7 Ocak 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

7 Ocak 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 (Baş tarafı 1 inci sahifede) 06115-te şehrimize vdet bu- yurmuşlardır. Gazi Hazret- leri resmi sürette İstikbal edi'miş ve rakip bulunduk- ları tren İstasyona girerken yirmi bir pare top atılmak suretile selâmlanmıştır. Gazi Hazretleri istasyonda Büyük Millet Meclisi Retil Közim ve Başvekil İsmet Paşalar hazaratı, heyeti vekile aza- ları, sefirler, sefaretler erkâ- ni ile vekâletler müsteşarları ve müdiranı tarafından kar- glanmış ve kıtaat zakeriye resmi selâri fa eylemiştir. Gazi Hazretleri istasyonun içinde ve dışında güzergâhta halkın toplanan — binlerce samimi tezahüratı ve sürekli alkışları arasında refaketle- rinde Bü Millet Relsi Kâzım Paşa Hazretleri e Büyük Mil. teşrif etmip- Meclisi bulunduğu Tet Meclisine lerdir. Ankara 6 (A.A) — Reisi- cümhur Hazretleri muvasa- Tatlarım müteakip Büyük Millet Meclisin!i teşrif ederek bir müddet kalmışlar ve ora- dan Çankayadaki dairele- İ rine gitmiş'erdir. | Derince, S(A.A) — vapuru saat 23 te Derince- ye geldi. Reisicömhur Haz. refakatlerindeki birlikte busust — trenlerine bindiler. Kolordu kuman- danı NaciPş. iskelede Gazi Hazretlerini — selâmladı. ve İzmite kadar trende kaldı. Reisicâmhur — Hazretleri dün saat 16 da Ankaraya muvasalat buvurmuşlı zevat ile ardır. İzmir gazetelerinin yeni münakaşaları (Baş tarafı 1 inci sahifede) seyahatlarinde bu nokta etra- fında şiddetli emirler vermis- lerdir. Şehir meclisi azalarına torabilir miyiz kiş Gazi Haz- retleri şerefine sarfolunacak yetmiş bin lirayı efkârı umu- Miyeden gizlemek için mi hafi celse aktine lüzum gördüler. İzmir halkı Halâskârı için nefsinde kudret bulduğu her gün ne yetmiş bini nede yedi- yüz bini kıskanacak tiynette değildir. Şu halde hafi celse aktine meden lüzum görüldü? , Hükümetçi olen Anadolu gazelesi, haklı makaleye ve düşünüşe hücum ediyor. Ve Sezai beyi müdafaa etmek için tehditler savuruyur. Hürrivet gazetesi aymı tera- nededir, Bu gazete Sezal Beye mu- arız olan ve belediye riyare- tine göz dikt.klerini iddia et- tiği arzalara —isnat — ediyor. Yeni Asır yeni bir makalesin- de Gazi Hazretlerin beykeli muhasebel — hususiyeden aya Belediye emrine ya- tırılan seksen bin liranın başka yerlere münakale ile sarfedil. diğini ve bu yüzden heykelin tesellâmü gecikmesinden endi- ye ediyor. Belediyeyi heykel parasının büşka mahalle sarfı basebile tenkit ediyor. Japon Veliahtı — (Baş tarafi | inci sahifada| bildirilmiştir. Japon prenel ve pransesl şeh- timize geldikleri gün bir saat Perapalarta istirahat ederek ayni günde treni mahsusla “ Ankaraya gideceklerdir. Buğday işi Buğday tacirleri yeni bir telâş içindedirler. Bu sene yani 9 mesi zarfında hububat bilhassa buğday kırıntılarının devam — edeceğin dair olan kuvvetli tahminler hepsini şa- şırtınıştır. Avrupanın buğday ihtivacı 53 milyon ton olduğu halde kendisi bunun 72 mil- yonunu temin etmektedir. Diğer taraftan Avrupanın 38 milyon tonluk ithal ihti- yacı karşısında yanlız 931 A- ğustos 931 stoku 12 milyon ton kadardır. İstihsal mıktar da — buna ce gene istihsal ve İstih: lâk nispetleri — arasında mühim bir fark olacaktır. anda ge bir ali tehaddüs edecektir. Zaten tacirlerini telâşa edile- cek lâve n cihan sebepte budur. Fazla istihsalden doğa olan buhrana çare bulmak için istihsal miktarının azaltılması döşünülmektedir. Pamuk fiatları Son zamanlarda pamuklu mensucat tacirleri fiatlarden gıikâyet etmeğe başlarmslardır. Bu şikâyetlerin sebebi hariç- ten gelen pamuklu mensucatın rekabetidir. Hariçten gelen havlu ve saire gibi pamuklu mensucatten top başıma 225 gümrük Tüzim geldiği 225 lira alındığı halde şimdi 62 lira alınmaktadır. Bu sebeple hariçten gelen pamuklu mensucat yerli men- sucata rekabet etmektedirler Taci in gikâyeti üzerine Ti- ret odası İktisat Vel müracaat etmiş ve « muklu mensucatından gibi 225 llra alınması rük idaresine tebliğatta bulu- nulmasını istemiştir. orli mallarımızı korumak için alınan tedbirlerin yanlış tatbik edilmesi acınacak bir şeydir. Halkı yerli malları alması için teşvik ederken böyle te- kâsül ve zühul göstermenin manası nedir. Memleketi halkı daha şu- urlu düşünmeye ve korumaya alışalım. Sahte menşe şehadet- nameleri Galata ithalât gümrüğüne sahte menşe şehadetnamele- rini haiz mensucat getirilmiş- tir. Bu mes'ele etrafında tet- kikat devam etmektedir. Diğer taraftan bir Madrit ihtilâfnamesi ve marka nizam- namesi vardır. Bu nizamname ve ihtilâfname — mucibince sahte menşe şehadetnamesini ithalinin men'i alinması evvelce resmi ve Hira haiz mevadın lâzım gelir. Bu münasehetle sahte şe- hadetnameli olan bu gibi mensucatın ithali men oluna- caktır. Darülünunlu SA gençlerimiz (Baş tarafı 1 inci sahifede) etmişlerdir. Kafileye hukuku düvel müderrisi Ahmet Reşit Bey riyaset etmektedir. Atina seyahatine — iştirak — edenler arasında bir matmazel bulun- maktadır. Ve kendisi Rum- ur. Bu köfile Yunanistanın meşhür şehirlerinde tetkikat- ta bulunacaklardır. Tetkikat bir hafta cektir. türe YAR! IN Pa B âğih R ; m:glfâı İstanbulun kadastrosu 25 senede bitecekmiş Bu iş çok karışıktır. Şimdiye kadar ancak 8 mahalle ikmal edilmiştir. Kadastro bazı mahalleri emlâk ele — hakkında Dün bir muharririmiz Mumı' Beyden kadastro faaliyetine dair şu izahatı almıştır: — Kadastre faaliyeti 6 senedenberi devam etmektedir. uzun müameleye tabi tutulmaktadır. rauamelâtı karib ikmal edilmiş ye getirilmiştir. müşi n tesadüf etmekteyiz. dır ki bunların mütevakkıftır. Buna lhrır edilecektir. yirmi, lâzımd Mektep bu sene tarafa taks'ım edilmektedir. Avunduk zadeler! İÜ(' bin liralık vergi halledilmek üzeredir rağmen ve Balıkpazanı, M İstanbulda içinden çıkmak çok zordur. irmi beş seneye mütevakkıftır. Onun için de açılmış olan üçüncü devreyi £ n müf- | adelerden talep n küsur elesi — halledilmek Defterdarlık mu yen müddet zarfında matar müracaat matlubunu masaya tirmediğ meye müracaat edecek ve olmak tçin ka- Bu karar İstih- kten sonra Defter. matlübatı tahsil edk tMmasaya dahil rar alacaktır. sal edil datlığın lecektir. Mazrifte Derslere kaçta baş- Ianacak Bir çok nin mekt talebeler haneleri- rine uzak olma- sından derslere tam vaktında yetişememektedirler. Bunu na- zarı dikkata alan Maarif Emin- liği derslertam vaktinde yeti- sabah dersleri başlamasını dü- şebilmek için saat dokuzda şünmektedir. Mektepler âçılıyor Sene başı münasebetile ta- til edilen mektepler önümüz- deki Perşenbe ve Cumartesi günleri açılarak derslere bap lanacaktır. Avrupaya gidecek talebe Muhtelif Vekâletler namı- na ÂAvrupaya tahsile gönderi- lecek talebeler harcirahlarını almışlardır. Talebeler Perşembe ve Cu- martesi günleri hareket ede- ceklerdir. Niratık | | topi Şimdiye kadar İstanbul en karışık Bilk Bu ince İş buraların kadastroşu — yapıl içi de yapılacaktır. Bu zaman zarfında adastro mektebi çok itirmiştir. Gül Cemal Seyrisefain kurtuldu, Liman kurtulmadı diyor Seyri sefain idaresi lım ya oturduğunu yazdığımız | emal vapurunun Dün ikl- dün bir zarar ve | or. Dün yolcuları üzere mahalli vak- aya hareket eden Cümhuriyet e şarlü yölcaları ülükeş Würlür mire vasıl olmuştur. Liman idaresi ise gülcema- Hin kurtarıldığına daır malümat Liman da: Tarifeler tetkik edilecek Hayriye, Ha'iç ve rketi tarifelerinin tet- yazmıştık. Ko- hafta içinde ğini misyon gelecek maya başlayacaktır. Komlsyona deniz Hicareti ürü Zeki Bey Liman şir- ketinden bir, ticaret odasından iki aza dahil olacaktır. Bu seferki ictimaa Şirketi Hayri- ye ve Haliç vapurları Komt- seri Mahmut bey iştirak ede- cektir. Deniz ticaret müdürü muarini Müfit Necdet Bey içtima vaktine kadar şirketi hayriye ve Haliç - tarifelerini tetkik edecektir. Transit vapurlar Limandan transit suretile geçen vapurların adedi gittik- çe artmaktadır. Geçen kâ- nünüevvel ayında limana 1063 vapur uğramıştır. Bu vapurların ekserlel tran- sit olarak Karadenize geçen yapurlardır. Limanımızdan en fazla İngilir ve İtalyan va- purları geçmektedir. Hâdise yok, tevkifat hitam buldu İzmir, 6 (Yarın) — Derviş Mehmet Menemene gelirkek, oraya kadar kendisine ifşaatta bulunmuştur. refakat eden Çoban Ramazana bazı Mevkuflardan Nalbant Hasan Derviş Mehmedin Menemene gitmezden evvel Paşaköyüne poa toplamağa çalış Bunun üzerine tevkif o sırada köyde olmadığını, fakat bu ada Muhtar k. rini İşittiğini söylemiştir. uğradığını, 1 söylenmiştir. edilen Paşaköy muhtarı, kendisinin burada da halkı ba- n'arın köye geldikle- yeti hükümete haber vermediği için Divanı harbe verilecektir. mlar buralardır. ssa veraset ve intikal yapılmamış nak ü 1 B lun İstanbal kadastro ikmal edildikten Maamafih her ta mütemadiyen Her senenin mezunları Veraset ve intikal muamelesi yapılmıyan birçok Bi r p müdirinin — bu mes Şehrimizde kadastro işleri hummalı bir faaliyetle devam etmektedir. ikmal edilmiştir. vardır izabatı İstanbul Mühim kismının Kadastro müdiriyetine gitmiş ve çok karışık olduğundan tarafında ancak 8 mahallenin Bu iş sutpaşa cihetleri de ihzar edilerek kuvvel Zira bu kımmlarda çok birçok emlâk — var na çıkarmak zamana diğer sonra Beyoğlu, afın ikmali ancık memur yetiştirmek güzel devam etmek ihtiyaca göre her | Yeni bir nahiye Karagümrükte teşkilı için emir geldi Bundan bir iki gün evvelki nüshamızda — Kara gümrükte ) yeni bir nahiye teşkil edilece- 1 yazmıştık. Dün bu husus: ta Dahiliye Vekâletinden Vi- âyete bir emir gelmiş ve na: hiyenin teşkil edilmesi bildi- rilmiştir. Nahiye bu hafta teşkil edi- lecek ve faaliyete geçecektir. SS Be'esiye de: İstanbul süsleniyor Şehzad şı * Beyazit landa istimlâki lazım — gelen ve benüz istimlâk edilmiyen sek'z dükkân istimlâk edile- cektir, İstimlâk muamelesi bittikten sonra bu dükkân- lar yıkılâcak ve yolun tevsi- ine başlanaçaktır. İtfaiyecilik tahsili İtfaiyecilik tahsili için dört itfâiye memurunu — Avrupa- nderileceklerin! yazmış tık, Avrupaya gidecek memur- ları tefrik etmeğe başlamıştır. Avrupaya gidecek efendiler Beyoğ'u, Üsküdar ve İstanbul itfalye grupların- dan seçileceklerdir. Bu efendi- ler Avrupadaki tahsillerini ik- mal ettikten sonra mensup bulundukları gruplarda mual- limlik edeceklerdir. Hileli teraziler Son günlerde bazı esnafın ve bihassa seyyar sabıcıların bileli teraziler kullandıkları görülmektedir. Hemen hemen bir dert halinde olan bu mete lenin önüne geçilmesi için, beledi ye tarafından mühim ted- birler alınmıştır. İttihaz olunan — tedbirlere göre, bundan böyle tek te. razi kullanılacaktır. Bu hu- sustaki tetkikat devam et mektedir. Hattâ bir terazi numu- nesi de hazırlanmıştır. Tek terazi usulünün yakında tat- bik edileceği söylenmektedir. tek taksi meselesi Belediye, tek — taksi için yeni bazı nümuneler hazırla- mıştır. Hazırlanan nümuneler yakında belediye fen heyetine sevk edilecek, orada muaye- yo- neleri yapilacak ve talimat- nameye — muvafık — oldukları görülürse piyasaya çıkarılma- ( Tarma müsaade edilecektir. *? Künunusani — Her şey bitti Şîmdî de bir gazetecilik fakültesi açmak istiyorlar Maarif Vekâleti nun emanetine bir lik fakültesi tesisi katta bulunulmasını bildirmiş- tir. Darülfünün hususta esaslı tetkikat Darülfü- gazeteci- için tetki- emaneti bü yapa- cak ve neticeyi vekâlete bil- direcektir. Darülfünuna merbut bir. fakölte şeklinde olacak olan gazetecilik mektebi modern bir şekilde lecektir. Tetkikat ederse en tesis edi- esnasında icap pa ve Amerika inı'.rcımk fakü den ma- Mekte$in gelen para lümat istenecel tesisl için lâzın bütçeye konulacak ve fakül. tenin gelecek seneye kadar tesisine çalışı 'vı—klır rlar" ktısadi haberler: Ha_,ıu.ın ihracatı artıyor Son bir iki van ihracatım z ay içinde hay- çoğalmıştır.. Ekseri Yunan tacirleri şeh- rimize gelerek bizzat muba- yantta bulunacaklardır. en fazla Esasen ihracat Yunanistana — yapılmaktadır. Hayvan tcareti yapan birçol tacirler Misir. hükümeti gi rüklerinden şikâyet etmel dirler. Bu şikâyetlera sevk edilen hayvanlar, iakelesii bekletilmekte ve çol karantinaya tabi aktadır Kömürlerimize rağbet Son günlerde İsken- deriye Zongu'dak kömürlerine fevka edilmektedir. Geçen ay da Zongu dak kömürl 148 bin 969 ton istihsal © miş ve hepsi satılmıştır. Evvel. ki ay zarfında 179 bin 583 ton stihsal edilerek satılmıştır. Bunlardan bir kısmı İstan- arfın- bul, Darıca ve İzmir limanla- tına sevk edilmiştir. Sihhiyede : kadar verem varmış İstanbul verem dispanser- Eğ'ne — 930 zarfında 1000 hasta müracaat etmiş- tir. Bunlardan 450 kadarının hastalığı tahakkuk etmiş ve tedavilerine devam edilmiştir. Bunlar elyövm tedavi ed çocuğu olanların ektedir. senesi mekte çocuklarına süt veril Müteferrik: Şevki beyin cenazesi Dün vefat ettiğini yazdığı- mız Rontken ve Fizik hocası Şevki Bey Ihtifalâtı lâyıka ile ebedi meskenine götürülmü tür. Namazı Ayatofya calminde eda edilen Şevki Beyin tabutu talebelerinin elleri üslünde ta- şınmış ve kabri samimi yaşlar- la Islatılmıştır. Bir sanatkârımız Parise gidiyor Gramafon — artistlerinden hafız Saadettin B. yerin Parise hareket ediyor. Mumaileyh, oradan gazete mize garp musikisi hakkında mektup yazacaktır. ve