14 Nisan 1930 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 3

14 Nisan 1930 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 3

e 0 C SS YO sefiri İtaly İtimatnamesini Gazi Hz.ne verdi Ankara, 12 (A.A) Reisicümhur Hazretleri bugünli Çankayadaki köşklerinde yeni İtalya büyük elçisi baron Aloizi cenaplarını — mutat merasimle kabul buyurmuşlardır. Sefir ce- napları itimatnamesini takdim ederek atideki nutku söylemiştir: — Reisictümhur — Hazretleri mufahbam hükümdarım haşmet- lü kıral Hazretlerinin beni zatı devletleri nezdinde fevkalâde Murahhas ve büyük elçi sıfatile layin — buyurduklarını — bildiren Mektupları ve aynı zamanda selefimin veda mektubunu - tak- dim ile kesbişeref eylerim. Bir taraftan iki memleketin teceddüt Ye terakkisinden ilham alan di, Ger taraftan onları leyemmünen tleştiren dostluk bağlarının tabli kişafına istinadon bu yüksek Vazifeyi ifa etmek bususunda büyük bir şeref terettüp ediyor, Filhakika İtalyan milleti bü- tün vatandaşlarının inzibat, say Ve her günkü gayretleri saye- Sinde şimdikl mevkiine erişe- bllıu. olduğundan milletimizin İçtimal ve iktisadi hayatının bBütün tezahurlarına varmağa ve bu suretle Kuüvvetli bir istikbal Ve terakki amili vücuda getir- Meğe muvaffak olduğunuz seri İnkişafa — mütezayit ahenginde Zatı devletlerinizin ve mühevver hükümetinizin aynı zaferli him- Metlerini en büyük dostlukla takip etmekte ve bu himmetlere bütün muhabbetini terfik et- Mektedir. Bu suretle araların- daki rabıtalar efkârı umumiye- lerinin itimadı ile kuvvetlenen ve Avrupada hasseten — şarki Âkdenizde sulh zamını olan bu dostlük misakına istinat eyle- mek - süretile memleketlerimizi yefin emin idaresi altında Manen kuvvetli ve bu kuvvet- ten her istifadeyi istihsan — için lâzm gelen vesaite malik bulu- nuyorlar, Bu tam itilâf İtalya-Türkiye arasındaki münasebetlerin Iyliği '€n mes'ut neticeler vermeğe Amadedir. Kuvvetle ümit etti- fim gibi zatı devletleri ve hi iz bana kıiymetli mu- Zaheretlerini bahşedecek — olur- ""'- tlimden gelen bütün kuv- z"" Ve kudreti bu yüksek va- *nin ifasına hasredeceğim. kiymetli muzahereti şim- diden diler ve zatı devletlerinin taâadeti ve Türkiye cümhuriye- tinin refahı hususundaki en sa- mimi temennilerimin kabulünü istirham ederim, mukabele buyurmuşlardır ; —“ Büyük “Elgi: haseotleri; haşmetlü İtalya kıralı hazretleri. nin zatı devletlerini fevkalâde murahhas ve elçi tayin buyurduklarını bildiren mektuplarını memnuniyetle al- dım, Selefinizin veda mektubunu da alıyorum. - İtalyan milletinin kuyvetli bir nizam ve mütemadi bir say ve gayretle ihraza mu- Vaffak olduğu mevki Türk mil- leti tarafından muhabbetle gorül- Mmektedir. Türk milletinin terak- ki ve inkişafına karşı — İtalyan t_mm"'. bildirdiğiniz. dostane deki n pek mütehassis ol toklkğr. itimat od;::l'ı.: menfaatleri tam - biliş ve 3 yüzmilyonahakim olan Mahatma Gandi kimdir, ve siyasi efkârı ne merkezdedir Hindistandaki Bunu bilmekle beraber genç Hint fırkası, Gandinin sabır,mu- habbet, unf ve şiddete ademi iltica, sağdan sonra sol yanağını tokata çevirmek reyini beyen- mezler, maahaza bu fazail saye- sinde hasıl olan ameli muzaffe- riyetlerideinkâr etmezler ve, yalnız, muavenetten Mmahrum milletin elinde bundan daha keskin bir silâh olmadığını bilirler. Eğer silahla kiyamın vakti geldiğini bilseler kiyam ederler ve Gan- diyi de feda etmekte lereddüt etmezlerdi. Bunu Gandi de onlar kadar bilir. ve lâkin onların zahirde göründüklerine aldanıyor — gibi görünür, Gandi, her ne kadar Hindi hür görmeği kalbinin en derin arzusila temenni etmekte isede teammüden bir katra kan dök- mekten ise Hindistanin — ilelebet esaret altında kalmasını tercih eder. Ve yine bilirki genç 'Hint fırkası için kendi izinde yürü- mekten ve onun arkasından git- mekten istiğnaya imakân yok- tur. Gandi, vakti geldiği zaman nefsini Hint için feda eder, ve isteye isteye kabul eyler Ve fakat sırası gel- lözumu ta- bilhassa, katiyen bunu seve - seve, meden bir işe, ve hakkuk — etmeden, şiddetli bir harekete yanaşmaz. Bana bir gün dediki : Ben siz garplılara acırım; - siz her şeyi hayatınızda ikmal etmek istersi- niz, Halbuki ben kırk sene ve hatta dört yüz sene sabredebili- rim, Bundan anlayoruz ki Gandi, yeni asır ricali arasında bir tane- dir ve o, aklile kurunu vusta sofileri ve yeni içtimat mezhep arasındaki uçurumun üzerinde bir köprü teşkil etmektedir. Eğer son Hint Milli kongra- sında o, şiddet taraftarlarının teklifine temayül etse idi, itidal taraftarlarını öldürmüş ve zi- reyi şiddet taraftarlarının anlayışla bağlıyanlardır. Türk- İtalyan misakında bu şart vardır. Bu ahitname ayni zamanda iki devletin dürüst — ve — samimi siyasetlerinden — ve sulh mef- küresine — karşı besledikleri kuvvetli alâkadan doğmuştur. Bu sebeple o hem Akdeniz hav- zasında ve hemde bütün Avru. pada mühim bir sulh ve müsa- lemet âmilidir, Türkiye ile İtalya arasındaki dostluk — münasebetlerinin — her iki tarafın görüş ve anlayış bir- liği ile mes'ut neticeler vermesi tabildir. Bu gaye için çalışma- nızda ve yüksek — vazifenizin ifasında ,benim ve cümhuriyet hükümetinin yardımlarından e- min olıblllıuuıı' Size bu yolda — muvffakiyet- ler dilerim. — Haşmetlü - İtalya kın%lı :;ıu'“:"::ı saadetlerini “ve 'talyan devletinin temenni ederim., refahımı Kabul merasiminde sefir ces naplarına Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Bey refakat etmiştir. isyan etrafında eline teslim etmiş olurduve o zaman M. Makdonalt ta Hint - ihtilalile Yüz yüze gelirdi. Halbuki o,şiddst taraftarlarına — uyacağı yerde, vaş yürümeğe olan meylini söy lemiş ve bununla, şimdiki halde şiddet harekkâtı fikrini bertaraf etmiştir. Eğer Gandi isterse bütün Hin- distam kanlı ihtilale sevketmek elindedir. Kongreda reyini be- yan eylediği zaman kızıp dışarı çıkan Otuz. Murahhas, binlerce murahhaslar arasında bir kova sudan bir katre demektir. On- lar da Gandinin kumandasına tabi olmasalar bile programına tâbi alacaklarını ilân etmişlerdir. Gandinin kendine mahsus garalbinden biride muarızlarının kanaatı — siyasiyelerine hürmet elmesi, kızmaması, onlarla sadık dost kalması, kendi siyasetine tabi olmalarını onlara teklife bile lüzum gözmemesidir. İşte dünyada, pek zaif cismi milli mensucattan bir bez par- çasile örtülü bir adamın İngiltere gibi en büyük bir İmperatorluğa meydan okuması en şayanı hay- ret bir şeydir, Gandinin kavmı arasındaki kadir ve itibarının en büyük se- bebi halkın kendisini sevmesi, en kanaatkâr bir hayat geçirme- si, milyonlar kazanması elinde ve pek kolay iken fakirler gibi yaşaması ve şahsında büyük bir kudreti sahharane bulnumasıdır. Gandi ile ilk defa mülaki olan bir kimse bir kaç dakika sonra onun tesiri altında kalır: Mumaileybi Yakından tanimış otan garpliler, andaki bu mikna- tısı kuvvete maruz kalmışlar ve duçarı hayret olmuşlardır. Avrupa ve Amerikada olsa divanedir diye hemen timarha- neye sevk edileceği muhakkak olan bu adam, Üçyüz milyon Hintlilerce- pek azı müstesna ola- rak - bir peygamber, feykalbeşer bir adam, hatta bir ilah telekki edilmektedir, — İzmirdeki hadişe münasebeliyle Dünkü nüshamızda İzmirde hizmet gazetesinden >aklen İz- mir kız muallim mektebindeki hadise hakkında tafsilât vermiş- Ük. Bu hususla vaki neşriya- ti doğru — olmadığı — iddiasıyla bu mektebin *abık müdürü Şev- ket Süreyya Beyden bir tezkere aldık. Aynen dercediyoruz: “İzmir gazetelerinin âdi bir garaza müstefit isnatlarını şid- det ve nefretle reddederim; ya- kında - hadist tenevvür edecek ve haklarındâ dava ikame olu- nacaktır.. KIZ MUALLİM MEKTEBİ MÜDÜRÜ Şevkel Süreyya - — Te z ni a akl l Hapishanede bir intihar Hapishanel umumide mevkuf | bulunan Kâmil isminde bir mah- | küm kâbrit uçlarını - eriterek | içimek süretile intihara teşebbüs etmiştir. Kâmil kurtarılmıştır. İstiklâli zati harbinde yavaş ya- | İstihlâk ve eğlence vergisi nerelerden ve nasıl alınacak? (Birinci sahifeden devam) C: Birahane, meyhane; al- kollü içki kullanılanlardan lokan- ta, büfe, pastahane ve mümasili yerler ile alkolsüz içki kullanılan çalğılı yerler ( gramofon, radyo çalğı sayılmaz. ) D : tiyatro, sinema, sirklerle duhuliye İle girilen ve içerisinde konsomasyon olmayan mümasili oyun ve eğlence yerleri. E. Tiren ve büfeler, 2 — Aşağıda yazılı ticaret- hane ve müesseseler vergiden muaftır. A: Dans dersanesi olduğu hükümetçe tasdik edilen ve için- de konsomasyon olmayan yerler. B: Maliye ve maarif vekâ- letlerince terbiyevi — hizmetler! kabul edilen tiyatro, konser çocuk sinemaları C: At koşuları ve s#por yer- leri duhuliyeleri. D: Menafii umumiye ye hadım cemiyetler tarafından tertip olu- nacak balo ve müsamereler. 3 — Verğinin matrahı birinci maddenin A, B. C. fıkralarında yazılı yerler için gayrı safi va- ridattır. Bu gayri safi ve varidat A fırkasıt 1329 tarihli musak- kafat kanununun cari olan yer- letde musakafat vergisine mat- rah olan yerlerde emlâk ve ara- zi vergilerine matrah olan kıy- metlerin musakkafat kanununun 15 inci maddesi mucibince bu- lunacak olan varidat C. fırkası, binde 65 nispetinde vergiye ta- bi araride, yazılı kiymetlerin 8 misline iblâğından sonra B fıkrasına tevfikan hesap edile- cek varidattır. Birinci madde D fıkrasında yazılı yerler için duhuliye ye âit vergi matrahı, bilet ve İs- tihlâk bedelleridir. 4 — Verğinin birinci mad- desinin A fıkrasında yazılı yer- ler için 3 üncü madde muci- bince bulunacak — gayri safi yaridatın yüzde yüzü, B fıkra- sında sayılı yerler için yüzde 75 i, C fıkrasında yazılı yerler için yüzde 50 #si, D fıkrasında yazılı yerler için duhuliye ve istihlâk bedellerinin yüzde 10 udur. Buna göre tahakkuk ettirile- cek vergi nisanın 165 ine kadar mükellefe tebliğ olunur. Mükel- leflerin — vaki — olacak - ilirazalı komisyonu — mahsus tarafından tetkik edilecektir. Bu kanun | haziran 930 tarihinden itibaren muteber olacaktır. Muvakkat madde mucil:lıcı: 90 senesi vergilerine ait tari î:o tahakkuk muameleleri bu kanunun neşri tarihinden itlba- ren icra edilecektir. Kanun bu hafta içinde B. M. meclisinde müzakere edilerek çıkacaktır. g—e VAA Ce — YENİ NI YAT : Sönen ışık Mebrure Hurşit Hanımın Suühulet kütüphanesi vapurlardaki tarafından neşrolunan bu eserini | tavsiye ederiz. Eczası 125, kuruştur. mücellet 150 B Pangaltı Sinema-Tiyatrosunda Bu akşam Kavuklu Ali B. ve Pişekâr İsmail efendiler idaresinde Türkiyenin umum mukallitle- rinin iştirakile tarihi' ve milli Orta ovunu İki buçük sant mütemadiyen kahkaha. Duhuliye 30 kuruş * Üsküdar Hale sine. tiyatrosunda Yarın gece San'atkâr Naşit B. ve komik Şevki B. heyeti temsiliyeleri bir- likte olarak ilk gala müsameresi birinci defa olarak Kadın şeytıunlığı Taklıtli ve gayet gülünçlü Piyes 8 P. Danslar ailevi duettolar, duhuliye: 80 kuruş. * | Kadıköy SÜREYYA Sineması Bugün Kadın Mümessilesi : Klarans Vidor Sultan Ahmet beşinci Sulh hukuk makemesinden: Terekesinin tasfiyesine karar verilmiş olan müteveffa Kors- tantin Kutelasın pederi Nikola veledi Yaniden intikalen ve şa- yian mutasarruf olduğu İstan- bulda Balıkpazarında Şeh Meh- met Geylani mahallesinde Lonca sokağında 10 numaralı bir adet berber gediğinin yüz yirmi se- him itibarile yirmi sehminin se- kiz hisse tertibile bir hissesinin we diğer yirmi sehminin yedi sehim — itibarile bir sehminin nısıf hissesinin tekrar sekiz se- bim itibarile bir sehmi ve yine Sultan Mahmut sani gedikâtın- dan Şeyh Mehmet Geylani ma- hallesinde Balıkpazarı cac'desin- de 96 anumaralı bir bap Kebeci gediğinin yüz yirmi sehim İiti- barile otuz dört sehim iki sübu hissesinin tekrar sekiz sehim ilibarile bir sehmi ve gine Şeyh Mehmet Geylani mahallesinde Balıkpazarı caddesinde 100 ve 98 maklup numaralı dükkâr ile Lonca sokağında 2 ve 1 ve 6 ve 8 numaralı dükkânın Ayasofyal kebir vakıfından mu- ayyen milkinin beş tam ve sü- lüs akçe icareli hissesinin ve mezkür beş tam ve sülüs akçe icareli hisesininde Yyedi hlsse itibarile bir hissesinin mısfının ve İbrahimpaşa vakıfından olan. muayyen — Mahallinin nisiıf his- sesinin Üüç hisse itibarile bir hissesinin nısfının tekrar sekiz hisse itibarile bir hisselerile mez- kür numaralardan ancak 98 ve 100 ve 8 numaralı dekâkin deruninde müstekar harameyni muhteremeyn gedikâtından bir adet Yağcı ve Bakal gediğinin yüz yirmi sehim itibarile yirmi beş buçuk tam ve bir buçuk sübu sehminin tekrar sekiz sehim itibarile bir sehmi 22 Mayıs 920 Perşenbe günü saat 14 de açık artırma ile satılacağından talip olanların Mecmu kıymet- leri olan yirmi bir bin dokuz yüz altmış türk lirası üzerinden | hissesi mezkürelere isabet mik- tarının yüzde onu nisbetinde , te'minat akçesile Sultan Ahmet Sulh Beşinci Hukuk hakimli- gine müracaatleri ilân olunur.