November 10, 1945 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

November 10, 1945 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

ğı gep re | Dilin “ sadeleşmesin eği öne “Türkçeleşmesin Yazan: —— EL Halil Nimetullah öztürk se EE $ gi işi gi ire bize > çevirdi. | ihtar ediyormuş gibi > Bu son hayat açtı, eseri, son nelc; Atatürk 0,05 i ediy âlemine ide bu son| sini ifa ettik, 1 idi, Sonsuz erji ğı, kudretli bir Be beykelinin bir hiçe mağlüp olup sön mesine şahit olmak ne ik —i zipli İşte biz bu aş en Bundan önceki ya- mda (1) “Osmanlıca, nan Türk ke üm dili olmadığı, ya- a Ki imelerden bir- dil olduğu ai başlayarak dilin türj yüşünlin nasıl başladı anı vi oluyor. “Halbuki Ze ise “bugün, undan dolayı bir a- bu yaşadıklı halâ Ziya Gök” de henüz onu Gökalp dev Gü dün,, n son devirlerinde başlayan bu hareket Ye Diz > Maş et d ar diş devrimi, dir. Di Fakat tam diği luğu ve gerçekliğin, daha bulam Ni 3 son olgunlaşma ve özleşme noktası da bugünd cekliği ancak “Büyük Türk devrizi am miştir, | | tekim ahlâk, hukuk, ae; bilim gibi öbür kurumlar da Zaten hangi aj ele alsak onun kendi irin mağ e e erik tal larından geçite sonra bu ap e Büyük Türk devrimi, ne erdiğimiz, asıl “Türklük,ü- 10/11/1920 Dülmisin Yürkeye doğru van ga ia Gi ulna Gk AMd mala aa eliş m de bı USYADA kana d gisi eği a la ya uğraşmak, kendimizi “metafizik, varlıktan Rusyada ei ordular Zirr tamamiyle kurtaramış, “ tığımıza bul. ma e aye Vaziyetleri fena* Gerçek tiyet, e “Türkçülük, adımı | | mis olmaktır ki > ei sie yüiyüş birak Gabe: © toplum henüz daha metafizik bir varlıktan gelişme ve eşme bel tutmuş, MR o vaktin ii larının arzettiği toplum Kii nn bulunduğu rejimin yöneldiği bi ii e bü ür elişme bulunduğu dereceden daha ile- gibi, bu kuruml yaştaki karalama ala etafi ram pia? toplum dirimini yaj kurumlar dini ve metafizi < Ni yarık lardan bi bütün bir varlık edine - ge Anadolu yakasi ne İden susuz kaldi işten anlıyanların fikri İslmalı bendi yıllardır temizletilmedii ya dolarak aldığı su mikiği mışt r. Bu yaz çek.len susuzluğu | başiıca sebebi budu: tarafından lan İsta: bulun (Lir pfoje hacırlam nejriyata bu da * wektup ral iştir. Bı mektubu neşrediyoruz: dar ve Katköy kazaları dö” suyumu ula Tophanede açılmasına KESE rilen eski İstanbul merkez arttığı ve Dua sebeb okuludü. gedân itibar oi 4 ba nci am şt Fat olması ve Çakldar Kadıköy | uçılacaktır. Bo: z v * Ekmek karnelerindeki Gİ ile nite başına halka birer. pamuk yağı tevzi başlamIğĞiğ taamvaymın cilde injas göze gözülür Gi e | emran ve inkişaf ve nüfus ar | Guğu gayci kabili inkârdır. Bu tus ei ve dü oğan mg aye > Ani yak ld dir edebilir a ari uunacak istatistik bir derecey: ear Işanu kabul etmemektedir. mahı Barajı) mail s7 belli b dereye düşa yağmur ve kar stedir. di sayu | fodan “ek yesi nel ile beslennisk 3350 ye se Ke 3 iallnği kva da azla, GÜ — Arnavutköyü deresi, Ke 3 Zi ei m İni e dövizle 4 taze balık almak ili Bulak ae ie vir dir, Bu istekleri balık: dok menbu ve iz: 4 > arş Bu mailen'n yüz ölçüsü 1 Iyon mira eder çok fazladir. Kali ya dar - Kadıköy su R 85 E x EEiE EEE b ranir 25 senelik e -İso, zam meğevroloji kayit ve istatıstiki s0) kuruştur. ne mazalan Boğaz.e tesirile ve or - memleketi abanc ka ini ti müddettçrberi yapılan sona ermek üzeredir. wiyon * metreküp mizden Misir ve Filistin? Si metreküp su eder ulan ihracat serbest dövizle “nde sarfettiği pu bik far, vE yanl de li en az 60 e Ma bari güm yüzlerine ii met X Bakmak is in orada” unduğu durumun yöneldiği ülküye doğru ön ime tarumar Göz'önüne alırsak Meşrutiyet dev. ki timsalleri simya vererel ve slm Alemde her türlü varlık vi Sky rinde dilimizin. ai ol e bulamadığı görül kabule talip olursunuz, sam . dir. Bu oluş her hangi 2 se sel 5 Çün Mitekim tıpkı toj irdiği durumlarda olduğu ların resimdekileri zararsız insanlar- İİ olmakta olan “varlık, 3 gibi “osmanlıca, sg erke, nin de birinin nasl dir ve mk erikli dha İNE, sümeye ğe bu) | “metafizik bir varlık, ötekinin de nasl “gerçek bir dırlar-ve tenhalıkta teselliye o meda varlık, olurlar, Hariçteki insanlara ebe tir; olmam, gerekeğihir “varlı ime de | | olduğundan, arapça, osmanlıca, türkçe kelimelerini yet verilmediğinin sebebi ik inni ülküyü yaratır. Malbüyt'â levrinin kendine göre bir sıralayarak şöyle bir kap misal e görebiliriz: okan ustulıkça | san'atça ülküsü vefdı. O da ulusal varlığa doğru bir yürüme Orüüniili tom mn e tasviri, an göstermekle beraber henüz daha dn arka Se Skar ii eser insanla- turtulamamı; yın en Adilerine nisbetle çocuk oyun | “8 ege — e . cağı kadar bile değerli değildir. hen ha ri oldı imi yaşayan Hakikat (2) şe'niyet geklik Osmanlı toplumu,, da metafizik si ak taşıyordu İlmülhacaa içtimaiyat topu olim ; Teri toplum hayatının geçirdiği türlü türlü durumlar sir intiba elen Doğu Akdeniz Sefeplori İİ. gor ününe erince sormam, de “üre amm || ma Akı seferleri ir Şu büyük ayrıkk göze çarpar: Osmanlılık “ME- Mebde umde ilke rağbet görmektedir. lerinde İİ TAFIZIK BIR VARLIK, dır, Türklük ise “Gi Ka vapurlarımız “ lira kârlİ BIR VARLIK, dır. Bunu söyle açıklayalım: Bu misaller daha pek çoğaltılabilir, fakat bir Bu vapurlaria İİ hayatında toplumu yapan di. ahlak, ii “e e li ay payas ay bilhassa sa ayin ve İskenderiyeye|İ kurumlar oldukları halden olması rn e mal gönderilmekte “İİ doğru yürüye geldiğinden, bu ileriye erke bi ür : Fi “gi türk 'og- Belediye iktisat lr saran bir kr manlıca,, Keli Osmanlılık ortadan kalktığı için müdürlüğü böyle türlü türlü durumlar geçirmiş olan | | hiç bir toplumun malı olmadığından kullanılmaz, ölü toplum hayatımızın içinde yaşadığı rejimlere .göre | | birer EE lm - yukamda gördüğümüz Itı aydanberi ( belediye İktisat nasl bir tü) u yöneldiğini göz önüne alalım: gibi - denizin altından giden gemiye A wüdürlüğü vekilliğini bele -| zi e ei Ka Türk “denizaltı,, dediği için bu iki kerime ye teftiş Necati | Osmanlılık “Mutlakiyet devri, nde © İslâm ayrı toplümun öz varlık taşıyan gerçek aa i Sİ mak. ğ cn dün “Tahtelbahir,, e gelince bugün ortadan sat Me > kalktığı için onun dinden olan bı —— ne yeni bir müdür tayin edilece Ki lm a devil Bükü: KÜŞMA İLE amaaıığın Kenisi ikmıştır. oi İsv | © kelimeyi kullanacak ari tak ne bir ei e e onu sviçre - a im arpa oldu İşe Bern, 9 (A.A) — göksyeli Türklük Barman se nde ülkü; Türkleş- mek, lâikleşmek, çağdaşlaşmı Meşrutiyet devri üküsünü böyle bir formül ile Baraj senele.denberi temizlesme- dn ki ve tabir: çok rüsup ve çamu: | BAYrAM YaZEtesin? e 5 metre kadar Selen haci is vermek ist yon ri nin küçülmüş ve barajdaki evel İce mevcut (kalın meşe ine ba-| Türk etmi yaj tahliye apıla ni > Bundan başki bu susuzluk zaruanın da bile Gözs e) sinin © barajdar Sağında, yani dere ve e izdeki Bay bütün gazeteler eli olmuş olur, iğreti bir varlık taşıyan, ölüme mahküm bir kelime hududunun en noktalarırda a - mia koyan — bildiğimiz gibi — Ziya Gökalptır, di konuyu böyle — şimdiye kadar küllanı- leş teatisi olmuştur. | ya Gökalp'ın Türkçülüğün sue evrim konaklar ken olan sile reösinden hangi “osmanlıca,, keli- İsviçre ön muhafızları, İtalyan | mü bir yeri, çok değerli bir yer irki meyi ele alsak bö; 5 beer Zevale mahküm bir e e: il erlere Gelecek da “türkçülük,,ün ki harp esir rpışmak zoru! & mr s4 5 hemen he 3 muharebe durumu meydana | ida Birçok İsviçre vatandaşı dimgttr. | Makyanlırdan da ölenler olduğu zan ediliyor . iie ene tehlikeli mın - takalara Vi düşün mehi tadlar bulunmuş, Türklük duygusunu düşünceler çok değerli olmakla beraber zamanında kal: k olamazdı. ia eren “islâm e meki en uştı. Nitekim. “ge'niyet,, ser leri uydurduğu osmanlıca kelmeleri Türk çev. resine vermekten kendini kurtaramamıştır. Bundan dayandığı ilkeleri göreceğiz m İz cıkmaştar. ayırmak İsteri kikatı hariciye, bü gerçeklik hakkı “em hükme de Bener zihniye,, diyerek bu ül onuyu ayn ında vereceğimiz. evler vâd Sirlikçe bir gazete epi Geni tin sağ ve 8 İğ en cok 300 b nun safi hasılatı Kizi çi 9 en azl jtiile ii stan ce hel kini e yiz irepiğn sebze bah- | kasının ii dum sandığına Ür ay andığı ve motörleri- | lunmuştur. Küğıt kıtlığı dn 1 Bun işlediği v9 Gö su deresinin b: sahifeleri bunun için de Yere i tre man | leri mahduttur. Bu gezel e ın bostanı) ndan ' vermek istiyenlerin Babığli ri” der yateyında çok miktarda su- | zinde Birlik merkezine Yari "yun okü N e ğa Bu ba-'lık Kollektif Şirketine ” 2008 Tajın yapıldığı id- (20085 “e dia ve aliil iy a da ma: atları tavsiy? teessüf ortada bir kakikat varsa bu! ca olun da im tahminen 1000 | ilk ii i ketreküpteri 'azla gı kaçırdığıdır Altın Fiyatlari vi A sebön'en osa (gerektir ki| r — Kadıhi y Su Şirketi vak' o Dünkü altm fiyatları < yeti İ yle" ni ruk şimalinde ve Reşad 35, gulden | 33: küle? e batısında diğer 21; ii ağ 42,25 lira; inle Uç hara; dâha tpgane'içik ku ein Hayır, rahat değilim. Koca dünya üzerinde hâlâ ae im a Bastonunu tıkırdatarak, sol ayağım sürüyerek ar öniyneikeden rengi ışığında kanadların e ge e otelin imi içeri girdik. im yuvalarına dönen konuştuk, öğle uykusı my in dram 20 mi Serinin yeri başında bir endam aynası pe atık — Vapurların, m SİDE e gidebilirim. di ri lan tak ve Mollinin bu cümleyi söyleyiş tarzı, edası, gözlerinin merhamet iste- Meyyenin gözleri bir yandan kendini seyrediyor, vi No. 30 sin Sadri Ertem emi ile kendisine bakan Molliyi takip ediyordu. eğ mişti. Hüznü de sevinci de su altı ceryanlarındak; hava habbecikleri Birdenbire aynanın kararır gibi olduğunu, sonra da yi Abi Adi, iy — Bana Rusyada aşktan (o bahsedenlere şöyle cevap vereceğim: Meyyenin suratında birdenbire peyda olan hüzünlü, ıstıraplı başi dilebil: du ? z lardan anladım. Meyye birdenbire iz aşi mi. Yorgunluk olan değişmelerden ihadiftei mr Kendini Re hı değişmeler onun genç buluyor, neşeli gi konuşmak istiyordu. Mollinin son göni sankt çok dinlenmiş bir muzıkanın unu a makla vakit © maki kulak kabarttı. zilnü yalanlar Onun Kalvere ve- dünde bir kursun Dün halinde ağırlık vı eş odalarımı iten yye Mollinin Meyyenin endam aynasının kendisi İçin kararması ve der”. çiğ son paran gibi kendi kendine tekrarlanıyordu: teceği cevap pm için el mam yeti idi, nie va ryan bahsetmedi, Aynayı karartan “9 “Ve tiği her gn eli Molli sustu. süküt evvel Çinlinin yanında anlattık. leştiren hadise o ir buhran halinde ee sürdü. Otele dönüşte cn Meyyenin yanmda la de bol bol Birinin samimiyetine alak gez un bir konuşmadan daha tesirli bitkin bir halde ra şa sc na attı, Bir çocuk gibi hag . Fakat sanki biri İni ln yormuş gibi oldu. ağlamak arzusu boğazında düğüm düğüm enis Endam : yim Kulaklarındaki ses kesilseydi konüşacaktı, e sükütuna şu manayı veriyordu: miri Ke hâlâ, gözlerinden silinmemişti. da gal ie nı benimle beraber gitmek istiyor, kendisi de benim hoşuma irdüğü topal bir Si bir yüz, yanındı de akşam buradan aynlacağız. Fakat bu güzellikler ai ki Ağ vin iü, p ger onun ihtiyatsız bir şekilde düştüğü Ü a dün di bir > İmama tahmin etmiyor musunuz Meyye mala gi alını koymadığı münasebetinin bir oldu bitti oldu- a gibi idi, Buna o kadar emindi, Kehdini bu dünyanın “ Sonra sözlün ğuna inanmış gi içinde ancak Noterdam'ın kamburuyle mukayese ederdi. KANİ, gir — Ask El ana halkları kara toprak buğdayları gibi eski- İnanan m ei memeli pi ile yerinde otura- Gildi, fakat icerin işleye işleye yarattığı kendi end hayali den böri hususiyetlerinden biridir. Buğday tarlalarını gördük, balıkla ypirRpi Heme a bei ti. Tim yedik, fwkat bize Rus aşkından bahsettikleri zaman Holivudda « orda 14 di ne pedi kuyumcuları ustadır. hayal onu zaman zaman mahçup, hat #ilmicrden bahsedecekler. Ökünde klarda kal mi bir id e Meşye gülümsedi karıları: © “e şeyler si götürmek meeburiyetindeyim , fasındaki hayali unutmaya, onu en çalışmıştı. Bazan ÖN Kağa “— Barr "a »-x şimdilik belediyede teseli edilen kadın - eritek mü- Kalverle ben onun teklifine çilümsemekle mukabele ettik. arzularına rağmen içinden gelen bir hı nyorsun ve et pasebetidir. Elört biz mevi bur; burjuvahık, yorbalık alâmetidir. Kadın zaafını Mis Moli: ş demi “ ruhundaki birikmiş hatıraların iner gi bir. met rak ortaya atar, vr kudretine ve kesesine even “— Doğru, dedi, ben de birkaç hediye almak isterim. Çarşıya bera- en kopmuş sanırdı le bu maziden Güzel or içimiz in kurulur. Mamafih sevmek içik” ber gideriz. ! pMUŞ, k Bu cevap onu daha çok memnun etti, — Bana Tpeyade aşlıtın bahsedenlere şöyle devnp vereceğimi - “EN v > MEYYENİN DERUNİ HAYATI — « m ze & M a a tu se ri Fi a Sı M gı de “ m

Bu sayıdan diğer sayfalar: