9 Ocak 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

9 Ocak 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

9 Közunrsani — Sahife 2 3 Artistler İstanbula yeni iki Yunan Acaba Hakların tes- limine başlanacak mı? * (Baş tarafı 1 inci sühifede) ETTALERI Desturrr! trupu geldi Dün akşam Pireden Kon- ya — vapürile çehrimize iki Yunan grubu gelmiştir. Bu gruplardan birinde 19 diğe- rinde 22 artist bulunmaktadır. Bu Yunan san'atkürlarından bir kıszmı yarın akşam ve diğer grup gelecek hafta temsiller.ne başlıyacaklardır. Diğer taraftan şehrimizde bulunan ve bir. aydanberi F- ransız Üyalrosunda temsiller vermiş bulunan Madam Küve- Ni gelecek halta Alinaya avdet edecektir. Fkler sinemasında temsil vermekle olan Aliki heyeti Amkaraya giderek bir kaç ayun oynamak arzusunda dırlar. Bunun için temasa ge- çilmiştir. Müspet cevap ge'irse Madam Aliki yarın akşam Ankaraya hareket edecektir. Vapur rıhtıma yanaş'rken ha lât denize duşmüş ve vapur yarıma saat tehir etmiştir. Bu yaziyet karpısında gemi suva- risi, * Bizi ecnebilere karşı rezll ettiniz , diye bağırmıştır. —— rode — Arif Otucun davosı hakikatin davasıdır (Baş tarafı I inci hifede) alâka ile öğrenmek istediğine artık inandılar. Fakat bunda da namuskârane hareket etmi- yorlar. Çünkü, muhakeme sala- hatını yanlış ve tahrif ederek yazdılar ve yazıyorlar. Meselâ avukat Vasfı Raşit Beye İzmit mahkemesi reisinin sadet harici söz söylememesini ihtarını makamı riyaset tek- zip etti dediler. Öyle kuyruk- lu bir yalan ki emsaline az teradüf edilir!, İzmit muhakemesi bazı güzetelerln yazdığı gibi bin kişinin huzurile değil bslki on bin, yirmi bin kişinin huzurile devam ediyor. Millet bu mu- hakemeyi can kulağile dinli- yor. Bu binlerce halkım şahidi âdil olduğu muhakemeyi tah- rif etmek bilemeyiz muvafıkı vicdan ve edalet midir?. Binaenaleyh bu efendiler telâş etmesinler — Gazetemiz memlekette hakkın ve ada'e- ti geuclu ve namuslu Cüm- huriyeti muhaleletin yegâne kurbanıdır. Ba kurbanlar İzmit hapis- hanesinde — yattıkları kadar yatarlar. İcxp ederse hâkim adalet onlara ceza verir. Fakat biz yine “yaşasın adalet ve cümhuriyet, Fferyadik vâzifemize devam edeceğiz. Bu ocak Gazinin, Mustafa Kemal neslinin ocağıdır. Bunu söndürebileceklerini zannedenler aldanıyorlar. On- lara şimdilik son hitabımız ve işaretimiz. Süleyman — Naz'f merhumun tarihlere çan ol muş şu beytidir: Bir ferdi olsa bin diğeri ruyü mümayı feyz ahrar zümresi. Heyeti tahririye Ahyayı — Tâyemuttur 9 Memleketin — yegâne () röntken ve hikmet mür () derrisi merhum doktor Şevki Beyin vefatı mü- ğ nasebetile bütün Fen âle- mimizi ve tıp müntesip- ) lerini, nihayet memleketi (çij alâkadar edecek bir ma- kaleyi yarınki nüshamız- da okuyunuz. Muharriri ! , SEMER HABERLERİ 'a Vilâyette: Evlerde mevlüt okunur Evlerde mevlüt okutulmı- yacağı hakkında 'bazı haban ler intişar etmiştir. Bu mese- leyi Vilâyet ve müddelumumi- Hk makamlarından tahkik et- tik. Neticede ne Vilâyet ve nede müddelumumiliğin bu meseleden haberdar olmadık- larım öğrendik. Gaapldüze İktisadi haberler: Yeni müracaatlar İstanbul İktisat müdüriye- ikt ecnebi tarafın: tine son günlerde gurupu dan müracaat vaki olmuştur. sermayedar Bu guruplardan biri çorap diğeri konserve fabrikası aç- mak tasavvurundadırlar. İktısat Müdüriyeti bu bu- susa mütedair raporları tetkik etmektedir. Hakkı huzur kaç lira İki gün evvel Ticaret oda- sında bir içtima olmuştur. İçtimada neler görüşüldüğünü yazmıştık. Bütün sabah gaze- teleri hakkı huzurların 10 dan 7,5 İiraya indirildiğini yazdılar. Gerçe bu mescle iç- timada münakaşayı mucip ol muşlur. Ancak zahire borsa- sinın hakkı huzur (faslındaki tasarruf, İktisat — vekâletinin emri üzerine asli azaya hakkı huzur verilmetmelcinden neşet etmiştir. Yoksa hakkı huzür 10 liradan 7,5 Hiraya indi- rilmiştir. Bu mescle bu kadar wazih şekilde içtimada karar- laştırılmıştı. Galiba arkadaş'ar Borsadan gazetelerine gelince- ye kadar meseleyi unutmuş- lar. Ve yahut kararı iyl an- lamamışlar. Bu kadar zuhul olurmu ya!. Hatta biz meseleyi dün de ticaret odası umumi kâtibin- den tahkik ettik. Hayır hakkı huzurlar gene on liradır. Ha- berler yanlıştır,, dedi. Şaraplarımıza rağbet Yunan şarap amilleri İz- mir Ticaret Odatına müracaat ederek bazı teklifatta bulun- muşlardır. Bunlar İzmirde müteadd't şarap imalâthaneleri — tesisli düşünmektedir. Esasen umun harpten evvel İzmirden Yuna- nistana mühim mıktarda şarap ihraç edildi. Fakat şimdiki waziyet eskisine nazaran çok değişmiştir. Hâ'en İzmirde şa- rap imalâlı asgari haddine inmiştir. Gaz ucuzlıyor Şehrimizdeki gaz kumpan- yaları arasında rekabeller baş- tamıştır. Gaz plyasasına hâkim olan “Neft Sandikat,, ve"Stan- dart, kumpanyaları rakabetin önüne geçmek için —uğrap maktadılar. Aldığımız malümata göre gaz Hatları bu sene geçen seneye nisbetle çok ucuzlaya- caktır. - Güzel bir karar Dün maden kömürleri ko- misyonu Ticaret odasında top- lanmıştır. Komisyonda ecnebi wapurların Himanımızdan kö- mür almaları meselesi görüşül- müştür. Neticede komisyon ll- | Himayeietfal Fakir - çocuklara elbise, küçüklere süt veriyor Himayel etfal son gönlerde fakiliyetini — arttırmıştır. Süt damlasında her gün çocuklara söt verildiği gibi — haftada üç günde muayene yapık maktadır. Kalenderdeki yur- da alhınan çocuklar mühtelif mekteplere yerleştirilmiştir Bayram münasebetile gerek süt çocuklarına ve gerek diğer fakir çocuklara elbiseler tevzi edilecektir. Belediyede — Yeni bir talimatname Dahiliye Vekâleti Belediye için yeni bir müzayede ve münakasa talimatnamesi ya- parak Belediyeye göndermiş- tir. Temizlik amelesi Tanzim edilen yeni neza- fet amelesi kadrosu Belediye riyasetine verilmiştir. Gelecek aydan ttibaren tatbik edilecek olan bu kadroda amelenin miktarı arttırılmıştır. Esnafın muayenesi Tanzimi ikmal edilen oe nafın Muayeneleri hakkındaki talimatname tetkik olunmak üzere Daimi encümenine ve- iilmiştir. Encümen tetkikatını bitirdikten sonra talimatname- yi Meclise sevkedecektir. Lüks otomobil alınmi- yacak Tek taksi kabul edildiği halde hâlüâ piyasaya lüks oto- mobiller çıkarı!maktadır. Buna mani olmak için lüks otomobillerin sahip ve şoförlerine vesika verilmemesi seyrüsefer müdürlüğüne emr- olunmuştur. Heyeti fenniye bütçesi Belediye heyeti fenniyesi- nin 931 bütçesini hazırlemağa baş'adığımı yazmıştık. Heyeti fenniye 931 senesi İnşaatı için 18 milyon hıralık masraf gös- termiştir. ada Gayrı Kudadillere tevzlate başlandı Yarından itbaren musak- kafat nahibi gayrı mubadillere yüzde iki nisbetindeki tevziata başlanacaktır. Aaryi vahiplerine prim tev- zil muamelesi bir türlü ikmal edilemediği için bu kısmı gay- ri mübadillere de ayni zaman- da tevzlata devam edilecektir. manımızdan kömür alan ec- nebi vapurların beyanname vermek ve manifesto tevdi et- mek gibi merasimden affedil- melerine karar verilmiştir. Karar, Ticaret odası ri- yavetine bildirilecektir. Ticaret Odası kongresi Ticaret Odası senelik kon- gresi ay sonlarında aktedile- cektir. Kongre ruüznamesi bu hafta içinde ikmal olunacak- tir. — Köngre için — raporlar hazirlanmaktadır. Sanayi ve deniz Ucaretlmiz için birer ihracat — ticaretimiz için iki rapor hazırlanmaktadır. Son ikl raporü Hakkı Nezihi Bey tarafından hazır- lanmaktadır. Maarifte Gençler tahsile gidiyor Avrupaya tahsile gidecek olan talebelerden — bir kırmı dün hareket edecekleri halde Maarif emaneti toplu gitme- Terini daha muvafık gördüğün- den yarın akşam 10 kişilik bir kafile halinde Almanyaya hareket edeceklerdir. Tarih tahsiline giden genç- ler Viyana'ya, mühendislik için gidecek olanlar Münihe, inşa- atı bahriye mühendisi olacak gençlerde Londraya gidecek- lerdir. Darülfunun divanı Darülfunun divanı dün Mu- ammer Raşit beyin riyasetinde toplanarak bazı mukarrerat itUhaz etmiğştir. Müteferik —— Boru patlamışmış Birkaç gündenberi Terkos sularının akmadığını yazarak şirketin nazarı dıkkatını celp etmişlik. Dün bu husus hak- kında belediyeden şu malümat aldık. Filhakika — suların ak- madığı bizcede malüm idi. Tahkikatımız neticesinde Edir- nekapudaki boruların — bozul- duğunu anladık. Şimdi bu bo- rular tamir edilmektedir. Satıcılar Cemiyeti Satıcılar Cemiyeti yeniden faaliyete geçmmiştir. Satıcılar Cemiyete âza kaydetmeğe baş- Temıştır. Sant satan büyük t- carelhaneler bu cemiyetle alâ. kadar olmamaktadır. Adliye tayinleri Bandırma ağırceza mah- kemesi âza Mmülâzimi Ali Bey Ankara sulh hâkimliğine, hu- kuk mezunlarından Agâh Bey Vize müddeiumumiliğine ta- yin olunmuşlardır. Borsa haberleri Dün Borsada İngiliz 103,05, Dolar 212,5, 20, Fransız frangı 167,25 kuruştur. Borsa haricinde altın 922, mecidiye 52,5 kuruşa satılmış- tır. H. Nezihi B. Ticaret odası Şube müdürü Hakkı Nezihl bey Zıraat kon: grasine İştirak etmek üzere Ankaraya gidiyor, Hakkı Ne- zihi Beyin vaziyeti töyled'ği gibi Ticaret Odası müşahitliği değildir. Ancak bir murahhas olarak kongreye iştirak ede- cektir. üdmnez Firari Abdülkadir Kemali Antakyada (Baş tarafı 1 inci sahifede| kadir merkezi umumi azası Ha: c Ali ve fırka efradından Ziya ve Hasan şehrimiz mahalli hükümetine muracaatla mül- teci sıfatile oturmaları - için musaade - İstemiştir. Hükümet henüz mezkür — şahislar hakkında müsbet, menfi hiç birtedbir almış değildir. Ma- amafi halk arasında mezkür şahıslara karşı kin ve nefret gün geçtikçe artmaktadır. Buna nazaran hükümet bunlara oturmalori için mu- müsaade etsebile halk bun- lardan evvel ge'en hain ve firarilere karpı a'dığı vaziyeti almakta gecikmiyeceğe ben ziyor. Neticeyi gelecek mek- tubumda bildiririm. berkes için var veya yaktur. Mesele -bununla — yetmiyor: Kanunun sarahatine reğmen Vekâleti Celile bize bu zabıt kâtipliği vazifesini meccanen ifa etmemizi teklif etmiştir. Kanun zabıt kâtipliği yapılır diyor. Bu iş bire devlet vazi- fesi olduğuna göre maaş ver- mek mecburiyeti vardır. Hal- buki vekâlet bize fahri iş teklif etmektedir. Diğer taraf- tan Darü'fünunun şeraiti tah- sili tasavvur edilirse bu altı aylık meccani stajım İmkânı olmadığı sabit olur. Darülfünun mezunu — bir genç hava ve su ile yaşayan insan demek deği'dir. Vekâ- ket celilenin ihdas ettiği bu müşkülât yüzüneen biz avu- kat olamıyoruz. Çünkü staj yapmış değiliz. Staj yapamı- Yoruz. Çün'ü 6 ay meccanmen çalışmağa ne takatımız ne de maddi imkânımız vardır. Hâkimler kanununun ikin. ci maddesine “ bir mahkeme yanında zabıt kâtibi vuzifesini en aşağı altı ay yapmak su- retile tatbikat görmüş olmak şartlır. , seklinde muharrer Tinci fıkrasının şemdiye ka kadar hata olazak tatbik edi- memiş — olmatından — istifade ederek bir kanun adamı sıfa- tile ayni hatanın devamını talep ederiz... Fakat bu fıkrai kanuniyenin memleket genç- liği ve hukukçuluğu lehine der- hal ve süratle tadilini talep etmek hakkımızdır. Avukatlar — kanunundadi mecburi staj maddesine gelin- ce : Bu madde teşkilâtı esasi- ye kanununun “şahsl mamıni- yet, vicdan, tefekkür, kalem, neşir, seyakat, akit, sayüamel temellük ve terarruf. içtima, cemiyet, şirket kakkı hüriyyeti türklerin tab't hukuklarından: dır , diye mubarrer 70 inci maddesile tezat teşkil eder.. Püâve ede'im ki kiç bir kanun ümmülkanın olan teşkilâtı esasiyeye muhalif olmamak iktiza eder. Buna tağmen avukatlar kanundaki bu tahdidin mem- lekette genç bukukçulara ih- Uyacı noklasından — zarureten kabul edilmişti. İhtiyaç olduk- ça bu memnulyetin devamını kabul bir derece makul olsun. Fakat bugün bu ihtiyaç kalmamıştır. Çünkü ihtiyaç olduğu zamanlar kanunlar ih- mal edilerek biz vazifeye tayin edi iyorduk, Halbuki bu- gün tayinimiz duçar müşkü- lât olmak süretile bu İhtiya- en kalktığı itham ediliyor. O balde avukatlık — kanunu- mun bu mrddesininde lâğvi bir zaruret hukukiye olur. (*) Vekil Beyelendi.. Vaziyet acıdır.. Bir — Darülfünundan mezun genç GĞ ay meccanen çalışamaz ve bunu ondan ie- temek onun istirabile alâka- dar olmamak, Gazinin Cüm- huriyeti emamet ettiği genç kütleyi bilmemek demektir ki her iki şekilde de bir devlet adamı iyice bu ihtimamla her- halde bir az gönül sıkıcı ol. mak lâzımgelir. Şu bhalde: 1 — Ya bizi eskisi gibi derhal tayin edin. 2 — Veya mektep mezu- munun avukat olabilmesine im- kan bahaşedin. 3 — Ve ya talebelik e» nasında veya sonra gerek Ad- liyede ve gerek avukatlar ya- nında yapmış olduğumuz stajı avukat olabilmek için kâfi ad buyurun. Derhal vaziyete hâkim ©- Bediiyat hudutlarının nere- den başlayıp nerede bittiğini takdir edemiyenler kadın gü- zelliği ve insan zaraleiinden en mahrem hudutlara kadar girdiler. Çehre ve vücut tenasübü birarkın, bir milletin tekâmül ve istifasına delâlet eder. Fa- kat baldır. güzell'ği ve bacı tenasübü neye alâmettir bil- miyorum. Gerçi düzgün yollar, asfalt şoseler veyahut parke salonlarda itina ile dolaşmış ayakların, yamrı yumru kal- dırımlar üzerinde seken insan bacaklarından — daha — mü- tenasip daha zarif olması pek tabiidir. Fakat bütün terakki ve tekâmül şubelerini bırakıp ta işi bacak ve baldır zarafetine ve müsabakasına tahsis etmek ayıp olmasa bile her halde gülünç bir harekettir. - Medeniyatin sıcak — cazibesi bizi nekadar cezbetse de yev: mi ve siyasi bir gazetenin böyle hafif ve hisiyatı gecik- layıcı resimlare yer vermesi e'ddi bir hareket değildir. Avrupadan misal ve emsal gösterecekler, her şeyden evvel kendi halimize bakmalıdırlar. Biz buğün bacaklarımızm zarafet'nden z'yade,midemizin vaziyctine ve — yıdasızlıktan rengi kaçmış çehrelere bak- mahyız. Her şeyden sarfınazar, bir vatanda ceha'et yüzün- den kanfı ve menfur hüdise çıkarken net'l- âtinin seciye ve maneviyatı- ni takviyeye sarfa Mmecbur olanlar veyahut millere sayü terakki yollarını göstermağe memür olanlar tpla — Holi- vutta — bulunuyordhuşuz — gibi bebimi — hisleri tahrık eden resimlerle uğraşmalarını, eğer medeniyet ve bediiyat nam- na yapıyorlarsa bu, pek mük rit bir ukalâlıktır. * sahifelerini Aaelösmin . Krübdal p rigile Aristokrat — salonlarına girmenin cezasıdır. bu ! Covat Rifat z ” larak bu arzumuzun isafı hu- susunda icap eden kanuni mün. melelere başlamanızı Adliye vekili — sifatile sizden ve bu memleket meselesile yakından alâkadar olmasını — vazi! icabından olmak itibarile millet vekillerinden bekliyoruz. Dün- yanın hiç bir yerinde yüskek tahsil görmüş gençlik — ba dar hmal edi'memiştir. Hukuk mezunları namı. nabir çok geançlar imza- lar mahfuzdur. PT Füve etmek istiyoruz ki dünyanın ekser memleketle- rinde mektebi hukuk mezunu ancak avukat olur ve sınıfı hükkâma girebi'mek için ancakı muayyen müddet avukatlık etmiş olmak lâzımdır. Bu eta- sın esbabı. mucibesi olarak acemi bir hâkimin zararının umumi ve halbuki acemi avın katın mazarratının husutf ve bir kaç şahts ile — mahdat olduğu beyan ediliyor. Diğer taraftan hukuk memunlarının avukat olabilmek hakkını ka- zanmalarile memlekette genç hukukçulardan İstifa”e edemi- yeceği şeklindeki endişe de gayri varıttır. Çünkü hâkim ik mesleğire — girecekle avukat olacaklar kadar çok olduğu gibi iyi bir avukat ta iyi bir hâkim kadar bu memlekele lâzumdır.