12 Nisan 1942 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

12 Nisan 1942 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

12 Nisan 1942 | PAZAR YIL: 25 Meçhul bir şaheser Bugün 2'nci sayfamızda YAZAN: Hakkı Süha Gezgin ı * BAYI: 86965 j ldare evi: Ankara O, Vakıi Yardu j BPelefon: Tdsre (MS390), Va (21418) Polgı İstanbal Vakri—Posta Wutusu 46 U SÜÜ SR a KESURE Ali Mahir Paşanın tevkifinin manası Yazan: Sadri Ertem Mrsır Başveklli Nahas paşa eski Başvekillerden ve mabeyn kütiple- rinden Ali Mahir pasayı devletin emniyeti ile alâkalr sebepler dola. ysiyle tevkif ettirmiştir, AH Mahir paşa kadar Nahas paşa ilç ayni parti saflarında Vafd'ın bir unsuru ola- Tak çalışan Ahmet Mahir paşanın kardeşidir, Nahas paşa İle arası cskidenbe. | Ti iyi değildir, Ali Mahir paşanım | teykifi sebebi teferruatlı bir şekil. de malüm değildir. Ancak bazı karjineler delâletiyle bunun ifade ettiği mana anlaşılabilir. Muur harp harici olduğu hakle | toprakları muharebe meydanıdır. Bü vaziyet içinde bulunan hir memleketin — muharipler için tay- meti, ebemmiyeti her halde çok büyüktür, İtalya ve Alman propa- Banda organları Mısır ve umumijyot 'e Arapça konuşan milletler üze. rinde pek kesafetli bir seldkle tel- kinler yapmaktadırlar, Hattâ | 1020 senmesine | Ankara, 11 (Vakrt mahabirinden) — Halk ve miti müdafaa ihtiyaçla. Tını kolayca temin edebilmek makandiyle 'Ticaret Vekâleti tarafından teş. Kİli düşünülen “Halk Birlikleri; kurulmasmıma ait kararnameler koordinna. yön hayetinin tasdikine arzolunmuştur. 'Tevzi oflsl umum müdürlüğü teşkilâtı vazifelerine ait kararmamoelerle | beraber bu mevzu etrafındaki diğer fauliyetlere ait kararnamelerin önü- müzdeki hafta içinde tatbikine başlanmış olacaktır, Bakkallar, kasaplar, odun ve kömüreüler, manifaturacılar gibi, halkın muhtaç olduğu giyecek ve yiyecek eğyayı satan ve Istihlâka arzeden tüc. carlar kendi aralarında sermaye iştiraki olmudan yalmız formaliteye da- yanan birlikler vütüde getireceklerdir. Tevzi ofisi umum — müdürlüğünün büyük istihlâk merkeazlerinde vücude getirecekleri ek mağazalarla beraber Bulgar Başvekili istifa etti talyanın Mısır üzerinde tesir yapa- cak bazı nüfunlu şahsiyetlerle 8- tedenberi nlükalandığı bir haki. kattir, Mısırda İtalyanın İngiltere körüklemek için al. dığı todbirlerin tarihi bugünkü | harp senelerinden eney öncedir, İtalyanın Misirda - İngiltereyi yıkmak arzusu Faşizmin Akdeniz davasyu “İtalya için bayat mese- losi, İngiltere için yol meselesi” addettiği günden itibarca keskin. ieşmektedir. İtalya Tiabeş istilâsi esnaamda da Mısırdan İngiltereyi uzaklaştırmak — politikasına chem, ğun bel komiği saydı. | ğt için Mosırdan uzakalşmayı - bir törlü güzüne alamadı, İngiltere tanyada, gövdesi Hindistanda olan İmparatorlu; tezadım ortasında bir hayli sıntılar geçirdi. Esaslarmı umumi Ve mücerred olarak ileri sürdüğü. mlüz bu Jurumun — şimdi bu barp içinde güsterdiği yakım manzara. ları tetkik edelim, İngiltere Süveygte kalmayı, yani Masırda varlığını muhafaza etmeyi bu harbin esas şartlarından — biri saymaktadır. Bilhassa — Habeşis. tandaki İtalyan kuvvetleri mağlüp edildikten sonra Süveysi terket- mek uiyolinde değildi. — Niteklm Masırda ve Eritrede hanl harıl harp endüstrisi kurulmaktadır. Harp endüstrisi için bir memle. | kette fabrikalar kurmak eesareti- | ni ancak bu sahalarda uzun müd- * için de Amerikadan ve diğer sa- halardan bir hayli kuvvetler top- lanmıştır. Aşağı yekarı Yakın ve Orlaşark kuvvetleri de Süveyş ka: alr etrafında tahşidl edilmiştir. İngiltereye göre emniyet bu se. kilde mütalâa edilirken mihver için de Afrikadaki bu İngiliz kıt'asını yılımak, düşürmek bir gayedir. Rüo gayenin askerlikçe olduğu kadar politik bakımdan da tesirle- | vi düşünülmektedir. — Akdenizin | lara kapatılması İçin Cebelüttarık'tan yapılacak bir ha. teket eğer Süveyşten de yardım güörmezse muvaffak olamaz, Büy- le bir vaziyet mevcut ise Mesır Ü. zerine bir hareket yapmak bir za- ruret telâkki edilebilir, Bu talebin , tesirine gelince bunun Fransa, bilhassa Arapça konuşan milletler üzerinde yapacağı tesir — ehemmi. vetli olacaktır. Rommel kuvvetlerinin takviye aldığı, Maltanm yeniden şiddetle döğülmiye başladığı buzünlerde Arap çölünde yeniden bir mihver taarrırunun başiıyacağı tahmin o- lunmaktadır. Hattâ bazı mahfille- rin fikrine göre bu saldırma başla- maştar bile, Rommelin bu hasırlıkları yaptı- f günlerde yani bu son iki hafta çinda Misarda dikkate Jâyik bazi hâdisçler cereyan etti. Mesırin bazı politikacılarının — İngilterenin (Devamı Sa. 2 Sü 6 da), Kıral, yeni kabineyi kurmıya gene Flof'u memur etti Filof Yeni kabineyi kurdu Yugoslav taraftarı bir lılu idam edildi Alman - Bulgar ticaret müzakere- leri başladı —| Sofya, 11 (AA.) — D. N, B. Başvakil Filof bugün Kırala kabine nin istifasını takdim etmiştir. Ki. ral bu istifayı kabul ederek Filo. ia yeni kabineyi kurmıya memur atmiştir. Haber alındığıma göre her şey- den evvel iktmat nezaretlerinde de tenrikat yapılacaktır. Ticaret nazı. rı Sagorafın siyaseti son günlerde Ruslar Böyaz Rusya hudu- dunu geçtiler şiddetle tenkid edilmiştir. Diğer | Berlin, 11 (AJA ) — Alman or- nezaretlerde değişiklik yapılmıya- | duları başkumandanlığının teb - cağı sanılmaktadır. Tiği, BULGARİSTANDA İDAMLAR Kerç yarımadasında düşmanın kendisi için bir felâket teşkil e - Iı.ııııııı.ııııı gösterca — resim | Filadelfiyada söylediği dilen Iki Bulgar bu sabah şafak veak- ti Bofyada asılmıştır. Bunlardan biri vaktile Bulgaristanda çıkan Yuges. den ve Bolşeviklerin büyük ka « bu birlikler eli Hle halka lâzm olan her türtü eşyanım tevzil mümkün ola, caktır. Şehir ve kasabalarda kurulacak olan halk bizlizleri kendi mıntakala, rmda ikâmet etmekte olan kimaslerin bir sicilini tutacak, tevzil Jâzım ge. dan ber türlü eğyaya ait karneler bu Lirlikler eli le halka vertlecektir. Her vatandaşın nüfua hüviyet varakası gibi bir de laşe varakamı bulunacaktır. Köylerde hor türlü istihsal işleri ve bu madösleriz An vazife görecek 10 lira maaşit birer “Bubaşı, memuriyeti ihdas edilecek tir. Subaşı, bulunduğu köyün en çok istihsal yapan ve it£bar sahibi kimse. lerinden taayyün olunacaktır, Kurulacak olan bu yeni teşekküller vasıtasiyle hayat pahaltlığının önü- ne geçileceğine mutlak nazariyle bakılmaktadır. Amerika Almanyaya taarru- Salı günü —— Nne olacak? SĞ he CEPHE A FHAKKINDA “V,, ordusu şefi sebebi ALMANYANIN | söylemiyor MUTALEASI KLondra, 11 (A.A) — Radyoda söy. tediği bir nutukta “V,, ordusu gefi albay Britton İşgal altıida — bulunan memloketler halkına salı günleri müm kün olduğu kadar az seyahat etmeleri. Bi ve bunun bir sebebi olduğunu söy- lemiştir. Litvinof bir nutukla Amerikanın cephe açmasını istiyor Bertin, 11 (A.A.) — Yarı resmi bir kaynaktan bildiriliyor: Koordinasyon heyetinin toplantısı Ankara 11 (A A,) — Koordinas Yon Heyeti bugün sant 10 da Baş. yıplara uğramasiyle neticelenen taarruzundan sonra, önemli hiç bir savaş olmamıştır. İmha edi- | vekâlette Başvekil Doktor Refik Saydam'ın baskanlığında: mutad haftalık toplantısını yapmıştır. Amerikan gönelkurmay başkanı Kgeneral Marshall'ım ve Amerikan mübayaaaı bakkın. | Jav taraftarı Piyadno guzetesimin e. ısnunHırm sayısı, 72 yi bul « | Ka direktörü Volkeftur. Volkof bir. kullanılamıyacak — derecede | kaç sene evvel Bulgar ziraet partisl h.ı—rııanyınlumugeçmştlr Hderlerindendi. radeniz kıyısında Alman 2 - (Devamı Sa. 2 Sü, 3 de) (Devamı Sa. 2 Sü 5ö de) Hüsrev Gerede dün sabah Berline har.ket etti Büyük elçimizin beyanatı Dün Berline hareket eden Hilarer Gerede Yeşilköy tayyare istasyonunda eğulları ile bir arada kân bir tayyare ile Berline mütevec . cihen şehrimlzden ayrılmıştır. Büyük elçi, harekatinden evvel şun, dazı söylemiştir: - (Devamı 8 üncüde) Bir müddettenberi memleketimizde bulunan Bartin büyük elçimiz Hüzrev Gerede, dün aabah Bekiz buçuk . ta Yeşüköy hava meydanından kal harp mâlzemesinin dağrtımı işine memur M, Harry Hopkins'in Lond, raya gelişleri, İngiliz gazeteleri ta- rafmdan Amerjkanm Almanyaya karaı bir taarruz hazırladığı. şek. linde tefsir edilmektedir. Berlin alyasi mahfilleri bu görü. 46 tamamen iştirek etmiyor, İkin- ci bir cephenin kurulması hakkm. da Sovyet Büyük Elçisi M, Maisky torafından jsrarla yaptlarn isteklor İngiliz moa'ul mahfillerinde cevap. amm kalmış olduğundan Vaşington- daki Sovyet Büyük Biçisinin — şi- kâyetj üzerine beyaz saray Londra üzerindeki nüfuzunu kullanmak lü. | | 'ıuınımu duymuş ve İngiltereyi ba- | t Avrupads daha büyük bir faali- yet göstermiye sevketmiştir. Yine | buraca tahmin edildiğine göne, İn. | giliz basmı gimdi, Amerikanın Al- manyaya karşı bir taarruz hazırla lığmı iddin etmekle Amerikan ge. nerallerini bu kozlarını oynaumak tan menetmek istiyorlar, Berlinde. | ki kanaat şudur k, bütün bu olan bitenler, Sovyetlerin acele istediği taarrux için ilk teşebbüsü Ameri. kalı ortağa birakmak ve bu süret. le yutturulacak hapr yaldızlamak |. gindir. Nevyork, 11 (A.A.) — Herald Tribüne yazıyor: Bu yaz mevsiminin dünya tari. hinde bir dönüm noktası teşkil e. deceği kanaatı gittikçe kökleşmek. tedir. Bir gâarp cephesi açılması imkânları görüşülüyor. Bu teşeb. büstün paha'ıya mül olacağı süp. hesizdir. Bir İngiliz - Amerikan | taarruz hareketi hiçbir yerde bu kadar mitcasir olamaz. Muvaffakı. (Devamı Sa, 2 Sü 4 de), | Kırips'in İstanbulda almmış bür resmi Hindistan ingiliz teklifle« — Tİni reddetti — — Kırips | Bugün Hindistan- | dan ayrılıyor | İngiliz diplomatı radyoda mühim bir nutuk söyledi n ğeafk Nehru Son imkânlara kadar Hindistanı müdafaa edeceğiz diyor Yoni Delhi, 11 ÇALA.) — Sir Stat ford Kırips bu sabahki matbuat top, dantısında bilhassa şunları söylemiz . ür: “Hind kongresi İngiltere hükümeti. nin tekliflerini kabul etmeğe ve tek- Hf edilen milit bükümete girmeğe ha. zır olmadığını bildirmiştir. Hizd kon. greğinin bu oevabı ve aldiğfim — diğer cevaplar üzerinde İngiltare — kraliyet hükümetine projesini geri — almasımı maalesef bildirmek zorunda kaldım, Yeni Delhi, 11 (ALA.) — Kıripa İngütereye gitmek üzere yarm Hin eâstandan dislandan — ayrılacağını söyledikten sonma şunları ilüve et. miştir: (Devamı Sa. $ Sü. $ de) “Para,, davası Nocip FPazıl Kakürek “Para,, “Para,, piyesi muharriri Necip Fa> zi Kıisakürek, Poyaml Safa ile Tasvi. ri Efkâr gazetosi yazı işleri müdürü Cihad Baban ve sahibi Zeyyad Ebüz. ziya aleyhine açtığı muhakemeye dün sabah birinci asliye ceza mabhkeme. sinde başlandı. BEvvelâ, iddianame ile Necip Fa- zılm dave istidası okundu. Mild . Aekamumllik jiddianamesinde, Pe « yam; Safanm vazdığı makalede, Necp Fazılın edebi ve içtimal va. ziyeti ile mütenasip olmıyarak bir ticaret reklâmcısi gibi gösterilmiz ve gülünç bir vaziyete düşürüle » nam intihal olunudığını anladıyor rek geref, haysiyet, vekar ve göke retinin haleldar edilmiş olduğunu kaydediyor, üç suçlunun Matbuat Kanununun 27 ncj müddesi delile. tile Ceza Kanununun 480 ve 482 maddelerine göre cemlandırı!.. larını istiyordu. Necip Fazıl da istidasında aynı şeyleri tekrar ©. derek, taarruz edilen şöhret ve hayalyoline mukabil — maznunların tecsiyesini ve 10 bin lHima tasminüs tin alınmasını İsliyordu, Necip Fazrlm avukatı da, davte larını tegrihı ettikten sonma, mah. (Devumi 3 üncü sahifode)