13 Mart 1930 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

13 Mart 1930 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 sonunda noktal nazarım kabul ve fikrime iştirak edeceksiniz: Prusya Polisini gürdükden sonra; Prusyada bir insavın Pojis kadrosuna dahil olmadan evel bir fenni Ruhiyat Mektebine de- vum ettigine, ve bu mektepde molekâtı akliyesinin çok işlendi- gine, kuvvei samiasının tezyidine kuvvel basirasının, ufak bir ince- liği |blle kavrayacak derecede nöfiz bulunmasına, mühlik vaz'i- yetlerde sırf kiyaseti zihniyesinin inceliği sayesinde bulundugu va- ziyetten kendisini kurtarmasını kuvvel bedeniyesinin temamile tnkişafına, kendisinde fikri teces- süsün temamile münkeşif bir halde bulunmasına velhasıl ma- nen ve maddeten bir — insanın müsait ve gayri müsait, hayatta karşılaşacağı bütün hadisa galebe çalmasına ve mücadelesinde mu- | zrffer olmasına çalışılır. Tabiidir- * Fevkalbeşer bir insan bulun- duğunu benimle beraber teslim edersiniz degilmi. İşte Prusya Polisi öyle insan- “Fevkalbeşer insan . . ., mef- humunu ortaya atan meşhur “Niçe, aceba, hayatında, bu mefhuma mutabık fertlerin ken- di vatanına İşpandavde yetişdi- rilebileceğini hatır ve hayaline getirmişmidir. İşpandadaki nazari ve ameli mektepte müstâakbel Prusya po- lislerinin geçirdikleri'etvarı tah- #iliye ruhiyyat noktal nazarından pek şayanı dikkattir. O mektepte bir insanın göz- leri bağlanarak kulağının dibinde işittiği tabanca sedasından duy- duğu ra'şe birinakili elektrikiye telinin avcunda iken kendisinde bıraktığı telâş ve heyecan, kol- larında tatbik ve talik olunmuş ve fen aleminin en :on icat ger- desi dakik mesaha aletlerile öl- çülür ! bu buna mümasil hadisata şahit olan dir yabancı kendisini derin hayretler içinde görür. Bu fevkalbeşer insanlar ara- #mna Amerikan polisini dahi idhale kendimizde Bir mecburiyet görü- yoruz. Bu mecburiyet, mezkür polisin — Amerika şehirleri nin kesif kalabalıklı şehirlerinde cad- delerde yüktek bir mahalden mü- nakalâtı, Seyrüseferi idare halinde gördüğünüz zaman ayan bulur. Amerikrya gittikten Sonra, nazarımızı daha yakınlara tevcih edersek, fevkalbeşer İnsanmef- humuna yeni Türkiye polisinin dahi elyak bulunduğunu, bu gün Anadolu Türklerinin Polis tilkine girebilmek için iki Lisan bilmek — mecburiyetinde bulun- duklarını, ve kendilerinin, mensubu — bulundukları — mesle- kin “maddi ve manevi ızlıraba- tına tehalükle karşı koydukları- Di ve inzibat mefhumunun ken- üde pek güzel bir tatbikat #rhası bulduğunu görürüz, hk:: devri alem seyahatini yap- sonra nazarlarımızı içeri- mize atfedersek maalesef polis- Terlenbul, insan mef- huümündan pek çok uzak bulun: duklarını, bu gayeye vanl olabil. melerini pek müteassir bulmağa kendilerinden yalnız “ İnsan , olmalarını temenni etmekde ken- dimizde bir mecburiyeti elime İngilterede İşsizler kaç kişi Londra, 12 (A.A) İşsizler bi milyon 540 bine baliğ olmaktadır. Geçen hafta- dan sekiz bin ve geçen seneden 160 bin fazladır. Sovyetlerin faaliyeti Londra, 11 (A.LA) | bildirildiğine | göre, Sovyetler kereste nakli için | ki yükardaki evsafı haiz bir ferdin / yüzden fazla gemi kiralamışlardır. | | Nevvcatleden YARIN ıa_lll*"l | Almanyada - Mrcağçen Buhran devam ediyor Berlin, 11(AA) Başvekil Young pilânı kabul edilmcı.liı_l taktirde istifa edece- ğini bükümet fırl alarına bildir- | miştir. | — Youngıplânının kabulü Verlin, 11 ( A.A) Rayhiştag meelisi 174 muhalif ve 26 müstenkif yeye karşı 251 reyle Young Pilânını, — ikinci okunuşunu Müteakip, kabul et- mişlir. —— oe —— Kısa bir fırtına LAi Şehirde tahribat yaptı Dün şehrimizin her tarafın- da şiddetli bir fırtına olmuştur. Fırtınanın şiddetinden damlardan kiremitler uçmuş sandallar dev- rilmiştir. Diğer taraftan haber aldığımıza göre İstanbul - Anka- ra arasındaki Telefon ve Telgraf münakalâtı bir müddet için inkıtaa uğramıştır. . Konsorsiyom Nurullah Esat Bey bu akşam Ankaraya — gidecektir. Orada Konsorsiyom nizamnamesi hak- kında hükümete izahat verecektir. Konsersiyoma henuz girmeyen bankalar cumartesi günü son cevaplarını verecekdir. — *rrrri ee “ ” Boğazlar Komisyonunun ietimat Bogazlar komisyonu dönkü içtimaında cemiyeti akvama ve- rilecek olan raporu müzakereye devam etmiştir. Rapor gelecek hafta cemiye- H akvama gönderilecektir. Hareket davası Yos4e (Birinci sahifeden devam Müdafat : Müddeli umumlli- gin iddiasına mukabil, gerk Suat | Tahsin ve Sait R. lerm müda- faatı zatiyeleri ve gerkse vekil- leri, Sami, Bahir. Füat ve İrfan Emin B.lerin evvlki günki cel- sede vaki olan müdafaaları varit olamıyağı dahi addedilemiyecek- leri ve Binaenaleyh, hüküm üz- erinde müessir - olamiyacaklar , Kârar : Ceraimi mezüküre ve malümenin. yeminle — vakı | şahadeatı ifa eden polis memur ve komiserlerile “Herman, şirk- etini memuür ve mümessilerinin | şahadetlerile sübut bulduğundan dolayı, Suat Tahsin ve Sait bey- lerin, aynı cürümdeu ve aynı madet - kanuniye delaletile ve müddeiiumumiliğin talebi veçhile altışer ay hapis ve ellişer lira nak- | di ceza ile teczlyelerin, mütefi- kan ve hükumun itasından ittb- aren bir hafta zarfında kabili temyiz olmak üzere karar ve- rilmiş! Dün Ticaret odası meclisi içtima aktetmiştir. Bu içtima oda- nin her hafta aktettiği mutat içtimalardan biridir. Her içtimada olduğu bu gibi içtimaa ancak 13 kişi Iştirak etmiştir ! Bir tüccar diyorki : — Odanın içtimama ne diye | gidelim. Memleketin ticaret işle- rile alâkası azalmıştır. Hele sana- Dünkü içtimada bu tacirin dediği temamile çıkmıştır. İçtima olmadan evel koridor- larda bir telaş vardı. Kâtip bey- ler aşağı yokarı koşarak azaları arıyorlardı. Reis Necip B. —Bir kişi daha ğelirse ekse- riyet olacak dedi. O eszmada 'Başhademe Kaşif efendi bir kişinin daha geldiğini haber verdi. Zil çalındı, 13 aza salına girdi. Sabık zabıt okundu. Ruznameye geçildi Hesap mü- Fettişinin raporu okundu. Rapor- da odanın pek eyi tahsilât yap- tığı bildiriliyo du. Heyet muhasebe idaresini tak- dire karar verdi. Buedan sonra taahutlerini vermiyen taçirlereğ ceza vörilmesine karar - verildi. Sonra birkaç rapor okundu;celse Ticaret sanayiodasında mühim içtima Biri koridorda oldu. Memleketin dertleri konuşuldu. Diğeri salonda oldu. Oradada tüccara cezalar verildi! yi işlerile hiç alâkadar değildir. | tatil edildi. İşte en büyüt Ticaret merkezi olan İstanbulda Ticaret odası içtimar. Halbuki Azalar içtimaa gir- meden evvel daha mühim işler konüşiyordu © zaman koridorda toplanmışlardı. Memleketin tiça- retine alt ne gözel fikirler beyan ediyorlardı. Bugünkü buhranların sebepleri ve bunlara mani olmak için neler yapılmak lazim geldi- ği Mmevzubahs oliıyordu. Acaba bu münevver oda AZAsı tacirle içtimada cezalar tanzim edecek- lerine böyle şeyleri konuşsalar daha iyi olmazmı? Esasen ticaret odalarının va- zifesi nedir? Ticaret odası azaları hükü- meti muhtelif işler hakkında ikaz eden bir yer olmalıdır. - Yoksa ceza veren bir yer olursa ticaret işlerini daha ziyade bozar!. 5 Memleketin yavrularını bil- E gili, gürbüz yetiştirmek, * Ya- 2 rin , emniyet çenberi altına almaktır. Çocuk haftasında £ Himayei Etfale yardım bu çen- ı beri kuvvetl. ktii LAİ | . Beynelmilel ge ! Komünist teşkilâtı Berlin, 11 (A.A) | M. Curtlus, beynelmilel ko- | münist teşkilâtının ihtilâl propa- | gandası hakkında Rus mümessili ile görüşmüştür. Mumaileyh Rus matbuatının Almanyaya — vuku | bulan tecavüzlerini protesto et- miştir. Şehremanetinden Birinci sahifeden devam 40 Hira hakkı huzurlar da kal- dırılacaktır. Bu takdirde emanette mer- kez ile yalnız fen, iktısat ve muhasebe — müdürlülkleri kala- caktır. Zabıtal belediye ve seyrisefrec gelince: Bu iki şube polis müdürlü- günde ihdas olunacak ö ıncı şube müdürlüğüne raptolunacak ve polis kadrusu —meyanında çalışacaktır. Elyevm 54 kişiden ibaret cemiyeti belediye azaları 72 ye iblâğ olunacak ve buna mül- hakattan gelecek aza da iştirak eyliyecaktir. Cemtyeti — belediye umumi kâtıpliği ile zabıt kalemi ismi değiştirilerek ipka olunacaktır. Ancak bu kadar - tensikata reğmen gene bütçede açık vardır. Çünkü köprüler mürüriyesinden kaybedilen 250 bin liradan başka bugün oktravadan alınan resim de hemem hemen yarı yarıya belki daha asağıya inecektir. Bundan başka diğer bazı waridat ta yeni kanunla refedil- mektedir. Teşekkür Yarın gazetesine 12/3/930 Efendim, Gözlerime arız olan hastalığı kemali hazakatla ameliyat yapa- rak tedzviye muvaffak olan Göz tabibi Şakir Ahmet beye alenen teşekkür ve minnettarlığiımı mu- teber gazetenize yazmanızı rica ederim efendim. Poliş Müdiriyeli Mü'eferrika merkez memuru SADİK İstanbulda (Yarın) gazetesi namına Abona yazan hiçbir memurumuz yoktur. Gerek bunamla ve gerek baş- ka vesilelerle herkim herhangi bir müesseye müracüat ederse, müracaatının katiyen nazarı itibara alınmaması lâzımdır. Aynı zamanda heman İstan- bul (1243)e telefon edilmesi reca olunur. Çünkü bir takım adamların Bâzetemiz namına öteye beriye Müracaat ettikleri haber alın- mışlır, Bu gibi müracaatlar idareye haber verilmezse idaremiz hiç bir mes'üliyet kabul etmiye- cektir. Herman şirketi Birinci sahifeden devâfi 2 Düzce ve Günanlılar maliyt vekâletinden şirket şubuel! Traasfer muamelelirinin re! teftiş ettirilmesini istiyorlar. Mütarekede Türkler aleyhint bir fesat cemiyeti kuran (K efendinin hâlâ içimizde gel kendi; hayatını te'minden * ve fakir köylünün zalf omı binerek rahat rahat yaşaı tahammül edilemez. İzmit vilâyeti ile Maliye veki” letinin de ayrıca bu Transfer suzlukları hakkında — tahi yaptırmaları icab eder kanaatlif” deyiz. Gözlerimizin önünde bulf” ca sahtekârliklar yapılıp dururk€? eli kolu bağlı seyirciler vaziyetlf” de kalınamaz. Hak ve hi behemehal ve mutlaka anlaşılm” hdır. Yeni tahkikat Defterdarlık makamının hile” kâr şirket hakkındaki tahkikat! ilerlemektedir. Aldığımız mütemmim malü” mata göre, şirketin hakikt kâ” zanç vergisi miktarının te: için, hissedarların ve bunlarif | şirketteki hisselerinin tetkikin? devam edilmektedir. Diğer taraftan İstanbul polif müdiriyetinde mütarekede (K0" henle) birlikte — çalışmış — olaf (Arditi) ye att dosyalarla olmağa başlanmıştır. Fırsat buf İ dukça Türklere hakaret etmek” | ten çekinmiyen, ve memleketit tan övi özerine kurduklari “deli sisekâr dolabın yıkılmağa mah* küm olduğunu hissederek ıll' sola bocalıyan bu adamları? | mahiyetleri pek yakında tamâ' | men anlaşılacaktır. D İstanbulün — kaymetli zabitö — müdiranının bu alâkaları bef türlü sitayişlerin fevkindedir. — Sadi Riza efendi Diğer taraftan Kohen ve şür rekâsının ücretli vekili İılııbJ'1 barosu erkânı mütahayyizanındö?' olduğunu ötede beride işaa edett avukat (Sadi Riza) Efendi dt mes'ul müdürümüz Arif Oruç Bef aleyhine hakaretamiz neşriya! davası açmıştır. Vatandaşlar arasında büyük — bir şöhret kazanmış olan Sadi Riza efendiye bu iltifatlarında? dolayi tektar tekrar teşekkürlef ederiz. Hoşumuza giden cihet, müşö” j rünileyhin bu defaki müueııtf'»_' da bizden istediği tazminatı V? vereceği cevabı. mahkeme huzu” runda söyliyeceğini iddia etmesi” dir. Demek Sadi Bey fatr mızt acımıyarak bu defa (1) kuruş tâ” Tebetmemiş olmasıdır. M. Troçki hasta Sabık Sovyet hariciye kormt seri M. Troçki, Büyük adadaki köşkünde rahatsız bulunmakt#” dır. M. Troçkinin rahatsızlığı $7 ptir. GENNNUNMANUKEUNUNMNNN! £ ÜmitYıldızı Her çucük yurdunun bi ümit yıldızıdır. Fakir ve kim” sesiz çoçukları düşünen Hima f.' yel Etfale 23 nisan Çocuk Hâ' tasında yardım, bu ümit Y dızlarını sönmekten meneder- sensun Nazaseacsan A”