13 Mart 1942 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

13 Mart 1942 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

13 Mart 1942 CUMA VIL: 25 * SAYI: 8065 idare evi: Ankara C. Vakıt Yurdu Teletomi İdare (24370), Yazı (S1618) Telgi Tatandal Vakıt—Posta kutasa 46 Sibirya üzerine Japon saldırımının ilk belirtileri Yazan: Asım Us Bütün gözler Pasifik Okyanu- sundaki harp hareketleri üzerine gevrilmiştir. Japonlar cenupta Sin- gapuru Ve Cavayı aldıktan sonra bir taraftan Birmanyaya girdi; oradan Hindislan kapılarmı tuttu; diğer taraftan Yeni Gine'ye saklı- rarak Avustralya kıtasını tehdide başladı, Son gelen haberlerse Juponla- rın cenuptaki işlerini daha bitir. medon sşimaldeki Sibirya mosale- sini ele almak üzere bulundukla- rım: gösteriyor, Japon harbiye ma- zarlığı yüksek memurlurından ge- neral Sato radyo ile söylediği bir mutukta şöyle demiştir: — İngiltere ve birleşik devlet. ler her halde Japonyaya yarşı Sov- yetlerin İş birliğine büyük ümlüer bağlamaktadırlar Sovyetlerin do- Budaki Kıyı eyaleti Japonya üze- rine saldırmak icin hartGet nokta. sı olarak ulmmaktudır. Fakat garp- ta Almanya ile harp etimekte olan Soövyetler Birliği müttefikleri he- sabına doğuda kendinini nteşe maz, Şayet atarsa bunun ükıbeti bellidir.,, Japon sözeüsü bu şekilde Sov- yetler birliğini tehdit ederken bir taraftan da Japonyanın Vladivos- tok sahilleri üzerine verdiği »tra- tejik ehemmiyeti bütün — çıplaklığı ilo seziyor, Uzak doğuda Japonya aleyhine kullanılabilecek yegâne hareket noktası Asyanım bu sahii bölgesi olluğunu söylemiş olu- yor. Japonyanın pasifik okyanuşunun gsenubunda Üngilir ve Amerikan üslerine hücum ederken sadece Japonyanm emniyetini ba ejhet. ten müdafaa etmek maksadile ha- reket ettiğini ileri sürmüştü, Ja- pon adalarma binlerce — kilemetre uzaklıkta olan İngiliz ve Amerikan üslerine mllli emniyet perdesi al- tında saldıranlar Tokyonun — bası | mecanda Demoklesin lalıcı gibi teh- | dit vaziyetinde duran Sibirya kı- yılarını keadi haline bırakır mı? İşte bunun için general Sato- nun yukarıya kaydettiğimiz töz. | lerini Japonyanın Sibirya Üzerine | hazırladığı bir saldırım — harcketi- | nin ilk habercisi saymak daha doğ- ru olur, Netekim Vaşingtondan gelen bir telgraf Ruzveltin Sibir. yadan Ruxya üzerine yapıdacık bir taarrazu — önlemek için çimdiden tedbirler almakta — bulunduğunu, Amerika donanma komutanları ile bu maksat Üüzerinde Kkonuşmalar yaptığını bildiriyor ve ayrıca deni- liyor ki bugünlerde Amerikanın | Pasifik bölgelerinde pek çok silüh, mühimmat ve harp gemileri top- lanmış bir halde emir beklemek- tedir. Bu haberler doğru ise Sibiryanın Pasifik sahillerini bir gün mütlte- fiklerin aleyhlerine kullanabilecek. leri hareket noktası sayan Japon- larm tabli kuşkularım bir kat daha artıracaktır, Ve Sibirya üzerine düşündükleri taarrazu müttefikle- rin yardım küvvetleri harekete geçmeden evvel yapmağa — çalışa- caklardır. Amerikalıdar bir taraftan Pasi- fik okyanusundaki — kuvvetlerini Sövyetler - Birliğinin — Sibiryadaki Kıyı eyaletine göndermek ister. ken diğer taraftan Kanada arazisi arasından Alaska'y bir demiryolu yapıyorlar Ve bu yolun Amerikayı Behrenk boğazmdan Sibiryaya hağ- İyacağını gizlemiyorlar. — Tabli: Ki Yenidünyalıların bu türlü faa- liyetleri de Japonları bir gün ev- vet harekete getirecek birer se- beptir. Her hakle cihan harbi yeni ge. lişmeleri büyük yangının Sovyet- lerle Japonlar arasındaki — bitaraf- hk anlaşmasına rağmen Sibirya kıyılarına döğrü — yaklaştığmı gös- teriyor. Çekiliyor mu ? | Lozandan bir İtalyan ajans haberine göre Mareşal Siyasetinde muvaffak olamadı, iki tarafı da memnun edemedi Lousanne, 12 (AA) — Radiurbe İtalyan Aşansı bildiriyor Mareşal Petenin sayfiyode olur ması hakkında Fransadan tefsirleci Relmektedir. Bunun sıhhi sebepler. den ileri gelmesi ihlimali olmadı. |& bildiriliyor. Marşal çok yaşlı ol. masına rağmen, sihihali çok iyldir. Bundan dolayı sayliyede — olurmak kararı tamamile — siyasidir. Peten bundan böyle bütün manavra 1m. kânlarını cihazlandırmış bulunmak tadır. Şimdiye kadar Fransayı iki muharip taraf arasında muvazcnede tulmaya çalışmıştır. Bundan mak- Bat iki büyük devlet gruplarından birinin zaferinden olduğu kadar ye- nilgisinden de faydalanmaklır. (Devamı Sa, £ Sü, 6 da) Vişinin teminatına rağmen harp ge- milerinin Almanlara teslim edileceği kanaati var ÇA, A dan kamaltılmıştır) Fransız harb gemlilerinin — mihvere teslim edilmiyeceği ve Madagasgarın mmuhtemel bir Japon taarrumu karyuan da Fransız imparatorluk — küvvetleri ile müdafua oedilcceği hakkında — Vişi Amerikaya teminat vermiştir. Londra matbustı, Darlanın vücude — getirdiği Vransız filosu ile iftihâr etmekte ol duğumu, mecbur olmadıkça bu filoyu Almanlara teslim etmiyeceğini belirt. mektedir. (Devamı Sa, £ Sü, $ de) ŞARK ve LİBYA CEPHESİ: Şark cepbesi, buğgün tere tarafı gö- rünmiyen, bilinmiyen bir madalya ha. tindedir. Ateş hattıım durümu teb . düğler ve mühtelif menbalardan gelen haberle az çok aydınlanmaktadır. Fa kat bütün dünyanın merak ettiği cep he gerisidir. Oralatdâ - neler - oluyor, muszzam hazırlık nelerdir?. Başka bir yazımızda işaret ettiğimiz gibi Hlk bahar harbinde tayyarelerin çok — bü. yük rol oynayacakları muhakkaktır ve Almanyanın Kufkasyayı hedaf tu. tarak bütün cepbelerde birden faali- yele geçmeleri mümkündür. Bu faa. Hyet, bazı Gephelerde küvvetli bir mü dafan şeklinde de tecelti edebilir. Al man hâzırlikları hakkında bir haber sızmaması, cephe gerisi durgunluğu. man çok büyük bir harzeketin ani olu. rak patlak vermesine delilet edeceği artık şüpbosiz görülmektedir. Libya hareketinin de gark — caphesl Yarın Gazetemiz 6 sayfa CEPHELERDE DURUM Almanyanın cephe gerisi hazırlığı, Madagaskar, Cebelüttarık, Âvustu- ralya, Seylan ve Hindistan ile başlamakı mümkün olduğunu, çok ] Başvekil Ame_rikı elçisini ve Madrid elçimizi kabul etti Ankara, 19 (AAJ) — Başvekil Dr. Refik Saydam, bugün saat 11,30 da Böaşvekillikle kendisine 1lk riyşrotı WUiyıı”l Birleşik Devle eni An. kara Büyük Elçisi - M. Steinhardıi'ı kabul etmiştir. Ankara, 19 (A.A.) — Başvekil Dr. Relik Saydam, bugün t 10 da Başvekillikte Madrit elçimiz Hu'üsi Fuat Togay'ı kabul etmişlir. Hinâîstan hakkında Mihverin mütalâası Kırips Hindistanın bütün arzularını yerine getirebilecek mi? 0 Fransız Hind komitesi Gandinin iştirak ede- ceği bir toplantı yapacak Londra, 19 (AA) — — Britanova afansının diplomatik muhabiri İngi . Hiz harp kabinesinde Hindistanın bü- tün taleblerini yerine getirmek hu - | susunda tam bir andaşma olduğu ka | naatindedir. /Devamı Sa. 9 Sü. 4 de) Kömür istihsali nor- mal hadde giriyor 19 (Vakit Muhabirinden) kömür ocaklarını, son günlerde alıman bazı tedbirler dola yasiyle, günlük istihsal miktarının her gün birar daha artmakta ve nor male doğru bir yükseliş gözlermek- te olduğu bildirilmektedir. İstihsa. lin en yüksek olduğu günlerde elde edilen 9000, 9500 ton kömüre mü- Ankara, Zonguld evvelce işaret etmiştik. Başlangıçtanberi umulmayaa sür . prizlere sahne olan dünya, ilkbaharda Cebelüttarık'da ve Madagaskar'da ani vaskınlarla karşılaşabilir. Madagaska. em Japanlar tazafından ipgal edilme. si, Cebelüttarık'ın ele geçirilmesi ne kadar pahalıya mül oluraa olgun, mih. ver zaferi için an büyük birer âm! Şu var ki, bu teşebbüzler, belki de bugünkü bazı stratejik noktaların mu ayyen derecede inkişafına terkedilmiş tiz. PASİFİK CEPHESİ; Hind denizi hâkimiyeti. Japon prog ramında €n büyük merhale teşkil e. Ger, Avusturalya, Japonyanın sulh ta arruzuna ület olmayabilir. O takdir. de Yeni Gine basamağından sonra A. merikadan gelen haberlerin bildirdiği ( vevaanam donanma. kuvvetlerine rağ (Devam, Sa, £ Sü, $ de) Tojo'nun N beyanatı Avsturalya Mücadeleyi terkederse iyi muamele görecek Hindistan Büyük Britanyanın boyunduruğundan kurtulmalıdır Tokya, 18 ÇALA.) — Tojonun Diyet meelisinde söylediği nutuk, 16 gubat. taki nutkunun aşağı yukarı hir tokra- ı olüğtar, 'Tojo, o nutukta Avustral, yayı muharzebeye nibâyet — vermeğe ve Mindistanı İngilizlere karşı layana Gavet ediyordu. 'Tojo, bugünkü nutkunda — Cavanın Sukutundan sonra tesirli surette muka vemete iktidarı kalmıyan Avmatralya. nn mücadeleyi terketmesi lâzımgeldi. gini, bu takdirde merhametle muamele | Bgöreceğini anlatmaktadır. 'Tojo, Hind millefine hitap eden (h tarını eskisinden daha israrla tekrar etmekte ve eğer Hindiller Büyük Bri. tanya boyunduruğundan kurtulmak . | gin bu fırsattah istifade — atmezlerse Allahtan gelen bir talih eserini ebodi. yen kaybedeceklerini kendilerine ha ber vermektedir. Nutük, bundaa son. | raki hâreketleri mesküt — geçmekte, Hindatana karşı yakında bir taarruz | yapılacağından bahsetmemekte, inkat Avustralyanın hesabi süratle görük . | ceğini söylemektedir. Tojğo, Japonyanıa ilkbahar taarru zunda Mihverin müşterek hareketle rinc ne dereceye kadar iştirak edeceğ Saaltne hiçbir cevap vermemektedir. | Yalnız harp bedefine varmak için Ja. | ponyanın Arvrupmlı müttefiklerile iş - | birliğini takviye etmek maksadını v | müumi tabirlerle ifade eylemektedir, n ihsal ediölmektedir. ocaklarında azlığı hivsolu maden Ik-'ıil_ bugün takriben 8500 ton kö. | K nan İtiyacı karşılıyacak dereceye gelin direkleri — bugün (h. Zonguldak . Dev. rok 1 ormaunlardan kâli miktarda maden direkleri kesilerek ocaklara sevkolunmaktadır. | Diğer taraftan iş mükellefiyeli hü kümlerinden de ziyadesiyle istifade edilmekte, gerek madan - direği ve gerek kömür istihsalinde işe yarı. yacak işçi tedarikinde de —hiç bir bulunmaktadır. arasında sıkıntı. bulunmamakladır. Kömür istihsali ile mütenasip o. larak bu mıntakada geniş mikyasta | (Devamı Sa, £ Bü, 6 da) Erzurum'un .. Ersurum, 19 (AA.) — Erzurumun | kurtuluşunun 25 İnci yıldövümü ©. lan bugün coşkun tezahüratla kul. fanmaktadır. Her yer bayraklarla do nalılmış, istirdadı temsilen şehrin müuhlelif yerlerinden gölen müfre- | zeler hükümet konağı Önünde yer almış ve İstiklâl Marşı ç: anirken | ae bükümet konağına — çe. | mutad çhemmiyetini te. | barüz etiren söylevlerden ve geçit resminden sonra halk milli oyun . larla eğlenmiye başlamıştır. — Gece fener alayı yapılacak ve Halkevinde bir müsamere verilecektir. RASIN:4 YENİ KADIN Fiyatları 100 kuruş olan bu iki kaymetli 7 kupon getirecek okuyucumuza yalkır. 50 kuruşa verilecektir. Ba kuponları saklamayı unutmayınız. &upon: | eser, Mevzuun hakikaten bir dava kadar VAKIT sütunlarında RAS has arasında KUDÜS'de getön bu manzum parçalar varlır. Yeni Gineye 'askerçıkarılaı Japonlar Taylan'a girdiler 10 miyon Çinli Mançuriye girdi Tokyo, 12 (ALA.) — Japon u- mumi karargihı, bugün neşrettiği Ginesinde çıkmış marita İngiliz Yeni Salamana Lae'de karaya olduklarını teyit eylemiştir. Tebliğin veten — bildirdiğine | göre, Japon kıtaları, Yeni Ginede (Devamı Sa, £ Sü, 5 de) Bir suikast Görice polis müdürü sokakta öldürüldü Tirana, 12 (AA.) — Görice polis hıslar — larafından — sokakta labanca kurşunu ile ölmüştür atıları YENİ ANKETİMİZ GENÇLER Her romanı okumalı mıdır ? Terbiye ve ahlâk üzerinde tesirler yapan romanlar — vardır. Bu romanlar, genç nesil Üzerinde tehlikeli çökümlüler yapabilir, Gençler, her romanı okumalı midir?. — ieekgikame Vakıt daimi okuyucularının tenzilâtlı kitapları Büyük Fransız edibi J. Rasin'in küllüyatı, bu dördümcü oserle sona ermiş bulunuyor. Bu eildde iki ayrı mövzu vardır, Birinci taciaı ESTER Yahtda kralr JOAS, büyük annesi ATDALİ, ruhani rela oğulları, YAHUDA krallığının zabitleri, hahamlar Ve diğer yahıdi e5. teriştik ve beyecanlı hüdisalerle vermektedir. — Eler iki YENI KADIN Kıymetli mütefekkirlerimizden Cemil Sena Ongun larafından ha. zırlanan bu çok kıymetli eser “Kadın,, mevsuunu tarib, içtimeiyat, Ülm ve her bakımdan tatkik etmektedir. Fiyatları 100 kuruş olan ba iki es0e, bugünden itiharsa baş. olduğunu belirtmiştir. Bir kaçıgüne iN: 4 vaka devrinin iç yümlümtü | Almanya Macaristandan neler istiyor ? Başvekil Alman azlıklarına ait mese- leleri Almanlara elverişli şekilde halledecek Bere, 12 (ALA) — — Budapeşle'den bildirildiğine göre, yeni Macar Başve. kili M, Kallay Macaristandaki Alman azlığının başkanını kabul ederek ken ( bir tebliğde, Japon kıtalarının 8 | disiyle uzun müddeş; görüşmüştür. Bu görüşmede, Almanlar tarafindan AL man azlığınm statüsü hakkımda uzun zamandanberi ileri sürülen isteklerin bahis mevzuu olduğu ve başvekilin i (Devamı Sa, £ Sü, 5 de) “Fon Papenin | seyahati resmi M. Von Papenı Berlin'e yâpacağlı |raüdürü İskender Cami, meçhul şa. |evvelce büdirilmiş olan seyahalıni mühtemel olarak önümüzdeki hafta yapacaktır. ithalâtın tek elden idaresine doğru Tevzie tabi maddeler, tevziden önce iaşe müsteşarlığına bildirilecek Şohrimizde bulunan —iaşe müs- toşarı, ithalât ve ihracat birlikle- | vine, müsteşarlığa bildirilmeden hiç bir ithalât eşyaşının en küçük mikyasta dehi tevzi edilmemesi hakkında emir vermiştir. Bu em- rin, tevziatm tek merkezden ya- pılması kararı ile alikadar olduğu tahmin edilmektedir, | — Diğer taraftan müsteşar, dün öğleden evvel iaşe müdürlüğün. de meşgul olmuş, öğleden sonra da belediyede — vali ve belediye reisi doktor Lütfi Kırdarı ziyaret ederek şehrin jaşe işleri etrafında ya döneceği habar alımmıştır. Yi ;