, ona yaklaş- mağa çalış! Stanley konuguşundan, tam bir heyecan içinde olduğu anla- şılryordu. Pakat, Levisin bulunduğu ye re kadar yaklaşmak için, benim gidişlmle, en aşağı bir saat za- man (âzımdı. Önün için, buna teşebbüs etmek bile faydasızdı. Tekrar: — Levis, diye haykırdım, Le vis! Ev yanıyor! Kendine ge be adam! Bu smrada iniltilerin, bir ta- kım anlaşılabilir sözlere inkılâp ettiğini duydum. di GAZ MASKELİ HAYDUT Çok heyecanlı bir zabıta romanı —singilizceder Çeviren: H. MÜNİR v—ez Levisin bul: yerden : - ne demek ? diye bir söz işitildi. Ben yine bağırdım: — Levis!.. Beni işitiyor mu- Bun * — Ne... ne diyorsun? ri diri yanacaksın! Hepimiz di. ri diri yanacağız. Ayağı kalk... ;ı!vı'nrım gayret et Aayağa — Bunu kim yaptı?., kim... Ben, itidalimi muhafaza ede bilmek için azami gayret sarfe- diyordum. Nihayet hatırıma bir fikir geldi: — Bak, dedim. Bak.. (Kap- lan) geliyor! Bu sözlerim, Levisi biraz ha- rekete getirdi: — Ne oluyoruz? dedi. Sas biraz daha tabilleşmişti. Stanley söze karıştı: — Yanıyoruz, dedi. Bv alev- ler içinde! Levisin sesi: — Gözlerime ne olmuş be- nim? Stanley: — Gözlerini — bırak şimdi! Kalk, bizim iplerimizi kes! Son- Ta da, biz seni dışarı çıkarırız. Bu esnada ben etrafı daha i- yi görebilmeğe. — başlamıştım. Gözlerimi birkaç saniye açık tutabiliyordum. Fakat bu bir kaç saniye, vaziyetimize büyük bir değişiklik getirmişti. Levisin yerinden — kımıldayıp kı savaşlığımı, fakat el. leriyle başını tuttuğunu gör- müştüm. Levis, aynt zamanda gelen felâketin sebebini de ha- tırlamış olacak ki: — “Kaplan,, nerede? diye sordu. — Gitti, diye haykırdım, Se- ni patakladı; bıraktı. Sonra e- vi ateşe vendi. Biz seni kurtar * mağa çalıştık. Fakat ikimizi de yakalayıp bağladı. Lavis, sallanarak ayağa kal - kabildi. Bir an için, onu, tekrâr yuvarlanacak — zannettim. Yu- varlanması mühtemeldi... Çün- kü yüzü bütün kuvvetini kay- bettiğini — gösteren berbat bir Mlxı’dl Mnr yalvardım: — Haydi, dedim. Son bir güayret! Bir gayret dahal.. Ça- tırdıları duymuyor musun?.. Ev ateşler içinde!.. — Allahaşkına, kendini topla... Bizim iplerimizi kes'. Sonra da biz, seni etrtr mızda kaçırırız. (Devamı var) 3— VAKIT ' Münakalât Vekili Görüp düşündükçe : Kahve o kadar mühim mı?le | 'ı_(/(_)(İ( ği 18 İRİNCİRANUN 19ti de mesul değiliz. Dedi, Bu noklada uzun wan- dıya şahit göstermeğe, önandı - vo4 deliller getirmeğe de pek © kadar uğraşmadı. -Düşünetri. lenler için, 2aten Dbumlara İü- zum da yoktur. “Çenberlaya,, | Münihe koşturan — telâşın belâ gati herşeyi anlatmağa yeter. İngiltere harbi — isteseydi, v- 41 fukları tehlike bulutlarınm. sar diği güne hadar böş — duürmaz, 4 başvekilini — Ritlerin — ayağını — göndermezdi. Hitler do hemen her komuğu xndaz Harbi biz istemedik! “ Diyor. ğ Bugün insanlığın — bağrında —— açılan yara, o kadar - büyüyüp — genişledi, ki artık Du — yara, a" çanları da ürkütmektedir. i Bu pişmanlık. kapkara whiks Yarda belki sönük; — fakat yine birlcik ışıktır. İnsanlığın kana yan bağrıma — vurilacak wer> hem o muerdan — yoğrularaktır. Çünkü nişmanlık, — hakamalığın anlaşıldığını güsterir. Zekâ, w7 düurur, Aeyscım ilham eder, İnsanlar bu iki kanatla ba san çok yükseklere çıkarlar. Ağızlarından haylı şeyler kacı. vırlar. Fakat hafıza, nmikayet bir. kaptır. Alacağından faslasır ni Aendine sığdıramaz. Buğün: ğ — Harhi biz istemedik. Diyenler, eğer dün, evvelki gün ve daha evvelleri söyledir. lerini unutmuşlarsa, bu sözleri —— dinliyenler, 0 muazsam pldır Tarla yorgün olmadıkları için umutmamışlardır. İşte bunun — içindir Bi o pişs manlığı ben, hayırlı bir işaret sayayoru Hakkı Süha GEZGİN ler... Marifet, zaman zaman hâüdiselerin getirdiği müşkülâ- ti hazmedebilmeğe alışmaktır. Onun da yardımcısı, kahve " HİKMET MÜNİR TWT 13:1. Bt Bülân eti Sehrimizde bir mlh çet İş ihtikâri başgöstermişlir. Bundan evvel, iaşe encümeni tarafından müştereken todbir almmak teklif — edilmişse de henüz bir netice el- . Bü ge- yazada et yüzde yirmi noksanma satılmasma başlanmıştır. s kil bümune kasapları çoğaltılacak- — tir. Ş “Babalık,, 31 yaşında — Konyada çıkan “Bahalık” refiki. miz 8 İkincikânun günü 31 yaşmma basmıştır. Örta Anadoluda mahalli — bir meşale olmak mertebesine İriş- miş olan refikimizi tebrik ader — memlekete nafi neşriyatiyle deha — tamenni