27 Şubat 1942 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

27 Şubat 1942 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

Sayısı, 27 â“ânâı LW K U L A 3 YIL: 25 * SAYI: 8651 MENSUCAT FARRİKASI T. A $. K VKÇ eti Sakara O, Vakt Yurin İstanbul Şubesi: Bahçekapı UFUSİ — reteromı ldare (24870), Yazı (EM13) * Yeni gelen ber çeşit Kadın ve Erkek Pelgi İstanbul Vakrt— Posta kutusu:4 Sat iş yerlerinde disiplin Yazan: Asım Us İstnabul fırınlarında ekmek kar. ne İle satılmağa başladıktan sonra bir müddet halk rahat etmşti, Har kes karnesini veriyor ve normal zamanlarda olduğu xibi gürültü- süz, patırlısız ekmeğini alıp gidi- yordu, Fırmların önlerinde birbiri. ni ezen insanların kalabalığı gö rünmez olmuştu, Fakat son günlerde bu manza Fa tokrar değişmiştir. Umumi de Kilse de bir kısım mahallelerde yi- ne fırınların önleri günün muny- yen saatlerinde rahatsız ve sıkıcı halk toplantılarına sahne olmağa başlamıştır. Bu halin sebebi sorulunca fırm- cılar aldıkları unun müşterilerine yetişmediğini — ileri sürüyorlar, Yoprak mahsulleri otisi her yüz o- tuz dört ekmek vesikası mukabi. linde bir çaval un veriyormuş, Yüz otuz çuvalı doldurmayan — küsuratı ne kadar çok olsa dikkate almıyor, buna karşı un vermiyormuş, Bun. dân ekmek kifayetsizliği — oluyor. muş, yahut pişkin ekmek çıkaran fırınların müşterisi — çoğulıyor, bu tırınlar ise ellerinde fazla un bu- lunmadığı için stek derecesinde ekmek çıkaramıyor, bundan da halk kalabalığı oluyormuş, Fakat fırıncıların — ileri sürdük- leri bu sebeplere katılacak başka âmiller de vardır;: Ekmek satışı karne usulüne bağlandıktan sonra evvelte sabah, öğle ve akşam ol- mak üzere günde Üç ağız ekmek çıkaran bazı fırmlar — işlerini kıs. mışlardır. Bunlar şimdi yalnız sa- bah ve öğle zamanlarında ekmek yişiriyorlar, Öğleden sonra fırm. Tarın kapısmı kapatıp İşl tatil edi- yorlar, Bunun neticesji olarak öğ- leden soura fırma gidenler ekmek bulamıyorlar, — Öğleden evvel ek- mek almak için fırma gidenler de burada yine bir halk kalabalığı ile karşılaşıyorlar, Bazı müşteriler karne mukabilinde olsa du yine ek. mek bulamıyorlar, Zaruri olarak başka taraflara koşuyorlar, Büyle- Ükle kart usülü tatbik - edilmeslite rağmen yine fırınların önünde jtl. şip kakışmalara sebep oluyorlar, Diğer taraftan bazı fırınlardan | karnesiz olarak fazla fiyatla ek- mok satıldığı hakkında rivayetler vardır. Belki bir takım vatandaş- iarın ellerinde karneleri olduğu halde ekmek alamamalarında bu türlü — sulistimallerin — de — te. siri olmaktadır. Salâbiyetli makamların — tetkiki elbetiç işin hakikatini ortaya — çıkarırı, Pakat bu tetkiklerden ayrı olarak der- hal almacak bir tedbir vardır. Bu da hangi fomnlarda halk kalabalı. a oluyorsa bunlarda — karneden başka numara sırası İle ekmek ga- taşı usulünün konulmasıdır. Sonra sabahtan öğleye kadar ekmek sat- | tıktan sonra kapılarını kapatan fı- rınlar gerekirse akşama kadar tezgühları açık bulundurulmalıdır. Her halkd efirimlardan — bir kilo ek- | Reisic ingiliz bahriye nazırı Avam kamarasında Britanya deniz kuvvet- leri hakkında Beyanatta buğıgdu Bir Alman kruvazörü hasara uğratıldı ümhurumuz Rauf | Londra, 26 (ALA) — Bahriye na. zıri M. Aleksander bugün Avamı ka: marasma bahriye bütçesini vermiştir. Bu münasebatie bahriye nazırı İn. Biliz donanmasının menkibelerini göz den geçirmiş ve bu arada Almanların Seharnhorst ve Gneisensu zırblıları - mın ciddi hasarlara uğradıklarını — ve şimdi birinin Kicl'de ötekinin de Vil. helmahavec'de tezgühta yattığın: bil- dirmiştir. (Devamı Sa, 2 Sü, 6 da) Almanya isveçten asker mi geçirecek Stokholmdan verilen bir habere göre, İsveç etrafında baharda va. Ki olacak hâdistelerden bahsedil - mekte ve bazı rivayetler dolagmak n k işi halk içim bir işkene | tAdır. İzveç her türlü onaylara kn.r ce olmaktan — çıkarılmalıdır. Her | &© hazırlanmaktadır. Buraam İngi- gün bir fırmdan ekmek almakta | Ezler ve Amerikalılar tarafından olan bir kimsenin buruda karne u- | «olünç rağmen bir gün ekmek bu- Yup ertesi günü bulamaması halinin önüne geçilmelidir. Ptibankan kömür tevzil ı'xhıdıı aldığı tedbir, buna — güzel bir mi. | sal olabilir, Etibank, bayilerin ida- | retizlik veya başka — sebeplerden | dolayı kömürü İcap ettiği şekilde dağıtmadıklarını görmüs, bu işi kondi teşkilâtile yapmağa karar vermiştir. Buna göre kömürler E- tibamk merkezlerinde — dağıtılacak halka numaralarla ve sıra ile veri- | lecektir. 4 Bu suretle kömür — bem bir kaç | xün içindea satılıp satış yeri gün- lerce bomboş kalmıyacak, hem de halk kömürü hak esasını — daya- man bir usulle edinmiş olacaktır, Kalifornia üzerinde bir düşman balonu (ALA, dan kısaltılmıştır,) Losancelostan bildirildiğine gö- Te Kaliforniya üzerinde saat 2.25 de müteharrik biy cisim görüldüğü hâaber verilmis, ppojektörler gök- Yüzünü taramış, tayyare karşıkoy ma topları ateş etmiştir. Müsahit '€re göte ucan sev bir Güsman ba- udur, İ Ü vaki olacak bür taarruza voyahut da Almanların buradan asker ge- Çirmek — teklifinde — bulunacakları söylenmektedir. Tİsveç şimal batı- da Norveç hududu yakmında ma- nevralar yapmaktadır. | Evıooyı teşv.kiçinne | Bir kanunla evlenme Ankara, 96 (Vakit muhabirin. den) — Cümhurreisimiz İsmet İnönü yeni Londra büyük elçimiz Hüseyja Rauf Orbayı bu akşam 16 dn kabul buyurmuşlardır Orbayı kabul buyurdular Kabulde Başvekil, hariciye vekili veumumi kâtib hazır bulundular Hariciye Vekili Şükrü Saraçoğlu, Haziciye Vekâleti umumi kâtibi Numan Menemencioğlu bu kabul- de hazır bulunmuşlardır. Cümhur. reksimiz kendilerini akşam yemç- | Büşvekil Doktor Refik Saydan:, | ğine alakoymuşlardır. REFET ÜLGENİN MUHAKEMESİ Bazı şahitlerin dinlenmesi ve hesapların tetkiki için (| Marta kaldı Ankara, 26 (Vaklıt muhabirin. den) — Urfa mebusu Refet ÜL gen ve yeğeni Zeoki Ülgen hakla- rindaki davaya edildi. Öğleden evvel ve sonra ol. İngillz Bahriye narırı Aleksandr — | Hük üzere İ celsede Ankara ha- ricinde bulunan şahitler hakkında yazılan talimatın tetkikine, Refet Ülgen tarafmdan muhasobeci Lüt- finin işten çıkarılması için cemiyet bugün de devam | merkez idare heyetine tezkere ya zılıp yasılmadığının tahlıkine, Zeki Ülgenin sehabatmın ehlivukuf ma. rifetile tetkikine, aza Reçat Bay- ramoğlunun bu maksatla naip ta- yinine ve muhakemenin 11 mart çarşamba gününe — bırakılmasıns karar verildi, Gelecek celsede An kara müddelumümis; Comil Altay, Aâmme şahidi olarak dinlenecektir. italyada 18 -55 yaş arası sivil seferberliğe tabi Boma, 26 (ALA.) — Ofi: Ma- yıs 1940 tarjhli kanun mucibince 18 den 5ö yaşına kadar bütün |- falyan erkokleri sivil seferberliğe tabi tutulabileceklerdir. Bu kanun şimdiye kadar tatbik edilmemişse de gimdi milletin bütün kuvvetle- Fne müracaat lüzümu duyulmuş- tur, Hind - Çin Münasebetlerini fanzim ediyor Çine mühim mikdarda harb malzemesi gönderildi Lotudra, 26 (ALA.) — Hindis- tan ofisi nşağıdaki tebliği neşret- miştir Hindistan hükümeti Kalkütada Çinle bir irtibat memurluğu ihda- mna karar verilmiştir. Bu irtibat memurluğu Hindistan dış işleri na- gırlığının idaresi altında — buluna- vak ve eski Mistr bankası umum mlüdürü Sir Edvari Kuk'a tevdi olumacaktır. Kuk yermi vazifesine Kalkütada 2 martta başlıyacaktır. İrtibat memurluğunu — vaszifesi, Hindistan ve Bengal hükümetleri (Devamı Sa © Sü 4 de) M lııi yaşı tahdit edilmelidir Evlenme anketimize okuyucula- Ben on altı senedenberi bir çok rrmtedan aldığımız. mektupların müceseselerde bulundum, bir çok neşrine devam ediyoruz: L Benç bayanlarla arkadaşlık yap- Sümer Bank feshane fabrika. “tam, Yüzde seksen beşi diyor ki: sında Zühtü Baygınoğlu yazıyor: Evlenmeyi çoğalatmak için bir çok teşvikler olduğu gibi bilhassa bü önemli iş için muhterem hükü- metimizin bir kanunla, her vatan- daşı evlenme çağına gelince, mu- hakkak sürette evlenmeye mecbur ötmelidir. Acaba. böyle bir kanun çiksa bu kanuna hürmet etmiye - tek vatandaş var mıdır? Aslal! I | “Ben çalışryorum, kendi hayatı- mı kazanıyorum, Ayda 60, Tü, B0 Kra alryorum, Evlenmeyi ne yapa- yım, Neye boyunduruk altma gi- reyim.,, Bu düşünceli kızlar, genç- Hğin verdiği ateşle üç beş sene şılginca eğlenirler, öyle bir za- man gelir ki, Ümit etmedikleri, kimselerle evlenmeye muhtaç ©- tarlar” (Devamı Sa, 8 Bü, 6 da) | Vaşingtonda 13 dakikalık hava tehlikesi Vaşington, 26 (ALA.) — Vaşing ; tonda saat 1,32 de verilen hava tehlikesi işareti 13 dakika — sür. müştür, Deniz tezgâhlarının bulun- duğu (Virginle) Hampton Raaa'. da da tehlike işareli verlimiştir. Bu hususta resmi izahat vorilme- miştir. Amerikan-ingiliz ÇiN kuvvetleri Cenuba doğru ilerliyor Mark Artur Şiddetli taarruzlarla Bazı yerler zaptetti Çunking, 26 ÇAA ) — Dün tayyare ile Rangondan Çunkinge gelmiş olan bir Avustralyalı gazeteci, büyük mey. dan muharebesi tçin Çin kuvvetlerinin süretle Birmanyaya yollanılmakta ol. duğunu söylemiştir. İngiliz ve — Hind kuvvetleri, Rungon önünde geciklir . we savaşları verirken, Çin kuvvetleri, dalgalar halinde cenuba doğru ilerle- mektedir. Bu Çin kuvvetleri, düşmanın Mandalaya doğru ilerlemesi takdirinde Japonlara karşı büyük meydan muha. rebesini vermeğe hasır bulunmak Üze. re mevailerini alacaklardır. Londra, 26 (ALA,) — Madras zadyosu Hindistanın Birmaaya hu- dudunda Chittagong ile Hint hu . dudundaki bazı yerlerin boşaltıla . rağmıı büdirmiştir. Radyo bunun (Devamı Sa, £ Sü, $ de) KRALFARUK Ingiltere devlet nazırı ve elçisini çisini kabul etti —— Nahas Paşa öğle yomeğini büyük elçilikte yedi Kahire, 16 (ALA.) — Kral Fa- ruk dün İngiliz devlet nazırı Lit. telton'u kabul etmiştir. Litteltona İngiliz büyük elçisi refakat etmek- te idi. Kra) cumartesi günü İngiliz büyük elçini ilç İngiliz büyük ölçi- lik memurlarını öğle yemeğine da- Vet etmiştir, Başvekil Nahas paşa dün öğle yemeğini İngiliz büyük elçitliğinde yemiştir. Kumaşlarını görünüz Japon Tebliği Cavada | İZT7 tayyare tahrip edildi Bümuürımmmıwmm ra uğratıldı Tokyo, 26 (A.AJ) — Askeri — mah. fiüler Japonların Cava adaama karşı yaptıkları hücumlarm altıncı — günü ağır bir daybe teşkil ettiğini belirtmek tedirler. Askeri müşahitler bu hilcumlardan | monra Cavadaki düşman bava kuvvet. lerinin takriben yarı yarıya indiğini, zira gu sön altı günlük akımlar asna, | anda 177 düşmaz tayyaresinin tahrip | l sandiğini söylemektedirler. Cuvadaki hava kuvvotlerinin Pasifik harbi ba . şında 380 tayyareden mürekkep oldu- Zu tahmin edilmekte fakat sonrağan bu saymın 400 ye çıkarıldığı ilâve o. lunmaktadır. Müttefiklerin uğradıkları (Devamı Sa, ? Sü. 4 de Vavel yaralı Bir tayyare kazasında kaburga kemikleri kırıldı Vuşington, 26 (ALA) — Harbiye na- zıri sekretari Sümsön Singapur düş. | meden 28 saat evvel general Vavel'in adada bulunduğunu ifşa etmiştir. Va: vel hareket ettiği zaman bir tayyare kazası netloesinde kaburga kemiklerin den biri kırllmıştı. Dumlupınar Pirede Atina, 26 (ALA) — “Dumlupınar,, | Türk vapuru, hastabaneler ve halk ! Rit yiyecek dolu olarak dün | Pire'ye varmıştır. Günğsiuotn Harp gayeleri Vaklile yalan şahitliğini kendi- sine moslek yapmakla şöhret al. Wıııı olan bör köylü eşseğine bin- | miş, Şehre gidiyormuş. - Komşula- Urmdan tirü merak ederek nereye | gittiğini sorup da "Mahkemeye şa- bitliğe gidiyoram.,, cevabını alın- Vca muhatabi ikinci bir sual daha SOVYET TERLİĞİ 147 meskün yer işgal ettil 4 Alman tümeni yok oldu — Sovyet iddia- ları yalandır Yakında kimin kaçacağ görülecek 14 bin Rus öldürüldü Moskevk, 26 (ALA, ) — Bu Sayyet tebliği: 28 şubatta, krtalarrmız, — yerlemeği devam etmişler ve bir çok meskün ma | halti işgal eylemişlerdir. Alman faşla geceli| ağır kayıplar vermektedir. DA şubatta, hava — muhürebelerind 20 Alman tayyaresi — düşürülmüştür Bizim kayıplarımız, beç tayyayedir. M7 moskün yör işgal edükli diğine göre Sovyet grupları gubat a yında Staraya Russa bölgesinde bi kaç gün içinde 147 meskün mahall geri almışlardır. 13 Almaa tümeni getirlidi Moskova, 36 (AA) — Bonkânundı wmmw»m bir kumt düha şimdiden bozguna uğ- ratılmıştır. (Devamı Sa, 2 Sü, 5 de) Yeni Romanımız (BUDAPEŞTE MACERASI, $ Dunyî Roman müsabakasında birinciliği kazanan eser kellğil ve sürükleylei bir tomün sormak lüzüumunu duymuş; bu de fa: “— Neye şahitlik edeceksin ?,. Demiç. Bu defa köylü gu muka- telede bulunmuş: “—— Daha orası belli değil!,, İki buçuk yıldanberi devam e- den bugünkü cihan harbinde dün ya milletlerinin vasiyeti as çok mab kemeye şahitliğe gittiği halde ne- ve gahitlik edeceğini bilmiyen köylünün cevabma biraz bikziyor. Çünkü harp eden milletler hükü- metlerinden niçin harp ettiklerini bir cevap alamtyor, HASAN KUMCAY