13 Mayıs 1942 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

13 Mayıs 1942 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

z Yarın gazetemiz 13 Mayıs 1942 ÇARŞAMBA YIL: 25 * SAYI: 8726 ldare evi: Ankara O, Vakıt Yarda Kurus| seteton: İdare (28590), Yazı (21418) Telg: Kstanbul Vakrt—Posta kutusu:1 Hü kümetçe iaşe mad- delerinin alımında Milii bankalar ile tüccarın iş birliği yapması mMümkün mü Yazan: Asım Üls S KDA ah H SOVYETRUSYA | Londrada Sisa £ & SRAR SYK A Geçen gün garetelar İaşo müs. toşarlığınca — umumiyet itibarile her nevi maddelere el kayma usu- Tünü değişlirecek — bir takım tet. kikler yupılmakta oklluğunu yaz- tuştı. — Gazetelerin — verdikleri bu havadise göre milli bankaların bu ğde tüocarlarla işbirliği yapması imkânları araştırılıyormuş, — Tüc. Carlar eskiden olduğu gibi köylü- Bün elinde bulunan mali değer vererek alacak, fakat devredecek bankalara satacakmış. Bu havadisi - okuyan bir okuya- tumuz bize yazdığı bir mektupta Böyle diyor: “laşe maddelerinin Ması için hükümet mamma milit tüccarın — İşbirliği et- Mesi işleri kolaylaştıracak — bir tedbirdir. Onun için bu usulün hu- bubat ahmına teşmili de yerinde Olur, Çünkü köylü hükümete ve- Taceği zahireyi teslim edip para- Smr almak — için günlerce İşinden, Köcünden kalmaktadır. Bu iş Tlocar aracılık yaparsa köylü bir inde malını texlim edip pa- | Tasını alabilir. Nasıl ki Bulgaris. tanda bu usul tatbik edilmektedir. Orada hükümet zahi köylüden lüccar vasıtasile satın alryor ve bu inmetine karşı tüccara kilo buşına bir kür bırakıyor.,, Harbin dünya üzerinde — vukun getindiği iktisadi zaruretler dola- Yalle hükümet bir takım jaşe Maddelorinin alım Ve satımını hu- Yuşi şartlara tabi tutuyor. Bun- Gdan maksat bu maddelerin —alım Ve xataıı — devletleştirmek. değil- dir, Ancak ordu ile büyük şehirte: Fin hayati ihliyaçlarını makul Yi- Yatlarla temin edebilmektir, Umumiyetle hükümetce satın a. İnmasındaki — maksat ve gayeyi femin edecek surette — tüccarların Mi bankalarle — işbirliği etmesi İmkânı bulunursa bunların hiz- Metlerine —mukabll kendilerine Satın alınan malların kıymeti üze. Tinden ©& bir miktar kâr hissesi Yerilebilir. Bu suretle hükümetin İâşe bususundaki vazifesi ile be- Tüber köylülerin ve müstahsillerin İşleri de kolaylaşmış olur, Zira hükümetçe yapılacak teş- kilât köylere kadar gitmiş olsa bi- le her madde için her köyde birer Ambar açılamaz, Zaruri olarak köy. İülerin mallarını Safelere kadar kendi le götürüp resmi memurlara tes- etmeleri, ancak bandan sonra Yine resmi usuüllerle paralarını al- Maları Jâzım gelir, Bu güibi usul- Lerin tatbiki ise formalitelere bağ- olduğundan kolay değildir. Bir köylümün malmı ölçtürmesi, ma- İmin ambara kanması, parasıtın Verilmesi saatlerce sürebilir. Ay- M zamanda yüzlerce köylünün bir KRünde bir mübayan merkezine ge- Tp toplanmış olduğu . farzedilirse İşlerin görülmesi için köylüler ha- ükaton günlerce beklemek zarure Tinde kalacağı teslim olunur, Küy- İüler bu türlü zorluklurdan kur- fulmak için hattâ —mallarımı biraz Eksik bedelle tüceara satmağa bi Fazı olur, Bu itibarla okuyucumuzun mek fubunda (şaret edilen Mmütalçay de yerinde buluyoruz. Hükü Mot halk ve ordü ihtiyacı İçin Bulgar Kıralı İtalyan elçisi ile uzun bir görüşme yaptı Safya, 12 (ALA.) — Kırul Bo- Ta, bugün öğleden sonra - İtalyan *#içinl Riccardi'yi kabul etmiş ken '“’ilı- uzun ve samimi bir görüşme Yapınıştır. salın alm- Yunan işçileri lmanyaya gidiyor Atinadan verilen bir habere gö- e Yunan işçileri Almanyaya gön- derilecektir. İlk grup 16 mayısta et edecektir. — Badyo guzetesi — | birer kâür hissesi verir. | vaziyetlerde | laşmış olur, Bu suretle - müstahsil satın alacağı maddeler için bir maliyet fiyatı tayin eder; bu fi. yata müstahsillerle tücecar için de İşine ge- len yerlerde doğrudan — doğrüya memurları vasıtasile malları müs- tahsillerden alır; gerekli gördüğü malları — köylerden kendi hesaplarına toplayan tüc. gardan da satın alabilir, Hele mil- N bankalarla tüccarların iş birliği temin olunabilirse bu İşde hükü- metin vazifesi daha ziyade kolay- olan köylüler de beş, on — Kiralık mal icin hayvanlarile uzak mesa- felere gi oralar da günlerce işinden, güçünden kalmak gibi zor. huklardan kurtalur. Göring Lâvali tehdit etmiş Vişi Alman — isteklerini kabul et- mezse, İtalyaya verilecek müsanda neşredilen mesaj Inönünün rehberliğini takdır ediyoruz Loudra, 12 (A.A.) — Bugün, Türkiye Fransa ve İngilteme ara- sında 18309 senesi mayıs 12 sihde itazalanan dostluk paktımım yıldö, nümüdür. Bu vesile ile gu mesajı negredi. yoruz: Bu paktın imzasmdanberi birçok seyler değişti, fakat Türkiye ile Ingiltere aradında aynı dostluk mütekabil emniyet berdevamdır. Bu muazhede mütakabil bir anlaş- manın temelini teşkil ediyordu ve gitgide kuvvetlenmiştir. Karânlık günlerde yatıyana yü- rüdük, Türkiyenin alcenabane sa- (Devatm Sa. 2 Sü, 2 de) — | Fransız hadudü, 18 (AA) — Alı. nan haberlere göre Lâval Pransanın Hrcal aitında bulunan kısınının hudu. sattı hakkında Moulina'de Göring ile görüşmüştür. Alman diğer haberlerden öğrenlidi gine göre Pariade bulunan — Mareşal Göring, Almanyanın Vişi'den bazı mü him isteklerini hâmildir. Göringin Vişi Alman taleplerini kabul etmediği takdirde Almanyanın İtalyatm Toraa ile Körsikayı — işgil etmesine müssade edeceğini söyleye. rek Lüvat'i tehdid etmiştir. Atatürk bay- rak koşusu Terean, 12 (AÇA) — Alatürk bay. rak koşusu devam etmektedir. Bay. rak büyük bir kalabalığın coşkun gös terileri arasında 618 de Tercan'da kaymakam çarafından atletlere teslim editmiş ve Frzincana doğru yola çik. kıralı Malta eski vallet general Dobbie'yi et yüksek şeref madal- yazile taltif etmiştir. General Dobbie şunları söyle - miştir: “Almanlar adayı işgale kalkur. larsa Teci bir âkibete uğrarlar. Yeni vali Lord Gort'un tek tük rağlam kalan binalardan birinde o- turduğundan — bahşeden — general Dobbie, takriban her evin, her so- kağın hasana uöradığından, adada refah Ve hayat namma hiçbir yer kamedığından bahsetmiş, fakat kâyetler olmadığını Wâ>e etm'etir. (Devamı Sa, 2 Sü 5 de) Almuanların büyük kuvvetlerle tâarruza geçtikleri haber verilen Kerç ve civarının haritası Parti grupu toplantısında —— Hariciye Vekilimiz siyasi durum etrafın- dabeyanatta bulundu; 5 Ankara, 12 (AA) — C. H. P, mec- ile guürupu umumi keyeti bugün *'12. 6,1942,, snat 15 te rels vekili TTrabiot mebusu Hasan Saka'nın — relsliğinde toplandı: Celsenin açılmasını ve geçen top - lantıya ait zabıt hülâsasınım okunma' saını mütsakip kürsüye gelen bariciye vekili Şükrü Saraçoğlu, #on haftalar içinde bizi uzaktan, yakından alâka. Tandıran siyasi hidiseler hakkında be | yanatta pulunmuş Ve bu izahat umu. mi heyetçe tasvib olunarak ruzsame nin diğer maddesine geçilmiştir. Maltada | Hasara uğramamış bina kaimadı Lendra, 12 (ALA.) — İngiltere Kerç hücumunun gayesi ne olabilir ? En nihayet Almanlar büyük taar. ruza geçtiler mi? Ş Nevyork Taymisin muhabirine gö- re 490 kilometrelik aaha üzerinde ta. arruz başlamıştır. Alman aebliği ise Alman ve Romen kıtalarının Kerç'de | taarruza geçlikterini bildiriyor. Diğer Taymla müubabirinin telgrafı bazı ha. kikatleri ihtiva edebilir. | —Bu gibi hâdisslerde reami tebilglerin dışındaki haberler daima ihtiyat kaydı Üğle kabul edilmekle beraber, Nevyork | 'Taymis muhabirinin telgrafı bazı kıy. metleri ihtiva edebilir. Daha dünkü haberler, Moakova böl, gesinde yeniden kar yağdığını ve a0- | Bu maddede Kayseri mebumu Suad Hayri Ürgübiü'nün, milii emlâk e Mmübadil ve gayri mMübadil işlerine dair mhliye vekiületine tevcih etimiş oldu . BH dadab takriri vardı. Takririn okun- | madanı dltenkip söz alan maliye ve. | Kilimin Bümevzu Üzerindeki izahatın. daf 'soanra Tüznümede Müzükere eğdi. lecek başka ma: olmadığından saat ITÇIS de toplantıya son verilmiştir. Sovyet tebliği KERÇTE Başlayan taarruz püskürtüldü Lotdraya göre l biy eeei Taarruz muvaffak olamadı (Yazısı 2 nelde) #uğun sıfın altında beş dereceyi bul. duğunu bildiriyordu. Bir çok sahalar #u allındadır. Böyle bir karp sahne sinda, bir milletin mukadderatını ta. yin edecek taarruza başlanabilir. mi? l Başla Ruslar olmak üzere — bütün dünyanın gözlü şark cephasine çevril diği bir zamanda ve mevslmin müsa, âde ettiği lik anda taarruza geçileceği mütemadiyen tokrartanırken, Almı ya, daha az müzalt şartları hesap ederek umuml tabminlerin hi- Kfına ve karşı tarafın mevalm şart. larmeı güz önünde tutmak — zorunda olduğu bir acrada bücuma gççemez (Devamı Sa. 2 Sü, 2 de) Alman taarruzu — Noyyork Taymis muhabirine güre — 24 zırhlı ümen 2 bin uçak 490 kilometrelik bir saha üzerinde TAARRUZA GEÇTI Doneç'e 2 milyonla hücum edildi Neyyork, 18 (AA) Taymis yazıyon İki milyosnluk bir Alman — ordusu, Duneç cephesinde taarruza başlamış. gnzetenin Bern mullabiri dir 5: Moskovadan gelen yarı resmi manların şimalde n cenupta Kerç Nevyork hareketli ve Smolenakte Atman kıtalarınım önemli fasliyetinden bah * sediyor. Almanların pek yakında or. ta cephbede büyük ölçüde dir hücuml kalkacakları bildirii Alman tebliği Kerç'de Alman ve Romen kuvvetleri 8 Mayısta taarruza geçli Muharebe şiddetle de- vamediyor cüeaağyişerin İlmen gölü civarında göğüs göğüse harp oluyor Börlla, 12 (AZA.) — Almün ordula, ri başkumandanlığının tebliği: Kerç yurımadasında Alman ve Ro- İmen kuvvetleri muazzam bava teş - | kineri tarafından desteklenmiş ola . rak 8 mayıstanberi — taaruza hazır bulunmaktadır. O gündenberi muha, yebe şiddetle devam etmektaedir. Kerç yarımadası dolaylarında ve Azak dee nizinin cenuba çarki sahilj civarında Alman hava — kuvvetleri — topyekün 6000 tonluk İki nakliye gemisi ile da, ha küçük tonajda birkaç gemi — daha batırmışlardır. Başlia bir tcaret vi paru da hasara uğratılmıştır. — Şari cephesinin diğer kızımlarında düşma, nın taarrusz teçebbilsleri akim kalmış- tır. Alman, Hırvat ve Roömen kıtaları tarafından yüpılan tasrruz ve — keşif hnreketleri muvaffakiyetli — netlceli vermiştir. Laponyâda ve Murman cephesindı düşmanm daha az kuvvetlerle yaptığ münferid taarruzlar geri püskürtül müştür, (Devamı Sa, 2 Sü 4 de) Meclıste bütçe mü- zakeresi hazırlıkları Tatil tarihi olan 30 Hazirana kadar acele bütün işler Ankara, 12 (Vakrt muhahirinden)— | Bütçe encümesi çalışmalarını tamam. lamak üzeredir. Encümenin mazbatası hafta sonunda bütçe projesl İle bir - Üükte mebaslara dağıtılacaktır. Mrelia, ayın yirmi ikisinde bütçeyi müzake. reye başlayacak, otuz mayısa kadar tamamlayacaktır. Haziran ayı sotla. rında yaz Catili devresine girecek o - inn moclis © taribe kadar acele bütün neticelendirilecek işleri neticelendirecektir, Meclis yax | dövresinde ayda devamiş — olarak bir hafta toplauacaklır. Manastır " polis müdürü öldürüldü Londra, 13 (AA) — Yugoslavya. nn Manastır polis müdürü sokakta meçbul bir kimse tarafından rüöver . verle öldürülmüştür. KA ÜŞŞÜT ĞE ĞS ST aa a ÇA ae F T zü