10 Kasım 1945 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

10 Kasım 1945 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

Üy en yeni 1 ği mü baban hale ve neler - ibi hu- eşraf arasında geri fikir ma mieği gotu. yi ği hoş görmüyorlar, eskiye baği lu kalmak 18 tiyorlardı Daima ayni toprakta, ayal zaman ia yaşıyan, genç ve nesiller, görgü ve düşünce any birbir lerinden uzak, ha irlerine ya- cıdı Eskiler, yenileri, yeniler de eski - deri beğenmezler. Bu gâyri tabil bir değildir. Eskiler yeni - e geleceğin bri a Dim ile e mun Ya zevkçe an laşabi oktur. Dede gençli; nar, ii onun için kor nl bir hayaldir. Torun yürüye- ceği yolu, ileriyi di ütün ümit iş lerini ileriye bağlar, & tat hayaller Ebeji Saf ve Parti Mm eg 7 ya Yİ , ürk Milli de duymuş olacı Mücadele yılların üan sonra bir törende... zumur mahiyetind “Bu pe tte Bini ük” s1) el sinifi bir' gün sabah e. Halk Fu oğacak sabah,,'1 bekliyo: al e öp İİ Mer ve ei ei nahiyel army -İ| tini temine hasrı iştigal edel elin “kavi bir elin himmetiyle İ ve DEN yle si iliği donuk, ni pgehre-i milletin güleceğine, inan - yor. | iye bunda yanılmamıştır. Türk ul şa unun yüzü a bii gule b ui kuvvetli ve de verici <. cati) in ortaya çıkarılması için “mazi” yi sildi kat “mazi”, “hal” in elinden ezeli bir davay: yeni ve eski davası İ nı ortaya iz Halifelik meselesi üze rinde dur: vecizeler Bunu üzerine dinleyicilerden ba- Zıları milli ej menlik esaslariyle hi- ni e eğitim, iğ ta Güzel sanatlar yalnız > yül ususların. insan cemiyetinin temeli olan İh takip edile- nl 7 Mer, Soğ ez Dai İhdn” süsler güne hisleri terbiye eden heri kuru- ia hin yayınlanan fırka hakkında ma © den başlıca memba, Dai Yar, bu zıd görüşlü zıd düşünyeli & Sanlarla bir anlaşma zemini bulunabi lir mi? Tevfik Fikret: Mazi, o bir pir, o bir muamım, » / Ata, fani al veda il gün bütün yi ağladı, genç, ihtiyar, çoruk onun İle yanıp RAN | tedi sınıfla halkın zihniyet ve hedefi ara- ua, halkın istihsal kudretine dayanan | bilmektir. Yoksa okumuş olanlardan | sında tab! bir intibak olmak lâzım. bir halkçılık değildir. Atatürkün | en büyük cahiller çıktığı gibi ie | cer Yanl münersr sınıfın halka tel- İsme halkın Üzmez. hukuku- | okumak bilmeyenlerden de kin edeceği reler halkın Tu - j österen toplu bir görüştür. | âlimler çıkar. hundan ve vicdanından alınmış olma ş ii ndir, ? “ x ki başlığı, bu iki kelimevi | “Halka yaklaşmak e nara Ray. i türemiş Kp dl mak, daha çok ve daha münevver | eygalkı ahvan umumiyeden haber KESİN sal ük kleyaz, lane | be srdedin. cöül “İlin. Şukiledi dar etmek son derecede ehemmiyeti & ve tamamlayan başka iki mefhum | Gençlerimiz, münevverlerimiz niçin | haizdir li olmadığını, Atatürkün öldüğü günün | yürüdüklerin; ve ne yapacaklarını Gel takip edeni matemi günlerime | errelâ. kei ötmağtarında iyice ez eni iyice ve bunu, o heyecan ve | karrüir ettirmeli, onları halk tara yi gezi ii seli. va Sg çağın aya halinde görmeyen | dan iyice hazım ve kabul edilecek il eş ek e lan ik ai g sıla Ki, halkın içinde yaşayan | ortaya atmalıdır. ,, e ararına olan geyleri reddederek gu: en bi mefhumu Atatürk- > nun veya bunun arkasından gitme - tür. Bunu onun sözlerinden de anla- | “Halkçılık, nizami içtimaisini hal | yecektir. ij dık ki, kendisinin içinde yaşamış olan | kın say ine, hukukuna istinat ettir - iz en büyük, en kutsal insanlık mefhu- ' mek isteyen bir mesleki içtimaldir. “Türke, müsber ve ıyi birsey ve- mu de halktır; Yalnız. halk, daim riniz, bunu reddetmesinin ihtimali hal “Muvatfak olmak için münevver yoktur il Halkın: selim Sayen geryeğe j em en kı min ve en sağ. ii a : e a al Yabancı gözü ile Alanın ölümü eni ve agri an Fakat bu nu takdir etmek âlimin işine gel- ii A YE ge > Sile Çibükü “bunla tali; ot, 1 li Türkler, iin yani Atatürkün dehası saltanatın beş asırda yapamadığını yaptı. #iği' olduğunu, kabul etmek demektir, | üye olmuştur. vie ağla mag k bunları görmüş, Mİ ei ei çok kiymet vermiştir. tatürk Merdan atası,“ Şarkın an gerçeği bulmak lin bir milet bir kağ yılda Sor. Böyi pepe halkçılık için hiçbir sınıf, alak mucizesini gigtermiştir. Efgan Mareşali Prens Velihan hiç bir zilmre ayrılığı tanımamış, M Paris — Temps e . 'nevver için oldu; , devlet ada- .» min olunuz ki, bütün Frensa onu mı için de halkın ruhüyle devamlı Türk ruhun eni candan döstları * takdir ediyordu. Gi gok büyük bir msm mmm ie erme lied Sovyet genel mah. İnkilâbeı dak Gltimeii »katganında day“ giz sn ge tuğum üzüntü yalnız şahsi değil : Vie aycan bie rk ağ | okan alanda, öne di bein duygularının tercüma- bettiğini ileri sürmüştür. üzüntü e er. mıdır, nâdan ayrılmıştı. Halkın, temyiz h Alber Sazro sasına inanmak, lâzım olduğuna api ei imi yalnız Türk ulu- * idi ve-bundan şüphe etmek kötü br | su için değil, onun benzerle zati ölümünden dolayı Ame- d di. muhtaç olan bütün şark Gi için Rön hükümeti pek çok » Bu Atatürkün bu fikirlerini, kanaat. | de en büyük bir kayıptır. kayıp yalnız Türk yek ii lerin; ve tekinlerini köndi ağzından —E Ehram larına inhisar etmemiştir. Yâyıldığı dinleyelim: vii yerler çok geniştir . | “Bizim halkımız çok temiz kalpli ki ve kabiliyetin pr m Vekili lekeli se terakkiye çok hek vey eno ydü: O yirminci yüz yetli bir halktır, Bu halk 'eğer bir gerçeğin: yaratan a- “. > defamuhataplarının samimiyetle ken iyii Enine evlidir Adü» “sine hadim olduklarına İranırsa her Kopenhag — Nasyonal m Karan çe vole türlü hareketi kabule amadedir. Bu Sb tankla? ör bittin nun için gençlerin. her şeyden evvel, ex yal ğa bir boşluk birak- İ üna emniyet bahşelmeleri lâzımdı Dost e e gelmiş olan im- | mak lan nil ve yapıcı ong-Kong — Tahung Pao , “Aik, mantık ve marifetin Gevkin- | sına tazimlerini arzetmeğe hazırlanı- #5 de halk hissi seliminin. ehemmiyeti * , © haiz erin takdir etmek Alimlerin ei Atina — Perin Sn ma yummuş olan tabiatin j “Biz, cahil dediğimiz vakit, mut, | , O vefsinde sakar den de det İ Ky taka mektepte okumuş olanları kas- | adamı ve tlözot şahsiyeti bir araya » İN Atatürk bir deniz gezintisinde getirmiştir. İ| Atatürk gibi dehalar ancak görü - i ai la 1 ie lee, Oyle nl bat emi ... n doğmadıkları gibi, muayyen | Caddelerde lâmbalara siyah krep - dek « içinde de mit ler bağlanmıştır. Bütün Yunanistan R aris Ajansı ! Atatürkün ölümüne Ağlamaklı #o ina Ajansı Atatürkün ölümüne bugün haya - **4 artık bir hatıradan başka bir şey Ben Arkarada iken daima güneşe olmadığı bir âlemde, büyük bir dev- bakardı erki güneş ufukta değil Jilet adamı, büyük bir » büyük ikiyi görürdüm. »l İ derecede şerefli bir şahsiyet olarak güneş Çankayadaki Atatürk denilen | ağlanmaktadır. İngiltere e - güneşti. Atatürkün ölümü yalnı yur bir dilşman. sonra da bir kiye için değil bütün dünya da) bü- | dost olarak tanıdığı büyük a m se yük bir kı ei lâmlamaktadı ann api İri Elçisi ndra — Sunday, Taymis **4 bir . ein Halin tutup hızla elinden sabur, Atiye doğru yetmeli, ati o pürseher Dedikte: kler: At pie Atanın hususi hayatımla b bir sahne ti 4 silinmeli,, fakat na - sıl silinmeli? Mazinin kötü silmek kolay mıdır? Şair bu güçlüğü (bir muallim) gibi tutup (ati) ye doğ ru yetmedi. Çünkü mazi K birlikte göçüp gidecek (olan (k Atatürk tuttu. Mazi ile olan bağları, kırdı. Maziyi ka bucaksız bir gelecek açt al izlermi in elini bütü: ei atürk devre hakim “olunca Tür- mazi ile hiç il kat, bu eskiyi konuşturdu, nı anladı Öz) le & ha kiyede yaşıyanların noktaya fik- Lâzım fe usulünü, da da tatbik ti gibi nema salonun etti. Yukarida: ikiri sordu. işaret et Yeni : Kemal Atatürk ideâlist bir tatürk #bir def! tepcak "di y kem büyük prensi Kemal Ata » | tarak ihtiraslarına sınır olacaktır. bilmis “olmasıdır amı, fal San sözlemieti. türkün eseri; payidar çizmesini Yuğoslavya — Ver: *.ş iki milletin, Türk şefinin ölüm! » deh müşterek bir ziyağ blarak il elim olması tabildir. Yı isi vürkün e gı işler ve yap- w. mba yalnız Türk tarihine &il bütün dünyaya şamildir. Metal ituaika Nea süs bedi Şef Floryu banyolarında yürütücüdür. (Cumhuriyet Halk Partisi) hakkın da öbün Te kurucusu ,ilk tasav - | Samimi dostlar sevdikleri tarafı 0 min 0 İzmitte A, | dan bir işkenceye mahkümdurler iş nt, dinle nadolu a al bu halk ap sevdiklerinin derlerin! toplantısında açıklamış, bu suretle je gulara cevap siyasi fırkalar hakkında # Tatbik eden icra eden, karar den simi belirtmi n daima daha kuvvetlidir. ie, tatürk, — girene Mei Be iğ mans kadar Ölüm hilkatin en tahit bir kanin” dur, Di m> | ölülerden meded ummak * medi! halbuki , bir cemiyet için şüphedir. faydası Bundan t Sanatsız kalan bir mileltin BAY das murim, bü » | damarları kopmuş demektir. ir ve emellerinin hülâ hayir Bence, bir millette refin; ie düne yetin, ir rdığın vey Ün hürriyet ve istiklâline sahip sile kabildir. Hakiki zafer, muharebe meydö”” ında muvaffak olmal il, el ei resi. wvetlendirmek, milleti p racağını helirterek şu sözleri şöyl di yenabii ne Hakikat tecelli edince kizip ors” Kalkar, yeni Sağlam ve gürbüz nesi Türkiye” mayasıdır. Milletin mürakabesi, idare ualkın içi Partisine Da Hali halk idaresi vardır, denemez gi özlü bir ki vermişti kılıcı kınına koyar ve belki kılıç KÜ” öyl lenmej hi ır. Sapan bir rleamın ruhi Âslisi m? hakimi yeti milliyedir. Bu milletin mukad- Köivedeli “Ve daha çok kuyveti deratını ellerine tevdi * edeceğimiz > çe > çok toprağa malik Ve insanla kkeb meclis ve mürel takip edeceği prog - ve askeri muvaffakıyetİ9f, ftan milletin haki. | | S vi kadar E SAYİ olursa olsunlar. İl ie peak ie e e si se kaza ima. Milletleri vatanlarında takdir ed söylemişti. menin, rmilete istikra: enin VE ihtiyacatı haki- © sıtası lan kiş mamen mutabık bir sull sym imkân: hasıl olduktan son | Kılıç il: tütühat yapanlar * per ra zayiatı m mA az zamanda sür (fütubat yapanlara mağlüp olnağ* 5 tle ve güle; e telâfi etmek mec- | binvetice terki mevki etmeğe mec” bully ndeyiz, e iktisat ve ( durlar. irfan mesaisinde çok büyük azli p ! , irani” ve gayret lâzımdır. Bu mesaiyi esas ! o Milli ekonominin temeli altın Mia içindir ki ziraatte ki a büyük önem vermeliyiz güyki kadar yayılacak programlı ve pi salışalr bu maksada erişmeyi lay laştıracaktır. Bence, hali devri, iktınat deye MÜ ade olun sp siyasiye Mizum iğ kW. h san unut ile “ Babi bizim milletimiz. yekdiğe. nen çok farklı mapafii takip cek ve bu itibarla, şe men inde buluna gelen mi elif ri matik. değildir. çe sınıflar yekdiğerinin lâzım Ve mel. ii bir medeni devlet yoktur ki 0' < manmasından evvel iktısadiy$ n ah olmasın Milli bilemyen millet ili benliğini baska milletlerin şikârıdır.

Bu sayıdan diğer sayfalar: