9 Ocak 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 5

9 Ocak 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 5

9 Kanenusanl 5S P — R Bugünkü heyecanlı maçlar Fener - Beşiktaş maçı bugün yapılacaktır (Baş tarafı 1 inci sahiftde) bu iki takımdan galib'yete en yakın namzet fikerlmizce İs- tanbul sporudur. Çünkü İstan- bul sporcuları genç ve antr ne edilmiş bir takıma malik: tirler. Bundan menda, Süleyma- hiyenin berabere kaldığı Ana- dolu takumı geçen halta İ- tanbul spora büyük bir farkla Yyenilmiştir. Eğer futbolda kuvvetleri, Yapılan maçlar neta Te tahmin ve mukayese etmek ine gö- doğru olursa İstanbul sporü bu. | 8ün daha avantajlı bir vazi- Yette görebiliriz.. Ancak bi- d_l!ıt ekseriya tahminatı tek- Zip eder bir mahiyette tecelli tttiğinden kat'i sözü bugünkü Müzabakaya bırakmak icap eder, Anadolu - Beykoz Anado'u Ve İyi meticeler al'mağa az- Metmiş Lir ekiptir. Yeni da- Mi olduğu birinci kümede iz- harı mevcudiyet etmek - İste- Mesi pek tabildir. Ancak Beykoz takımının bizlinci kümede daha eski ve Oyunlarında azim ve teknik Müşahede olunması — itibarile tefevyükü — temin edebileceği tahmin olunur. Beşiktaş - Fenerbahçe Günün en mühim müsa- bakasıdır. Fenerbahçeş Beşiktaş mâ- gına behemehal kazanmak Mecburiyeti ile çıkıyor. Şampi- Yona için en mühim rakip olan Galatasaray en çetin Maçları hiç mağlüp olmadan Allatmıştır. takımı En zaif zamanında kaza- Tilen bu netice Galatasaray için bir muvaffakıyet - sayılır. Halbuki Fenerbahçe — bugün Mevleini sarsabilmek — istida- dinda olan bir maç yapacaktır. Bir mağülbiyet, Feneri ikmel plâna atabilmek ikti- darımi haizdir. O halde, ge $en senenin şampiyonu bu Bün mutlaka kazanmağa ça- İyacaktır, Zeki Beyin Ankarada oldu- unu biliyoruz. Eğer — bugün gelmezse — Fenerliler, — Zekl- den mahrom bir halde - oy- hayacaklardır. Sporkongresinde müzakereler Ankara'da spor kongresi- nin toplandığını ve cereyan eden müzakereleri Anadolu Ajansımın tebligatı meyanında Heşretmiştik. Dünkü akşam gazetelerin- den birinde tatlşar eden tafe Yilâta nazaran futbol federas- Yonu tarafından kongreye milli takım hakkında bir rapor ve- rilmiştir. Milli takımımızı antrene #den ve oyuncularımıızın Ölem- Piyada — muvaffakıyetle —i tiraklerini —ibzar vazifesini | kafilesine alarak diyar çalışkan | üzerine alan erki antrenör (Tut bella) efendi tarafından kaleme alınan bu raporda Ölempiyat hezimetinin mes'u: liyeti oyuncularımızın şerefli omuzlarına yükletilmektedir. Senelerdenberi Türk bay" rağım — yabancı — memleket- lerde şerefle temsil etmiş olan milli takım oyuncularından bazılarının seciye ve ahlâktan beri olduklarını bildiren bu rapor teessürle karşı!anmıştır. Mağ'übiyetin mes'uliyetini büyle ahlâka sğmıyan ke: lmelerle başkalarına yüklet- mertçe bir. hareket ob mara gerek! Eğer hakikaten bu seviyede ( cularımız vardıysa, Tut elendi neden - bunları diyar dolaşmıştır? Eğer, türnenin flk merha- lesinde takım azalarından yol- suzluk — gösterenler olduysa, bunlar neden geri çevrilmedi ve niçin işin kabahatini yük- lemek istiyenler, bugün mes- uliyet meydanında arkalarına saklanmak — istedikleri çocuk: ların başına geçerek memle- ket memileket dolaştı'ar! Kongrenin sair tafsilâtı Haber aldığımıza — göre kongrenin etatlı mesaisi, mev: cut Hizamnamenin esraslı eu rette tadiline tevcih edilmek- tedir. Mevcut temayüllere naza- ran, merkezi umuminin ca/ hiyet! tevsi edilecek ve Olimpi- yat ile salr Avrupa müsaba- kalarına Işlirak hususunda re'yi almak, mevcut federasyonla- rin adedi tenkis edilecektir. Bundan mada, kongreye werilen bir takrirde Zeki ve Şe- ref boylerin stadiyom sahipleri meyanında buluşdukları halde nasıl olurda teşkilatta yer o dukları sorul maktaydı. Kon- gre, daha ziya de şahsiyata taallük eden bu takrir muh- teviyatının kendi mesai saha- tma taallük etmedigini tahtı karara almış ve işi İstanbul mıntakasına havale etmiştir. Bir sanayiimiz daha inkişaf ediyor Şihrimizde Yumus balıkla- " yından yağ fetihsali son za- manlarda inkişaf etmiş ve ehemmiyet kazanmıştır. Böylelikle bir sanayilmiz daha tekemmül eyleyeceği gibi diğer ufak balıklar için tehli- keli olan Yunus - balıklarının saydi — balıkcilığımız da daha çok inkişaf istidadıni göstere- cektir. İlk defa alarak Almanyaya 50 fiçı balık yağı sevkedilmiş- tir. —.. Liberal fırka , 8 (AA.) — Libe- * yal fıkası reisi bir beyanname k amele hükümetl- ::ı'::::;: acınacak bir halde olmasına rağmen muhafaza- kâr fırkayi iktidar mevkilne getirmek mes'uliyetini deruhte edemiyeceğini bildirmiştir. YARIN Lefd haberler | |(CTicaret âleminde ||| — Meraklı Dünya şeyleri -| Veliahtın gelin kitabı Prens dü «Gal»in bir kütüpha- nesi vardır. Prens bu kitap yı- gınlarını bazan kızarak okur. Tayyareciler şiddetle alkışlanmtşlar Port Natal “Brezilya, 7 (A.A.) — İtalyan tayyareciler, karaya çıktıkları vakit gayet şiddetli alkışlarla alkışlanmız- lardır. Tayyareciler Atlantik Okyanosunu — geçerken — yağ: mura tutulmuşlardir. 12 tay- yareden biri hareket nokta- sından biraz uzakta, diğer bir tayyare de Saint Paul kayaları açığında denize in- meğe mecbur kalmışlardır. Bu son tayyare bir İtalyan kravazörü tarafından deniz- den — almmıştir. M. Balbo söylediği bir nu- tukta, tayyare zabitlerile mü- rettebalın yüksek meziyetle- ve uçüş — esnasında muhafaza hususun- muvaffaki- rinden tatizamı da gösterdikleri yetten takdirle bah>etmihtir. Tayyareciler, üç gütden evvel dönmek niyetinde değildirler. Tebeddülât yoktur Ankara, 7 (Yarın) — İstan- bul — gezetelerinde, — İstanbul zabıtasında wühim tebeddülât yapılaçağı hakkındaki neşriyal emniyeti umumiyede hararetle karşılanmıştır. İtanbul za yapılacağı yalânıdı. tasında tebed. bakkındak! haberler Emn'ye- Ü umumiye müdiri, gizete- cilere şu izahatı vermiştir. — “İstanbul — zabitasında mühim — tebeddü'ât — yapıla- cağı baberleri asılazdır. Bu ciheti tekzip — edebilirsiniz. Yalnız anbul zabitası tak- viye — edilecektir. Bunun içinde önümüzdeki tahsisat ko- dü'ât sene — bütçesine nacaktır. » Çin ihracat ve ithalâtı 'Tokio, 7 '(A.A.) — 1930 ait ihracat yekâbu 14690009000 ve Khalât yekünu 154600000 yene baliğ olmuştur, Bu suretle ticaret —mizanında 77020000 yenlik bir açık husule gelmiştir. 1929 — venesinde — ihracat 214000000, ve ithalât2216000000 dan ibaret bulunmakta idi. Te caret mizanındaki açıkta altmış sekir milyon yen idi. Bu rak- kamlar iktisadi inhitatın Japon» yayı da mütesir etmekte oldu- günü açıktan açığa göstermek- Günah değil mi? Edremittin - İnce Ahmet imzasiyle: Balıkesir Orman — müdirl- yetinin emrile olacak ki Ed- remitin Çamcı kariyesinden Emir Hüseyin, Tosun, Emir Alı efendiler 9Ö40 ameleye köprüler mutemetleri Ahmet, Mehmet, Ahmet — efendiler hesabına — Baklacık, Çamucu, Yağdıran ormanlarından tek limi mütecanlis çam — ağacını damgasız olarak kestirdiler. Diğer taraftan Bürhaniye kazasında da böyle bir hâdise olmuştur. Fakat her nedense müracaat ettiğimiz halde bizi kimse dinlemedi. Milli serveti böyle bir kaç kişinin ceblerine doldurması doğru mudur? Bun- dan 28 gün evvel 6 imzalı bir istida ile İktisat vekâletk ne de müracaat ettik. Bir ne- tice çıkmadı. Böyle milli ver- Almanyada Tütün vergileri arttırıldı Almanya hükümeti tütün vetgilerini — tezyit — etmiştir. Bu hadise Alman tütün itha- Iâtı üzerinde mühim tesirler yapmıştır. Almanya'ya tütün ihraç eden bir devlet olmamız iti- barile hadise, iktisadı maha- filimizde — fazlâ bir alâka uyandırmıştır. Ticaret odasının - tütlucü- ler Açtimaında bu mer'ele konuşulacak ve bazı mühim tedbirler almacaktır. Bursa'da hayvan sergisi açılacak Bursada bu tenenden itibarer her #ene ağustotun 29 zundan eylülün 5 şine kadar sürecek olan bir hayvan panayiri açılaçaktır. Zarar eden kooperatifler Ticaret ve zahire borsa- sıma gelen haberlere göre son üç sene zarfında — Kanada hububat — kooperatifleri 19 milyon do'ar yani 40 milyon 375 bin —Türk Üirası zarar etmişlerdir. Bu zararın yar- sından çoğu buğday buhra: amdan hütüle gelmiştir. Bu sene daha feci bir vaziyetin tehaddüs etmesinden korkul- maktadır. Maalesef bu feci akibet mubakkaktır. Bütün cihan hububat müs- tahsil'eri telâş içindedir. İstan- bul Ticaret borsacında 'bu akıbetin — tesirleri müşahtde olunmaktadır. Silâhlı kaydutlar Benares, 8 (A.A.) — Sb lâhlı kaydutlar dün ğündüz bir posta kamyonunu rüvel. verle tehdit ederek — durdur: muşlardır. Asilerin posta çan- talarını soymağa başladıkları sırada ansızın iktnci bir posta kamyonu gelmiş ve içindekiler haydulları tevkife teşebbüs et- mişlerdir. Bunun üzerine aıb ler bir bomba atmışlar fakat bomba patlamasına rağmen iyi bir tesadüf eseri olarak hiç bir hasar tevlit etmemiştir. İki haydut tevkif edilmi, Bir rıhtım hihâyesi Evrenyeden yazılıyor ; im- za mahfuzdur. Biz çalışarak kasabamızın , mabiline 60 metrelik bir rıh- tm yaptık. Eeki Türk ocağı relsimizin bu işte çok himmeti görülmüştü. Yenl ocak re'si- miz ve bir muhtarımız her nedense rıhtımın inşasina ma- ni olmak istemektedirler. Bun ların himmetlerile kasabamı- zın telgrafhanesl kaldırılmıştır. Şimdi de karabamıza uğ- rayan — Alemdar — Zadelerin yapurlarının uğramamasını istiyorlar. İktisadi — vaziyeti- mizi — sarsmak lstemelerinin manası nedir? Cümhuriyet devrinde böy- le garip icraat yapılır mı7? Ocak reisi ve muhtar baş belâsı mı demektir? vetlerin müdafaasile olmak lâzım değil midir? Yok- sa mahvolmalarınımı istiyoruz? İngiltere Veliahdının. bü- tün dünyada intişar eden gaze- telerin kendi hakkındaki nep- riyatından kesilmiş parçalar. dan mürekkep büyük bir kü- tüpbanesi vardır. Bunlardan bir çoğu kendisine keyf verir. Bir çoğuda meraklı olduğu için kendisini a âkadar eder. Bazıları canını sıkar. Diğer bir çoklarıda kendisini eğ'endirir. Lâkin bunların - içinde ce- sim bir kitap vardırki bu kitap kendisini hem eğlendirir. hem- de canını sıkar İâkin alâkasını ce'p etmektende hâli kalmaz. Bu kitabın ismi gelin kitabıdır. Zira bu kitap dünyada intişar eden bütün gazete ve risale- lerin kendi izdivacı hakkında yazdıkları fıkraları ve göster- dikleri namzetlerin isimlerini havi parçalardan mürekkep- tırki bu. kitabın dünyada bir eşi daha yoktur. Bu kitap prensin evlenme çağından şimdiye kadar mü- rur eden zamana kadar yüz: lerce hikâyeyi havidir. Bu hi- küyelerin çoğunun Amerika geazetelerine ait olduğunu töy- lemek — fazladır. zannederiz. Gelin kitabımın içinde yalnız Avrupa ,prenseslerinin listesi ve bunlara ait malümat mev- cut olmayıp tefeül edilen bir çok kibar kızların da İistesi vardır. Meselâ — prenseslerin çinden prentin akdemce ta- bık A'manya İmparator unun kızı Viktorya Lüiz ile nişan- lanacağı âdeta resmen Tün edilmişti. Muehharan sabık Rutya çarı Nikolanın kızları Gran Düşes O'ga ve Tatanya ile nişanlanacağı rivayet edil- di. Sonraları Belçika Veliahtile izdivaç eden İtalya prensesle- rinden Yolandanın ismi zikro- lundu. Daha sonra şimdi Bul- gar kralı Borisle izdivac eden prentes Juvayinin İsmi mevzu oldu. Ondan sonra tıra: Ro- manya prenseslerinden İleena, Mieri, — Elizabet Danimarka prensi Margrit, R ma Kralı Harol ile İzdivaç edip bır ço- cuğu olan Yunan prensi Helen İngiltre Hanedanı karalisi ile sihriyeti olan İspanya pren- seslerinden, Atris, Hollanda prenseslerinden Julyanadır. Bunlardan başka gelin ki- tabında gizli aşk zamanların- dan şatrane fasıllarda vardır. Hele Amerikaya ait olan- ları pek gariptir. Ve içlerinde bazı milyoner ve milyarder- lerden — kızlarının — isimleride vardır. Lükin her hanği birisi o- Torsa — ölsün İngiltere Tacına namzet olanlardan hiç birisi- nin Rum Katolik olanlardan birile izdivaç edemiyeceği İn- giliz kanunu esasinde musar- rahtır. * M. Benesin müs- takbel Avrupa hakkındaki fikri Avrupa Rical siyasiyetin- den olan M. Benesin müstak- bel Avrupa hakkında şu şa- yamı dikkat beyanatta bulun- muştur : On senedenberi Ayrupayı merkezide bulunan nafiz bir dip'omat gibi durbin ve bas retkâr olmakla müştehir pek az kimse vardır. Dünyanın halihazırda Av- rupa ittihadımın uzak bir hayal olduğunu söyliyor. Bunu kuv» veden - file için programlar yapmok — mevzu bahis değildir. Yol üzerinde bir çok maniler vardıx. Evvelâ ikusadi bir ademi muvazenet vardır. Nazariyata müşkilât her kese tekâfül tahtında yapıla- cak işi gösteriyor. Tatbikatta ise müşkilât rekabetlerile mü- cadelâtı tevsi etmekten başka bir netice vermez. Diğer ma- nlaya gelince de büyük Britan: yanın vaziyeti hususiyesidir. Büyük Britanya Dominyon lari'e münasebatmıi tayin et- medikçe Avrupa işlerile meş" gül olamaz. Üçüncü man! Söviyetlerdir:ğ Rusyanın ademi iştirakile da Avrupada bir ittihat yapılabi- hesizdi. Lâkin siya- mühim bir amil olan böyle bir hükümetin ademi ştiraki e tesis edilecek Av- rupa ittihadı dahi çok devam etmez, Esas bir müşkilâtta bizzat Avrupa devletleri arasındaki ihtilâftır. Bir takımları Avrupa itti- hadının — tesisinde bali hazır Taziyetini tesbit ederek sulh ve sükünun Mmuhafazası vas sitasını görürler. Diğerleri ise bilâkis Avru: pa ittihadının teestüsünde sulh müahedelerini tekrar tetkik etmek vasıtasını bulurlar. Binaenaleyh bu bapta hiç hayale kapılmak icap etmez. Mösyö Beriyanın Mayıs ayın daki projesine mukabil mua- hedenin yeniden tetkikt hak- kındaki teşebbüsat malümdur. Alman merkez fırkası İiderl olan Katolik Kansn muahe» delerin gayri kabili tabavvül olmanı bir nevi hayaldir. de- miştir. Bu beyanata nazaran ÂAve rüpa İttihadını bir paçavra kâğıdı nazariyesi üzerine bina etmek mümkün olurmu? Serbes bırakılmış Coimbatore? ( A.A. ) — — Mahkümiyet müddetini - bitir. maek Üzere Kânunuevelin günlerinde Coinbator hapis* hanesine getirilmiş olan tef* rll meclis sabık retsi M. Patel sıhhi vaziyetinin müsait mamasından dolayı bu serbest bırakılmıştır. Muma- ileyhin hapis müddetini bitir mesine 5S1 gün daha kak mişti. İzmirde incir üzüm fiatı . İzmir, 8 (AA) — Bugün 35 kuruştan 49 buçuk kuruşt kadar 677 çuval üzüm Ve 11 buçuk kuruştan 200 çuva incir satılmıştır. * — * çıkkarmak leceği sette