28 Mart 1942 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

28 Mart 1942 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

28 Mart 1942 CUMARTESİ 5 * £& Ankara YIL: idare evi Telefon r Bulgarıstanda bal aylarının sonu Yazan: Asım Us | Balkanlı konışumuz Bulgaristan kendi hosabına bir tüfek patlat- maksızın sadece Alman ordusunun fedakârlığı Je elde edilen zaferin açtığı balayından ayrılmağa hazır- lamıyor gibidir, — Kıral Borla hnüz Berlinde Hitlerle konuştuğu bir sı. rada Bulgar Başvekili profesör Fi- lof Donan Zellung ismindekj Al. man gazetesine verdiği demeçte bir taraftan Bulguristanın üçlü pakt üyesi sıfatile olinden geldiği kadar yeti Avrupa nizamınm ku- ralmasına hizmet edeceğini belirt- miş olması, diğer taraftan iki yüz bin Bulgar askerinin Alman Baş- komutanlığının — emrine verileceği hakkında haberler gelmesi bu ba- kımdan manalıdlır, Alman ordusu Rusya Üüzerine yaptığı taarruzun geçen yıl içinde | muvaffakiyotle bitirilememesi, bu defa yeniden ildinci bir TIk bahar ta- arruza yapmınk için büyük kuvvet- ler harcamağa — ihtiyaç gürünmesi Bulgaristanı da Ramanya ve Ma- caristan gibi Almanyanın yanında doğu cephesinde kondine güre bir mevki almağa çağırıyor. Bulgar kükümeti şimdiye kadar üçlü pak- | ta girmiş olmanın yalmız menla- atlerini topladı. Mihverle birlikte harbe girmekten kaçındı, Bilhassa Bulgaristanı Kusywya karşı hasım vaziyetine getirecek bir yola gir- mokten kurtuldu. Fakat öyle görü- ldare (tası0), vte: Katanbal Vakıt—-Posla kutumn :7 | veya askeri ihtiyaçlara taalluk - eden AYI: 8680 G Vakm Yü Yan (24413, Hj Askeri ceza kanununa ek kanun pro- Jesi alâkadar ancilmenlerden geçerek moclis ruznamesine alınmışlır, Adli. ye enetimeni hükümetin hazırladığı cezaları şiddetlendirecak madüdleri şu şekilde değiştirmiştir: Feykalâde ha. lin, veferberliğin veya harb halinin devamı müddetince askeri bir hizmet yaparken milit müdafaa vasıtalarına müteahhit, imâl, inşa, alım — satım, geslim, tesellüm, nakil, muhafaza veya | Bulgar par- lâmentosu Mühim kararlar vermek üzere nüyor kâ bugüne kadar Balgaris. tanım ileriye sürdüğü — mazeretler artık para etmez olmuştur. Berli- nin taryiki önünde nihayet Sofya baş eğmişe benziyor, Dünkü haberle> arasında Bulga- ristanın Rusyaya harp İlân edece- Ki hakkında bir fıkra vardı, Belki | Bulgaristan Soyyetler Rirliğine harp ilân etmiyeceklir. Fakat ge- rekirse doğu cephoesi haroket- lere İştirak etmek üzere iki yüz bin gönüllü Bulgar askerini Alman | başkomulanlığınım emrine verecek. tir. Bulgaristanda öaüllü olarak asker toplanmakta olması Rusyaya karşı harp ilânınu mahal kalmama. xt İçin düşünülmüş bir tedbir ol- sa gerektir. Profesör Filofun — demecinde: “Bulgaristanm vazifesi Avrupanın senmp — doğuüsundadır.,, şeklinde bir »öz var, Acaba Alman başko- mutanlığı emrine verilecek Bulgar ordasu Rusyaya karşı değll de Adalardan Kıbrıs ve Suriye istika- metinde yaprlacağından bahsedilen bir taarruzda mı kullamlacak? Bu düşünce ister istemez halıra geli- yor, Fakat en büyük ve acele ih- tiyaç doğu cephesinde olduğu için bu ihtimal yine ikinej derecede- dir, Bununla böraber Bulgaristan doğu cephesi için Almanyaya bir kaç yüz bin kişi vermiş olsa bile yine Balkanlarda, yani Avrupanın cenup doğusunda başka türlü daha vazifeleri bulanacaktır, Prof, Fi- lofun “Bulgaristanın — vazifesi Av. rupanmı cenup — doğusundadır., de- mesi Bulgar ordusunun Rus cephe- sine gönderilmemesini icap etmiye- ceği gibi bu cepheye bir miktar aekor göndermek diğer taraflarda | başka türlü vazife nlmaktan kur. tulacağını göslermez, Bulgaristasım doğu cephesinde- Ki taarruz hareketine kutılacağını kuvvetli gösteren bir hâdise de bir takım tevkifler başlamış olmasıdır. Aralarında eski bir dahiliye nazırı İle general Zatmof olduğu haldle tanmmış yirmi siyasi şahsiyetin tam bu sırada tevkif edilmiş olma- * Bulgarislanın Rusya hareketle- rine iştirak etmesi kararınım doğu racağı memnuniyetsizlikleri bastır, mak için alınmış bir tedbirden baş- ka bir suretle tefsir olunamaz. Bulgaristanm doğu cephesinde- ki hareketlere karışmasmı istemi- yenler bir aralık Türkiyenin vazl. | yetini şüpholi göstermişlerdi. Al. | manyanm Ankara büyük elçisi Fon Papen Borlife giderken Bulgar gazetelerine vrdiği demeçte Tür- kiyenin tarafsızlıklan ayrılmıyaca. ü ve dışarıdan taarruza uğrama- dikça harbe girmek — istemediğini belirtmiştir. Bundan sonra cereyan edecek — hüdixeler Alman bilyük elçistnin sözlerinde doğru- İağunu teyit edecektir. 31 Mart gecesi saat 24 de saatlarınızı bir Rusya aleyhinde nümayişler hazırlandı Bugün gelen haberlere göre Bulga. ristan Şark cephesine asket yollama. ya kârar vermiştir. Mikdar: hakkın: da henüz malümat verilmiyor. —Bul. gar Tadyosuna göre ekseriyet guru - Puna mansup (yani hükümet partisi) Teebuslar bugün esât 11 den aaat 1do kadar süren uzun bir toplantı yap - maşlardır. Başveki! ve bütün namrla. rın hazır bulunduğu bu toplantı hak. kında gurup reişi, toplantıda bazı ka nunların görüşüldüğünü, bir çok me, busların söz akdığını, toplantıya yarmı | da devam edileceği ve barleiye, dahi- lye, hürbiye nazırlarınm söz alacak. (Devamı Sa, 2 Sü, 3 de) _Ş-irk cephesinde | I6ncı Atman tümeni Mukabil taar- Ruslar ilkbahar - taarruzumu ruza geçti |: geciktirmek için Murmansk' da geniş ölçüde bir taarruza geçtiler (AA. dnü hülüsa edilmiştir. ) Lonüradan verilen bir habere göce Ruslar Leningrad kesiminde 14 ikllo. metre kadar ierlemişlerdir. Moskova. dan büdirildiğine göre Kalinin cep. hesinde 21 marta kadar geçen 15 gün içinde 11 bin Alman — öldürülmüştür. Cenub cepbesinde giddetli bir muhare be devam etmektedir. Staraya Ruasa'da çenbar içine alman 16 ımncı Alman tümeninin mukabil ta. arruza geçtiği ve taarruzun — devam ettiği de bildirimektedir. Kerç yarım adasına arka arkaya yapılan Rus tsarruzları Alman ve Ro men küvvetleri tarafından püskül - tülmüştür, 358 inci Jan. Vestfali piya. de tümeninin haftalardanberi yaptığı 120 taarruz geri püskürtülmüş, —bir kaç tümenin ana kuvvetleri yok edil miştir. Stökbelmden verilen — bir göyüe deniliyor: Sövyet kuüvvetleri Murmanak cep hesinde iUkbahar taarruzlarını gecik. türmek için geniş ölçüde bir taarruz yapmıştır. Buz denizinden Alman ge- rilerine Rut kıtaları çıkarılmış — ve düşmana kayıblar verdirilmiştir. Ba çarpışmalarda 13 Alman tayyuresi düşürümüştür. Moskova, 27 (AA,) — Alman- ların Starayarısada kuşatılan 16 net ordularma kadar ulaşmak için bir yol açmağa gitgide daha fazla | tessbbüs ettikleri haber verilmek- haberde dan birini işleyenler ön seneden aşağı olmamak üzere ağır hapis veya mü ebbed ağır hapla oozası ile — bü beşyüz llradan aşağı olmamak Ağır para oezası Jle cezalandırılacak. | lardır. Şu kadar ki para oezası hiç bir halde temin oluman menfaatin iki mis | lnden az olmayacaktır. Vakim baller. de ölüm cezamı hükmolunacaktır. Bu maddede yazılı suçlardan husuüle ge, len veya husulükastolunan Zarar ha Şeker Ek proje Meclis ruznamesine alındı Askeri hizmeti suiistimal edenlere ölüm Cezası verilecek... Ankara, 27 (Vakıt mukabirindea)— | tevzi gidi işlerde zimmet, ihtilâa, ir- | ff ise hükmedilmesi lâzımgelen mu TKAD, rüşvet veya hirsizlik suçların- | vakkat ağır hâple ve para cezası ya. rıya, az ise üçte bire indirilecektir. FevkalAde hatin, seferdı harb halinin devamı mt tiğin veya idetimnce milli müdafaa vasrtalarına veya askert fh. | tiyaçlara taalluk edan işlerde busus! Kanunlara göre kandilerine tevdi adi en vazifeleri yaparken “bu yazılı suçları işteyen asker şahislar hakkında da umumi mahke. kanunda | meleroe y caktır, ekimi Memleketin İhtiyacını karşılı- yacak. bir dereceye çıkarılıyor 19417 yılınaa sarfedilen şeker mikdarı 108,450,363 tondur Türkiye göker fabrikaları Türk A. monim Şirketi dün Ankarada senolik toplantısını yapınıştır. Umami heyet, bugünkü şartların verdiği imkânlar nisbetinde vazifelerini yerino getirmiş bulunan şirketin 1061 Dilknçosunu ve Japon piyadesi Pasifik ve Birman-! ya cephesinde (AA. dan hüilâsa edilmiştir. ) Azmerikan hava kuvvetleri Vako ve Marküis ndalarına taarruz etmişlerdir. Koregidor Japon tayyareleri tarafın. dan şiddetle bombardıman edilmiştir. | Röyter Ajansınm haber verdiğine güöre, Tungu'daki takviye kıtaları gelmektedir. Bu cephede Japanlar tasyiki artır. mışlardır. Bir Japon hava keşif kolu, bir kruvazör iİle bir kaç muhrib An- daman adaları civarında faaliyette bulunmuştur. Lindberg Doteolt, Z7 (ALA.) — Ford kumpan. yaşı memurları — albay — Lindbergin bomba tayyareleri fabrikalarmdan bi. rinde makine mühandialiği vazifasini kabul ettiğlini pergembe günü büdir - mişlerdir. Albayın sivil — müşavirlik vazifemile bulunduğu harbiye Bezareti mmumalleydin vazifesinden çekilmesine müsaade etmiştir. Fordun bundan ixi sene evvel, Lind. berg gibi adamlar tarafından teknik sabada yardım görmek mretile gün - de binlerce tayyare çıkarabilecek mev Kide olduğunu söykediği hatırlardadır. Çin — kuvvetlerine | çirmiş ve tamettü hissesinin dağıtıl- ması hakkında karar verdikten sonra yöni idare meclisi üyelerini ve müru [wıem seçmüştir. Toplantıda — oku. nan idarr meclisi raporunda ezcümle şöyle denilmektedir: (Devamı Sa, 2 Sü 6 da) bir nehri geçiyor z - Hind işi e Gandi Kırips ile iki saat Pan-indien kongı- resi toplanıyor | Kıripsin açığa vurulmayan teklifleri nelerdir? Kırips Gandi ile iki saat görüş. müştür. Krripe bundan başka yük- sek okullar reislerile eçi delegele- rini de kahul etmiştir. Kıripsin her #mıf halk mümessillerile temasta bulunmaya kadar verdiği anlaşılı. yör, Ancâk İngilizlere * nleyhtar Hintliler de koagıre yapıp İngilte- re aleyhinde tetahürat yapmaya karar vermişlerdir. Tokyo ve Ja. von nüfuzu altmda bulunan Ban inde neşelyatta bulunmakta - dırlar, Bugün Bankok radyosunda konuşan bir Hintli şöy Kıripsin Hindistana bir dost gibi deği! İngiliz mümeasili olarak gel- diğini biliyoruz. Kırips bür dost gibi gelseydi doğ- ruca Allahabada gider, Hintijlerle Kırips İki a kala 2 Sü, 2 de) | Sörüşürdü (Devamı Sa. olmayan | y bu cezalar tatbil: oluna | SALAMBO YN Güstay Flober'in bu harikmlâde anedi a9i ve tarihi romazı 10 kupon gelirca okuyucumuza yal- nrz V0 kuruşa verilecektir. Salambo 434 büyük say. falık bir eserdir. maymz. ka Bu kuponları saklamayı — unüt- Türk -Bulgar ticaret anlaşması imzalandı Ankara, 2? (ALA) — Bir müddetten | Ankarada müzakare — edilmekte olan Türkiye - Bulgaristan ticaret an Taşması büğün — hariciye | vekâletinde Türkiye cümhuriyeti murahhazası ret kâleti umuml kâtibi birinci ber ni Diyor ki: 'Ya galip qelecegız yahut öleceğiz Kanberra, 27 (ALA.y — Dün parlâ ğde söz alan — general , sön Zalere olan — İnamınım söylemiş ve bu ma sulhü olamıya. sarmtmaz olduğum meselade bir 1 cağını bildirmiştir. General göyle demiştir Biz, Süze memleketimin bütün kaynak larını bütün kud: yurtdaşlarımın n kanmı vaadediyorum. Musolini igeçmek için tedbir alınmasını istedi Roma, 27 (AA.) — D.N.B, Musolini dün Venedik sarayında İtalyan hâlk bankaları idare mec. KSi reisini kabul etmistir. Duçe, bu münasebetle gu demeç. te bulunmuştur: “Fiyatların devamlı sürette ârte n e birtliei tedir ki bunun sonu enflsayondur. Rejim bumum önüne geçmelidir, şünlcü bunu yapabilecek vasila ve Barsılmaz iradeye maliktir. Mille. tin tosarrufumu kurtarmak bahis mevzuudur. Uçuruma giden bu yöle da bir metre -daha ilerlememek bahis mevzuudur, İyi veya fena ni: etle bu zehjre sürüklenenleri &. | aslr hir surette tedavi etmek bahiz | | nevzuudur, Çünkü enfinsyon para. sı, kıymeti tedavüldeki miktar ile tersine mütenasip olan bir zehir dir. Ödeme — vasıtalarının — çabuk yükselmesinin birçok zorluklarla toplanmış olan ve ekseriya neslilee rin mahsulü olan tasarrufların kiy metten düşmesini, dağılmasını ve nihayet tamamiyle kaybolmasını Tıntaç eder, Bunu tasarruf sahiple. rine anlatmalıdır. Tasarruf müda. fan edilmelidir. Zira ben tasarrüf *ahiplerini en iyi yurttaşlar ola - rak telâkii ediyorum. Bunlar dev- lete. onun parasma ve silühları mıizin zaforine inanmakta oldukla. rınt isbat ediyorlar. Artistleri ta « ötü tablolardan — tutunuz- da hiz bir işe yaramıyan vazoları kadar gözlerinin gördüğü her şeyi satm alan gayri mesul isteriklerin durumu is bunun tesiridir. Duçe, bundan sonra İtalyan mi!. letinin tasarrufu hakkmda gu ra - kamları vermiştir İtalyada 19 milyon kişinin ta » | Sarruf hesabi vardır ve — tasarrıf yeküinu 65 milyar 728 milyon lüret- tir. Bu rakamlar İtalyan milleti . nin ve bilhassa tasarruf hesapla. yının en büyük kısmmı — ollerinde tutan köylülerin ruhan sağlam kal dığını göstermektedir. Enfilâsyonun önüne! dwwhkwwmmh' birinci amıf orta elçi Cevat Açıkalın ikaret — vekâleti BA Bulgaristan maslahatgüzarı Möa. yö Vöngef ve ticaret hayoti relsi Bul kar Mül Bankası müdürlerinden Mös . İ yö Toşef arasında imza edilmiştir. /Mak Artür | Günün adamları | Ya gölip geleceğiz, yahut da ölece- | | İ Babasının asker çadırında doğmuş ve hayatı macera dolu bir asker (Yazısı 2 nti sayfamızda) Romanyada tevkifler Bern, $7 (A A) — Britanova Romanyada 95 siyaset adamı tevkif edilmiştir. Bunların ara. sında eski propaganda nazarı Ti cianu vardar, Aynı zamanda, general Anto' neskonun 1921 sınıfını da - sildla altına Şaçırdığı kat'i olarak bildi. riliyor Japonya Papalık nezdinde mümessil bulunduracak Tokyo, 27 (ALA.) — Resan bildi. rildiğine göre Japon hükümeti, — Vişi orta elçisi Kanbaradayı papalık nez , dinde husust mümesatl olarak layine karar vermiştir. Almanyada tifüsle mücadele Bertin, 27 (ALA) — Sihhiye rekal Almanyada tifüa aalgımı çıktığı hak. kındaki yabancı yayınları yalanlamış ve hudut boyunda bir çok bittan te - miziçame istasyonları — kurulduğunu, her istasyonda günde Üç bin askorin temizlendiğini ve bu gibi tedbirlerle tatbik edilen aşılardan sonra tfüs va kalarının pek çok azaldığını söylemiş tir, Sihhiye relsi doğuya Tahsus — olan bu hastalığı durdurmakla Alman sih- hiye teşkilâtının Avrupaya büyük bir hizmet yaptığını Nâve etmiştir. .. ıerin G.unptşiunm Japonlara göre ölüm Ölüm Japonlara göre insan var- Hhğmın yok olması dömek değil. dir. Ölüm hüdisesi canlı bir mah- Jükun bir âlemden diğer bir âle me intikal etmesidir. Onun için vaktile Japon hüküm- darları öldükleri zaman yeni gir- dikleri âlemde valnız kalmamala. r: düşünülürdü. Öen hükümdarın meczarma adamarımdan, hizmetçi- erinden bir alay canlı insan gö- mükürdü, Sonmaları bu âdet bera- kılmaş, canlı insanlar yerine meza- ra topraktan külçük statüler kon. bir çok statüler çıkmıştır. Tarihin kaydettiği bu caki gole- nekler (anane) göz önüne getiri- rinde Japon askrlerinin gösterdik. leri fedakârlık misallerini izah etmek kolaylaşır, Zâra Japonların melafizik telâkkileri bu — milletie ölüme karşı korku değü, tam tersi bir ruhi şevk ve incizab yamatmış- tır. Japon ordusu komutanları as- <erlerinin yorucu eğiminden (te sayül) faydalerıyorlar, HASAN KUMÇAYI