7 Ocak 1930 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

7 Ocak 1930 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

Lahe konferansı —rasşe— Elyevm bütün nazarlar Lahey konferansına matuf bulunmakta- dır. Bu defa konferans müzakera- tinın başlıca mevzuları beynenlmi- el banka ile Şark tamiratı mes- eleri olaçaktır. Baynelmilel bankanın tesisi meselesi oldukça mühim bir keyfi- yet teşkil eder. Zira Yung plânı ancak bu banka vasıtasile tatbik | olunabilecektir. Bu sebepten do- layı zaten konferansın geçen iÇti- mainda erbabı ihtisastan mürek- kep bir komlsyon teşkil edilmiş ldi, ve bu komisyon aylardanberi beymilel bankanın tarzı teşkilâ- finı tespit etmekle meşğul bulunu- yor idi. Bu kerre komisyon raporunu ihzar ve konferansa tebliğ etmiştir, Şu halde koönferansın ilk işi bu meselenin tetkiki olacaktır.Artık bu hususta uzun uzun mezakerelere de mahal kalmamıştır. Erbabı ihtisas meseleyi haylıca teshil etmiştir, projeyi hazırlamıştır. Olsa olsa konferans bu projede ancak bazı retuşlar yapmak ls- Hyecek ve mesele - bitecektir. Nasılki ingiliz başmurahhası Mis- ter Snevden dahi bu fikri teeyit etmiş, bir beynelmilel banka tecssisi mes'elesi karışık bir mes'ele olmakla beraber her halde bu bapta ihzar edilmiş olan projenin kabul olunacağına zahip bulun- duğunu beyan eylemiştir. Diğer taraftan Alman murahhaslarının da bu mes'elede müşkülât çıkar- mak — istemedikleri melhuzdur . Zira pek iyi bilirler ki her nede olsa Almanya halı hazirle - ic- rayı tediyata mecburdur. Vakıa bu para Alman heyeti murahhasasına dahil olan yeni | maliye nazıri ile Yung plânının en müthiş düşmanı bulunan Al- man hükümet bankası müdiri umumisi M. Şaht arasında pek #amimi münasebat mevcut ise de her halde mumaileyh murahhasın müzakeratta — çetin bir — vazi- | yet ittihaz etmek istemiyeceğini, müzakeratı akim — bırakmaktan içtinap edeceği melhuzdur. Alelhusus ki Alman heyyeti Mmurahtsası reisi bulunan harici- ye nazırı taraftarıdır ve bu hal- - de müzakeratın bir hüsnü netice- ye iktiran etmesini arzeder. Lâhey konferansının tezekkür edeceği diğer mühim — meş'elede şark tamiratı mes'elesidirki pek kolay — tesviye — folunmıyacak- tır. Zira , bu meselede mu- halif menfaatler birbirine çarpıyor. Bu sebepten dolayı şark tamiratı hakkındaki müzakerenin epice Uzun süreceği görülüyor. Maahaza ümit olunurki budefa | Lâhey konferansı bu iki mes'eleyi de nihayet tesviyeye muvaffak olacak, ve böyle büyük bir gü- rültüden kurtulmuş bulunacaktır. Aksi takdirde bü pürüzlü mes'e- leler sürüncemede kalacak, he- nüz epeyce bir zaman — vaziyet tenevvür edemiyecktir. ; Çünki emalbeynelmilel banka ::I"İul hal olunmadıkça yaz pi- | tatbik edilmeyecek, yung pi- | ni tatbik edilmedikçe Fransa ve Almanya münasebeli teayyun ede- meyecök, Fransa ve ! verdiği -Belçika kıralı Romada İtalya kıralı tarafından karşılandı Roma, 5 (A. A.) Romaya gelen Belçika kıral ve kıraliçesi ile refakatlerinde bulunan prens ve prensesler İs- tasyonda İtalya kıral ve kıraliçe- sile İtalyan prensler tarafından karşılanmtışlardır: Bundan sonra müsafirler Kirinal sarayına git- mişler, orada Bulgar kıralı, ec- nebi prensler, M. Mussolini ile hükümet erkânı tarafından se- lâmlanmışlardır. Nasyonal siti bank Londra. 6..(A.A) Amerika- nin enbüyük bankası olan Nasyo- nal Siti bank birinci kânun 31 in- de varidatımı 2.20€ milyon doları geçtiğini |bildirmiştir Geçen sene- nin ayni devresinde bankanın vari datı 1848 milyon dolar idi. Bu re- koru yalnız Londradaki Midlant” Bank kırmıştır. * Gizli tertibat Belgrat, S(A.A) Geçen ay Zagrepte meydana çıkarılan gizli tertibyat meselesin- de methali görülen başlıca maz- nunlar mahkemeye sevkedilmiştir. Atinada bir mücrim Atina, 5 (A.A) Dün tevkif edilen şahsın Uzunof — olmadığı, — Bulgaristan hükümetinin iadesini talep ettiği Yannakiyel isminde bir mücrim olduğu Dramadan bildiriliyor. Tamirat borçları Lahey, 6 (A.A) M. Tardicu ve M. Briand fon kürtiyüs M. Moldenhaner ve M. Virth ile Almanya tarafından Young plânının icrası hususunda kusur ve ihmalde bulunulmasına karşı alınacak teminat sistemine dair görüşmüşlerdir, M. Tardicu ile M. Briand tami- rat meselesi hakkındaki Macar tezine dair kont Bethlen ile gö- rüştü. Şark tamiratı komisyonu bugün saat 10 da toplanmıştır. Mezkür komisyon Avusturyanın mükelle- fiyetleri meselesinin hal ve tesvi- yesile iştigal etmiş ve Bulgar murahhasınını dinlemiştir. M, Loucheur, bugün saat 11 de Macaristanın mükellefiyetleri mes- elesinin hal ve tesviyesi hakkında İtalyan vo İngiliz murahhaslarile görüşecektir. Yeni bir kruvazör Ancone, 6 (A.A) Nokolasyo dö Recce kruvazörü denize indirilmiştir. Fastaki Alman emvali Paris,5 (A.A) Alman gazetelerinden birinin habere — nazaran M., Briand ile M. fon Hoesch birinci kânunun 31 inde evvelce zapte- dilmis olan Almân eraval ve em- lakinin tasfiye muamelesine ni- hayet verilmesine dair bir itilâf imza etmişlerdir. Bu itilâf muci- YARIN Beynelmilel bir cani! IFransada tutuldu Paris, 6 (A.A) Emniyeti umumiye müdüriyeti kâh Oneion ve kâh Maleolnm adını takınan — Levis ismintdeki beynelmilel bir caniyi tevkif etmiştir. Bu adam — Fransada, İngilterede, İtalyada, Belçikada, İşviçrede, Felemenkte, İspanyada ve Portekizde müteaddit cürümler işlemiş ve gecen sene kânunuevel ayında Aiks hapishanesinden Nise hapishanesine nakledilirken kaç- mağa muvaffak olmuştur —erskat Amerikada Dahili borçlar azalıyor Vaşhington, 5. -(A.A.) Son iki sene zarfında Ameri- kanın dahili borçları 2 milyar do- lar raddesinde eksilmiştir. Yeni mali senenin ilk altı ayina alt hazine varidatı geçen senekine nazaran 95 milyonluk bir fazla ile 2 milyor 78 milyon doları bulunmuştur. —ramı Hükümetle, Firka İzevestiya gazesi bunların| aynı olduğunu söyliyor Moskova, 5 (A A) İzevestiyâ — gazetesi üçüncü enternasyonulin yaptığı — propa- ganda — münasebetile — İngiltere hükümetinin Rüş şosiyalist şurafar ittihadı nezdinde hazı teşebbüsatta bulunacağına dajr ileri sürülen fikre itiraz etmaktedir. Bu gaze- te, komünist enternasyonalinin sovyetler hükümetinden temamile ayrı ve müstayi| olduğunu, hükü- metin teftiş ve mürakabesi hari- | cinde kaldığını teyit eylemektedir. ——rprz———— Hindenburg Bir meb'usu dava etmiş Berlin — Rejsicumhur mare- şal Hindenburg kendi aleyhinde şiddetli bir makale neşreden meb'- us Göoebbels aleyhinde mahkeme- ye Muracaat etmişlir. “Hinden- | burg yaşıyor mu?, serlavha- | h olan bu makalede reisicumhura, | Young plâninı kabül ettiğinden dolayi şibdetle hücum ediyor. —. İtalya veliahdı İzdivaçta bir — Fransız mebus heyetide bulunuyor Ti Paris, 5 (ALA) | Mareşal Petainin riyasetinde bir Franşız heyeti mebusası İtalya veliahdi Prens Hümbertin izdıvaç Merasiminde Fransayi temtil etmek üzere Romaya gitmiştir. gP 0i Macarların borcu Lahey, 5 (ALA) Kont Betlin Macaristanın 1956 ne kadar tamirat Hesabına tediyata devam etmesini muta- zammın kat'i tesviye Suretini ka- Almanya mü- bince bu kabil Alman emval ve | hul etmenin Macar hükümeti için nasebatı teayyun etmedikçede Av- | emlâki Fas hükümetine devredi- | imkânsız olduğunu M. Tardieu rupanın fiyatı safiyeti karanlık Ğ K a b Diğer taraftan Şark tamirat lecektir. Gene bu itilâfa nazaran Fas- taki Alman emval ve emlâki eski meslesi dahi tesyiye olunmadıkça / sahiplerine lade olunacaktır. An- şikâyetler, tızıltılar devam edüp cak, bunlar bu mal ve mülkleri siyaset âleminde bir altı ay zarfında Fas hüknmetinin eğil ııi_"_"w','ı'*—İ»e'ıloıllıinluıııılıtliil kimselere bi ile M, Briand-a teyit etmiştir. Fransanın feragati Paris, 6 (A.A) Petit Parsien gazetesine naza- ran — Fransa Macar — tamira- tındaki — hissesini — terketmeğe amadedir. ' «3sp — Ecnebi matbuat hülasaları ve telgraflar aAzz> ı | Mühim bir maç Fransızlar 4c karşı 6 ile Almanlara galip Paris, 5 (A.A) Berlin ve Paris takımları ara- sında yapılan futbol maçında 11 oyuncudan ibaret olan Paris ta- kımı dörde karşı altı sayı ile galip gelmiştir. Tamirat işleri Lahey, 5 (A. A.) Şark tamiratı komisyonu ya- rın sabah toplanacaktır. Komis- yon, — Avusturyanın borçlarına ait meselelerin şimdiki — safhası hakkında tetkikatta bulunacak, ondan sonra Bulgar murahhas heyetinin noktal nazarını dinli- yecektir. Komisyon, Salı günü sabahı yapacağı içtimada küçük itilâf hükümetleri ile Macar mu- rahhazlarının verecekleri izahatı istimal edecektir. M. Loucheur, yarın İtalyan ve İngiliz murah- hasları ile görüşecektir. Bu mülâkat esnasında Maca- ristana ait borçların — tesviyesi mezelesinin bir an evel bitirilme- | sine ait çareler araştırılacaktır. Kanlı nümayişler Tamişvar, 5 İşsiz grupları hükümet binasına hücüm etmişler ve zabıta tara- fından müdahale - edildiğinden kanlı arıbedeler vuku bnlmuştur. 10 zabıta memuru ve 25 amele yaralanmıştır. 853 nümayışçı tevkif edilmiştir. Afganistanda islâhat —et (e | Millitasarruf — İse MA Alhabat şehrinden İngiliz ga- zetelerine yazılıyor: Saka oğlunun Amanullahın telâhatına yapmış olduğu irtica- kârane işler aleyhinde Kâbilde kuvvetli bir cereyan peyda ol- | muştur. Garpıllaşmak — hareketi yeniden başlamıştır. Saray erkân ve memuryeni Saka oğlunun haki- miyeti zamanı sarık ve cübbe giymeğe ve sakal bırakmağa ic- bar edilmiştir. Şimdi bunlar tekrar Avrupalı kıyafetine girmişler ve perdaht- h traş olmağa başlamişlardır. Şapkanın tekrara - giyilmesi ve çarşafın bırakılması ancak bir zaman met'elesinden ibarettir. Şimvarı kabailinin hâlâ mü- tereddit olup Kâbil ile Peşaver | arasında Işliyen kamyonların yağ- ma etmekte olmasına rağmen memleketin ihyası ve yeniden bi- nası - lerlemektedir. Afğanistanın sabık hüküm- dar ailesine ait bir çak mücevhe- rat Peşaverde satılıyor. Bunlar Kâbil sarayını yağma eden Vizi- ri kabaili tarafından getirilmiştir. Sabık kıraliça Süreyya hanımın hususi mücevheratını satmak i- teyen bir Kâbilli tevkif olunmuş- tur, Satılığa çıkarılan altın tezyi- nat parça parça edilmiştir. An- lapılan yağmagerler bunları ara- larında müsavat üzere taksim i- çin kesmişler ve altın eşyayi hor- 'dü haliğk' götirmişlerdir. Kömür konferansı Cenevre, 6 (ALA) Beynelmilel kömür konferansı açılmıştır. Konferansta Almanya, Avuşturya, İspanya, Fransa, İngil- tere, Felemenk, Çekoslovakya ve Lehistan murahhasları hazır bu- lunmuştur. Konferans, İngilizler tarafından verilen raporları tet- kik edilecektir. ü » g... Cemiyetin 5 aylık bütcesi tasvip edildi Ankara 16 -(ÂALA.) Milli iktısat vestasarruf çemi- yeti merkezi heyeti bugün içti- ma ederek cemiyetin beş aylık bütcesini tetkik ve tasvip etmiş — İktısat ve neşriyat teşkiline karar vermiştir. Neşriyat encümenine Edirne mebusu Zeki Mesut, İstanbul meb- usu Hamdullah Suphi, Menteşe mebusu Yunüs Nadi, — Artivin mebusu Aşım, Gireson mebusu Hakkı Tarık, Bolu mebusu Falih Rıfkı, Sivas mebusu Necmeddin Sadık, Denizli meb'usu Haydar “Rüştü, Adana meb'usu Ferit Celâl — Balıkesir meb'usu Hayrettin, Aksa- ray meb'usu Besim Atalay, Koca- eli meb'usu Reşit Saffet, Siirt meb'usu Mahmut, Ziraat bankası meclis idare azasından Cevdet, Nasuhi ve köy hocası gazetesi sa- hibi Ali Vahit Beyler seçilmiştir. İktısat encümenine Sinop meb'usu Yusuf Kemal İzmir meb'usu Celâl Diyarbekir meb'usu Zekâi Burdur meb'usu Mustafa Şeref İstanbul meb'usu Hüseyin Afyonkarahisar meb'usu İzzet Trabzon meb'usu Hasan iktısat meclisi âlisi kâtibi Nurullah Esat maadin fen mühen- disi Hadi maadin müdürü Hayret- tin iktısat vekâleti müs.eşarı İhsan Abidin Emlâk bamkası meclisi ida- re azasından Reufi beyler intihap olunmuşlardır.. Umumi merket her ayın birinde toplanmağa karar Vazile şinaslık böyle olur Dün gece kadıköyünde Mit sokağında Şükrü efendinin hane" sinden yangın çikıyor itfaiye yan gına yetişerek evi yanmaktan kurtarıyor. Fakat biz bu yangın- dam ziyade şükrü efendinin yeni harflere karşı olan aşkından bali setmek isteriz, Şükrü efendi hay- darpaşa millet mektebi talebesin- dendir. Evde validesinden başka kimsesi yoktu validesini de bir sebepten taşraya göndermişti, dün akşam evindeki yangın söndükten sonra mektebini ihmal etmemiş tam za- manda dersine yetişmiştir. Şükrü efendi muallimi Ferruhb Bey ve arkadaşları tarafından gösterdiği bu yükseklikten dolayı alkışlarla karşılanmıştır. ğ Ademi tecavüz misakı — Londra, 5 (A.A) Gazeteler, Londra konferan” sına memür Japon Başmurahha” sinin Avusturalya suları da dahil olduğu halde büyük Okyan garp sahillerine ait olmak üzeer bir ademi tecavüz misakı akdini teklif etmek niyetinde olduğuna dalr bir haber neşretmektedir. — K— edin Tunusta veba Roma, 6 (AA) Tunusta vukuu haber - verilet veba hastalığı dolayisile ittibaf edilmiş olan sıhhi ve askeri V tedbirler ilga edilmiştir. 4 KiLAt