6 Mayıs 1941 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

6 Mayıs 1941 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

'ı' Almanya hükümelti bildiriyor Atina ve Pire baş konsolosumuz ile maasıpları ailslerile sıhhattedirler Ankara, 6 (ALA.) — Hariciye Ve- kâletinden tebliğ edümiştir: Attaa büyük eleimizle tüyük slçi. Mik erkün ve memurlarının ve Atina, Pire başkorzanlosumuzla — konsoloslük racasuplarının ve oümlesinin alle efe radının kâmllen — sıhhat ve afiyette butundukları Almanya bükümeti ta- rafından hükümetimize bildirlimiştir. Hükümet tüccar ve müs'ahsil elindeki fazla mısıra elkoyuyor Ankara, 5 (Hususi — Muhabiriniie den) — Resmi Gazetede yarın mühim Bir kararmame çıkacaklır. Bu karar. | Bame misir yetiştiren — müstahsilleri ve Ulecarları alâkadar — etmektedir Bu kararla hükümet ihtiyactan fazir misirlera el koymaktadır. Bu el kop manıs gayesi mühim bir kütlenin ye diği musırların fevkalâde zamanlarda devlet elinde bulunmasını temin et. mektir. Samaun, İzmit. Bandırma, A- dapazar. Düzce, Çarşamba, — Terme, Akçakoca — mıntakalarındaki — tacir, müstanail ve oilumum bakiki ve büke Ti yakıslar şehir ve kasabalarda üç gün, köylerde yedi gün zarfında elle- | rindeki mısırları birer beyanname e | hükümete bildireceklerdir. Kararnameye göre beyanname ve- ren tüccarların ellerindeki —>dmırtara tamaznen el konmaktadır. Çünkü ta- Dirter bunları satınak için taplamış- ardır. Musır eken — müstahslllere tüs hümlük birakılacak, maseri gıda olar tak kultanan allelere nüfus başma ayda 80 kilo yiyecak muur bıraklla. caktır, 'Toprak Mahsulleri Ofisi pezin parza Ne mübayaatla bulunacaktır. Samsun ve Çarşambada 7,10 paradan, — İzinlt ve Akçakosa, Bandırmada 7 kuruştan alınacaktır. Bunlar yalnız temiz ve dökme mistr fiyatlarıdır. Diğerleri buna göre hesaplanacaktır. Kızılay idare heyeli seçimi yapıldı Ali Rana Tarhan Ankara, 5 (VAKIT) Kızılay merkez heyoeti buyün toplenarak ida. ve heyeti geçimini yapmıştır. Relsliğe İstanhul mebusu Ali Rana — Tarhas, Aikinci Teliliklere Trabzun — imebusu Hasan Saka va Tökirdağfı mebusu Ce mll Uybadın. Umumi kütipliğe Bih- Hitlerin nutkunun | Londradaki — akisleri Lamdüra, 5 (ALA.) — Röyter Ağan- sum diplomatik mubarriri yazıyor: Hitlerin Raygtagdaki nutkunda Çör J8 dökkünmüş olduğunu gösleriyor, Rayştag nutkunun en alâkalı kis. msr belki de Balkan İşlerine ve Alıman- yanın bu mımtakalarda toprak mer. faatleri olmadığı teminalına ail olan kümıdir. Alman kıtaları tarafından muslihane işgal edilen Romanya ve Bulgaristan, Alman sürüleri tarafıne dan ezilan Yugaslavya ve Yumanistan derecesinde bu teminat bakkında fa- t raziyelerde bulunabilirler, Hitlerin sözlerinde müstakbil ni. yetleri bakkında bir işaret araştıran. Tar mutad olduğu Üzere — vakillerini kaybacerler. Hitler, hakikl maksatin. rığı gizlemek için kelimeleri kullar. mak sanatinde bir Üstaddır. Hitiarin, İtalyanların yardım inte- medikleri hakkındaki beyanatı ve mu haredeterde İtalyanların cesareli hu. susundaki methiyeleri — hiç şüpbesia Romada büyük bir memnuniyot uyan daracak ve Adriyatik sahillerinde la- tediği arazi meselesinde Almanyadan beklediği müzahereti göremiyen Mus Hölini için hafif bir taviz teşkil ede cektir. GAZETELERİN NEŞRİYATI Londra, 5 (ALA.) — Sabah gazete: keri Hitlerin nutku ile İraktaki veazi. yet halıkında ayni derccede alâka göz tarmektedir'er Nutak umumiyet ttibariyle tall de- recedde ehemmiyeti hai telâkki edil. mekte ve bir çok yerlerinde — sıkıntı ve asabiyet müşahede olunmaktadır. Deyli Telgraf gazetesi nutkun Ale man zaylatıma temas eden kasımlarır dt mevzuu bahsederek bu kadar ge. niş mikyasta bir taarruzun — Hitlere Ancak beş altı bin Ölü ve yaralkıya mal olmaşına tnanmak imkânı olmacığını kaydetmekte ve anlaşılan — Hitlerin Generml Vavelir Bingaside — uğradıtı zaylattan fasla inzan kaybetmek is- temediğini Tâve eylemektedir. Polonya mühendisleri Londra, $ (A.A.) — İngiliz havacılığınım inkişafına — yalnız Polonya pilotları değil, aynı za- manda Polonyalı mühendisler ve re'sliğe seçildi hat vekületi müsteşarı Asım Arar, muhassbe murakipliğine Merkez bane kasr umum müdürü Kemal Zalm Su- nel, mücasese mürakipliğine — Ziraat Vekâleti müşavirlerinden Naki Cevat Akkerman, âzalıfu Doktor Hüsamet, Ün Kural seçilmiylerdir. Âmerikan yardımı başladı 26 büyük gemiden —mürekkep Hik büyük Amerikân kafilesi dün Süyeye çe varmış, yüklerini boşaltmaya başa daraştır. Amerikanın Kızıldeniti harp bölgesi tanıma kararının kaldırılma- stndan sonra bu gemller Amerikan yardımını Nk defa olarak Orta Şarka getirmiş olayorlar. — Radyo Gazetosinden — Vaşingtön, 5 ÇAA — — Ruzveli, vela Vilsonun doğduğu yer olan Stau, tonda cün bir nutuk söylemiş ve e2e tümle demiştir ki: Amarikan milleti. dünyada demok. rasinin mevcudiyeti için evveloç çare Pişmıştır ve dalma yeniden çarpışma Ba bazırdır. Vilson, demokrasinin İnfirat içinde yaşıyamıyacağını öğretmiştir. Vilse. nun on düşüzcesini ve mamımı tebcil edelim. Ruzvelt, Vilsonun doğmuş — olduğu evi hürriyotiu yeni bir mübedi olarak Hlân >tmiş ve sözlerine devamla demiş tir bit Bu hareketle, bizim içimzde bulu. nan imanı, dünyada hürriycte ve de- moökrasiye imanımızı, sadikane — bir Biztette bildiriyoruz. Bu iman. uğrun. da evvelce çarpıştığımın ve mevcudi. yeti içim yeniden çarpışmağa dalma hazır olduğumuz bir imandır. * Dermokrasinin bugünkü — Ihtlâftan Muzaffer çıkacağına İmanım vardır. Bütün tarih gösteriyor ki beşer ti yalnız insani kıymetleri Lakviye et. tiği zaman hakiki manasile terakki etmiştir. Tek itimatlarını kılıca bağ, lamış otan betbaht milletler, sonunda muhakkak surette kılıçla — Ölmüşler. dir. Maddi kuvret, datmi güretle mü- pevi kuvvetin darbesine hiçbir zaman mukavemet edemaz, 19 mayıs hayramı (Baş tarafı 1 incide ) rektörlüğü —tarafından bu yıl ilk defa olarak Samsun — Ankara a- rasında yaprlacak bir bayrak koğu- su tertip edimiştir. İzmirin düş - man küvvetleri tarafından isğali gününün yıl dönümü olan 15 ma- yıs günü Samsun iskelesinden baz liyarak 19 mayıs pazartesi günü Ankarada 19 mayıs stadyomunda nihayet bulacak olan bu toguya ait olarak hazırlanan programa nazaran Samsundan itibaren An- deceklerdir. Bayrağı taşrvacak o- lan her atlet iki kilcmetre koşa- eak ve bayrağı diğer arkadaşına verccektir. Böylece eldon ele ve- rilmek suretlle önemli ve yüksek İrak harbi — (Bas tarafı t incide) Habbaniye dışımdaki İrak — toncu mevzilerine. motörlü — cüzütam'arına ve naltar tahaşşütlerine karşı mütend. dit akmlar yapıdmış ve birçok tam b Babetler kaydedilmiştir. Bu hedefler Bütün gün bombalanmıştır. Bilâhera Musakarraşit tayyare mey danma yapılan bir hücum — sanaamda hangarinra, binalara ve bir — tayyare deposuna tam İsabetler kaydedilmiş. tir, Bir tayyare yerde tahrip olunmuş ve bonıbelar diğer birçok tayyarenin hemeü yanına düşmüştür. Bamtardı. man tayyarelerimizi karşılamafa to şebtür oden Vxi İrak avcı — tayyaresi düşürülir üştür. 'Tayyarelerimizin hepsi Üslerine dön müştür. 'Tahaip edilen 26 İrâk — tayyaresi. harbin bidayetinde B0 tayyareye ma» itk buluzan İrak DAVA — kuvvetlerinin yarısını teşkil etmekte olduğu sanıl. makta/ır SURİYEDE NÜMAYİŞLER Beyrut, ö (A.A.) — Ofi ajan- 81 bildiriyor: Irak hödiseleri, manda altın. daki memleketlerde muhabbet tezahürlerine vesile olmuştur. Şamda Suriyeli itniversite talebe- Sİ kafile halinde Irak konsolos, hanesine giderek kral Faysal ile Raşit el Gevlâün? lehinde nüma. yişler yapmışlardır. Aynı talebe kafileleri İngiliz konsoloshanesi- ne giderek hasmane tezahürler. de bulunmuşlar ve konsoloshane- yi taşa tutmuşlardır. Polis, bir hâdiseye meydan vermelsizin 4, sayişi ladeye muvaffak olmuş. tur. Beyrutta eski Amerikan Üüni- versitesi müdavimlerinden Irak. İr ve Filistinli talebe Irak kon- soloshanesi önünde Irak davası lehinde tezahliratta — bulunmuş. tur. Salâhiyettar makamlar Suriye « İrak hududünüun — emniyetini müuhafaza için bazı tedbirler al- mmışlardır. KUDÜS MÜFTİSİNİN BEYANNAMESİ Bağdat, 5 (A.A.) — Hükümet lehindeki tezahürler büyük bir intizam içinde devam etmekte ve hükümete ber taraftan sada. kat teminatı gelmektedir, Filis- tin mültecileri orduya — gönüllü yazılryorlar. Bağdatta bulunan sabık Kudüs haşmüftisi Hacı Hü. seyin Filistinlilere hitaben . bir beyanname neşrederek — bunları İngiltere aleyhindeki- mücadele. lerine tekrar başlamıya davet et miştir. Memleketin idari ve iktıaadi havatı normal seyrini takip et. mektedir. Başvekil radyoda bir nutuk i- rat ederek TIrak halkına, müca. delenin ilk santlerinde gösterdi. ği vatanperverlikten dolayı te- gekkür etmiş ve ordu ile milleti tebell eylemiştir. Başvekil hükü. metle milletin, memleketin mü- dafaasmı temin ve şerefini vika. yo gavesiyle — çalıştıklarını — ve muzaffer çıkmak için icabeden bi fedakârirkları yapacakla. vını ilâve etmiştir. IRAK, STERLİN RFTİMİNE DAHİL DEĞİL Londra 5 (A.A,) — İnetliz ha- zinesi tarafmdan neşredilen bir kararnameye göre İrak artık sterlin rejmine dahil olan mem leketlerden savılmıvacaktır. IRAKTAKİ İNGİLİZ ESİRLERİ Bağdad, $ (ALA,) — Ofi: Garp mmtakası kumandanlığı, enterne edilmiş olan — bir mıktar İngiliz tebasmın harp “siri muc melesine tabi tutullacağımı ” ” mietir EMİR ABDULLAH VAZİYETİ TETKİK EDİYOR Kabire, 8 (A.A.) — Öğrentidiğine güöre, cumartesi gücit şark! Erdün E. miri Abduflah tarafımdan yeğeni İrak sabik kral nalbi Emir Abdülllüh şare. fine verilen bir öğle ziyafetinde, İraka taki vaziyet ciddi bir tetkike — tabi tutulimuştur. Bu öğle ziyafetine, — bir İrak sabele nazırı Ha İraklı çefler ve Şarki Erdün ve Fillstin arap şefleri e iştirak eylemişlerdir. EMİR ABDULLAHIN BEYANNAMESİ KLondra, & (A,AL) — Emir Abdüli. Ma, Filislinde bir beyanname neşre. Gerak Raşit Aliye kargı layan etme, keri için İraklıtara hitap — etmiş ve | meşru kükümeti yeniden tesis için İ Üraka döneceğini temin eylemiştir. Fimir Abdülllüh, bu beyannamesin. de ezctimle şöyle Gemaktedir: *“Bir aakeri Tiranlar grupu, yaban. €1 memleketlara satılmış Raşit Ali. ( *in ve diğer kimselerin cürüm şeriki Olmuş ve fena niyetlerle hareket ede. rek genç ve sevgili kralmız — yeğani. min vaslliği mukaddes — vazifemden beni Gebirle ayırmıştır. Bunların fena tesiri altında asi! İrak — toprakları, yalanlar vo sahtekürlıklarta zehirlene miş ve suthün mimatleri yerine Bate Yunan Kralı Yeni Yunan kuvvetleri kumandanını tayin etti Va!aıîlîyanel edenler Yunan ordusu kadro- sundan çıkarıldılar Honya, & (4â-4.) — Ege a- Jansı bildiriyor: Giritteki müttefik kuvvetlerin kumandasını tevhit maksadiyle adadaki Britanya ve imparator. luk kuvvetleri kumandanı Gene. ral Freyberg, Elen Kralı Jorj ta- rafından bütün Yunan kuvvet. lerinin kulnandanlığına tayin & dilmiştir. Banya, 5 (A.4A.) — Ego ajan. sı bildiriyor: de durmadikları ve - vazifelerini yapmadıkları, kralın ve hüküme- tin mezuniyeti olmaksızın düş. manla mütareke imza ettikleri ve harp halinde bulunan milletin zararına olan daha düne kadar kendisine karşı muzaffer Yunan krtalarını sevk ve idare ettikleri düşmanın âleti olmayı kabul ey- ledikleri için: Tümgeneral Yorgi Çolakoğlu, neşredilen bir kanun. la Yunan ordusu kadrosundan çıkarılmışlardır. Aynı tarihte neşredilen başka bir kanunla Tuğgenerel Yani 'Tetsis — ki umum! karargühta mahrem bir vazife ile mükellef bulunuyordu — ile muharip or. dunun fırka kumandanlarından Mihail Marku ve Haralambos Katsimitros, harp halinde olan milletin zararına müstevliye âlet olacak derecede krala, yurda ve hükümete karşı ymcinircinde durmamış ve vuzifelerini yapma- mış olduklarından dolayı Yunan mni ct kadrosundan çıkarılmış. lardır. , Eden'in Yunan başvekiline mektubu Hanya, 5 (AA.) — Ege — ajansı bildiriyor: sebat ve metanet ve müttefik olarak dürüstlük ve sadekaline kargı derin minneltarlığımızı arzoderim. Tsüderos, aşağıdaki cevabı vermiş, tir: Hararetli mesşajlarından dolayı ek- selânatnrza teşekkür ederim. Avam kamarasına ve İngiliz milletine Yu- nan ordusu hakkımdaki — düşünceleri. nin bütün Yunan milletinin ta kâtbi.. ne Xxadar gilecağini temin etmeniti rlon ederim, Anavatanı müdafar eden erlerimize İngiliz ve — imparatorluk erlerlmim yaptığı kıymetli ve dürüst yardımı hiçbir zaman unulmıyacağız. Müttefiklerimiz eski Termopti kahra. manlarma lâyık öldüktarıni — gösten dülçler ve İngiliz tarihinin şanlı kitae Brna altın yazı ile yeni sayfalar yaze muşlardır. Bizi bir kere daha temiz —mek is. terim ki büyük müttefiklerimiz Bri. tanya Conumon Vealthi asil milletle. rinin yanında, nihal zafere ve manee Vi bürriyet ve enternasyonal — edalet pronsiplerinin kati gülebesina kadar Mmücaleleye davam edeceğiz. ——LM— —— SIRP ORDUSUNDAKİ Romen esirler | bırakılıyor Bükreş 8 (A.A.) — Stafani: Alman ve Romen askeri ma- kamları aslen Romen olan Sırb * kirtetilmiş gerefini temizlemek — ve meğru süretle teeşkitili etmiş bir hü. kümelin idaresinde anu sulh — içinde Tefaha isal etmek Üzere vatanıma dö, neceğim. Bu hainler çetesini kovmak ve seve gili memleketimize hürriyet ve istik. Vâlini yeniden vermek için İrakım bü. tüz hakiki evlâtlarına hitap ediyorum Yalnız şahal menfaatlerini — düşünen yabancıların yalanları ve entrikaları ile #ize zorla tahmil olunan bu harpta 0 D B. M. Meclisinde mü edilen kanun lâyih& B (AA) — ınyüııuıı'nımy-" Millet Meelisi bugün doktor Maz- * sındak| klirini 8 har Germen'in başkanlığında top- | ve yine bu iki lanarak millif piyango idaresinin | münakit n AŞ 1939 yılma ait bilânçosu hakkın - | temdidine ait çinl Y daki divanı muhasebat mazbatası. | birinci müzak€ y na ve maliye vekili Fuat Ağralı ta- rafmdan bu idarenin —mesaisine dair verilen izahata rttrla peyda eylemiştir. Mocliş bundan sonra Türkiye - Almanya arasmdaki ticart müba- delelere mütedair hususf anlaşma ve tediyo anlaşmasında movzuu bahis hükümlörin tavzihine ait not Milli Şefin fotoğrafları Ankara, & (AA,) — Bugün ah dığımız telgraflar, Mill! Şef İsmet İnönünün parti ve balkevleri için imzaları İle hediyo ettikleri totoğ- rafilerin Diyarbakır, Çarşamba, Çapakçur, ve Turhal vilâyet ve kaza morkezlerinde parti ve hal kevlerine talik odildiğini bildir. mektodir. Çörçilin İngiliz - Mısır Ticaret Odasına mesajı Londru, 5 (ALLA.) — Başvekli Çörçil İngüzi — Mısır ticaret oda- sı nansma gönderdiği bir mesajda söyle diyor: İngilir — Misır ticaretinin nor- mal yolları, içinde bulunduğumuz barp dolayıslle torkedilmiş olmak- la beraber, bu harp, siyasi sahada olduğu gibi iktmadi sahada da iki memleketin biribirinin mütemmi. mi olduğunu isbat etmiştir. Bu mü- cadelede bizim — mukadderatımız kadar Masırın mukadderatı da ba- his mevzuudur. Cebelüttarık donanması Meçhul bir istika- mete hareket etti La Linca, & (ALA.) — PFransız Oti ”| |Ç -ö | B Yine bi Shaffielâ kruvazsörü de meçhul bir la. tiknmete hareket etmiştir. Bu Krus vazörün yerine tâmir rıhtımıma hasa- gemlet bu sabah ÖCebelüttarıktan ha reket etmişlerdir Gemflerin hareketi. ni boğas Üzerinde uçan altı tayyare kimaye etmiştir. Askert Timanda şim- di Argas tayyare gemlelle tAN ehemea miyoti halz üç gemi kalmıştır. Tobrukt ingilizler üç bin esir aldılar V g U E |